حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فواید چای زردچوبه

نوشته

6 سال قبل | 3 دیدگاه | پزشکی و سلامت، سبک زندگی

زردچوبه ادویه‌ای است که از ریزوم یا ریشه گیاه Curcuma longa ساخته می‌شود. زردچوبه در جنوب آسیا کشت شده و عضوی از خانواده Zingiberaceae یا زنجبیل است. سال‌هاست این گیاه به عنوان یک درمان گیاهی در پزشکی آیورودا و چینی استفاده می‌گردد. 78 درصد عرضه جهانی زردچوبه بر عهده کشور هند است. در این مقاله، به بررسی طیف وسیعی از مزایای سلامتی زرد چوبه می پردازیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

فواید چای زردچوبه

چای زردچوبه چیست؟

كركومين داراي قابليت زيستي پايين است، به این ترتیب بدن زمان کمی برای جذب این ماده دارد. به همین دلیل، مصرف مکمل‌های زردچوبه با غلظت‌های بالا تضمین و توصیه می‌شود. چای زردچوبه که از پودر خالص ریشه‌ی زردچوبه تهیه می‌شود، یکی از موثرترین کاربردهای این ادویه است. ضرورتی ندارد هر روز چای زردچوبه بنوشید اما باید بدانید که این چای فوائد زیادی برای بدن دارد. در ادامه به بررسی این فوائد و مزیت‌ها می‌پردازیم.

1) تقویت سیستم ایمنی

اثر کورکومین برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی با خواص آنتی اکسیدان، ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتری اثبات شده است. مطالعات نشان داده‌اند کورکومین به عنوان یک مدولاسیون ایمنی عمل کرده و به تنظیم عملکرد سلول‌های ایمنی در برابر سرطان کمک می‌کند.

2) کاهش علائم آرتروز

کورکومین به عنوان یک ضد التهاب، در کاهش نشانه‌ها و علائم بارز آرتروز موثر است. در سال 2017 مطالعه‌ای روی 206 بزرگسال آمریکایی مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام شد، 63 درصد این افراد برای رفع درد و علائم بیماری از مکمل‌های غیر ویتامین استفاده می‌کردند‌ در حالیکه زردچوبه، بهترین مرهم است.

3) کاهش علائم و مشکلات قلبی و عروقی

مطالعات متعددی نشان داده‌اند، کورکومین به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب نقش مهمی در سلامت قلب دارد. بر اساس بررسی‌ها اگر فردی 3 روز قبل و 5 روز پس از جراحی پیوند عروق کرونر، روزانه 4 گرم زردچوبه مصرف کند، از خطر ابتلا به انفارکتوس حاد قلب یا حمله قلبی در امان خواهد بود.

4) جلوگیری و درمان سرطان

یکی از خواص درمانی کورکومین، فعالیت ضد سرطان آن است. به نظر می‌رسد که کورکومین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خطر ابتلا سلول‌های بدن به سرطان و جهش های سرطانی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، مطالعات متعدد نشان داده کورکومین داراي خواص ضد توموری بوده و رشد تومورها را محدود کرده و از گسترش سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

5) کنترل سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر یا IBS

مدت‌هاست از کورکومین برای درمان مشکلات گوارشی در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کورکومین باعث کاهش درد ناشی از IBS شده و کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری را بهبود می‌بخشد. مطالعه‌ای که در سال 2012 روی موش‌ها انجام شد، نشان داد کورکومین به خروج غذا از معده و ورود آن به دوازدهه کمک کرده و باعث عنوان تخلیه معده می‌شود.

فواید چای زردچوبه

6) جلوگیری و درمان آلزایمر

با بررسی نتایج مشخص شد کورکومین باعث کاهش احتمال ایجاد چندین بیماری مغزی می‌شود. قدرت آنتی اکسیدان و ضد التهابی آن منجر به کاهش آسیب سلولی، التهاب و رسوبات آمیلوئید یا پلاک‌ها می‌شود. كركومين در كاهش يا پيشگيري از برخي تغييرات پروتئينی وابسته به سن بيماران مبتلا به نارسايي عصبي موثر می‌باشد.

7) محافظت در برابر آسیب کبدی، سنگ‌های صفراوی و مدیریت شرایط کبد

مطالعات متعدد نشان داده‌اند کورکومین می‌تواند از کبد در برابر انواع آسیب‌ها و بیماری‌های کبدی محافظت کند. تاثیرات مثبت کورکومین بر کورتیکوژن و کبد عبارتند از: افزایش تولید مایع صفراوی در سیستم گوارشی، حفاظت از سلول‌های کبدی از آسیب‌های شیمیایی در اثر فعالیت صفرا.

8) به کنترل دیابت کمک می‌کند

زردچوبه در تهیه انواع داروهای سنتی، برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات متعدد با استفاده از مدل‌های حیوانی و انسانی نشان داده‌اند، مکمل کورکومین دارای خواص ضد دیابتی بوده و در درمان آن موثر است.

9) کمک به درمان و کنترل بیماری‌های ریوی

محققان معتقدند خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی کورکومین ممکن است به کاهش علائم بیماری مزمن یا طولانی مدت ریه کمک کند. یک بررسی پزشکی در سال 2017 نشان داد، کورکومین به درمان آسم، فیبروز ریوی و کیست، سرطان ریه و آسیب و بیماری مزمن انسدادی ریه  (COPD) کمک می‌کند، اگرچه شواهد بالینی در این زمینه محدود می‌باشد.

فواید چای زردچوبه

طرز تهیه چای زرد چوبه

برای تهیه چای زردچوبه می‌توان از پودر زردچوبه خالص یا رنده شده یا آسیاب شده استفاده کرد. به طور معمول این چای به صورت محصولات آماده در غرفه‌های چای به فروش می‌رسد،  تولیدکنندگان ادعا می‌کنند در این محصولات غلظت بالاتری از کورکومین در اختیار بدن قرار گرفته و جذب بیشتری دارد. اما اگر دوست دارید این چای را در خانه تهیه کنید مراحل زیر را انجام دهید.

1) چهار لیوان آب را خوب بجوشانید.

2) یک یا دو قاشق چای‌خوری زردچوبه‌ی کاملا پودر شده به آن اضافه کنید.

3) مواد بالا را 10 دقیقه بجوشانید.

4) چایی را از صافی عبور داده و پس از 5 دقیقه میل نمایید.

بسیاری از افراد برای بهتر شدن مزه چای، موادی به آن اضافه می‌کنند. اما باید از موادی استفاده کنید که تاثیرات زردچوبه را تحت تاثیر قرار ندهد. بهترین مواد شامل موارد زیر می‌شود:

عسل، علاوه بر شیرین کردن چای، باعث افزایش خواص ضد میکروبی آن نیز می‌شود.

شیر پرچرب یا خامه، شیر بادام، شیر نارگیل، یا 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل به جذب بیشتر کمک کرده و به عنوان کورکومین، نیاز به چربی‌های سالم را برطرف می‌سازد.

فلفل سیاه که حاوی پیپریرین است، یک ماده شیمیایی بوده که به جذب کورکومین کمک کرده و طعم بهتری به چای می‌دهد.

لیمو یا زنجبیل، برای افزایش خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی در مخلوط و بهبود طعم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

دیدگاه شما در مورد خواص زردچوبه چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sajad

عالیه. اگه واقعا همچین خواصی داشته باشه ضروریه تو برنامه روزانه آدم قرار بگیره. ممنون از زحماتتون…

hamid3pnn

سلام مطلب مفیدی بود ممنون
واقعا خدای عزیز و مهربان رو به خاطر اینهمه نعمتهای مفید و پاکیزه همیشه باید شکر کنیم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h