حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی نوت 8 (Galaxy note 8): کرگدن

چه طرفدار سامسونگ باشید چه از آن متنفر، اکثر کاربران و فعالان زمینه فناوری برای آن احترام خاصی قائلند. هر چند فروش این دستگاه ها به مراتب از سری گلکسی اس (Galaxy S) پایین تر است و البته یک دستگاه سایز بزرگ به شمار می روند اما همواره علاقه مندان سرسخت خود را دارد، چرا؟ چون مواردی را ارایه می کند که دیگران ارایه نمی کنند! بر کسی پوشیده نیست که گلکسی نوت 7 (Galaxy Note 7) چه فاجعه ای به سر سامسونگ و سری نوت آورد اما سامسونگ سعی کرد تا این لکه ننگ را از دامن خود پاک کند. گلکسی نوت 8 (Galaxy note 8) پس از اعتمادی که گلکسی اس 8 بدست آورد، حالا با اعتماد به نفس بیشتری به میدان آمده تا سری گلکسی نوت  را احیا کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا به نقد و بررسی گلکسی نوت 8 (Galaxy note 8)، جدیدترین عضو خانواده گلکسی نوت بنشینیم.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

شاید تکرار داستان اعتقاد سامسونگ به خانواده گلکسی نوت بزرگ جثه کمی خسته کننده به نظر برسد اما هر بار به این فکر می کنیم که سامسونگ 6 سال پیش در سال 2011 و زمانی که موبایل های هوشمند اندازه 3.5 اینچی داشتند دست به تولید یک موبایل 5.3 اینچی زده، خود برای ما تحسین برانگیز است. در حقیقت هیچ چیز به جز اعتقاد راسخ و دید روشن پشت تحقیق و توسعه سری گلکسی نوت 8 به این رشد بی نظیر کمک نکرده است. در سری گلکسی نوت دستگاه هایی هم چون گلکسی نوت 3 و گلکسی نوت 4 جور کم کاری سری گلگسی اس را کشیدند و برخی دیگر همچون گلکسی نوت 5 و گلکسی نوت 7 پیشرفت های اساسی را از دستگاه های گلکسی اس به خانواده خود اضافه کردند.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8 اما در این میان جز کدام دسته قرار می گیرد؟ بی درنگ می توان گفت دسته دوم! گلکسی نوت 8 شباهت های زیادی به گلکسی اس 8 و بیشتر برادر بزرگش یعنی گلکسی اس 8+ دارد با این تفاوت که سنت های خانواده گلکسی نوت را با خود دارد. قلم، نمایشگر و رم بیشتر و یک پیشرفت به اسم دوربین دوگانه! این ها توانایی های است که گلکسی نوت 8 به نسبت گلکسی اس 8+ بیشتر دارد. همانند دیگر بررسی های اختصاصی ترنجی، هر بخش از دستگاه را در قسمت های مربوط به خود و به تفصیل بررسی می کنیم و سپس در انتها به جمع بندی می رسیم.

طراحی، لوازم جانبی و بسته بندی

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

بسته بندی گلکسی نوت 8 به شکل قابل انتظاری شبیه به آن چیزی است که در گلکسی اس 8 دیدیم. یک روکش کاغذی که نام دستگاه را با نقش برجسته آبی رنگ نشان می دهد روی جعبه قرار گرفته است. جعبه دستگاه همانند چیزی که از یک پرچمدار انتظار داریم با کیفیت است و البته ساده. پس از باز کردن درب آن به گلکسی نوت 8 بر می خوریم، یک تکه شیشه مشکی و بزرگ که روی دیگر محتویات جعبه آرام گرفته است! کرگدن را کنار می زنیم و به بسته بندی کوچکی که شامل کاغذها و دستور عمل ها و البته از همه آن ها مهم تر، سوزن سیم کارت است می رسیم. پس از آن اما صحنه جذابی در انتظار شماست.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

لوازم جانبی همراه با گلکسی نوت 8 عبارت است از شارژر سریع، کابل Type C، هندزفری با کیفیت تولید شده با همکاری AKG، مبدل OTG مخصوص پورت Type C، مبدل micro USB (شارژر های عادی) به Type C و البته چند نوک ویژه S Pen به همراه گیره مخصوص تعویض آن. تمام این لوازم جانبی به رنگ مشکی تهیه شده اند و ما این تصمیم را می پسندیم. درباره کیفیت هرکدام در بخش سخت افزار صحبت خواهیم کرد اما در این بخش می توان گفت سامسونگ مثل همیشه در بخش لوازم جانبی همراه دستگاه، عملکرد خوبی داشته است.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

طراحی گلکسی نوت 8 (Galaxy note 8) کرگدن طور است! گفتیم یکی از دلایلی که طرفداران خانواده گلکسی نوت به سمت دستگاه های آن می روند اندازه بزرگ آن هاست و گلکسی نوت 8 نیز بزرگ است … اما چقدر بزرگ؟! من به شخصه کاربر موبایل های بزرگ بوده ام اما چند سالی است که از موبایل های حدود 5 اینچی استفاده کردم. موبایل های بزرگ همیشه طرفدارهای خود را دارند اما فکر می کنم اگر خیلی از این طرفدارها راحتی بیشتر با موبایل های اندازه کوچکتر را احساس کنند، خیلی به سمت موبایل های بزرگ نمی روند. قطعا این نظر شخصی است و می تواند کاربر به کاربر متفاوت باشد.

طراحی گلکسی نوت 8 (Galaxy note 8) کرگدن طور است!

صحیح تر این است که بزرگ را با بزرگ مقایسه کرد! مثلا گلکسی نوت 8 را با آیفون 8 پلاس. گلکسی نوت 8 با نمایشگر بزرگ، بی نظیر و محسور کننده 6.3 اینچی خود بیش از 3 میلی متر عرض کمتری نسبت به آیفون 8 پلاس 5.5 دارد. حتما می دانید عرض دستگاه اهمیت بسزایی در ارگونومی آن دارد و اینجا گلکسی نوت 8 به دلیل حاشیه کمتر و نمایشگر دولبه خمیده، ارگونومی به مراتب به بهتری نسبت به شیر دریایی اپل دارد!  ارتفاع گلکسی نوت 8 حدود 4 میلی متر بلندتر از آیفون 8 پلاس و ضخامتش 1.1 میلی متر بیشتر است. در حقیقت اصلی ترین ایراد وارد به گلکسی نوت 8 را می توان ضخامت آن دانست. البته اگر نگاهی به شجرنامچه سری نوت داشته باشید می بینید که این یک سنت خانوادگی بوده و گلکسی نوت 8 نیز ژن خوب آن را در خود دارد! دلیل؟ دیجیتایزر مخصوص قلم و البته خب فضایی که همین قلم از سخت افزار داخلی گرفته است می تواند باشد.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

خوشبختانه گلکسی نوت 8 به لطف نمایشگر خمیده و قاب پشتی خمیده آن در دست اصلا ضخیم نیست اما وقتی به آن نگاه می کنید، ضخیم بودنش کاملا مشهود است. با توجه به نمایشگری که 0.8 اینچ از آیفون 8 پلاس بزرگتر است و ابعادی که به شکل قانع کننده ای بهینه تر از آیفون بدست آمده است می توان گفت گلکسی نوت 8 یک دستگاه با نمایشگر بسیار بزرگ 6.3 اینچی است که کاملا ارزش تحمل ابعاد آن را دارد.

حالا اما گلکسی نوت 8 بدون ذره ای برجستگی یا ناهمگونی در طراحی در حالی در دسترس است که آیفون 8 پلاس برجستگی دوربینی نزدیک به برجستگی نیست_در_جهان گلکسی اس 6 دارد! 

درباره ویژگی های طراحی گلکسی نوت 8 می توان پاراگراف ها نوشت. ما سعی داریم خیلی خلاصه به شما بگوییم که گلکسی نوت 8 زیباست! زمانی بود که استیو جابز می گفت طراحی موبایل با دوربین بیرون زده یک طراحی ناقص الخلقه است و آن زمان حقیقتا با این نگاه تحقیرکننده به خوبی رقیب کره ای خود را شرمسار کرد. حالا اما گلکسی نوت 8 بدون ذره ای برجستگی یا ناهمگونی در طراحی در حالی در دسترس است که آیفون 8 پلاس برجستگی دوربینی نزدیک به برجستگی نیست_در_جهان گلکسی اس 6 دارد! این تحسین برانگیز است.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

تقارن خمیدگی نمایشگر و قاب پشتی زیباست، حس نکردن ذره ای برجستگی در قسمت رسیدن شیشه به فلز در این دستگاه همان حس دوست داشتنی است که ابتدا در گلکسی اس 8 حس کردیم و خوشبختانه سامسونگ به هیچ دلیل غیر قابل قبولی جک 3.5 میلی متری و البته امکان ارتقا حافظه از طریق کارت حافظه جانبی را از کاربر خود سلب نکرده است.

البته طراحی گلکسی نوت 8 بی نقص نیست!

البته طراحی گلکسی نوت 8 بی نقص نیست! حسگر اثرانگشت روی نقطه کرنر (!) طراحی شده است. من که همیشه به انگشت های کشیده خود ایمان داشتم نیز به سختی نوک انگشتم را به حسگر اثرانگشت می رساندم. حقیقتا پس از اینکه چنین ستمی (!) را شاهد بودم به اسکنر عنبیه چشم و تشخیص چهره پناه بدم. مطمئن باشید هدف سامسونگ دقیقا جمله قبلی است و طراح های این شرکت کره ای هم قطعا با ما هم نظرند که درصد بسیار پایینی از کاربرها با حسگر اثرانگشت این دستگاه راحت هستند.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

قلم گلکسی نوت 8 یا همان S Pen هر چقدر با بازخورد بهتری از جای خود بیرون می آید و مکانیسم کلیکی سر آن کمی سفت تر و دلنیشن تر است اما نمی دانم چرا سامسونگ محل دکمه روی این قلم را تغییر داده و بالاتر برده است. به عنوان کاربری که چند نسل از خانواده گلکسی نوت را تجربه کرده ام در مرحله اول و حتی تا مراحل بعدی (!) بیشتر به دنبال دکمه می گشتم که با توجه به عدم طراحی قابل تشخیص برای دکمه آن، این کار سختی بود! قلم گلکسی نوت 8 همانند گلکسی نوت 7 نوک باریک تری دارد که تجربه دلنشین تری در نوشتن را به ما داد. همچنین حساسیت این قلم به فشار 4096 سطح است و این برای افرادی که نقاشی دیجیتال انجام می دهند یک بهشت است.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

یکی از مهم ترین ایرادهای طراحی گلکسی نوت 8 را می توان در قسمت رسیدن شیشه به فلز دید. بله، بالاتر گفتیم این قسمت از بدنه حس خیلی خوبی برای لمس دارد و این خوب است اما چرا این یک ایراد است؟ این حس خوب به قیمت حذف نوار پلاستیکی بین شیشه و فلز تمام شده است. با حذف این نوار دستگاه شما مستعد سریع تر شکستن در اثر ضربه است. چرا که آن نوار پلاستیکی که بین دو جنس سخت قرار می گیرد تا حدی می تواند ضربه را جذب کند. سامسونگ در گلکسی اس 7 و نوت 7 نیز همین راهبرد طراحی را در پیش گرفته است. نمی توانیم بگوییم که تاثیر حذف آن در شکستن دستگاه خیلی زیاد است اما مسلما بی تاثیر نیست.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8 نیز همانند گلکسی نوت 7 ضد آب است. و دوباره همانند آن مرحوم این گواهی IP68 حتی با قلم بیرون از دستگاه نیز ضد آب است. طبق تجربه ما زیر باران، می توان گفت لمس دستگاه نیز پیشرفت قابل قبول در زمان خیس بودن برای قبول دستورات داشت.

در نهایت درباره طراحی گلکسی نوت 8 می توان گفت اگر دستهای بزرگی دارید یا اراده شما بر خرید یک دستگاه بزرگ مصمم شده، گلکسی نوت 8 بهترین فبلت موجود در بازار است که می توانید آن را تهیه کنید.

نمایشگر

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

محسور کننده! اینکه تصور کنید یک نمایشگر 6.3 اینچی آنقدر کم حاشیه است که در جیب شما که نه (!) اما در دست شما جای بگیرد، خود هیجان انگیز است. برای اولین بار است که دیسپلی میت امتیاز A+ را به نمایشگر یک موبایل می دهد و گلکسی نوت 8 چنین افتخاری را نصیب خود کرده است. اینکه بدانید گلکسی نوت 8 در شرایط نوری شدید می تواند تا 1200 نیت روشنایی تولید کند نیز خود تعجب برانگیز است چرا که پنل های امولد موجودات پرنوری نیستند و دلیل آن در نداشتن نور پس زمینه است.

رنگ ها زنده، کنتراست بی نظیر، عمیق ترین مشکی موجود و رنگ سفید قابل تنظیم از مواردی است که می توان درباره نمایشگر گلکسی نوت 8 عنوان کرد. حتی با توجه به یک لایه دیجیتایزر مخصوص شناسایی S Pen هنوز کیفیت نمایشگر تحت تاثیر قرار نگرفته است. نمایشگر گلکسی نوت 8 همانند پیشینیان خود با همکاری Wacom می تواند قلم S Pen را شناسایی کند و همانند تخته نقاشی دیجیتال شما عمل نماید.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

شخصا هنوز با نمایشگر دو لبه خمیده کنار نیامده ام! لازم نیست واقعا، چرا باید دولبه نمایشگر موبایل من خمیده باشد؟ تنها دلیل قانع کننده این است که ارگونومی آن بهتر می شود اما من این موضوع را دوست ندارم چون سبب می شود لمس های ناخواسته داشته باشم، تجربه بصری در شرایط نوری کم یا حتی زمانی که نور زیاد است روی نمایشگر بازتاب می کند، کمی عجیب باشد. وقتی نور کم است احساس می کنیم نمایشگر بیرون زده است و لبه ها با رنگی متفاوت کمی خطای دید ایجاد می کنند. البته Edge بودن نمایشگر پرچمدارهای سامسونگ از سال 2015 تا کنون به خوبی توانسته است آن ها را از خیل عظیم طراحی های شبیه به هم متمایز کند و قابلیت های جذابی مثل Edge Lighting داشته باشد اما حقیقت این است که من شخصا هیچ وقت یکی از طرفدارهای این سیستم نبودم. دوباره باید بگویم این نظر شخصی است و نظر شما می تواند کاملا با آن متفاوت باشد.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

هر چه که گفتیم را شاید با یک بار تماشای محتوا و یا انجام بازی روی این دستگاه از یاد ببرید، واقعا تماشای ویدیو روی نمایشگر 6.3 اینچی اینتفینی دیسپلی (infinity Display) سوپرامولد دو لبه خمیده پشتیبانی کننده از فناوری HDR … آه … لذت بخش است. حتی وقتی نمایشگر خاموش بوده و دستگاه روی حالت AOD یا همان نمایشگر همیشه روشن است، وقتی به ستاره های کهکشان پشت ساعت نگاه می کنید، شما را مجذوب خود می کند، به خصوص اگر در اتاق تاریک باشید. اما این ها همه خوبی های نمایشگر گلکسی نوت 8 است، چه نقدی می توان به آن وارد کرد؟

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

نقد اساسی که نه تنها به نمایشگر گلکسی نوت 8 بلکه به همه تازه به دوران رسیده های بدون حاشیه (!) وارد است را می توان نسبت تصویر جدید آن ها دانست. نسبت تصویر 18.5:9 گلکسی نوت 8 به لطف سازگاری نرم افزاری های اندرویدی با رزلوشن های متغیر خوب است اما برخی برنامه و اکثر بازی ها با این نسبت تصویر غریبه اند. در بررسی گلکسی اس 8 دیدیم که مساحت مفید برای اجرای بازی ها در گلکسی اس 8 دقیقا برابر گلکسی اس 7 بوده و این دلنشین نیست. حالا سامسونگ با رابط کاربری جدید Samsung Experience 8.5 و به لطف Game Launcher به شما امکان تمام صفحه کردن بازی ها را می دهد اما چطور؟ با کراپ شدن بخشی از تصویر! بسته به نوع بازی شما و البته سلیقه بصری تان، اگر در کنترل های بازی مشکلی پیش نیاید و تغییر زیادی در محیط بازی ایجاد نشود، مسلما به صورت تمام صفحه بازی کردن لذت دوچندانی دارد. همچنین برای تماشای ویدیوها باید همین روش را پیش بگیرید، یا بخشی از آن کراپ شود و یا بخشی از نمایشگر مشکی باشد.

اجازه بدهید درباره موضوعی که هم اکنون بیش از بیست دقیقه ما را از نوشتن مطلب بازداشت، بنویسیم. تماشای محتوای HDR در یوتیوب با توجه به پشتیبانی گلکسی نوت 8 از محتوای HDR واقعا بی نظیر و مجذوب کننده است. محتوای HDR روی نمایشگر امولد یکی از عجیب ترین تجارب بصری است که ما داشته ایم و گذر زمان را برای شما بی معنی می کند.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

در مجموع می توان گفت نمایشگر 3K گلکسی نوت 8 (Galaxy note 8) بدون شک بهترین تجربه بصری موجود در بین موبایل های هوشمند و حتی دستگاه های قابل حمل به شما می دهد.

سیستم عامل و رابط کاربری

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8 پرچمدار نیمه دوم سال 2017 سامسونگ است. این دستگاه تقریبا زمانی به بازار عرضه شد که گوگل نسخه نهایی اندروید 8 یعنی جدیدترین نسخه اندروید را به شرکای تجاری خود داد. شرکتی مثل سونی پرچمدار نیمه دوم سال 2017 خود یعنی اکسپریا XZ1 را با اندروید 8 عرضه کرده است اما شرکت هایی مثل الجی و سامسونگ چنین تصمیمی نداشتند. نمی توان این را یک عیب دانست اما اگر گلکسی نوت 8 با اندروید 8 ارایه می شد مسلما یک نکته مهم در فروش آن به شمار می رفت.

اندروید 7.1.1 سیستم عاملی است که برای گلکسی نوت 8 استفاده شده است. سامسونگ همیشه بهینه سازی های خاصی برای دستگاه های خود در نظر می گیرد و نتیجه این بهینه و شخصی سازی ها را می توان در رابط کاربری این شرکت دید. رابط کاربری استفاده شده در گلکسی نوت 8 نسخه 8.5 سامسونگ اکسپرینس (Samsung Experience 8.5) است که نسخه بهبود یافته رابط کاربری گلکسی اس 8 به شمار می رود. اولین چیزی که در این رابط کاربری به چشم می آید تقریبا حذف شدن لگ اپ داور (App drawer) است. این موضوع در گلکسی اس 8 برای من یک عذاب بود! دیگر موارد را می توان در امکانات ویژه خانواده گلکسی نوت دید.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

یکی از مواردی که حتما درباره آن خوانده اید و ما نیز در ترنجی بارها برایتان نوشته ایم، قابلیت اسمارت سوییچ است. همان ابتدا که موبایل را روشن می کنید اعلانیه امکان انتقال اطلاعات از دستگاه قدیمی برای شما نمایش داده می شود. به راحتی و در عرض مدت کمی می توانید تمام اطلاعات موبایل قبلی از جمله فایل ها، رمز وای فای ها، آلارم ها، چینش صفحه خانگی (اوم اسکرین)، لیست تماس ها، پیام ها، برنامه ها به صورت نصب شده و … را انتقال دهید. این واقعا عالی است.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8 به لطف قلم خود منوی Air Command یا همان دستورات هوایی را دارد. این منو حالا شامل گزینه های جدیدی مثل Live Message و ترجمه آنلاین است. گزینه های دیگر نیز همانند یادداشت برداری یا نوشتن روی صفحه پیشرفت های خاص خود را دارند. لایو مسیج به این صورت است که شما متن یا شکل یا هر چیزی که مد نظرتان است را روی صفحه می نویسید و گلکسی نوت 8 آن را تبدیل به GIF می کند. این قابلیت دوست داشتنی و مفیدی است که حسابی شما را سرگرم می کند، به خصوص آنکه این GIF را در برنامه های تولیدکننده ثالث می توانید به اشتراک بگذارید. البته از منوی Smart Select قرار گرفته در Edge Panel می توانید از هر محتوای در حال پخش روی صفحه نیز GIF بسازید! ترجمه آنلاین به دلیل عدم پشتیبانی از زبان فارسی فعلا برای ما مفید نیست.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

Game Launcher قابلیت مفید دیگر پیش فرض سامسونگ است. به لطف نسخه جدید آن می توانید بازی ها را به صورت تمام صفحه روی نمایشگر کشیده گلکسی نوت 8 بازی کنید. همچنین می توانید لمس اتفاقی لبه های دستگاه را نیز مدیریت نمایید. قابلیت مفید دیگر این لانچر جمع آوری همه بازی ها در یک پوشه است و می توانید میزان محبوبیت این بازی ها، مدت زمان انجام آن توسط دیگر کاربران و بازی های مشابه آن را از بین کاربران سامسونگ ببینید. همچنین امکان اسکرین رکورد از بازی نیز موجود است.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

اپ پیر (App pair) از اسمش مشخص است، دو برنامه را با هم جفت می کنید تا با یک لمس هر دو برنامه کنار هم باز شوند. این قابلیت سبب می شود شما از امکان مفید دو برنامه همزمان در کنار هم بیشتر استفاده کنید.

قابلیت های فراوان ریز و درشت دیگر در رابط کاربری گلکسی نوت 8 نهفته است که می توان ساعت ها درباره آن صحبت کرد، برای مثال یکی از آن ها که هم اکنون ذهن من را قلقلک داد، امکان تنظیم یادآور تماس دقیقا پس از اتمام تماس در صفحه مربوطه است. بدین صورت اگر می خواهید با کسی در آینده تماس بگیرید، به راحتی آن را ثبت کرده و فراموش نخواهید کرد. آخرین قابلیت بزرگی که می خواهیم درباره آن صحبت کنیم بیکسبی (Bixby) است.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

بیکسبی ویس (Bixby Voice) روی گلکسی نوت 8 ما فعال بود. حقیقتا پس از فعال شدن بیکسبی ویس ما علت اصلی قرار گرفتن دکمه بیکسبی را متوجه شدیم و اتفاقا آن را پسندیدیم! با نگاه داشتن دکمه بیکسبی، در هر شرایطی که باشید این دستیار هوشمند فراخوانی می شود حتی وقتی دستگاه در قفل باشد و یا وقتی در برنامه خاصی باشید. زمانی که دستگاه قفل است شما می توانید با نگاه داشتن دکمه دستور خود را بگویید و با رها کردن آن دستور خود را خاتمه دهید. حال اگر این دستور نیاز به بازگشایی دستگاه نداشته باشد، آن انجام می شود اما اگر نیاز به بازگشایی دستگاه باشد، بیکسبی از شما رمز صوتی را که قبلا برای آن تنظیم کرده اید را از شما می پرسد. این رمز وابسته به صدای شخص نیست و بیکسبی فقط ادا شدن کلمه را مد نظر دارد. خب! دستور شما می توانید چند مرحله ای باشد، مثلا اینستاگرام من را باز کن و آخرین تصویر را پست کن، سپس کپشن را برای آن می خوانید و ادامه ماجرا! و یا اینکه واتس اپ من را باز کن و به صدا پیام بده! حتی اینکه دوربین را باز کن، سلفی بگیر و به تصاویر مورد علاقه انتقال بده! این دستورات واقعا پیچیده است و بیکسبی به خوبی از پس آن ها بر می آید. البته این بدان معنا نیست که شما تجربه بدون نقصی با بیکسبی دارید، خیر! بیکسبی هنوز خیلی نیاز به پیشرفت دارد.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

این دستورات کمی طولانی به نظر می رسیدند نه؟ خوشبختانه بیکسبی می تواند یک میانبر (Shortcut) برای دستورات طولانی از شما بگیرد، مثلا سلفی شخصی بگیر! و بیکسبی می تواند مسیر “دوربین را باز کن، سلفی بگیر و به تصاویر مورد علاقه انتقال بده” را انجام دهد!

اگر درون یک برنامه باشید و دکمه بیکسبی را فعال کنید، بیکسبی دستورات درون برنامه ای را انجام می دهد. این چیزی است که ما در دستیارهای هوشمند صوتی دیگر ندیده ایم و آینده روشنی را برای بیکسبی در ذهن ما نقش می زند. اگر سامسونگ این بخش را به خوبی توسعه بدهد می تواند حرف هایی برای گفتن در زمینه هوش مصنوعی داشته باشد.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

یک موضوع آزاردهنده درباره رابط کاربری گلکسی نوت 8 این است که هنگام خرید آن وقتی موبایل را روشن می کنید با یک لیست بلندبالا از آپدیت برنامه های پیش فرض رو به رو می شوید! این حرکت حجم خوارانه را قویا محکوم می کنیم!

در مجموع رابط کاربری گلکسی نوت 8 را دوست داریم اما باید کم لگ تر باشد!

دوربین

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8 اولین گوشی سامسونگ با دوربین دوگانه است. سامسونگ که شرکتی پیشرو در زمینه استفاده از فناوری های نو به حساب می رود اما این بار در زمینه استفاده از دوربین دوگانه خیلی پیشرو نبود. ما انتظار داشتیم وقتی سامسونگ به این حوزه ورود می کند، کیفیت بی نظیری را شاهد باشیم که متاسفانه انتظار ما برآورده نشد. در حقیقت خیلی خلاصه بگویم، دوربین دوگانه گلکسی نوت 8 آنطور که باید وسوسه کننده نیست. در حقیقت بیشتر از هر چیز دیگر قدرت دوربین اصلی را به نمایش می گذارد، البته با بی کفایتی آن! آ … اوضاع کمی پیچیده شد، اجازه بدهید بیشتر توضیح بدهیم.

اینکه دوربین های دوگانه هنوز اول مسیر خود هستند هیچ شکی نیست. راهبردهای متفاوتی نیز برای استفاده از دوربین دوگانه وجود دارد که سامسونگ روش مشابه اپل را انتخاب کرده است. در حقیقت این روشی بود که ما نیز امیدوار بودیم سامسونگ آن را استفاده کند. زوم اپیتکال 2 برابر و عکاسی پرتره با استفاده از لنز تله حدود 50 میلی متر اتفاق خوبی است که البته اگر سخت افزار بهتری برای آن استفاده می شد، می توانست عکاسی را بسیار لذت بخش تر کند.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

بیشتر عدم رضایت ما از دوربین دوم به این بازمی گردد که آغاز بررسی ما شب بود! جایی که دوربین اصلی گلکسی نوت 8 با f/1.7 و اندازه پیکسل های 1.4 میکرومتری و فوکوس دوال پیکسل تقریبا جادو می کند، دوربین دوم یک تاریکی محض را به تصویر می کشید. اینجا چند موضوع وجود دارد که باید به آن ها اشاره کرد. اول اینکه همانند موضوعی که در نوا 2 پلاس هواوی دیدیم، گلکسی نوت 8 نیز در صورت تشخیص شرایط نوری ضعیف ترجیح می دهد تا زوم دیجیتال توسط دوربین اصلی با f/1.7 صورت بپذیرد. ما نیز از نتیجه بسیار راضی هستیم. البته اگر در این شرایط دستگاه را روی حالت Live Focus قرار دهید، اجبارا با دوربین دوم دارای f/2.4 عکاسی خواهد کرد که مطمئنیم از کرده خود پشیمان می شوید! شاید جالب باشد که بدانید دوربین جلوی 8 مگاپیکسلی گلکسی نوت 8 که f/1.7 دارد تصاویر روشن تری نسبت به آن ثبت می کند!

اگر شرایط نوری مناسب باشد، زوم با دوربین دوم دارای f/2.4 انجام شده و همچنان از نتایج می توان راضی بود تا جایی که هوس کنید با حالت لایو فوکوس (Live Focus) عکاسی کنید! نه، اینجا کیفیت عکاسی در نور نامناسب خوب نیست. اگر این حالت فعال نباشد و شما زوم اپتیکال کنید واقعا تصویر بهتری در انتظارتان است و ما دلیل را متوجه نمی شویم! تصور نکنید که حالت بوکه و عکاسی پرتره تولید شده توسط گلکسی نوت 8 خوب نیست اما مسئله این است که کیفیت کلی تصویر خیلی افت می کند و ما آن را نمی پسندیم. در شرایط نوری مناسب اما می توانید پرتره های دوست داشتنی و زیبایی بگیرید.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8

یک موضوع دیگر نیز به عکاسی همزمان دو دوربین در حالت لایو فوکوس برمی گردد. سامسونگ می گوید در این حالت هر دو دوربین در آن واحد دو تصویر تهیه می کنند تا اگر از تصویر پرتره خوب نبود، تصویر زاویه دید باز را داشته باشید. موضوع عجیب این است که در شرایط نوری ضعیف ما انتظار داشتیم که تصویر نامناسب تاریک ثبت شده توسط دوربین دوم با f/2.4 را با تصویر مناسب ثبت شده با دوربین زاویه دید باز با f/1.7 ببخشیم اما عجیب که خروجی دوربین زاویه دید باز در حالت لایو فوکوس با خروجی دوربین زاویه دید باز در حالت عادی به شدت متفاوت است، تصاویر زیر را ببینید متوجه توضیحات می شوید:

 

و نمونه های دیگری از تصاویر ثبت شده با گلکسی نوت 8 :

همچنین در حالت ثبت دو تصویر همزمان توسط هر دو دوربین، گاهی دوربین زاویه دید عریض دچار خطا در فوکوس می شود که سبب ناکارآمد بودن تصویر زاویه دید باز می شود.

اینکه هر دو دوربین گلکسی نوت 8 دارای OIS یا همان لرزشگیر اپتیکال تصویر هستند موضوع دوست داشتی است که آيفون 7 پلاس از آن بی بهره بود اما آیفون تن از آن بی بهره نیست. از نظر مشخصات سخت افزاری نیز وقتی گلکسی نوت 8 را با آیفون 7 پلاس، آیفون 8 پلاس و آیفون تن (iPhone X) مقایسه می کنیم، برتری گلکسی نوت 8 مشهود است اما متاسفانه موفق به مقایسه نمونه تصاویر این دستگاه ها نشدیم تا درباره عملکرد واقعی آن ها صحبت کنیم.

دوربین سلفی گلکسی نوت 8 با فوکوس خودکار، f/1.7 و زاویه دید گسترده تضمین می کند که سلفی هایی با تمام دوستان خود (!) و روشن ثبت کنید.

در مجموع دوربین دوگانه گلکسی نوت 8 را در شرایط نوری مناسب مفید می دانیم که پرتره های خوبی با آن ثبت می شود اما در شرایط نوری ضعیف اصلا به دوربین دوم و عکاسی لایو فوکوس فکر نکنید، البته اگر دوست دارید قدرت دوربین اصلی را ببینید، هر از چندگاهی بین این دو دوربین سوییچ کنید!

سخت افزار، بنچمارک، باتری، صدا و امنیت

سامسونگ گلکسی نوت 8

سامسونگ گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8 از نظر سخت افزاری تقریبا همان گلکسی اس 8+ است که 2 گیگابایت حافظه رم بیشتر دارد، دو دوربین دارد، نمایشگرش کمی بزرگتر است، باتری کمی کوچکتر و البته قلم دارد. چیپست، حافظه داخلی و رزلوشن نمایشگر دقیقا همان چیزی است که در گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8+ دیدیم. چیپست اگزینوس 8895، شش گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا با کارت حافظه خارجی از مشخصات کلی گلکسی نوت 8 است. اما تفاوت عملکرد گلکسی نوت 8 با گلکسی اس 8+ چقدر است؟

باید بگویم گلکسی نوت 8 به شکل مقداری سریع تر از گلکسی اس 8 اما دلیل چیست؟ دلیل را می توان در رابط کاربری بهینه تر و انمیشن های سریع دید. اجرای برنامه و بازی ها، حتی دو برنامه همزمان از طریق App pair خیلی سریع است. حتی سرعت در استارت آپ دستگاه نیز کاملا مشهود است. گلکسی نوت 8 یک دستگاه واقعا سریع است که برای انجام کارها وقفه ای نخواهد داشت. اجرای بازی ها با بهترین کیفیت ممکن و بدون هیچ مشکلی انجام می شود.

اگر علاقه مند به بنچمارک ها هستید، توصیه می کنم بنچمارک های زیر را ببینید:

 

شاید گلکسی نوت 8 در بنچ مارک ها اختلاف زیادی با آیفون 8 پلاس یا آیفون تن (iPhone X) داشته باشد اما حقیقت اینجاست که برای کاربری فعلی موبایل های هوشمند واقعا نیازی به قدرت بیشتر از این نیست.

باتری

این بخشی است که سامسونگ در آن محتاطانه عمل کرده است. باتری کوچکتر از حد انتظار 3300 میلی آمپری آنچنان عمر باتری افسانه ای به شما نمی دهد اما در عوض می دانید که کاملا ایمن است. خوشبختانه این باتری به صورت سریع نیز شارژ می شود که برای شارژ کامل آن با شارژر و کابل خودش، تنها یک ساعت و چهل دقیقه زمان نیاز دارید و در 30 دقیقه ابتدایی حدود 60 درصد شارژ خواهد شد.

بازدهی باتری گلکسی نوت 8 خوب است! نه بیشتر و نه کمتر. اگر کاربر پرمصرفی هستید باید بدانید میانه های روز شارژر لازم هستید و اگر نه، قبل از خواب نیم ساعت آن را به شارژ بزنید! گلکسی نوت 8 از شارژ بی سیم نیز پشتیبانی می کند در حقیقت شارژ بی سیم سریع هم هست!

صدا

سامسونگ هنوز به بلندگوی تکی خود اعتقاد دارد و ما امیدواریم هرچه زودتر این اعتقاد را از دست بدهد! هر چند با کم حاشیه شدن موبایل ها نمی توان امید زیادی برای فضای بیشتر جهت قرار دادن بلندگوی استریو داشت اما ما امید خود را از دست نمی دهیم. گلکسی نوت 8 یک بلندگوی تکی در لبه پایین دارد که کیفیت خوبی هم دارد. خروجی صدا کیفیت خیلی خوب با استاندارد 32 بیتی/384 کیلوهرتز است. به لطف حضور جک 3.5 میلی متری صدا و این پردازش با کیفیت صدا و همراهی هندزفری های رده بالای AKG، تجربه صوتی مناسبی برای پخش موسیقی، تماشای محتوا و البته بازی دارید.

امنیت

امنیت بخش مهمی در دستگاه است. گلکسی نوت 8 با حسگر اثرانگشتی که در نقطه کرنر(!) قرار داده شده به اجبار شما را به سوی استفاده از اسکنر عنبیه چشم تشخیص چهره راهنمایی می کند. باید بدانید که اسکنر عنبیه چشم راه بایومتریک و منحصر به فرد برای هر شخص است که امنیت بیشتری نسبت به تشخیص چهره ارایه می کند.

از نظر سرعت عملکرد باید بگوییم اگر چشمانتان همیشه به اندازه کافی باز باشد، مهم نیست در تاریکی مطلق باشید یا نور روز یا با عینک، دستگاه باز می شود. تشخیص چهره اما در شرایط نوری مناسب سریع تر بود که خب البته در شرایط نوری ضعیف اگر نور نمایشگر حداکثر نباشد، قابل استفاده نیست. البته اگر حالت سریع تشخیص چهره که امنیت پایین تری دارد را انتخاب کنید، در شرایط نوری ضعیف نیز خوب کار می کند. در مجموع پیشنهاد ما برای شما اسکنر عنبیه چشم است.

جمع بندی و رقبا

سامسونگ گلکسی نوت 8

سامسونگ گلکسی نوت 8

کرگدن ما جان سخت است و به این راحتی ها میدان را خالی نمی کند. خانواده گلکسی نوت سامسونگ بار دیگر دستگاهی را به بازار ارایه کرده که بدون شک بهترین موبایل ساخته شده توسط سامسونگ به این تاریخ به شمار می رود. این یک دستگاه بزرگ است چرا که مخاطبین هدف آن موبایل بزرگ می خواهند. از نظر ابعادی خیلی تفاوتی با نسل قبلی سری نوت نمی کند اما نمایشگر آن بسیار بزرگتر است. کیفیت دوربین اصلی و سلفی بهترین در رده خود و کیفیت دوربین دوم در شرایط نوری مناسب، مناسب است. نمایشگر تجربه بصری نابی را به شما می دهد که از خاطر نخواهد برد و البته قلم! S Pen گلکسی نوت 8 اگر شاهد تغییر جایگاه دکمه نمی بود، به لطف نوک باریک تر اما تجربه نوشتن و طراحی بهتری را می دهد.

سامسونگ گلکسی نوت 8

سامسونگ گلکسی نوت 8

قابلیت های نرم افزار گلکسی نوت 8 واقعا دوست داشتنی بودند اما اگر سامسونگ تمام تلاش خود را برای بدون لگ کار کردن رابط کاربری به کار ببندد به نظر ما میتواند کاربران بیشتری را جذب خود نماید. در مجموع می توان گفت گلکسی نوت 8 گران است و در خرید آن واقعا باید تامل کنید. در جایی که رقبایی هم‌کیش از جمله گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8+ دارد که به ترتیب 1.2 و 0.8 میلیون تومان از آن ارزان تر هستند، کمی رقابت سخت می شود.

از برجسته ترین رقبای گلکسی نوت 8 می توان به آیفون 8 پلاس و آیفون تن اشاره کرد. اگر دسته بندی فبلت های را کنار بگذارید می توان تمام پرچمدارهای شرکت های رقیب را به نوعی رقیب گلکسی نوت 8 دید که انتخاب بین آن ها به نیاز شما باز می گردد.

فردا صبح ساعت 10 می توانید تمام سوال های خود را پیرامون گلکسی نوت 8 مستقیما از ترنجی بپرسید و پاسخ خود را بگیرید!

اشتراک در
اطلاع از
37 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

عالی بود با تشکر از زحمات تیم ترنجی
یک سوال، تفاووت دوربین نوت 8 با اس 8 پلاس خیلی زیاده تو ثبت جزئیات؟

به شخصه همه چیز نوت 8 رو پسندیدم الی طراحی بخش دوربینش که اصلا بنظرم قشنگ نبود، قصد خریدش رو داشتم ولی واقعا با همین یک نکته نمیتونم کنار بیام ناچارا 8 پلاس رو برمیدارم.

ahmad

اگا با اندازه گوشی مشکل داری نسخه کوچکترشم خوبه

aghil

بررسی خوبی بود .اما همچنان در بررسی شارژدهی گوشیا تمام سایتهای ایرانی کم کارن .امیدوارم یه روزی باطری گوشیا رو بهتر مورد بررسی قرار بدید .
بنظر من تنها نقطه ضعف نوت۸ شارژدهی کمشه .ای کاش باطری با ظرفیت بالا میگذاشت .اخه گوشی با این همه امکانات واقعا حیفه .

Pouya

نوت ۸ تو جی اس ام ارنا ۸۹ اوردا یعنی بیشتر از وی ۳۰ ایکس زد وان ایفون سون پلاس گلکسی اس ۸ و میت ۹ باتریش بد نیستا

ahmad

بررسی کم نقصی بود مرسی از مطلب عالیتون فقط کاش زوم میکردین رو بررسی گوشی نه تیکه انداختن به اپل در کل نوت جزو بهتریناس

علی شیخ زاده

من اسمشو گذاشتم شاه کش

Yas

بنظر شما نوت٨يا ايفون٨پلاس؟!
با سيستم عامل جفتشون كنار ميام مشكلى نيست
فقط تنها چيزى ك واسم مهمه تو انتخاب گوشى
دوربين و بعد اسپيكر
چون ديگه كيفيت صفحه نمايشها در حدى نيست كه كسى ناراضى باشه از ١٠٨٠بگير تا ٣كى…
پردازنده ها هم همه ماشالله قدرتمند و از پس همه بازيها و برنامه ها برميان
من بيشتر انتخابم آيفون٨پلاس هست

Peiman

منم نظرم رو ۸ پلاسه. دوربینش حرف نداره پشتیبانی ۴ ساله اپل در کنار پردازنده قوی باعث میشه اپل انتخاب بهتری باشه البته از نظر من

ahmad

طبق بررسی های انجام شده توسط سایت های معتبر آیفون ۸ پلاس به راحتی هم در دوربین و هم اسپیکر نوت ۸ رو شکست میده خواستی چندتا لینک بذارم

Yas

دوربين شايد بهتراز نوت٨باشه اصلا در حد نوت٨رهم باشه كافيه
اسپيكر هم چون آيفون٨پلاس سپيكرهاى استريو داره مشخصه از نوت٨بهتره
( شايد اسپيكرش از يو١١ هم قويتر باشه )
فقط ميمونه شارژدهى
بنظرتون آيفون٨پلاس ميتونه در حد و اندازه ى نوت٨ شارژ باترى و نگهداره در طول روز؟؟

ahmad

زیاد اختلاف ندارن حتی فون آرنا شارژدهی آیفون ۸ پلاس رو بهتر از نوت میدونه طبق آزمایشات و شبیه سازی ها پس زیاد اختلافی ندارن

Peiman

واقعا صفحه نمایشش حرف نداره هر بار سامسونگ گوشی میزنه میگم دیگه هیچ صفحه نمایشی بهتر از این نخواهد بود باز می‌بینی یه چیز خفن تر میده. کلا عالی سامسونگ
یه نقد هم نسبت به آقای عطایی اینکه برسیش مثل بررسی های قبلیش کامل نبود

Mortazavi

پیشنهاد میدم با صفحه نمایش Xz1 هم کار کنید شاید نظرتون عوض شد

Peiman

قطعا اگر فرصتش پیش بیاد xz1 هم امتحان میکنم بعید می‌دونم باxzp تفاوت آنچنانی داشته باشه.

Mortazavi

نوت8 واقعاً گوشی کامل و عالی هست، البته انتظارم از دوربین دوگانش خیلی بیشتر بود و حالا معلوم میشه چرا سونی و htc و گوگل هنوز دوربین تکی دارند.
قلم بسیار حرفه ای، صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت، دوربین اصلی و سلفی عالی از نقاط مثبت و طراحی ضمخت با قطر زیاد، باتری کم، فینگرپرینت بدجا و اسپیکر مونو از نقاط ضعفشه.

Mortazavi

بررسی عالی بود ولی مثل همیشه جناب عطایی عزیز نتونستن تعصب و علاقشون به سامسونگ رو دخیل نکنند
استفاده از جملاتی مثل بهترین فبلت بازار و یا زیر سؤال بردن رقیب اپلی و تیکه انداختن و اغراق در نقاط قوت جزو مشکلات این نقد و بررسی بود که یکم آماتور گونست ولی در کل از زحمات جناب عطایی عزیز بابت این بررسی کامل تشکر می کنم

Mortazavi

درود بر شما

ahmad

دقیقا باهاتون موافقم

Yas

شديدا منتظر پرسش و پاسخ نوت٨ هستيم اقا سينا

Dariushrd

نقطه قوت گوشی ها پرچمدار سامی رابط کاربریشونع که سامسونگ خوب کار میکنه روش، برعکس برندای دیگه اندرویدی بخصوص خود گوگل..

Amir Hossein

شرکتی مثل سونی پرچمدار نیمه دوم سال 2017 خود یعنی اکسپریا XZ پریمیوم را با اندروید 8 عرضه کرده است اما شرکت هایی مثل الجی و سامسونگ چنین تصمیمی نداشتند.
XZ1 با اندرويد 8 عرضه شده نه xz premium

idssm

سلام اقای عطایی چرا نقد و بررسی نوت8 رو نمیشه دید؟ مگه از سایت برداشتید؟

idssm

سلام قرار بود قالب سایت رو اکی کنید که بشه نقد و بررسیهای قدیمی رو خوند ولی هنوز نمیشه….این نقص زیبنده ترنجی نیست

Sadeghh

سنسور دوربین اصلی نوت هشت با اس هشت یکی هستش؟
چون حس میکنم عکس های نوت یه مقدار بهتر از اس هشت هستش؟
ممکنه به خاطر نسخه اندروید باشه؟

Sajjad

عالی بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)