حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کرنل لینوکس اکنون به صورت 6 ساله پشتیبانی خواهد شد

در یک رویداد خبری اخیر در Linaro Connect مشخص شد که پشتیبانی از کرنل لینوکس به 6 سال می‌رسد. اما در حال حاضر هسته‌های LTS تنها به مدت 2 سال پشتیبانی می‌شوند که این مورد می‌تواند کمی مشکل‌ساز شود، با ترنجی همراه باشید.

همانطور که گفته شد، در حال حاضر هسته‌های LTS تنها به مدت 2 سال پشتیبانی می‌شود که از جهاتی ممکن این مساله مشکل ساز شود، چرا که بدون در نظر گرفتن مدت زمان توسعه یک سیستم بر روی چیپ (SoC)، طراحی و تولید سخت افزاری ممکن است از 12 تا 18 ماه هم بیشتر زمان ببرد تا به مرحله تولید و بهره برداری و نهایتا به دست مشتری برسد.

تغییرات جدیدی که ممکن است توسط پروژه Treble گوگل انجام شود، خبرهای خوشی را برای مصرف کنندگان به همراه خواهد داشت زیرا این پروژه می‌تواند پشتیبانی از دستگاه‌های اندرویدی و مدت زمان عرضه بروز رسانی برای آن ها را افزایش دهد.

همانطور که توسط ایلیان مالچف (Iliyan Malchev) از شرکت گوگل نقل شده است:

تمامی دستگاه‌های اندرویدی که بر پایه هسته‌های LTS هستند، پشتیبانی بلند مدتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، اما مشکل اصلی هسته‌های LTS کنونی پشتیبانی 2 ساله آن‌ها است. بنابراین عرضه اولین دستگاه بر پایه SoC برای کمتر از یک سال ممکن است موجب ضرر و زیان گردد. آقای Greg Kroah-Hartman به بنده این اجازه را داده است تا این مساله را اعلام کنم که پشتیبانی 6 ساله از هسته‌های LTS را با هسته‌های 4.4 شروع خواهد کرد.

این مساله قطعا تاثیر بسیار زیادی بر سیستم عامل اندروید خواهد داشت چرا که این پروژه از هسته‌های لینوکس بهره خواهد برد. از انجا که هسته‌های لینوکس امروزه به صورت مدوام و منظم بروزرسانی می‌شوند، اکثر تولیدکنندگان نیز پشتیبانی 2 ساله از هسته‌های لینوکس را ترجیح می‌دهند و بر این مساله نیز باقی می‌مانند چرا که هنوز هم برورسانی‌ها و رفع مشکلات امنیتی را انجام می‌دهند. امروزه نیز تمام دستگاه‌های بر پایه کروم بوک و اندروید با نسخه کرنل که پشتیبانی همیشگی را به همراه دارند عرضه می‌شوند.

این تغییرات بدین معنی است که به احتمال فراوان در آینده، دستگاه‌های مختلف، کمی بیشتر از حالت فعلی پشتیبانی شوند.  هنگامی که یک تولیدکننده چیپست همانند کوالکام دست به طراحی و تولید SoC می‌زند، این چیپست و نرم‌افزارهای مربوط به آن به مدت 6 سال پشتیبانی خواهند شد و با پروژه Treble دستگاه‌های مختلف مدت زمان بیشتری پشتیبانی می‌شوند.

در حال حاضر یک تنها یک سوال مطرح است و آن هم این است که آیا شرکت‌های مختلف به این مسئله توجهی خواهند داشت؟ شرکت کوالکام، پشتیبانی از چیپست‌های قدیمی را رها کرده و دیگر خبری از بروزرسانی نیست. پروژه جدید پشتیبانی بیشتر از هسته‌های LTS می‌تواند تولیدکنندگان را به پشتیبانی طولانی‌تر تشویق نماید.

اکنون که مدت زمان این پشتیبانی به 6 سال می‌رسد، دستگاه‌هایی که دوره پشتیبانی نرم افزاری آنان تمام شده است نیز از این مزیت بهره‌مند خواهند شد. شاه چیپست‌های کنونی یعنی اسنپدراگون 835، نسخه 4.4 هسته لینوکس را اجرا می‌کند، بنابر این می‌توان به زودی شاهد جدیدترین پرچمدارهای بازار با این قابلیت باشیم.

و با یک Googler اعلام این تغییر، من امیدوارم که این بخشی از یک تلاش هماهنگ از طرف شرکت برای گسترش نرم افزار پشتیبانی از دستگاه های آن است. به نظر من، دو سال از به روزرسانی ها واقعا آن را نمی برند، زمانی که رقبا مانند اپل، چیزها را خیلی بیشتر می کنند.

گوگل امیدوار است تا بدین وسیله تغیراتی را در وضعیت فعلی پشیبانی نرم افزاری به وجود بیاورد و این مساله بخشی از تلاش این شرکت برای افزایش پشتیبانی نرم افزاری دستگاه است. 2 سال پشتیبانی چندان رضایت بخش نیست به عنوان مثال شرکت اپل بسیار بیشتر از چند سال را به پشتیبانی نرم افزاری محصولات خود می‌پردازد.

 

نظر شما در این باره چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mostoul

فک کنم تیتر یه موردی داره
باید این باشه : هم اکنون از کرنل لینوکس به مدت ۶ سال پشتیبانی می‌شود.

Peiman

چه فرقی داره خب ؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان