حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ارتباط سرطان و چاقی

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | پزشکی و سلامت

گزارشی جدید، درباره اضافه وزن و چاقی مفرط و ارتباط آن با سرطان هشدار داد. براساس تحقیقات، چاقی در ایجاد حدود 40 درصد از سرطان‌ها موثر است. در صورتی که اگر وزن افراد نرمال باشد به راحتی می‌توان از این بیماری‌ها جلوگیری کرد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

گزارش، تحت عنوان علائم حیاتی، توسط محققان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) با همکاری محققان موسسه ملی سرطان تهیه شده است. دکتر بروک، متخصص بخش مبارزه با پیشگیری و کنترل سرطان CDC، اولین نویسنده‌ی این تحقیقات می‌باشد. این یافته‌ها به ویژه در مورد آمار هشدار دهنده در مورد چاقی در ایالات متحده بسیار مهم هستند. براساس آمار ارائه شده توسط CDC، بین سال‌های 2013 تا 2014، از هر 3 نفر، 2 نفر دچار اضافه وزن بیمار گونه می‌باشند. اگر BMI شما بین 20 تا 25 باشد یعنی فردی چاق هستید. اگر این عدد به 30 نزدیک شده و فراتر از آن برود نشان دهنده‌ی اضافه وزن افراطی و بسیار خطرناک است.

سرطان و چاقی

چاقی و تشخیص سرطان

استیل و همکارانش میزان ابتلا به سرطان را با استفاده از داده‌های آماری سرطان ایالات متحده آمریکا بین سال های 2005 و 2014 بررسی کردند. محققان 13 نوع سرطان و رابطه آن‌ها با چاقی و اضافه وزن را مطالعه کردند. این سرطان ها شامل نوعی سرطان مری به نام آدنوکارسینوم مری، سرطان سینه، سرطان کولورکتال، سرطان آندومتر، سرطان کیسه صفرا و سرطان کبدی معده می‌شوند.

علاوه بر این، محققان سرطان کلیه، کبد و تیروئید و نیز سرطان تخمدان و پانکراس را نیز مدنظر قرار دادند، در این گزارش همچنین منینگیوما که یک نوع  تومور پیشرفته مغزی و میلوم چندگانه است نیز مورد بررسی قرار گرفت. استیل و تیمش داده ها را با توجه به جنس، سن، قومیت، منطقه جغرافیایی و مکانی که در آن سرطان بیشتر بروز داشت، جمع آوری و آنالیز کردند.

محققان روند رشد را هم در افراد مبتلا به  سرطان کولورکتال و هم در افراد سالم تحلیل کردند. واضح است که غربالگری سرطان کولورکتال میزان بروز آن را کاهش می‌دهد، زیرا با این روش اغلب پولیپ‌های کولورکتال، قبل از اینکه بدخیم شوند شناسایی می‌گردند.

سرطان و چاقی

630000 سرطان به چاقی ارتباط دارند

در سال 2014 حدود 630000 مورد از انواع سرطان‌های مذکور شناسایی شد. میزان بروز این بیماری‌ها در بزرگسالان بالای 50 سال بود. در واقع 2 نفر از هر 3 نفر مبتلا بین 50 تا 74 سال بودند. از نظر بررسی‌های جنسیتی، سرطان در زنان بیشتر تحت تاثیر چاقی بود تا مردان. 55 درصد از سرطان‌ها در زنان و 24 درصد در مردان به چاقی زیاد مرتبط بودند. با توجه به سرطان های مرتبط با چاقی، این میزان در بین سال‌های 2005 تا 2014 رقمی حدود 7 درصد افزایش داشته است.

در حالی که سرطان‌های غیرمرتبط با چاقی 13 درصد و سرطان کولورکتال نیز به دلیل غربالگری حدود 23 درصد کاهش یافته است. محققان اعلام کردند بار ناشی از اضافه وزن و سرطان مرتبط به چاقی در ایالات متحده بالا است. آن‌ها معتقدند می‌توان این درصد بالا را با کنترل چاقی و اضافه وزن کاهش داد. نتایج نشان می‌دهد استراتژی‌های کنترل جامع سرطان، از جمله استفاده از مداخلات مبتنی بر شواهد برای کنترل افزایش وزن و داشتن وزنی سالم، به کاهش بروز این سرطان‌ها در ایالات متحده کمک می‌کند.

دکتر برندا فیتزجرالد، مدیر CDC، در مورد یافته ها این گونه توضیح می‌دهد:

اکثر بزرگسالان ایالات متحده اضافه وزن زیادی دارند، این اضافه وزن و چاقی ییش از حد، افراد را در معرض خطر بسیاری از سرطان‌ها قرار می‌دهد. این نتایج موجب نگرانی است. به دست آوردن وزن سالم و حفظ آن، می‌توانیم در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشیم.

 

آیا تاکنون از این دیدگاه به چاقی توجه کرده بودید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mortazavi

ممنون بابت پست سلامتی خوبتون جناب خدابخشی

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h