حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

روش‌های عکاسی در نورکم (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به چند موضوع اشاره کردیم و انواع نور را دسته‌بندی کرده و سپس در مورد دسته‌ی نورهای قابل مشاهده روش‌هایی را برایتان بازگو نمودیم. در این قسمت قصد داریم در مورد روش عکاسی در نورکم، مثلا فضای خانه برایتان روش‌هایی را معرفی نماییم. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا اطلاعات قبلی را برایتان تکمیل نماییم.

2)عکاسی در نورکم؛ موقعیت کم نور

در این بخش با یک شرایط پیچیده‌تر مواجه هستیم، زمانی که میزان نور پس از غروب خورشید کاهش می‌یابد و یا در محیط اطراف خود نور ضعیفی ساطع می‌گردد. همانطور که در بخش قبلی بیان کردیم، بدیهی است اولین کاری که باید بکنید، کاهش دیافراگم و افزایش ایزو دوربین می‌باشد. گاهی اوقات پس از اینکه گشودگی دیافراگم دوربین خود را به حداقل کاهش دادید و ایزو دوربین خود را تا 800 افزایش دادید نیز نمی‌توانید تصاویر شارپ دریافت کنید؛ اکنون چه کاری باید انجام بدهید؟

2.1) نزدیک‌تر به منبع نور قرار بگیرید

اگر به منبع نور نزدیک‌تر باشید، نور بیشتری به دیافراگم دوربین شما می‌رسد. در فضای خانه، پنجره‌های بزرگ منبع خوبی برای دریافت نور می‌باشند، بنابراین برای دریافت نور مناسب، پرده‌ها را باز کنید تا نور به اتاق شما برسد. زمانی که فراموش کردید در چنین شرایطی فلاش دوربین خود را به همراه ببرید، می‌توانید یک محلی را برای رسیدن نور مانند پنجره را باز کنید و یا پرده‌ای را برای رسیدن نور کنار بزنید.

2.2) مکان خودتان را ثابت کنید (در یک جا، ثابت بایستید)

درست است – سعی کنید خود را در یک جا ثابت نگهدارید، به طوری دوربین شما لرزش نداشته باشد. از دست چپ خود برای نگه داشتن دوربین استفاده نمایید، به طوری که کف دست خود را دربین لنز و بدنه‌ی دوربین قرار دهید (در کل هرجایی که مرکز وزن دوربین است) سپس آرنج خود را به بدنتان نزدیک کنید. اگر می‌توانید با زانوی راست خود به روی زمین نشسته و از پای چپ خود برای استراحت دست چپ، استقاده کنید. به آرامی دکمه‌ی شاتر دوربین را فشار دهید و ببینید که آیا می‌توانید یک تصویر شارپ بگیرید؟ این روش و روش‌های دیگری را تمرین کنید تا اینکه بتوانید با یک سرعت شاتر کم، بدون لرزش دوربین، تصاویر شارپ ثبت کنید.

 

2.3) ایزو دوربین خود را در حداکثر قرار دهید

به نظر شما کدام یک بهتر است، یک تصویر تار یا یک تصویر شارپ با نویز زیاد؟ ایزو دوربین خود را به روی حداکثر مقدار قرار داده و یک عکس بگیرید. نگاه کنید ببینید نویز تصویر شما در چه حد است؟ اگر مورد قبول شماست، برنامه‌هایی برای حذف کمترین نویزها طراحی شده‌اند که می‌توانید نویز تصویر خود را به طور کامل حذف نمایید. یکی از این برنامه‌ها “Noise Ninja” می‌باشد که می‌تواند به شما برای پاک کردن نویز تصویر کمک کند. این روش را امتحان کنید و ببینید آیا نتایج پس از پردازش برای شما مورد قبول است یا نه. اگر چه باید سعی کنید که ایزو دوربین شما کمتر از 800 باشد اما گاهی اوقات نیز نیاز می‌شود ایزو را به روی 1600 و 3200 قرار دهید. در دوربین نیکون D700 می‌توانید هر بار برای مدتی ایزوی دوربین خود را به روی 6400 نیز قرار دهید.

 

2.4) در حالت RAW و کمی آبرنگی عکس بگیرید

همیشه سعی کنید در حالت RAW عکسبرداری کنید، زیرا در این حال می‌توانید جزئیات تصویر را به خوبی بهبود بخشید، برای مثال رنگ تصویر را کم و زیاد کنید. اگر تصویر شما فرمت JPEG داشته باشد، روش‌های بسیار زیادی برای بازیابی تصویر خود دارید. در بعضی از مواقع اگر دکمه‌ی ارائه‌ی نور را به طور عمدی بزنید، سرعت شاتر دوربین شما افزایش پیدا کرده و تصاویر عمیق تر می‌شوند. می توانید 1 الی 1.5 ثانیه صبر نمایید تا دوربین شما کمبود نور را جبران نماید، زیرا اگر این زمان بیشتر باشد امکان بازیابی جزئیات را نخواهید داشت. این روش را حتما امتحان کنید – واقعا کارایی دارد! برخی از عکاسان پیشنهاد می‌کنند که از براکت استفاده نمایید ولی قبل از آن، این روش را امتحان کنید.

2.5) مراقب فوکوس اتوماتیک دوربین خود باشید!

در محیط‌های کم‌ نور ممکن است دوربین شما قابلیت فوکوس اتوماتیک خود را از دست بدهد. زمانی که نور کافی وجود نداشته باشد دوربین نمی‌تواند تفاوت بین اجسام را تشخیص دهد، درست مثل تفائت دیوار سفید و تیره. بسیاری از دوربین‌های DSLR دارای نور “AF کمکی” می باشند که در جلوی دوربین تعبیه شده است و زمانی که نور کافی در محیط وجود نداشته باشد، درست مانند یک چراغ قوه عمل می‌کند. اگر دوربین شما نیز چنین قابلیتی دارد می‌توانید در محیط‌های کم نور نیز بدون دغدغه از آن استفاده کنید. در دوربین DSLR نیکون، دوربین خود را از حالت متداوم “C” به حالت تک‌گانه‌ی “S” تغییر دهید تا بتوانید از این قابلیت را فعال کنید. وقتی روی یک جسمی فوکوس کنید، مطمئن باشید که قطعا یک تصویر شارپ از آن دریافت خواهید کرد. اگر تصویر شما تار شد، سعی کنید با نصفه فشار دادن دکمه‌ی شاتر/ فوکوس اتوماتیک، به روی جسم موردنظر فوکوس انجام دهید. در بعضی از موارد نمی‌توانید به درستی تشخیص دهید که آیا تصویر شما فوکوش شده یا خیر. در این حالت مطمئن شوید که زوم صورت گرفته باشد و شارپ بودن تصویر را نیز از روی LCD دوربین بررسی نمایید.

 

2.6) از یک دوربین تمام صفحه استفاده نمایید

قیمت سنسور تمام صفحه زیاد می باشد ولی در شرایط کم نور بسیار کاربردی است. دوربین نیکون D700 (FX تمام صفحه) در ایزو 3200 دارای همان مقدار نویز می باشد که نیکون D300 (DX با سنسور Cropped) در ایزو 800 دارد. این موضوع واقعا تفاوت زیادی در محیط‌های کم نور ایجاد می‌کند. دوربین نیکون D700 واقعا برای عکسبرداری در شب فوق العاده می‌باشد ولی اگر سنسور DX داشته باشد، نیاز به یک سه پایه خواهید داشت، زیرا در این شرایط حتما باید دوربین شما ثابت در یک نقطه قرار بگیرد.

2.7) از یک مونوپاد یا یک سه پایه استفاده کنید

در آخر، اما نه موضوع آخر، سعی کنید از یک مونوپاد یا سه پایه استفاده کنید که واقعا برای جلوگیری از لرزش کمک می‌کنند. منوپاد بسیار مفید می باشد اما فقط در بعضی از موارد. ترجیح این است که از سه پایه برای عکاسی در نورکم استفاده نمایید. با استفاده از سه پایه می‌توانید ایزو دوربین خود را به روی کمترین مقدار تنظیم نموده تا میزان نویز تصویر کاهش یابد و سرعت شاتر دوربین شما نیز کم شود. بدیهی است، سرعت کم شاتر به این معناست که شما در عکس‌های خود تار بودن زیادی را احساس می‌کنید اما در بعضی از موارد اینطور نیست و حتی اگر اینطورهم باشد، جذاب به نظر خواهد رسید!. مطمئن باشید که حتما از یک سه پایه‌ی محکم استفاده می‌کنید نه از این سه پایه‌های ارزان قیمت پلاستیکی…

 

باز هم با ترنجی همراه باشید تا روش‌های عکسبرداری در آخرین دسته‌بندی از نور را برایتان در مقاله‌ی بعدی ارائه دهیم.

 

نظر شما درمورد روش‌هایی که در این بخش بازگو کردیم، چه می‌باشد؟ آیا راهکارهای دیگری دارید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

عالی بود

Peiman

یه سوال
کسی میدونه فیلم transformers 2017 با چه دوربینی فیلم برداری شده؟،؟؟؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h