حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ده روش خانگی برای درمان پوست چرب

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | پزشکی و سلامت

پوست چرب ناشی از فعالیت بیش از حد غدد زیر پوستی و تولید چربی زیاد است. این غدد زیر پوستی با تولید صمغ که ماده‌ای چرب بوده به پوست حالتی روغنی می‌دهند. صمغ همیشه بد نیست، چرا که پوست شما را مرطوب نگه داشته و از آن محافظت می‌کند. همچنین باعث براق شدن موها شده و مانع از شکنندگی آن‌ها می‌شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

اما چرب بودن پیش از حد مو باعث مسدود شدن حفره های پوستی و در نتیجه ایجاد جوش و آکنه می‌گردد. ژنتیک، تغییرات هورمون و حتی استرس در تولید این ماده موثر بوده و می‌تواند ترشح آن را افزایش دهد. درمان پوست چرب و جوش‌های آن مشکل بسیاری از افراد است. با این حال، در بیشتر موارد درمان‌های خانگی بدون عوارض و بدون استفاده از داروها گران قیمت پوست در کنترل این مشکل موثر هستند.

پوست چرب

1) صورت خود را بشورید

شستن صورت امری بدیهی و واضح است اما  اکثر افرادی که پوست چرب دارند صورت خود را روزانه نمی‌شورند. باید صورت خود را دو بار در روز بشورید اما زیاده روی نکنید! از صابون‌های سخت یا مواد شوینده اجتناب کنید. به جای آن از صابون‌های ملایم مانند صابون گلیسیرین استفاده نمایید.

 

2) برگه‌های لایه‌برداری

این برگه‌های نازک و کوچک از فعالیت غده پوستی شما جلوگیری نمی‌کنند، اما روغن اضافی را از چهره شما برداشته و به براق شدن پوست کمک می‌کند. برگه‌های بامبو ارزان بوده و به آسانی قابل تهیه هستند، در صورت نیاز می‌توانید روزانه از این برگ‌های گیاهی استفاده کنید.

 

3) عسل

عسل یکی از طبیعی‌ترین مواد برای رفع مشکلات پوستی می‌باشد. به لطف خاصیت آنتی اکسیدانی و آنتی اسیدی عسل، می‌توان از آن در درمان پوست‌های چرب و مستعد جوش و آکنه استفاده کرد. عسل به عنوان یک لایه بردار قوی عمل می‌کند و در عین حال که لایه روغنی پوست را از بین می‌برد، رطوبت آن را حفظ کرده و موجب شادابی پوست می‌شود. این امر به این دلیل است که عسل بدون از بین بردن سلول‌های تنفسی پوست لایه برداری را انجام می‌دهد. برای استفاده از عسل برای درمان آکنه و پوست روغنی، یک لایه نازک بر روی صورت خود بکشید؛ اجازه دهيد مدتی، حدود 10 دقيقه، بر روی پوست شما مانده و خشک شود سپس با آب گرم، کاملا بشورید.

 

4) گل رس آرایش

رس‌های آرایشی که با عنوان سنگ‌های شفادهنده نیز شناخته شده‌اند برای رفع چربی پوست بسیار مفید بوده و در درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های پوستی از آن استفاده می‌شوند. خاک رس سبز فرانسوی، درمانی محبوب برای پوست‌های چرب و پر آکنه بوده و بسیار پرکاربرد است. این خاک را پودر کرده و از آن برای ساخت یک ماسک سبز فرانسوی استفاده می‌کنند.

 

برای تهیه این ماسک مراحل زیر را انجام دهید:

1) پودر را درون ظرفی الک کنید، آب تصفیه شده (با چند قاشق عصاره گل رز) را به پودر اضافه نمایید و خوب بهم بزنید تا یکنواخت شده و گوله گوله نباشد.

2) ماده را به پوست خود مالیده و اجازه دهید کاملا خشک شود و ترک بردارد.

3) صورت خود را با آب ولرم شسته سپس خشک کنید.

شستشوی این ماسک با آب بسیار آسانتر از سایر ماسکها است.

پوست چرب

5) جوی دو سر

جوی دوسر برای کاهش چربی پوست، کاهش التهاب و تنفس راحت‌تر پوست بسیار مفید است. این ماده به صورت یک لایه بردار عمل کرده و سلول‌های مرده پوست را کاملا تمیز می‌کند. در صورت استفاده از ماسک‌های جوی دو سر می توانید میوه‌هایی مانند موز، سیب و یا عسل را به آن اضافه کنید. برای استفاده از این ماسک :

1) نصف فنجان پودر جوی دو سر را با آب داغ ترکیب کنید و تا زمانی که حالتی خمیری پیدا کند هم بزنید.

2) یک قاشق غذاخوری به آن عسل اضافه کنید.

3) چند دقیقه مخلوط را هم زده تا خنک شود.

4) مخلوط جو دوسر را روی صورت خود قرار داده و پس گذشت 10 تا 15 دقیقه با آب گرم شستشو داده و خشک کنید.

 

6) سفیده‌ی تخم مرغ و لیمو

سفیده تخم و لیمو هر دو برای پوست چرب مفید هستند. هر دو دارای مواد میکروب زدایی و ضد جوش و التهاب می‌باشند. اسید موجود در لیمو و دیگر میوه‌ها به جذب روغن کمک می‌کند. براساس مطالعه سال 2008، لیمو سرشار از خواص ضد باکتریای است. البته اگر به تخم مرغ حساسیت دارید این گزینه خوبی برای انتخاب شما نیست.

برای تهیه ماسک سفیده تخم مرغ و لیمو:

1) سفیده یک تخم مرغ را با یک قاشق چای خوری آبلیمو تازه مخلوط کنید.

2) ترکیب را به صورت خود بمالید و اجازه دهید کاملا خشک شود.

3) با آب گرم پوست خود را بشورید و به آرامی با حوله‌ای نرم خشک کنید.

 

7) بادام

بادام زمینی نه تنها به پوست شما لطمه نمی‌زند، بلکه به اسکراب و جذب روغن‌های اضافی و ناخالصی نیز کمک می‌کند. برای استفاده از اسکراب صورت بادام:

1) حدود 3 قاشق غذاخوری بادام مودر شده در ظرفی بریزید.

2) دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی به آن اضافه کنید.

3) به آرامی با حرکت مدور، ماسک را به صورت خود بمالید.

4) اجازه دهید ماسک به مدت 15 دقیقه روی پوست شما بماند

5) با آب گرم پوست خود را شستشو داده و سپس خشک کنید

توجه: درصورت حساسیت به هرگونه بادام از ماسک فوق استفاده ننمایید.

پوست چرب

8) آلوئه ورا

آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی‌ها و سایر شرایط پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به بیانات کلینیک Mayo، شواهد علمی مبتنی بر درمان پوسته پوسته شدن و رفع چربی پوست توسط آلوئه ورا وجود دارد. کرم‌ها و روغن‌های آلوئه ورا برای برطرف کردن مشکلات پوستی بسیار پرکاربرد هستند. می‌توانید قبل از خواب یک لایه نازک از عصاره آلوئه ورا را روی صورت خود گذاشته و صبح آن را بشورید. مطالعات نشان داده آلوئه ورا باعث واکنش‌های آلرژیک پوستی می‌شود. اگر قبلا از آلوئه ورا استفاده نکرده‌اید، مقدار کمی از آن را بر روی ساعد خود تست کنید. اگر در عرض 24 تا 48 ساعت آینده هیچ واکنشی ظاهر نشود، با خیالی آسوده از آن استفاده کنید.

 

9) گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به دلیل داشتن اسید سالیسیلیک، درمان بسیار خوبی برای جوش بوده و در باز کردن منافذ پوستی و به جذب روغن اضافی پوست کمک می‌کند. برای تهیه ماسک گوجه فرنگی:

1) یک قاشق غذا خوری شکر را با یک گوجه له شده ترکیب کنید.

2) با حرکات دایره ای ماسک را روی پوست خود بمالید

3) پس از گذشت 5 دقیقه، با آب گرم شستشو داده و پوست خود را خشک کنید.

می‌توانید از آب گوجه فرنگی نیز بزای تهیه ماسک استفاده کنید.

 

10) روغن جوجوبا

استفاده از روغن جوجوبا یک روش محلی برای درمان پوست چرب، آکنه و سایر مشکلات پوستی است. جوجوبا با تاثیر بر غدد سباسه عملکرد آن‌ها را تغییر داده و چربی لایه‌های زیر پوستی را کاهش می‌دهد و فعالیت آن‌ها را کمترین حد ممکن می‌رساند. مطالعه‌ای در سال 2012 نشان داد که استفاده دو تا سه بار در هفته از ماسک‌های روغن جوجوبا، به بهبود زخم‌های پوست و آکنه و کمرنگ کردن جای آن‌ها کمک می‌کند. استفاده بیش از حد باعث چرب‌تر شدن پوست شده و تاثیرات معکوس می‌گذارد. دو یا سه بار در هفته پوست خود را با چند قطره از روغن جوجوبا پاک کنید تا اثرات شگفت انگیز آن را مشاهده نمایید.

 

آیا شما نیز از مشکل چرب بودن پوستتان رنج می‌برید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
REZA

این پوست چرب هم دیگه خستم کرده هی باید یه جوش کوچیکی حداقل بزنم،دکترم رفتم واسم لایه بردار نوشت ،ولی باز برگشت،خودم یه نوع ژل پاک کننده گرفتم خوب بود،ولی بعد اون باز اومدن،یه کرم گرفتم تقریبا کار همون ژله رو انجام میداد،ولی اونم که تموم باز اومدن?حالا اینارو امتحان میکنم.
اقای خدا بخشی خیلی خسته نباشید،ممنون از پستتون.این پست از اون پستاس ک باید سیو بشه!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h