حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نبرد پرچمداران: مقایسه دوربین گلکسی نوت 8، اپل آیفون 8 پلاس، ال جی جی6 و اکسپریا ایکس زد1

برای خیلی از کاربران سوال شده که با تنوع زیاد گوشی‌های هوشمند، کدام گوشی پرچمدار بهترین عملکرد دوربین را دارد؟ امروز با مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی نوت 8، اپل آیفون 8 پلاس، ال جی جی6 و سونی اکسپریا ایکس زد1 در خدمت شما هستیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

در اول نگاهی به مشخصات دوربین هر چهار گوشی میندازیم.

سامسونگ گلکسی نوت 8

  • دوربین اصلی با رزولوشن 12 مگاپیکسل و لنز واید با گشودگی دیافراگم F/1.7
  • دوربین ثانویه با رزولوشن 12 مگاپیکسل با لنز تله فوتو و گشودگی دیافراگم F/2.4
  • دو برابر بزرگنمایی اپتیکال و هشت برابر بزرگنمایی دیجیتالی
  • لرزشگیر اپتیکال تصویر در هر دو سنسور

 

اپل آیفون 8 پلاس

  • دوربین اصلی با رزولوشن 12 مگاپیکسل و لنز واید با گشودگی دیافراگم F/1.8
  • دوربین ثانویه با رزولوشن 12 مگاپیکسل با لنز تله فوتو و گشودگی دیافراگم F/2.8
  • دو برابر بزرگنمایی اپتیکال و ده برابر بزرگنمایی دیجیتالی
  • لرزشگیر اپتیکال فقط در سنسور اصلی

 

ال جی جی6

  • دوربین اصلی با رزولوشن 13 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم F/1.8
  • دوربین ثانویه با رزولوشن 13 مگاپیکسل با لنز واید و گشودگی دیافراگم F/2.4
  • لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار فقط در سنسور اول

 

سونی اکسپریا ایکس زد1

  • دوربین اصلی با رزولوشن 19 مگاپیکسل (full-frame equivalent) و گشودگی دیافراگم F/2.0
  • فیلم برداری فوق آهسته 960 فریم بر ثانیه
  • ایزو 12800 در حالت عکاسی و 4000 در فیلم برداری

 

امتیاز تمام گوشی‌ها در پایان هر صحنه ذکر شده است

صحنه اول: گل‌های رز سرخ

در این شات ما می‌خواستیم که وضعیت دوربین این گوشی‌ها در ثبت رنگ بسیار زیاد و شدید را بررسی کنیم که دلیل آن به خاطر غلبه نرم افزار دوربین گوشی‌های هوشمند بر برخی از رنگ‌ها و سایه‌ها است و این مشکل در رنگ قرمز بسیار شایع بوده است.

برش 100%

خب در واقع به آیفون نمره کمی بالاتر تعلق یافته است زیرا که رنگ گل را به صورت طبیعی ثبت کرده و همچنین شیب رنگی و سایه‌های تیره تر گل را به خوبی حفظ کرده و در مقایسه با آن، گلکسی نوت 8 کمی رنگ‌ها را پرتقالی نشان داده است و دارای کنتراست کمتری است، همین حرف‌ها را درمورد ال جی جی6 هم می‌توان گفت ولی تصویر کمی سردتر شده است. اکسپریا ایکس زد1 هم تصویر خوبی ثبت کرده، رنگ‌ها پر جنب و جوش و کنتراست مناسب است.

 

صحنه دوم: سرگرمی در شاخه و برگ‌ها

برش 100%

نرم افزار گوشی‌های سامسونگ تمایل به اشباه کردن رنگ‌ها دارد و در گلکسی نوت 8 هم همین اتفاق افتاده است. در این گوشی رنگ‌ها بسیار واضح هستند ولی تا حدودی نادرست به حساب می‌آید. آیفون 8 پلاس تصاویری با رنگ درست تر ثبت می‌کند ولی جزئیات گلکسی نوت 8 بسیار بالاتر است.

ال جی جی6 تصویر را کمی سرد نشان می‌دهد ولی عکس شارپ و بسیار دقیق است. همچنین اکسپریا ایکس زد1 هم به سردی می‌زند ولی اگر دقیقتر نگاه کنیم پویایی رنگ بهتر از ال جی است.

 

صحنه سوم: انتظار کنار دیوار

در این بخش شرایط روشنایی باعث کاهش پویایی رنگ و خطر از دست دادن جزئیات می‌شود.

برش 100%

اکسپریا ایکس زد1 در این زمینه خوب عمل کرده است، هم جزئیات صحنه پر نور آسمان و هم جزئیات صحنه‌های پویا دیگر را به خوبی ثبت کرده است. عکس گلکسی نوت 8 هم بسیار خوب است گرچه در بعضی از موارد رنگ پویا تر از واقعیت ثبت شده. آیفون 8 پلاس و ال جی جی6 موفق به ثبت هیچ یکی از بافت‌های آسمان ابری نشده‌اند و رنگ در آن‌ها از واقعیت دور شده است.

 

صحنه چهارم: تصویر از بندر

هدف از این صحنه برای امتحان مقدار ثبت جزئیات است که ما جزئیات را در شاخه و برگ‌های جلوی رستوران و علامت به همراه نام رستوران در نظر گرفته‌ایم.

برش 100%

در این صحنه گلکسی نوت 8 از باقی گوشی‌ها پیشی گرفته است زیرا که در آن زمان صحنه خاکستری و سرد بوده است. اما آیفون 8 نور را به خود جذب کرده است به طوری که هم رستوران و هم آسمان خیلی خوب ثبت شده‌اند ولی تصویر واقعی به نظر نمی‌رسد و بسیار به رنگ زرد تمایل دارد. در مقایسه با آیفون، الجی جی6 و اکسپریا ایکس زد1 محیط داخلی را کمی تاریک نشان داده‌اند و این که بهترین جزئیات را نیز گلکسی نوت 8 و اکسپریا ایکس زد1 دارند ولی اکسپریا کمی به زرد تمایل دارد.

صحنه پنجم: این بار پرتره عکس بگیرید

برش 100%

این یک صحنه برای ثبت تصویر از چهره است و هر چهار عکس به نظر خوب هستند. ولی اگر نزدیک تر نگاه کنید گلکسی نوت 8 و آیفون 8 پلاس تصاویر بهتری را ثبت کرده‌اند، گلکسی نوت 8 تصویری واضح تر و رنگارنگ ثبت کرده است و برخی از سایه‌ها تا حدودی اغراق شده‌اند ولی آیفون 8 پلاس دارای ظاهر گرم تر و کنتراست بیشتر است. دو تصویر دیگر هم خوب هستند ولی دارای نویز زیادی می‌باشند و ایکس زد1 دارای کمی مشکل در ثبت جزئیات است.

 

صحنه ششم: تصویر از نزدیک

این صحنه برای ثبت جزئیات در تصاویر نزدیک می‌باشد ولی شاهد هدایت رنگ نیز بوده‌ایم که برخی گوشی‌ها رنگ‌ها را بهتر ثبت می‌کنند.

برش 100%

در این زمینه اکسپریا ایکس زد1 بهترین عملکرد را دارد، رنگ‌ها بسیار لذت بخش با مقدار مناسب اشباع هستند و مانند واقعیت ثبت شده‌اند. گلکسی نوت 8 نیز خیلی بد عمل نکرده است ولی رنگ‌ها بیش از حد زیاد شده‌اند و ال جی جی6 خیلی از واقعیت دور شده است و تصاویر سرد شده‌اند ولی حداقل تصاویر این گوشی سردتر از آیفون 8 پلاس نیست که تعادل رنگی را به خوبی حفظ نکرده است.

 

صحنه هفتم: قفسه ی وسایل

برش 100%

در این صحنه آیفون 8 پلاس دارای کنتراست بیش از حد و سایه‌های بیش از حد تاریک است ولی گلکسی نوت 8 تصویری مانند واقعیت با جزئیات مناسب و رنگ درست ثبت کرده و دو گوشی دیگر هم هنوز به واقعیت نزدیک هستند ولی جزئیات کاهش یافته و دارای نویز هستند.

 

صحنه هشتم: چشمه ی خوشبختی

همان طور که مشاهده می‌کنید این صحنه در نور کم بوده که از یک چشمه در پارک با چراغ‌های ال ای دی رنگی است.

برش 100%

برای بار دوم گلکسی نوت 8 بهترین عکس را در صحنه‌ای دیگر ثبت کرده است، در درجه اول جزئیات را به وضوح ثبت کرده و بعد مشخصات اجسام به خوبی در عکس افتاده است. آیفون 8 پلاس در این صحنه نمی‌تواند با نوت 8 رقابت کند و فقط کمی بهتر از ال جی جی6 است، اکسپریا ایکس زد1 نیز در این صحنه دارای نویز زیادی است ولی روشنایی بیشتری را نشان می‌دهد و در کل نمی‌تواند با رقبای خود مقایسه شود.

 

صحنه نهم: شهر در هنگام غروب

برش 100%

در این صحنه جایی است که آیفون 8 پلاس می‌درخشد، با توجه به شرایط نوری این گوشی جزئیات زیادی را ثبت کرده است و همچنین رنگ‌ها با دقت زیادی گرفته شده‌اند اما گلکسی نوت 8 هم خوب عمل کرده است ولی اجسام ریز را به خوبی ثبت نکرده. و اما ال جی جی6 در اینجا عقب مانده است که بخاطر عدم تنظیم درست تعادل رنگ سفید است (رنگ‌ها کمی زرد شده‌اند و آسمان هم سبز شده است) و همچنین ایکس زد1 دارای تصویری سردتر که نادرست بوده و جزئیات بسیار کاسته شده است می‌باشد.

 

صحنه دهم: این بار در کنار اپرا

برش 100%

آیفون در صحنه قبلی که در نور کم بود خوب عمل کرده بود است ولی در این صحنه ما را ناامید کرد، به نظر می‌رسد که تصویر دارای جزئیات مناسبی در ناحیه پر نور نیست و احتمالا بهترین تصویر را طبق این شرایط ثبت نکرده است ولی گلکسی نوت 8 تصویر مناسبی با جزئیات خوب ثبت کرده است. ال جی جی6 و اکسپریا ایکس زد1 نیز هردو با این که نوری مناسبی دارند ولی جزئیات را به خوبی ثبت نکرده‌اند و این که در ایکس زد1 تصویر دچار پراکندگی شده است.

 

صحنه یازدهم: شبی در پارک

برش 100%

در آخرین صحنه شبانه تمام گوشی‌ها خیلی خوب عمل کرده‌اند و تصاویر آن‌ها درخشان است ولی اکسپریا ایکس زد1 در این تصویر هم دارای مشکل جزئیات است به طور کلی این گوشی در نور کم دارای کشیدگی در تصاویر است که احتمال می‎دهیم بخاطر حضور نداشتن لرزشگیر اپتیکال تصاویر باشد.

نتیجه گیری

سامسونگ گلکسی نوت 8

از همان ابتدا این گوشی شایستگی خود را در برنده شدن در این رقابت نشان داده بود اما انتظار داشتیم تا آیفون 8 پلاس رقیب سرسختی باشد ولی گلکسی نوت 8 با موقعیت منصفانه اول است. در نور مناسب رقابت بین گوشی‌ها کار سختی بود ولی در نور کم این گوشی به طور کامل می‌درخشد.

 

اپل آیفون 8 پلاس

همان طور که اشاره کرده‌ایم این گوشی یک رقیب ارزشمند برای گلکسی نوت 8 است ولی گلکسی نوت 8 با وجود عملکرد بهتر در شب نتیجه بهتری بدست آورد.

 

ال جی جی6

این گوشی دارای عملکرد فوق العاده‌ای نبود ولی عملکرد بدی هم نداشت، انتظار داریم که ال جی V30 تصاویر بهتری را به ثبت برساند.

 

سونی اکسپریا ایکس زد1

این گوشی نباید سرزنش شود اگر دقت کرده باشید عمل کرد رنگی این گوشی در تمام شرایط نور مناسب خوب بوده است و احتمالا مشکل کشیدگی تصویر و نویز بخاطر کمبود لرزشگر اپتیکال و عملکرد بد الگوریتم نرم افزاری است.

امتیاز آخر

نظر شما درمورد دوربین گوشی‌های آزمایش شده چیست؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
36 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

اختلاف اونقدر کم شده که دیگه دوربین پرچمداران ملاک انتخاب نیس چون همشون تقریبا یکی هستند ولی اختلاف ۴نمره ای اپل و نوت در عکاسی بعضی عکسا مشخصه

ss

اپل جلوی سامسونگ اشغالی بیش نیست

Rog1

سلام معرز خوبی عزیزم؟! میخوای ورودتو اعلام کنی؟ اشکال نداره بکن ولی حق پاسخ به این اکانت فیک هم نداری افرین

ahmad

حالتون خوبه؟

Yas

احمدجان خبر ندارى اس٨پلاس نمره چند و از دكس گرفته؟؟

Rog1

موضوع خبر داشتن یا نداشتن نیست اگه بررسی شده باشه طبق سیاست نمره گذاری جدیدش تو اول سایت دکسو میزارنش
فعلا طبق سیاست قبلی نمره 88 گرفته

ahmad

طبق پروتکل جدید هنوز بررسی نشده

علی شیخ زاده

در بهترین بودن دوربین نوت 8 در بخش عکاسی هیچ شکی نیست و فعلا بی رقیبه
و از اول مقایسه هم ندیده میتونستم حدس بزنم کدوم اول میشه کدوم دوم و تا آخر (هم بر اساس نتایج dxo و هم بر اساس تجربه شخصی خودم و مقایسه هایی که قبلا دیدم)
ولی پیشنهادی که به ترنجی دارم واسه مقایسه های بعدی اینه که در هر بخش از مقایسه یه عکس مرجع هم با دوربین های dslr قوی ک تصاویر با جزئیات و رنگ های واقعی ثبت میکنه در کنار بقیه عکس ها قرار بدید که کاربر بدونه صحنه واقعی چه رنگی بوده و چه جزئیاتی داشته و بتونه بر اساس اون تصویر نزدیک ترین تصویر به واقعیت رو علاوه بر نتیجه گیری خود ترنجی انتخاب کنه. مرسی

Peiman

پیشنهاد شما پیشنهاد خیلیاس ولی بدونید که این مقایسه مال سایت فون ارناس

ARMTIN

خب راست میگه این مقایسه مال فون آرنا هستمنبع هم ذکر شده
فاز این های که منفی دادن چی ؟

Alionel

خوب بودن همه‌شون…

Rog1

دم سامسونگ گرم واقعا عکساش فوق العاده بودن البته بقیه گوشیام چیزی کم نداشتن ولی خوب سونی بدجوری ناامیدم کرد فکر نمیکردم از جی 6 پایین تر باشه حتی توی دکسو هم یک نمره ازش کمتر شده عکساشم که دارم میبینم خیلی کارتونی هستن
سامسونگم هنوز از نشون دادن رنگ قهوه ای تو دوربینش ازش گله دارم ایشالله توی اندروید 8 این مشکلو رفع کنه

Big S

ایول نوت ۸ ???

tohid mohammadi

دست خوش ترنجی

Sajad

با اینکه یه جاهایی سعی کرده بود یکم به آیفون ارفاق کنه ولی بازم نتیجه عوض نشد.

0919919

سلام، میدونم اینجا جاش نیست ولی خواهشا هرکی میدونه راهنمایی کنه.. کسی از مشکل فورس کلوز دادن برنامه های توی اس8 و نوت8 خبر داره؟ که میگن نباید بازارو نصب کرد تا رفع بشه؟ ممنون میشم کمک کنید.. از مدیران ترنجی هم خواهشا هرکی این دومدل رو داره بگه..
تلگرام: milad2700

erfanmoradi2020

سلام داداش..اره بعضی برنامه هارو نصب کنی اینجور میشه و تا وقتیم که گوشیو ریست نکنی مثل اول نمیشه..من بار اول که شیرایتو نصب کردم حدود ۹۰ درصد برنامه هام کلا قفل شدنو اجازه بار کردن نداد..بعد اون دیگه نصب نکردم برنامه اضافی..مثل بازار و شیرایت..فکر کنم ب خاطر ایمن نبودن شیرایت اونکارو کرد..

0919919

اینطوری که اخه نمیشه، پس اگه اینجوریه باید 50.60% برنامه هارو چون فورس کلوز میده نصب نکرد?? از من حتی از برنامه پیام رسانی خوده گوشی هم میپرید بیرون

Mohammadsoly

خدافظ سونی امسالم حرفی برا گفتن نداری. با سابقه ای که از سونی دیدم و چند سالی هست سونی دارم به این مقایسه ایمان دارم عین حقیقت بود

mostafa3

این مسابقه زوم بود تا کیفیت
نتیجه ها رو با برش 100 حساب کردن
جالب بود xz1 توی روز عالی بود
ولی توی شب کم اورد البته تو زوم
نوت اول شد تو زوم
ایفون 8 نتونست تو زوم به نوت8 برسه

Pouya

کاملا انتظار این نتیجه رو داشتم و پیشنهاد کاربر @oliver queen رو هم اومدم بگم دیدم خودش نوشته?

karen saadat

سابقا یه دوستی داشتیم توی ترنجی به نام معزز…صدای تعصبش به دوربین سونی، گوش فلک رو کر کرده بود…. خیلی دوست دارم بدونم الان کجاست، نظرش چیه؟ گرچه مطمئنم این بررسی رو قبول نداره و هزارتا بهونه دیگه میاره…
جناب معزز عزیز : شرم بر سونی که سنسور تمام برندها رو تامین میکنه و خودش آخره… و جای تاسف برای تعصب شما که نمیزاره اینا رو ببینید…

Sajad

البته تو این دو نسل اخیر سامسونگ خودش داره سنسورهاشو طراحی میکنه و بخشی رو خودش و یه بخش رو هم سونی میسازه. البته سونی داره به سایر برندها سنسور میفروشه ولی… کوزه گر از کوزه شکسته آب میخوره.

Peiman

دوست گرامی از نظر ایشون و دیگر طرفداران متعصب سونی سایت های زومیت و فون آرنا جیره خوار هستند و مقایسه و بررسی اونا معتبر نیست . البته چند وقت پیش زومیت مقایسه دوربین گذاشت ک اکسپریا خوب ظاهر شد و زومیت دیگه جیره خوار نبود . کلا معلوم نیست با خودشون چند چندن

Pouya

من مطمئتم نظرش اینه فون ارنا جیره خواره سامسونگ بهش رشوه داده چون این معزز همونی بود که اون خیلی قدیما dxo رو قبول نداشت سر زد ۵ که نمرش رف بالا شد معتبر ترین مدرکش واسه خوب بودن سونی شده بود dxo حالا سر xzp نمرش اومده پایین دوباره قبولش نداره میگه جیره خواره قطعا واسه فون ارنا هم این صدق میکنه اصلا قانون تصویب شده در موردش داریم (هر کس یا چیزی که بگوید یا اعلام کند سونی خوب است در معتبر بودنش شکی نیست اما هر کس یا چیزی که بگوید سونی خوب نیس جیره خوار و رشوه گیری بیش نیس)??

Rog1

خخخ فکر میکردم پایینترین نمره دوربین درسال 2017 توسط دکسو به جی 6 داده شده امسال رو ختم میکنیم! نگو که xzp چنین نمره ای رو اورده?????? اس 6 اج پلاس سامی 4 نمره بالاتر اورده بود???

Rog1

اقای سعادات ایشون بابت طرفداری از سونی توی سایت ها حقوق ماهانه از شرکت سونی بابت فروش دوتا گوشی بیشتر دریافت میکنه ( شرکت سونی تا این فلج شده که اینجور ادمارو استخدام خودش میکنه چه قدر بدبخته این سونی واقعا تو فهمیدم چرا هنوز گوشی میفروشه!!!) حتی میشناسمش کجا کار میکنه چیکارا میکنه

حتی مقایسه های تقلبیشم که میاد عکسو با فوتوشاپ دستکاری میکنه و یا فیلتر نور ابی گوشیای سامسونگ رو روشن میکنه یا حتی میاد عکس ویرایش شده رو تو گوشیای سونی میزاره یا حتی میاد گوشی سامسونگ رو دوی حالت بیسیک میزاره و مال سونی رو روی اشباح همه اینارو بنده میدونم و حتی مدرک دارم ( از زبون خودش)

Pouya

من اصلا خودم تو علاالدین دیدمش دنبال مردم میگشت هر کی میخواست گوشی بخره مخشو میزد میگفت بیا سونی بخر بلو لایت روشن میکرد میزاشت کنار سونی یکی رم تو تل پیدا کردم خودش گفت مقابسه هایی که تو پیج میزاره رو خودم درست میکنم راه های تقلبشم گفت اگه کسی باور نمیکنه بیاد به ایدیم اسکرین شاتشو نگه داشتم
@pouyatm2017

Peiman

بله معزز میشناسم و می‌دونم شغلش چیه و چه کارا می‌کنه و مقایسه هاش چطورین . چند بار تو کامنت ها توی سایت اکسپریان گفتم اما حذف کردند کامنتو

Ali.v

منکه شخصا اعتقادمو نسبت به dxo از دست دادم.
بهتر بود به جای اکسپریا،U11 اچ تی سی می بود.
نوت 8 عالیه.

ss

ایول نوت8 که با اقتدار پیروز شد و
خاک بر سر سونی بنجل در پیت و ایفون که فقط ادعا دارن پول مفت میگیرن
سونی حقشه others باشه
معزز کجایی داری میسوزی؟

Yas

صحنه شماره ى ١٠ ايفون٨پلاس كاملا پيروز ميدان بود خيلى تعجب كردم وقتى نوت٨ و اعلام كردن بهترين عملكرد صحنه شماره ١٠

MR.CAMPER

تو صحنه هشتم دوستان اگر دقت کنند اون عکس مـ.مـ.ـه مجسمه اس ? ? ? ?

Miladkheyri

نتیجه مقایسه تقریباً از قبل قابل پیشبینی بود، اما در مورد سونی باید بگم عکسای قابل قبولی گرفته بود ولی نقدهای جدی بهش وارده.
همه فکر میکنن سونی نرم افزار قوی نداره برای دوربین اما با توجه به تجربه ای که از سونی دارم،حداقل تو سری X نرم افزار مشکلی نداره (در حال حاضر اکسپریا Xدارم)، مشکل سونی کاملاً سخت افزاری هست و اولین مورد عدم استفاده از لرزشگیر اپتیکاله و مورد بعدی عدم استفاده از دریچه دیافراگم بازتر هست و از همه مهمتر استفاده از سنسور با مگاپیکسل بالا که باعث کاهش اندازه پیکسلها میشه در نتیجه اون تصاویر تو شرایط نوری نامناسب نویز داره و هنگام زوم تصاویر تقریباً نقطه نقطه میشه.

Mortazavi

نوت8 سلطان جزئیات هست و با اختلاف جزئیات بیشتری داره بهترینه ولی تو اکثر عکسها رنگهاش غیر طبیعی هست
در مورد Xz1 واقعاً کم لطفی کرد و بجاش وی30 رو تو اکثر اوقات با ارفاق زیاااد نمره داد.
تو صحنه دوم Xz1 واقعاً عالی بود و باید دوم میشد و وی30 با رنگهای عجیبش آخر میشد ولی در کمال تعجب Xz1 آخر شده
تو صحنه سوم با وجود اینکه Xz1 رنگهایی خیلی خیلی دقیق تر از نوت8 ثبت کرده ولی امتیاز برابر گرفتند
صحنه چهارم خداییش عکس Xz1 خیلی بهتر از آیفون8 پلاس هست ولی یه نمره کمتر گرفته و قص علی هذا
نمیدونم چرا انقدر تابلو کار می کنند
واقعیش این میشه
اول نوت8
دوم سونی و اپل
سوم دوربین افتضاح الجی

خواهش میکنم خواهش میکنم بدون تعصب نکات منو بخونید

mostafa67

انصافامتنو خوندی ، انصافا مدل گوشیهایی که رویه عکسا بودن رو دیدی ، وی سی کجا بود برادر من این جی ۶ الجیه ، وی ۳۰ مطمئنا میتونه در حد نوت و آیفون ظاهر بشه.لطفا حداقل مطلبو نمیخونید تیترو یخوتیذ.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما حبیب‌پور