حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پتاسیم از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند

بهنام خدابخشی

نوشته

1 ماه قبل | یک دیدگاه | پزشکی و سلامت

اسفناج، هویج، پرتقال و موز فقط تعدادی از میوه‌ها و سبزیجاتی هستند که سرشار از پتاسیم می‌باشند. با توجه به یک مطالعه جدید، احتمالا مصرف این غذاها را افزایش دهیم؛ چرا که برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

احتمال ایجاد کلسیفیکاسیون عروقی که مشخصه‌ی آترواسکلروز بوده و عامل اصلی بیماری‌های قلبی می‌باشد، در موش‌هایی که پتاسیم کمتری دریافت کرده‌اند، بیشتر است. افزایش پتاسیم در رژیم غذایی باعث کاهش کلسیفیکاسیون عروق در موش‌ها می‌شود،این امر نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی پتاسیم گزینه‌ی مناسبی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد.

یک گروه تحقیقاتی – به رهبری دکتر یابین چن، استاد آسیب شناسی در دانشگاه آلاباما در (Birmingham UAB)  اخیرا یافته های خود را در JCI منتشر کرد. بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر زنان و مردان در ایالات متحده بوده و هر ساله حدود 610،000 نفر در این کشور به دلیل حملات و بیماری‌های قلبی عروقی فوت می‌شوند. آترواسکلروز یک عاملی خطرناک برای بیماری قلبی است. در آترواسکلروز، ذخایر چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد در شریان‌ها تجمع می‌یابند، به تجمع این مواد در رگها “پلاک” می‌گویند. پلاک در طول زمان، ضخیم‌تر و سخت‌تر شده، در نتیجه جریان خونی به سمت قلب را محدود می‌کند.

تحقیقات جدید پروفسور چن و همکارانش نشان می‌دهد، مکمل پتاسیم یکی از راه‌هایی است که به مبارزه با آترواسکلروز کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

کلسفیکاسیون پتاسیم و عروق

یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن، پتاسیم است. این ماده نه تنها به انقباض عضلات و عملکرد عصب و سلول کمک می‌کند، بلکه همچنین در تنظیم ضربان قلب نیز تأثیرگذار می‌باشد. این ماده به عنوان مکمل غذایی مورد مصرف قرار می‌گیرد. اسفناج و دیگر سبزیجات دارای برگ‌های سبز، سیب زمینی، هویج، پرتقال و گریپ فروت، فقط برخی از میوه‌ها و سبزیجاتی هستند که می‌توان به عنوان منابع خوبی از پتاسیم، به آن‌ها اشاره کرد.

در مطالعه انجام شده توسط دانشمندان، گروه‌هایی از موش‌ها را تقسیم بندی کردند. در یک گروه موش‌ها با رژیم‌های غذایی کم چرب، در گروه دوم با رژیم نرمال و در گروه آخر با رژیم غذایی با پتاسیم بالا تغذیه شدند. گروهی از موش‌هایی که در رژیم غذایی خود پروتئینی به نام آپولیپوپروتئین E را کمتر دریافت می‌کردند، بیشتر از گروهی که رژیم غذایی پرچرب داشت، در معرض ابتلا به آترواسکلروز در رژیم غذایی با چربی بالا قرار داشتند. محققان دریافتند در موش‌هایی که دارای رژیم غذایی با پتاسیم کم بودند سطح کلسفیکس عروق در آن‌ها افزایش یافته و دچار گرفتگی و تنگی شریان‌های خونی شده‌اند، در حالی که موش‌هایی که دارای رژیم غذایی با پتاسیم بالا بودند، کاهش چشمگیری در هر دو حالت نشان دادند.

علاوه بر این، دانشمندان اثرات سطوح مختلف پتاسیم بر سلول‌های عضلانی کشت شده از سلول‌های طبیعی موش‌ها را در محیط کشت مصنوعی ارزیابی کردند. با بررسی نتایج کشت سلولی، محققان دریافتند که پتاسیم از کانالی یک طرفه به نام کانال پتاسیم از رگ‌های خونی عبور کرده و به داخل عروق می‌رود. غلظت پایین پتاسیم منجر به افزایش کلسیم داخل سلولی در سلول‌های عضلانی صاف عروقی می‌شود.

همچنین تحقیقات نشان داد که پتاسیم کم باعث تولید پروتئین مربوط به واکنش پاسخ دهی cAMP به کلسیم فعال (CREB)  می‌شود، این واکنش در سلول‌ها باعث افزایش اتولوگ و فرآیند تخریب داخل سلولی می‌گردد. محققان دریافتند مهار اتوفایگی مانع از ایجاد کلسیفیکاسیون در سلول‌های عضلانی صاف عروق می‌گردد. بنابراین می‌توان گفت اتوفایگی روند مهمی در کلسیفیکاسیون دارد.

محققان براساس نتایج و بررسی‌های انجام شده روی شریان‌های موش‌ها و آزمایش‌های رژیمی در موش‌های زنده، تایید کردند که مصرف کم پتاسیم, از طریق سیگنالینگ کلسیم، CREB و اتوفایگی منجر به کلسیفیکاسیون عروقی می‌شود. با این حال، افزایش سطح پتاسیم این اثرات را کاهش می‌دهد.

برای اطمینان از تاثیرات پتاسیم بر بدن و قلب، محققان باید مطالعات خود درباره بررسی اثربخشی پتاسیم در برابر کلسیفیکاسیون عروق، در افراد مبتلا یا در معرض ابتلا را گسترش دهند. یافته ها در علم پزشکی اهمیت زیادی دارند، زیرا نشان می‌دهند که مکمل پتاسیم برای جلوگیری از کلسیفیکاسسیون عروق در موش‌های مبتلا به آترواسکلروز مفید بوده و اثرات نامطلوب مواد غذایی مضر را خنثی می‌کند.

 

آیا موادغذایی که در طول یک مدت مشخص مصرف می‌کنید حاوی پتاسیم هستند؟

medicalnewstoday

دیدگاه خودتان را بنویسید

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید

آخرین دیدگاه ها

  1. Mortazavi
    ترنجِ رسیده



    0



    0

    پست مفید و خوشحال کننده ای بود چون من و پسرم هر روز هویج میخوریم و در واقع هویج رو وارد میوه ها کردیم

کانال تلگرام ترنجی