حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تاریخچه ی اندروید؛ نام گذاری، خاستگاه و دیگر موارد (بخش اول)

امروز قصد داریم به بررسی تاریخچه‌ی یکی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های موجود در دنیای تکنولوژی یعنی “اندروید” بپردازیم. سیستم‌عاملی که در حال حاضر معمول‌ترین سیستم‌عامل بین اسمارت‌فون‌ها به شمار می‌رود و درصد بسیاری از تلفن‌های هوشمند را شامل می‌شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

کمتر از 10 سال از معرفی رسمی و آغاز فروش اولین اسمارت‌فون با سیستم‌عامل اندروید می‌گذرد. تصمیم گوگل برای تبدیل اندروید به سیستم‌عاملی متن باز (Open Source) به این سیستم‌عامل اجازه داد که توسط شرکت‌های دیگر تغییر یابد و پس از مدت نه‌چندان زیادی به محبوبیتی خارج از تصور دست یابد. تنها چند سال بعد از معرفی اولین نسخه از این سیستم‌عامل یعنی اندروید 1.0، اسمارت‌فون‌هایی مجهز به این سیستم‌عامل در سراسر جهان و در دست کاربران قابل رویت بودند. حال مدت زیادی است که این پیشرفت جلوه‌ای دیگر به خود گرفته و اندروید را به محبوب‌ترین سیستم‌عامل اسمارت‌فون‌های حال حاضر دنیا تبدیل کرده است و باعث کنار رفتن رقبایی مانند ویندوزفون (Windows Phone)، سیمبیان (Symbian)، بلک‌بری (BlackBerry) و پالم (Palm OS) شده است و در حال حاضر تنها یک رقیب برای این سیستم‌عالم باقی مانده است؛ سیستم‌عامل اختصاصی و قدرتمند اپل یعنی “آی‌اواس (iOS)”. وضعیت بازار نیز به گونه‌ای است که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها ماهیت دوقطبی خود را از دست بدهد.

پیدایش اندروید:

در اکتبر سال 2003 میلادی قبل از بر سر زبان افتادن نام “اسمارت‌فون” و چندین سال قبل از معرفی اولین آیفون و سیستم‌عامل آی‌اواس، شرکت اندروید در شهر پالو آلتو (Palo Alto) توسط ریچ مینر (Rich Miner)، نیک سیرز (Nick Sears)، کریس وایت (Chris White) و معروف ترین آن ها یعنی اندی رابین (Andy Rubin) تاسیس شد. در هنگام رسمی‌شدن این شرکت از اندی رابین نقل شده است که این شرکت با هدف خلق موبایل‌هایی به مراتب هوشمندتر از موبایل‌های حال حاضر تاسیس شده است. موبایل‌هایی که دارای اطلاعاتی درباره‌ی محل زندگی و ترجیحات مالک خود باشند. توضیحاتی که شما را به یاد پیش‌نیازهای یک اسمارت‌فون ایده‌آل می‌اندازند. البته طبق گزارش سایت PC World، اندی رابین در سخنرانی خود در سال 2013 فاش کرده است که شرکت اولیه‌ی Android Inc در واقع با هدف ارائه سیستم‌عاملی جدید و به‌روز برای دوربین‌های‌دیجیتال بنا شده بود!

شرکت قدم‌هایی نیز برای سال 2004 برداشت که نشان می‌داد چگونه این سیستم‌عامل که بر روی یک دوربین نصب شده است با ارتباط بی‌سیم به یک کامپیوتر متصل می‌شود و سپس بعد از متصل‌کردن کامپیوتر به مرکز داده‌ها، سیستم‌عامل به مالکان عکس‌ها اجازه‌ی ذخیره عکس‌هایشان در فضایی ابری را می‌دهد. مطمئنا اعضای تیم اندروید در ابتدا به هیچ عنوان به تبدیل شدن سیستم‌عاملشان به پلتفرمی کامل و فوق‌العاده که به خودی خود به عنوان قلب یک اسمارت‌فون شناخته شود فکر هم نمی‌کرد ولی پس از رانده‌شدن آن‌ها توسط شرکت‌های تولیدکننده دوربین، آن‌ها به فکر توسعه سیستم‌عامل خود برای موبایل‌ها افتادند و به گفته‌ی اندی رابین همان سیستم‌عاملی که برای دوربین‌ها تولید شده بود به عنوان اولین نسخه اندروید در اسمارت‌فون‌ها به کار گرفته شد و تبدیل به پایه‌ای مستحکم برای نسخه‌های کم‌نقص آینده اندروید شد.

قدم بزرگ بعدی در تاریخ اندروید در سال 2005 هنگامی که گوگل این شرکت را خرید برداشته شد. اندی رابین و دیگر موسسان نیز در شرکت باقی ماندند تا این‌بار توسعه‌ی اندروید را زیر نظر گوگل انجام دهند. همچنین تصمیمی مبنی بر استفاده از لینوکس به عنوان پایه‌های سیستم‌عامل اندروید گرفته شد که به معنی ارائه‌ی رایگان این سیستم‌عامل برای شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون بود.

اندی رابین به عنوان عضو اصلی مجموعه‌ی توسعه‌دهندگان تا سال 2013 در گوگل باقی ماند و پس از آن در سال 2014 پس از چندین سال همکاری با گوگل این شرکت را ترک کرد و مشغول به کار در دیگر استارت‌آپ‌ها شد. به‌تازگی نیز وی با عرضه اسمارت‌فون اختصاصی خود یعنی اسنشال‌فون (Essential Phone) بازگشت خود را به صنعت اسمارت‌فون‌ها و البته اندروید اعلام کرد.

خب، بخش اول این مقاله نیز به اتمام رسید و امیدواریم از آن لذت برده باشید. بخش‌های بعدی که موضوعاتی شامل توضیحات و تاریخچه‌ی نسخه‌های مختلف اندروید از ابتدا تا به‌کنون، دلیل انتخاب لوگو اندروید، دلیل انتخاب نام خوراکی‌ها برای نسخه‌های مختلف این سیستم‌عامل و… را در بر می‌گیرند نیز به زودی آماده و منتشر خواهند شد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا به تاریخچه‌ی این شرکت علاقه‌مند هستید و آیا اطلاعات مورد نیاز خود را از مقاله فوق به دست آوردید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Faraz

بله خیلی خوب بود …ادامه بدید

Mortazavi

سلام.
متن عالی بود ولی یه چیزی کم داشت.
و خوب بود در مورد اولین گوشی دنیا که اندروید رو به عنوان سیستم عامل انتخاب کرد و البته برند محبوب htc رو داشت هم صحبت می کردید.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
پارسا گل‌نیا
زندگی یعنی تِک، سریال و فوتبال :)اگه سوالی بود با Parsagolnia@gmail.com در ارتباط باشید.