حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل آیفون 8 پلاس در DXOMark بررسی شد: خداحافظی اندرویدی‌ها در بخش دوربین

دوربین اپل آیفون 8 پلاس یکی از مهم‌ترین مواردی است که این تلفن هوشمند را به یکی از بهترین‌ها تبدیل می‌کند. این تلفن هوشمند همانند نسل قبلی خود یعنی آیفون 7 پلاس دارای دوربین دوگانه است، دوربین اول مانند دوربین برادر کوچک خود 12 مگاپیکسل با دیافراگم F/1.8 و دوربین دوم دارای رزولوشن 12 مگاپیکسل با لنز تله فوتو است که باعث شده تا این گوشی قابلیت پرتره و بزرگنمایی 2 برابر داشته باشد. مشخصات دوربین آیفون 8 پلاس دقیقا مانند آیفون 7 پلاس است ولی آیفون جدید دارای برتری چشم گیری نسبت به قبل شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

مشخصات کلیدی دوربین:

  • دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی به همراه لنز عریض و گشودگی دیافراگم F/1.8
  • دوربین ثانویه با لنز تله فوتو و گشودگی دیافراگم F/2.8
  • بزرگنمایی اپتیکال و بزرگنمایی دیجیتالی تا 10 برابر
  • حالت پرتره
  • حالت پرتره با نور زیاد (نسخه بتا)
  • لرزشگیر اپتیکال تصویر (فقط در دوربین اصلی)
  • فلاش چهارگانه با فناوری True Tone و همگام سازی آهسته
  • فوکوس خودکار همراه با فوکوس مستقل هر پیکسل
  • دامنه ثبت رنگ گسترده
  • قابلیت تشخیص بدن و صورت
  • حالت HDR خودکار

 

عکس‌برداری در شرایط نوری مناسب

تصاویری که در خارج از منزل با آیفون 8 پلاس گرفته شده بسیار خیره کننده هستند، با جزئیات دقیق، رنگ دقیق و محدوده دینامیکی چشم گیر. عملکرد خانواده آیفون 7 بسیار عالی بوده ولی آیفون 8 پلاس حتی عملکرد نسل قبلی خود را در روشنایی خوب زیر سوال می‌برد. قابلیت ثبت تصاویر HDR هم بهبود یافته است.

این صحنه توسط بسیاری از گوشی‌های هوشمند آزمایش شده توسط ما ثبت شده است، اما آیفون 8 پلاس به بهترین شکل ممکن این تصویر را به ثبت رسانده که حتی نمی‌توان باور کرد که این عکس توسط گوشی هوشمند گرفته شده است.

در مقایسه با نسل قبل مدل‌های جدید آیفون تصاویر بهتری در حالت HDR به ثبت می‌رسانند. در تصاویر زیر می‌توانید ببینید که تصاویر آیفون 8 پلاس با حفظ جزئیات تصویری با کنتراست بالاتری نسبت به آیفون 7 پلاس به ثبت رسانده است.

عکس‌برداری در شرایط نوری ضعیف

در نور کم اکسپوژر به طور کلی دقیق است، اگرچه در روشنایی بسیار کم اکسپوژر کمی کم می‌باشد ولی مناسب است. عملکرد آیفون 8 پلاس به همراه فلش بسیار عالی است و به راحتی چهره را تشخیص می‌دهد و بر روی آن فوکوس می‌کند.

حتی در موقعیتی که در کنار نور کم، روشنایی زیاد محیط بیرون قرار دارد هم تصاویر داخل و بیرون با جزئیات دقیق ثبت می‌شوند

با روشن کردن فلش به طور کلی عکس‌ها خوب هستند و تعادل رنگ سفید مناسب است ولی کمی از جزئیات کاسته می‌شود و نویز تا حدودی بالا می‌رود.

 

بزرگنمایی و حالت بوکه

دوربین ثانویه آیفون 8 پلاس در زمینه بزرگنمایی خود را نشان می‌دهد به طوری که گوشی‌هایی که دارای یک سنسور هستند هیچ حرفی در مقابل آن ندارند. آیفون 8 پلاس امتیاز 51 که بالاترین امتیاز بزرگنمایی در بین گوشی‌های هوشمند است را از ما دریافت کرده و از نسل پیشین خود 5 امتیار بیشتر کسب کرده. آیفون در تصاویر زیر 8 پلاس در بزرگنمایی 2 برابر جزئیات را به خوبی حفظ کرده است.

برای نمایش کیفیت اصلی پس از باز کردن گالری تصاویر را در صفحه جدیدی باز کنید.

آیفون 8 پلاس بهترین عملکرد بوکه را در بین تلفن‌های هوشمند بررسی شده توسط ما دارد. با این که تغییرات بسیار کمی نسبت به نسل پیشین خود داشته ولی دوربین آن به طور شگفت انگیزی بهبود یافته است. شما می‌توانید عمق میدان بهبود یافته آیفون 8 پلاس را نسبت به نسل پیشین خود ببینید، سیستم دوربین دوگانه در حال حاضر دقیقا مانند چشم انسان پس زمینه را تار می‌کند.

برای نمایش کیفیت اصلی پس از باز کردن گالری تصاویر را در صفحه جدید باز کنید.

 

ویدیو

اپل همچنان قدرتمندی خود را در فیلم برداری ادامه می‌دهد. آیفون 8 پلاس امتیاز 89 را در بخش ویدیو کسب کرد که دارای بهترین کیفیت در میان تمام دستگاه‌های اپلی است. قابلیت HDR هم بسیار خوب است اما بعضی وقت‌ها نور زیاد را خیلی روشن می‌کند. محصولات اپل هنوز هم در بخش فیلم برداری نیاز به بهبود دارند، آیفون 8 پلاس در کنار اچ تی سی U11 قرار می‌گیرد و گوگل پیکسل با امتیاز 91 هنور در جایگاه اول در بخش فیلم برداری باقی می‌ماند.

 

جمع‌بندی کلی عملکرد دوربین در عکاسی

امتیاز کلی بخش عکاسی بر اساس ترکیب امتیازهای کسب شده در هر بخش است، حال به جمع بندی امتیازات آیفون 8 پلاس می‌پردازیم.

اکسپوژر و کنتراست (89)

آیفون 8 پلاس اکسپوژر را به طور فوق‌العاده‌ای محاسبه می‌کند و دارای بهینه سازی زیادی نسبت به نسل پیشین خود است. قابلیت HDR هم بهبود یافته است و به دلیل افزایش قدرت پردازش و نرم افزار بهینه شده می‌تواند چند فریم را در یک تصویر ثبت کند. فناوری HDR خودکار اپل جزو یکی از بهترین‌ها در گوشی‌های هوشمند است که تصاویری با دامنه دینامیکی بالا ثبت می‌کند و همچنین آیفون 8 پلاس چهره را با دقت زیادی تشخیص می‌دهد.

این تصویر HDR ثبت شده بسیار عالی است زیرا با حفظ جزئیات در پس زمینه هنوز شاخه و برگ‌های پیش زمینه به وضوح مشخص هستند.

رنگ (78)

رنگ‌ها چه در نور کم و چه در نور مناسب بسیار خوب هستند. عملکرد آیفون 8 پلاس در بخش رنگ کمی بهتر از آیفون 8 است و دچار به هم ریختگی رنگ‌ها حتی در شرایط نور کم نمی‌شود.

آیفون 8 پلاس به درستی تمام رنگ‌ها را در محیط باز به ثبت می‌رساند

اپل تراز سفیدی آیفون 8 پلاس را کمی گرم تر از گوگل پیکس انتخاب کرده است، در تصاویر زیر به وضوح شاهد رنگ‌های گرم تری نسبت به گوگل پیکسل هستید. هردو عکس عالی هستند و بستگی به سلیقه شما دارد که کدام را بهتر بدانید.

فوکوس خودکار (74)

اگرچه آیفون 8 پلاس همیشه به صورت خودکار فوکوس نمی‌کند ولی دقت آن بسیار بالا است. در هردو تست تأخیر طولانی و کوتاه مدت قادر به تکرار گرفتن عکس در یک فوکوس بوده ولی گاهی تأخیر بیشتری در شرایط نوری بد و خوب داشت که باعث می‌شود کابران بعضی صحنه‌ها را در هنگام عکاسی از دست بدهند.

جزئیات (64)

آیفون 8 پلاس جزئیات عالی‌ در شرایط مختلف نوری ثبت می‌کند مخصوصا در زمانی که هیچ حرکتی در صحنه وجود نداشته باشد که باعث می‌شود جزئیات به بهترین شکل ممکن ثبت شوند ولی در زمان حرکت جسم جزئیات بسیار کم می‌شود.

فراموش نکنید که دوربین گوشی‌های هوشمند تنها چند سال است که بر سر زبان آمده، در  تصاویر پایین شاهد مقایسه جزئیات آیفون 8 پلاس با نسخه‌های قبلی خواهید بود.

نویز (68)

همانند بخش جزئیات آیفون 8 پلاس دارای سطح بسیار پایین نویز در صحنه‌های بدون حرکت است. تمام تلفن‌های همراه بررسی شده دارای نویز در ناحیه تاریک بوده‌اند و آیفون 8 پلاس هم از این قضیه استثناء نیست. در تصویر پایین شاهد مقایسه نویز گوگل پیکسل و این گوشی خواهید بود.

در نور بسیار کم پیکسل عملکرد بهتری داشته ولی جزئیات را به شدت از دست داده است

در تصویر زیر نیز شاهد مقایسه نویز در حالت پرتره و نور کم آیفون 7 پلاس و 8 پلاس هستید که نتیجه بهینه سازی آیفون جدید را مشاهده می‌کنید.

درست‌نما (73)

درست‌نما و یا آرتیفکت به هر گونه خطایی در علم عکاسی گفته می‌شود. در این زمینه آیفون 8 عملکرد بهتری نسبت به برادر بزرگتر خود دارد. آیفون 8 پلاس در نور بسیار بالا کمی از نور را انعکاس می‌دهد که باعث شده تا امتیار کمتری در این بخش به آن تعلق بگیرد.

فلش (84)

عکس‌های گرفته شده با فلش در آیفون 8 پلاس دارای تعادل رنگ دقیق و جزئیات مناسب هستند. چه با فلش موقع ثبت عکس و چه با فلش کامل روشن در نور کم نیز جزئیات مناسبی وجود دارد ولی هنگامی که نور فلش با نور کم محیط ترکیب شود کمی تصاویر شما زرد خواهد شد.

تصویر پرتره با فلش روشن که کمی صورت را زرد نشان می‌دهد

بزرگنمایی (51)

آیفون 8 پلاس از بزرگنمایی بسیار خوبی بهره می‌برد ولی هنوز نیاز به کمی بهبود دارد، در تعداد کمی از تصاویر دارای آرتیفکت هستیم.

وقتی در تصویر چیزی در حال حرکت باشد گاهی اوقات آن جسم نادیده گرفته می‌شود و تار خواهد شد.

حالت بوکه (55)

حالت بوکه در آیفون 8 پلاس بسیار قابل اعتماد است و بدون هیچ نقصی انجام می‌شود. در اکثر دوربین‌های گوشی‌های هوشمند دوربین‌ها فریب می‌خورند و گاهی پیش زمینه یا پس زمینه را به درستی بوکه نمی‌کنند ولی در آیفون 8 پلاس ما دچار این مشکل نبوده‌ایم. در نور کم هم شاهد کمی نویز هستیم ولی نسبت به نسل پیشین بهتر شده است.

برای نمایش کیفیت اصلی پس از باز کردن گالری تصاویر را در صفحه جدید باز کنید.

دلیل کسب امتیار عالی آیفون 8 تخمین عمق تصویر دقیق و تشخیص چهره است. در تصاویر بالا پیکسل گوگل از نویز کمتری برخوردار است و پس زمینه را بیشتر تار کرده است ولی حالت بوکه به درستی انجام نشده و در اطراف پیش زمینه شاهد مکان‌های تار نشده هستیم.

 

جمع بندی عملکرد فیلم برداری

آیفون 8 پلاس در مجموع امتیاز 89 را بدست آورده است. همان‌طور که امتیاز عکس دارای جمع بندی بوده، ویدیو هم طبق این ریز نمرات محاسبه می‌شود : نوردهی و کنتراست (81)، رنگ (87)، فوکوس خودکار (84)، بافت (50)، نویز (68)، درست‌نما (81) و لرزشگیر (91). لرزشگیر بسیار عالی عمل می‌کند و پردازش رنگ‌ها هم بسیار دقیق تر از نسخه‌های قبلی است و همچنین تشخیص چهره در هنگام فیلم برداری بسیار خوب عمل می‌کند. البته یکی از مشکلات ویدیو عدم ثبت صحیح فریم در بعضی موارد است.

نتیجه گیری: بهترین تلفنی که توسط DXOMark تست شده است

به طور کلی اپل آیفون 8 پلاس انتخاب عالی‌ برای عکاسان تلفن همراه است. این گوشی دارای کیفیت تصویر عالی، بزرگنمایی خوب برای کسانی که علاقه به تصاویر نزدیک دارند و حالت پرتره عالی برای عکاسی هنری است. در پایین شاهد امتیار کسب شده توسط این تلفن هوشمند خواهید بود.

و در آخر بزودی آیفون 10 یا همان X نیز به طور کامل توسط DXOMark آزمایش خواهد شد و مقایسه آن را با آیفون 8 پلاس در دسترس شما قرار خواهیم داد.

نظر شما درمورد دوربین آیفون 8 پلاس چیست؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

گفتنی هارو گفتن دیگه عالیه حرفی نیس

علی شیخ زاده

خیلی دوس دارم نوت 8 هم آزمایش بشه

Peiman

خیلی عالیه دوربینش .

HiKa

تشکر بابت ترجمه کامل مقاله.
یکمی اغراق کرده در مورد دوربین آیفون 8 پلاس اما در کل دوربینش عالیه.
اگه دقت کنید نمره آرتیفکت بالایی کسب کرده که مدیون الکوریتم نرم افزار بسیار قوی اپل هست.
همچنین انتظار داشتم توی تکسچر نمره بالاتری کسب کنه.
نمره فوکوس هم اصلا رضایت بخش نیست و مطمئن هستم در مقابل نوت 8 با تکنولوژی Dual Pixel کم میاره.
اما حالت بوکه دقیق، اکسپوژر و کنتراست مناسب، زوم 2 برابر بدون افت کیفیت و رنگ های دقیق از نقاط قوت این دوربین هست.

AliGh3000

بچه ها مشخصات عکس رو چک کردن میگن عکس های آیفون با فوتوشاپ ادیت شده.
شما هم چک کنید

AliGh3000

اینم لینک عکس فتوشاپی
comment image

ahmad

چرا وقتی آیفون میره صدر اینو میگین

Yas

سلام اقا نيما حبيب پور
يه توضيحى درمورد فوكوس خودكار ايفون ٨ ميدين
در مقايسه با فوكوس خودكار اس٨ كدوم سريعتر عمل ميكنه
فوكوس خودكار ايفون٨ در حد اس٨ هست؟؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما حبیب‌پور