حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کاهش عفونت مغز با رژیم کیتو

تحقیقات جدید، رژیم غذایی کیتو جدیدی را برای جلوگیری از عفونت مغز کشف کرد. این رژیم، روشی نوین است که علاوه بر داشتن منافع بسیار برای بدن، نیاز به دارو را نیز حذف می‌کند. رژیم کیتو بر کاهش میزان کربوهیدرات‌های مصرفی تا حد امکان و افزایش میزان پروتئین و چربی تمرکز دارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

مطالعات جدید نشان داد این رژیم در کنار کاهش وزن، فواید دیگری نیز دارد. نتایج تحقیقاتی که در Medical News منتشر شد، نشان داد که رژیم کیتو طول عمر افراد را افزایش داده و باعث تقویت حافظه در میانسالی و دوران پیری می‌گردد.

سایر مطالعات، مزایای رژیم کیتو را در بیماری‌های عصبی ذکر کرده‌اند. رژیم کیتو برای درمان صرع مورد استفاده قرار گرفته و برخی معتقدند که در بیماری آلزایمر و پارکینسون نیز مفید خواهد بود.

با این حال، مکانیزم رژیم غذایی کیتو بر مغز و تأثیرات آن بر بیماری‌های مغزی برای محققان نامعلوم بود. تحقیق جدید که توسط دکتر ریموند سوانسون، استاد پزشکی اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو رهبری شد، نشان داد که این کار با کاهش التهاب مغزی انجام می‌شود.

در مطالعه جدید، دکتر سوانسون و تیم تحقیقاتی‌اش با شناسایی فرآیندی مولکولی تاثیرات رژیم کیتو را در کاهش التهاب مغزی نشان دادند. محققان با شناسایی یک پروتئین کلیدی و مسدود سازی آن توانستند اثرات رژیم غذایی کیتو را ایجاد کنند. این امر به آن معناست که این رژیم می‌تواند جایگزینی برای دارو باشد اما افرادی که بنا به دلایل پزشکی نمی‌توانند از رژیم کیتو استفاده کنند باید حتما داروهای تجویز شده توسط پزشک را در الویت قرار داده و مصرف آنها را قطع نکنند.

یافته‌های جدید در این زمینه در مجله‌ی Nature Communications منتشر شد.

رژیم کیتو

کیتو و کاهش عفونت مغز

رژیم کیتو با تغییر سوخت و ساز بدن انرژی مورد نیاز آن را بررسی می‌کند. این رژیم گلوکز مشتق شده از کربوهیدرات را حذف کرده و چربی را به عنوان منبع انرژی جایگزین می‌کند. در مطالعه جدید، دکتر سوانسون و همکارانش این اثر را با استفاده از یک مولکول به نام 2- دکوزید گلوکز (2DG) ارزیابی کردند.

مولکول 2DG از متابولیسم گلوکز جلوگیری کرده و باعث ایجاد یک حالت کتوژنیک در افراد مبتلا به التهابات مغزی و محیط کشت سلولی می‌شود.

دکتر وانسون بیان کرد : نتایج یافت شده مارا شگفت زده کردند، التهاب توسط عوامل مختلف بسیاری قابل کنترل است. ما با ایجاد تغییراتی روی یکی از این عوامل و تقویت اثر رژیم غذایی بر التهاب توانستیم عفونت‌های مغزی را کاهش دهیم.

متابولیسم محدود گلوکز نسبت NADH/ NAD را کم می‌کند. دکتر سوانسون در این باره به MNT این‌گونه توضیح داد : “NAD +  و NADH مولکول‌های طبیعی هستند که درمتابولیسم سلول‌ها و تامین انرژی شرکت دارند. به عنوان یک مرحله‌ی وابسته برای تولید انرژی، سلول‌ها  NAD+ را به NADH تبدیل می‌کنند. در نتیجه نسبت NADH به NAD+ افزایش می‌یابد. هنگامی که این نسبت تغییر می‌کند، پروتئین‌های CtBP فعال شده و برای سرکوبی التهاب تلاش می‌کنند. CtBP پروتئینی است که به نسبت NADH / NAD حساس بوده و بر اساس این نسبت، بیان ژن را تنظیم می‌کند.”

رژیم کیتو

اهمیت یافته ها برای آینده

دکتر سوانسون، سخنگوی MNT در مورد پیامدهای بالینی این مطالعه گفت: “یافته های ما نشان می‌دهد اثر ضد التهابی رژیم کیتو در واقع بدون خاصیت کتوژنیک است.”

اجرا و رعایت رژیم کیتو دشوار است، مخصوصا برای افرادی که دچار بیماری‌های خاصی هستند. با شناسایی تاثیرات داروهای ضدالتهاب مغزی، می‌توان رژیم بهتری را تنظیم کرد. دکتر سوانسون تاکید کرد اهمیت این موضوع چیزی بیش از تحقیقاتی است که یک ارتباط ساده بین بیماری و رژیم غذایی را مشخص کند و در واقع وی و تیمش یک مکانیزم علمی مهم را کشف کرده‌اند.

وی افزود: در این تحقیقات ما یک مکانیزم بیوشیمیایی را ارائه می‌دهیم که براساس آن رژیم غذایی بر پاسخ‌های التهابی تأثیر می‌گذارد.

دکتر سوانسون درباره‌ی برخی از برنامه‌های تحقیقاتی در آینده خبر داد و گفت : “کار ما بسیار تحت تاثیر آسیب‌های مغزی است اما در تلاشیم با شناسایی عوامل پیش التهابی و بررسی مکانیزم CtBP از ایجاد این عفونت‌ها جلوگیری کرده و آن‌ها را به تعدیل بیاندازیم.”

نتایج نشان می‌دهند گاهی التهاب بنا به دلایلی بجز موارد ذکر شده ایجاد می‌شود، مثلا در دیابت، گلوکز بیش از حد باعث ایجاد پاسخ التهابی می‌گردد اما مطالعه بررسی شده در مقاله بالا می‌تواند از ایجاد و شدت یافتن آن جلوگیری کند.

هدف نهایی این آزمایش کشف دارو است که با تاثیر بر CtBP عمل آن را متوقف می‌کند تا رژیم غذایی کیتو با خاصیت ضد التهابی جایگزین داروهای سنگین التهابات مغزی بشوند.

 

دیدگاه شما در این مورد چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

یکی از غیر ممکن ترین کارها برای من شاید غیرممکن ترین کار همین رژیم گرفتنه حالا میخواد هر چی باشه.

ahmad

عکس عنوان مطلبو دیدم گرسنم شد خخخ

etemadian

حالا این رژیم از چی تشکیل شده ، چرا غذاها شو نگفته ، فقط کلی گفته

Mortazavi

خوب در مورد خود رژیم کیتو هم توضیح میدادید ببینیم چیه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h