حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بهترین زمان برای مصرف ویتامین چه زمانی است؟

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، پزشکی و سلامت

بسیاری از افراد از ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند. اما اثر بخشی ویتامین‌ها براساس زمان مصرف، متفاوت است. زمان مصرف مایعات و وعده‌های غذایی، بر اثربخشی مثبت یا منفی ویتامین‌ها، میزان و چگونگی جذب آن‌ها تأثیرگذار است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

 

حقایقی درباره ویتامین‌ها

 

در این مقاله اثر بخشی کلی ویتامین‌ها و شرایط ایده‌آل برای انتخاب زمان مصرفی بررسی شده است. مصرف ویتامین بدون نسخه مجاز بوده و اکثر افراد از ویتامین برای حل مشکلات عمومی و افزایش سطح سلامتی استفاده می‌کنند. ادعاهای مربوط به اثربخشی ویتامین‌ها ممکن است در راستای مطالعات بالینی بوده یا آن‌ها را تکذیب کنند. صنعت ویتامین‌ها و مکمل‌ها توسط اداره‌ی غذا و داروی ایالات متحده (FAD)  تنظیم نمی‌شود. همه ویتامین‌ها مفید نبوده و برخی دارای عوارض جانبی هستند.

 

چرا یک فرد باید ویتامین مصرف کند؟

 

تحقیقات زیادی درباره‌ی مصرف ویتامین نشان داده که مصرف منظم این مکمل‌های غذایی در بسیاری از افراد نه تاثیر مثبت داشته و نه تاثیر منفی. با این حال باید در مصرف داروها محتاط بود، چراکه احتمال بروز پیامدهای ناخواسته و یا تداخل دارویی وجود دارد. برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین E و بتاکاروتن در صورت مصرف در دوزهای بالا خطرناک بوده و ممکن است کشنده باشند.

انتخاب مکمل و ویتامین برای زنان باردار بسیار مهم است. به عنوان مثال، سطح بالایی از ویتامین A باعث اختلالات مادرزادی می‌شود. از سوی دیگر، اسید فولیک می‌تواند به رشد جنین و پیشگیری از اسپینای بیفیدا کمک کند. برخی از محققان معتقدند بهترین روش برای دریافت ویتامین‌ها استفاده از دارو نیست. استفاده از موادی مانند اسفناج، آجیل، میوه، گوشت قرمز، کلم بروکلی می‌تواند انتخاب بهتری برای تامین مواد مغذی است، چراکه قرص‌های ویتامین نمی‌توانند جای غذا و رژیم سالم را بگیرند.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین

با این حال برخی از پزشکان بر این باورند که افراد برای پر کردن شکاف‌های رژیم‌های غذایی باید از قرص‌های مولتی ویتامین استفاده کنند. همچنین تحقیقات محدودی نشان می‌دهند مصرف ویتامین در کاهش خظر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله مشکلات قلبی عروقی نقش دارند. با این حال در اکثر افراد هیچ تاثیر خاصی نداشته و ممکن است در شادابی پوست یا رشد ناخن‌ها موثر باشد. اما افرادی که به صورت منظم از قرصهای ویتامین یا مکمل غذایی استفاده می‌کنند باید پس از هر دوره با پزشک خود مشورت کنند.

 

بهترین زمان مصرف برای انواع ویتامین

 

1) چه زمانی ویتامین B استفاده کنیم؟

 

ویتامین‌های B برای تقویت انرژی و کاهش استرس استفاده می‌شود. ویتامین B هشت نوع مختلف دارد که هر کدام در بدن عملکردی جداگانه انجام می‌دهند. انواع ویتامین‌های B عبارتند از: تیامین، ریبوفلاوین ویتامینB6، نیاسین، بیوتین، ویتامین B12، اسید فولیک و اسید پانتوتنیک.این ویتامین‌ها را می‌توان به صورت همزمان باهم مصرف کرد. در واقع شرکت‌های تولیدکننده پیشنهاد می‌کنند ترکیبی از هر 8 ویتامین به صورت روزانه مصرف شود.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین B صبح‌ها، پس از بیدار شدن از خواب است. اگر این ویتامین با معده خالی استفاده شود، مقدار بیشتری از آن جذب می‌شود. این ویتامین باعث افزایش انرژی بدن شده و مصرف زیاد آن در طول روز ممکن است منجر به اختلالات خواب شود.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین

2) بهترین زمان برای مصرف ویتامین‌های محلول در آب

 

این ویتامین‌ها در بدن تولید و ذخیره نمی‌شود در نتیجه باید این ویتامین‌ها را از منابع گیاهی و حیوانی دریافت کرد. انواع ویتامین‌های محلول در آب عبارتند از: ویتامینC، اکثر انواع ویتامین B. محدویت مصرفی برای ویتامین C وجود ندارد. این ویتامین در انواع محصولات گیاهی مانند آب پرتقال، گریپ فروت و لیمو یافت می‌شود. بدن ویتامین C را ذخیره نمی‌کند، بنابراین می‌توان روزانه آن را مصرف کرد، روزهای آفتابی بهتر زمان برای مصرف ویتامین C است.

 

3) چه زمانی برای مصرف ویتامین‌های محلول در چربی مناسب‌تر است؟

 

بدن به ویتامین‌های محلول در چربی در دوزهای پایین نیاز دارد. مصرف دوزهای زیاد ویتامین‌های محلول در چربی می‌تواند برای بدن فرد مضر یا حتی سمی باشد. ویتامین‌های محلول در چربی در طی پخت غذا از بین نمی‌روند. معمولا بدن تمام ویتامین‌های محلول در چربی را از طریق غذا دریافت کرده و برای تامین آنها نیازی به مصرف مکمل و قرص نیست. برخی از نمونه‌های ویتامین محلول در چربی عبارتند از: ویتامین A، ویتامین E، ویتامین D و ویتامین K.

این ویتامین‌ها در کبد و بافت چربی ذخیره شده و زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، از آنجاکه مقدار زیاد این ویتامین‌ها می‌تواند اثرات بدی برای بدن داشته باشد، محققان افراد را از مصرف مکمل‌های حاوی این ویتامین‌ها منع می‌کنند. بدن انسان به ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی نیاز دارد تا به درستی عمل کند. همانند ویتامین‌ها، مکمل‌های زیادی برای مواد معدنی وجود دارد که برای سلامتی فرد مفید هستند.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین

مهمترین موادمعدنی شامل آهن، کلسیم، منیزیم و روی می‌شود. همانند ویتامین‌ها، باید در مصرف مواد معدنی نیز محتاط بود، چراکه تحقیقات نشان داده‌اند مکمل‌های غذایی مواد معدنی بر سلامت فرد تاثیر مثبتی ندارند. اما مصرف بیش از حد آن بدون شک اثر مخرب بر بدن داشته و باعث ایجاد انواع بیماری‌ها، به خصوص بیماری‌های کلیوی می‌شود. بهتر است این مواد را از طریق مواد غذایی جذب کنیم اما اگر از قرص‌هایی مانند کلسیم و آهن استفاده می‌کنید، حتما با معده‌ی پر و بین غذا بخورید چرا که ممکن است مسبب عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی شوند.

 

خطرات و ملاحظات

 

هنگام مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی باید مراقب باشید. چراکه تاثیرات این قرص‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و ممکن است در صورت مصرف دوز بالا به بدن آسیب برسانند. اثر بخشی برخی از ویتامین ها تحت تاثیر سایر داروها کاهش می‌یابد.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین

نتیجه

 

تحقیقات بسیاری درباره ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی انجام شده است، تعداد محدودی از این مطالعات تاثیر مثبت صد در صد ویتامین‌ها را تایید کرده اما تعداد زیادی از آنها توصیه می‌کنند، افراد ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را از مواد غذایی تامین کنند، چراکه بعضی از ویتامین‌ها و مصرف نادرست از آن‌ها باعث ایجاد بیماری‌ها و آسیب‌های جدی می‌شوند.

اکثر افراد قرص‌های ویتامین را جزو گروه‌های دارویی نمی‌دانند و فکر می‌کنند چون ویتامین هستند ضرری برای بدن نداشته و حتی گاهی در مصرف آن افراط نیز می‌کنند. اما باید بدانند گاهی اثرات مخرب ویتامین از بسیاری از داروها شدیدتر است. در نتیجه بهتر است قبل از استفاده از ویتامین‌ها با پزشک مشورت کرده و براساس نتایج آزمایش و دستور پزشک شروع به مصرف ویتامین کرد.

 

آیا شما نیز از ویتامین‌ها استفاده می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

«اکثر افراد قرص‌های ویتامین را جزو گروه‌های دارویی نمی‌دانند و فکر می‌کنند چون ویتامین هستند ضرری برای بدن نداشته و حتی گاهی در مصرف آن افراط نیز می‌کنند.»
منم همین فکرو میکردم متأسفانه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h