حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

درد سینه و استرس

درد در ناحیه‌ی قفسه سینه یکی از شایع‌ترین نشانه‌های اضطراب و حملات عصبی است. اکثر مردم از این درد به عنوان بدترین درد ممکن در بدن یاد می‌کنند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

هر ساله تقریبا 790،000 نفر در ایالات متحده در معرض حملات قلبی بوده و 12 تا 16 درصد از مردم در طول عمر خود درد قفسه سینه را تجربه می‌کنند. باید توجه داشت که کلیه دردهای ناحیه سینه بخاطر حملات قلبی نیست، گاهی این علائم دردناک و آزاردهنده به علت اضطراب ایجاد می‌شوند. به طور میانگین دلیل درد قفسه سینه در هر یک نفر از چهار نفر، اضطراب و استرس می‌باشد.

علائم درد قفسه سینه ناشی از اضطراب

درد قفسه سینه ناشی از اضطراب اغلب با یک حس ناگهانی تیز و تکان‌دهنده در سینه شروع می‌شود و ممکن است این حملات در حین خواب یا فعالیت ورزشی و یا تماشای تلویزیون رخ بدهند. اما وجود عوامل محرک و استرس، احتمال ایجاد درد و حمله را افزایش می‌دهد و ممکن است فرد قبل از شروع درد درباره موضوعی نگران شده یا بحث و گفتگوی تندی داشته باشد، سپس درد تندی را در اطرف سینه خود احساس کند. در این شرایط احتمال وجود دردهای عصبی بیشتر از حمله قلبی است. درد قفسه سینه ناشی از اضطراب و یا حمله‌ی عصبی معمولا 10 دقیقه طول می‌کشد، اما اگر درد به علت دیگری ایجاد شود مدت زمان طولانی‌تری ادامه داشته و همراه با علائم دیگری بروز می‌کند.

از جمله علائم معمول حمله‌های عصبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرگیجه، احساس ضعف، تنگی نفس، لرز، تغییرات دمای بدن، احساس عدم کنترل وضعیت، بی‌خوابی و عرق کردن در پا و دست، درد قفسه سینه، تپش قلب.

یکی از نشانه های رایج این درد گسترش سریع و پایان زود است. یعنی در مدتی کمتر از ده دقیقه احساس درد در شما اوج گرفته و تمام می‌شود، در موارد نادری چیزی حدود  1نفر در 10 مورد ممکن است درد به آهستگی پیش رفته و در مدت طولانی‌تری فروکش کند.

درد قفسه سینه در مقایسه با حمله‌ی قلبی

بین درد قفسه سینه ناشی از اضطراب و درد و بیماری‌های قلبی تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد. اضطراب معمولا زمانی که فرد در حالت استراحت است باعث ایجاد درد می‌شود در حالی که حمله‌ی قلبی اکثرا در زمان فعالیت ایجاد می‌شود. درد ناشی از حمله‌ی قلبی اغلب از قفسه سینه به سایر قسمت‌های بدن، مانند فک، شانه‌ها و دست‌ها، منتقل می‌شود اما درد قفسه سینه ناشی از اضطراب در قفسه سینه باقی می‌ماند. درد قفسه سینه به علت اضطراب، به سرعت رشد می‌کند و سپس درد به طور قابل توجهی، تقریبا در عرض 10 دقیقه کاهش می‌یابد، اما درد قلب به آرامی شروع شده و به تدریج افزایش می‌یابد. درد ناشی از اضطراب که تیزتر از درد حمله قلبی است معمولا با احساس فشار سنگین روی قفسه سینه همراه می‌باشد. شاید جالب باشد که بدانیم سکته قلبی بیشتر در آقایان رخ می‌دهد در حالی که درد قفسه سینه بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود.

چرا اضطراب باعث ایجاد درد در قفسه سینه می‌شود؟

دردی که اضطراب در قفسه سینه ایجاد می‌کند، لزوما در ارتباط با مکانیزم‌های سیستم قلبی یا سیستم‌های عروقی نمی‌باشد, البته گاهی این سیستم‌ها به صورت منفرد یا ترکیبی مسبب این درد می‌شوند اما نه همیشه.

مکانیسم هایی که به سیستم قلب مرتبط نبوده، اما می‌توانند باعث درد قفسه سینه شوند عبارتنداز:

هایپرونتیلاسیون، تنفس سریع باعث کاهش سطح دی اکسید کربن در خون شده و موجب سرگیجه و سوزش در اندام‌ها می‌شود.

اختلال در مری، این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که انقباضات در مری نامنظم باشد.

واکنش های فیزیکی در سیستم قلبی نیز می‌تواند باعث حملات اضطرابی شده و منجر به درد قفسه سینه شود. این واکنش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

اسپاسم عروق کرونر، افزایش اکسیژن در قلب، فشار خون بالا، افزایش مقاومت عروق خونی کوچک در قلب، افزایش ضربان قلب

استرس و اضطراب در طولانی مدت باعث بیماری‌های قلبی شده و یا حملات ناگهانی را تشدید می‌کند.

 

درمان

کمک‌های حرفه‌ای و علمی برای کنترل اضطراب، تغییرات زیادی در زندگی افرادی که در معرض حملات ناگوار و اضطراب قرار دارند، ایجاد می‌کند. در صورت عدم درمان، این شرایط کیفیت زندگی فرد را محدود می‌کند. داروها و درمان‌های رفتاری (CBT)  در درمان بسیاری از موارد اختلالات اضطراب موثر هستند.

درمان رفتاری (CBT)  فرد را به بازسازی افکار خود واداشته و در شناسایی و اجتناب از عوامل خاص اضطراب کمک می‌کند. این نوع درمان به کاهش علائم اختلال اضطراب، بدون استفاده از دارو کمک کند.

همچنین اقداماتی برای کنترل علائم اضطراب و درد قفسه سینه، در خانه وجود دارد.

توصیه‌های زیر به افراد در صورت بروز حمله استرسی کمک می‌کند:

استراحتگاه: در صورت حمله‌ی عصبی و احساس درد در قفسه سینه، به مکانی امن بروید، اگر در حال رانندگی هستید ترجیحا خودرو را متوقف کرده و دراز بکشید.

تنفس عمیق: تنفس عمیق به کاهش علائم اضطراب کمک کرده و از بدتر شدن آن جلوگیری می‌کند.

به یاد داشته باشید این درد موقت است: در حالی که دچار درد قفسه سینه شدید، بر موقتی بودن آن تمرکز کنید, فکر درباره اینکه این علائم بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشد، باعث آرامش می‌شود.

به مسائل خوب و مثبت فکر کنید: تمرکز روی تصاویر آرامش‌بخش یا مثبت به کاهش شدت علائم در طی یک حمله عصبی کمک می‌کند.

شمارش: شمارش اعداد تا10 یا 20 و سپس تکرار آن به افراد کمک کرده و توجه آن‌ها را نسبت به حمله‌ی عصبی کم می‌کند.

حمله را ارزيابي كنيد: بعضي افراد در طول حمله‌ی عصبی، وضعيت عمومي خود را بازبيني کرده و در مقياس 1 تا 10 به خود نمره می‌دهند، نمره 10 شديدتر و 1 ضعیفترین است، این امر به آنها كمك می‌كند تا اضطراب خود را مديريت کنند.

در بسیاری از موارد تغییر در شیوه‌ی زندگی باعث کاهش خطر ابتلا به انواع دردهای اضطرابی یا بیماری‌های قلبی می‌شود. اگر به طور منظم ورزش کنید، به اندازه‌ی کافی بخوابید، از مصرف کافئین، الکل و سیگار خودداری کنید و غذاهای چرب با قند و شکر بالا نخورید استرس در شما کم شده در نتیجه کمتر به حملات قفسه سینه مبتلا می‌شوید.

چه زمانی یه پزشک مراجعه کنید

درد قفسه سینه و حملات قلبی نشانه‌های جدی هستند. موضعی چالش برانگیز در برخورد با این دردها، تعیین این است که آیا درد قفسه سینه به دلیل استرس است یا نشانه‌هایی از مشکل قلبی می‌باشد.

در صورت بروز هر دو درد باید به پزشک مراجعه کرد. هر دو بیماری استرس و مشکلات قلبی عروقی قابل درمان هستند، بنابراین تشخیص توسط یک پزشک باعث می‌شود که افراد درمان مناسب را دریافت کنند.

 

تاکنون با چنین دردی در قفسه سینه‌ی خود روبه‌رو شده‌اید؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

خداروشکر تا حالا اینقدر استرس نداشتم که قفسه سینه یا هرجایی دیگم درد بگیره

HiKa

واقعا عالی بود. مرسی از شما 3>

ahmad

من زیاد استرس دارم دکتر هم رفتم ولی تا حالا قفسه سینم درد نداشته مطلب عالی بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h