حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیفون 8 با حافظه 64 گیگابایتی یا 256 گیگابایتی: کدام یک را انتخاب خواهید‌کرد؟

هنگامی که اولین آیفون در سال 2007 معرفی شد، اپل آنرا با حافظه های 4 یا 8 گیگابایتی به بازارعرضه کرد. در آن زمان حجم عکس ها در حد کیلوبایت و حجم اپلیکیشن های آیفون نیز بسیار کم بود و مقدار مناسبی به نظر می رسید. اما اکنون 10 سال می گذرد! کاربران به حافظه داخلی بیشتری برای موبایل خود نیاز دارند و در حال حاضر می‌توانیم بگوییم حافظه 64 گیگابایتی یک نسخه مناسب برای آیفون 8 و 8 پلاس در قیمت فعلی است. اما آیا شما 64 گیگابایت حافظه داخلی را انتخاب می کنید یا حافظه 256 گیگابایتی را ؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید.

نکته اول: آیفون 8 با حافظه 64 گیگابایتی چه مقدار فضای خالی در اختیار کاربر قرار می‌دهد؟

شاید درباره این سوال ابهامی وجود نداشته باشد حتی اگر شما ایفون جدید خریداری کنید فضای پر شده مربوط به سیستم عامل iOS و برنامه ها و فایل های سیستمی است. در آیفون 7 پلاس در بتا iOS 11 از 64 گیگابایت حافظه داخلی حدود 4 گیگابایت از این حافظه توسط سیستم اشغال شده بود که میتوانیم بگوییم از 64 گیگابایت حافظه داخلی آیفون 8 حدود 60 گیگابایت در دسترس کاربر خواهد بود.

نکته دوم: اپلیکیشن ها و بازی ها چه مقدار از فضای داخلی را اشغال خواهند کرد؟

در ابتدا باید بگوییم که اپلیکیشن های محبوب سیستم عامل iOS همانند iMovie برای ویرایش ویدیو و GarageBand برای ساخت موسیقی حدود 2 گیگابایت فضا اشغال می کند و نرم افزار  های کاربردی هم همانند Keynote ،Numbers،Pages در حدود 1.3 گیگابایت فضا اشغال خواهند کرد البته داشتن این نرم افزار ها دلخواهی هستند اما داشتن آنها بهتر است.

در این آزمایش به سراغ دانلود و نصب 20 مورد از اپلیکیشن های محبوب در آیفون مورد نظر رفتیم و پس از آن  همه این اپلیکیشن های حدود 2 گیگابایت از فضای موبایل را اشغال کردند که به نظر مناسب می آید. البته بسیاری از این برنامه ها داده های اضافی را ذخیره می کنند که سیستم عامل بطور خودکار آنهارا پاکسازی می کند. اما اگر فضای ذخیره سازی همراه با بازی پرشده باشد موضوع فرق خواهد داشت. ما 10 مورد از بازیهای محبوب iOS را در لیست گذاشتیم که حجم این 10 بازی به 7.4 گیگابایت رسید.

نکته سوم: درباره عکس، ویدیو و آهنگ باید چه کاری انجام داد؟

همانطور که میدانید تنظیمات ویدیویی با کیفیت بالاتر به فضای بیشتری برای ذخیره احتیاج دارند. بدون شک ویدیو رسانه ای است که بیشترین مقدار حافظه را در موبایل اشغال می‌کند. هر دقیقه فیلم برداری با کیفیت 1080p ( با سرعت 30 فریم در ثانیه ) حدود 130 مگابایت فضا را اشغال میکند.فیلم برداری 4K نیز حجمی حدود 350 مگابایت را در آیفون 7 و 7 پلاس اشغال می‌کند اما باتوجه با اینکه آیفون 8 و 8 پلاس قادر به فیلم برداری 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه هستند احتمالا این مقدار 700 مگابایت خواهد‌بود ( این مقدار با توجه به سیستم عامل iOS 10 محاسبه شده است که در iOS 11 باتوجه به سیستم پیشرفته فشرده سازی ویدیو و عکس این مقدار احتمالا 10 تا 15 درصد کمتر است. )

اما در مورد آهنگ موضوع ساده تر است بطور میانگین اگر هر آهنگ شما حجم 9.2 مگابایتی داشته باشد شما میتوانید حدود 108 آهنگ ذخیره کنید که 1گیگابایت از فضا را به خود اختصاص می دهد.

در مورد عکس موضوع کمی پیچیده می باشد زیرا اندازه تصویر بستگی به آنچه در فریم وجود دارد و اینکه گزینه Live Photo را فعال کرده اید متفاوت می باشد. اما با فعال بودن حالت Live Photo در نیم ساعت با آیفون 7 پلاس حدود 262 عکس گرفته شد.

نکته آخر: خب! آیفون 8 با حافظه 64 گیگابایتی بخریم یا 256 گیگابایتی؟

در آیفون 8 با حافظه 64 گیگابایتی شما میتوانید 1000 عدد آهنگ ، 2500 عکس معمولی ، 2500 عکس زنده ،یک ساعت فیلم برداری 4K با سرعت 30 فریم برثانیه ، 20 عدد اپلیکیشن محبوب و 10 عدد از محبوب ترین بازی ها  و مجموعه کاربردی از برنامه های ساخته شرکت اپل را داشته باشید. اگر شما احساس میکنید که ارقام گفته شده برای شما کم هستند و نیاز های شما را برآورده نمی کند، شما میتوانید نسخه 256 گیگابایتی این موبایل را خریداری کنید اما باید 100 دلار بیشتر بابت این مقدار حافظه ذخیره سازی پول خرج کنید.

نظر شما چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

اشتراک در
اطلاع از
11 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Yas

٦٤ كافيه

siavash-t

والا من با گوشی اندرویدی هم ۶۴ گیگ حافظه کممه، چه برسه به اینکه گوشیم آیفون هم باشه! مخصوصا اینکه معمولا برنامه ها و بازی های آیفون حجم بیشتری نسبت به نسخه اندرویدی دارند. اگه تفاوت قیمتی چندانی نسبت به نسخه ۶۴ گیگ نداشته باشه، مسلما همه ۲۵۶ گیگ رو انتخاب می کنند.

Pouya

استفاده هر کاربر فرق داره بعضی ها اهل فیلمبرداری 4kهستن بعضی ها نه من خودم بشخصه ۶۴ گیگ برام کافیه

mTAAHAAm

هر چه بیشتر بهتر

Peiman

دوستان متاسفانه برای بار دوم تو این هفته صفحه گوشیم شکست( دفه قبلی سوخت) الان به این نتیجه رسیدم که درست کردنشس به صرفه نیست . تصمیم دارم عید امسال 8پلاس بگیرم اما تا اون موقع به یک گوشی زیر 700 نیاز دارم. پیشنهاد شما چیه؟؟؟؟ خودم به honor 8 lite فکر میکنم.پیشنهاد شما چیه؟؟؟؟ ممنون میشم نظرتون رو بگید. فقط خواهشا سریع چون فردا باید بگیرم.

Alionel

گوشیای شیاعومی به نظرم خوبن…

Pouya

همون انر ۸ لایت گزینه مناسبیه

mTAAHAAm

همونی که انتخاب کردید بهترینه

Peiman

ممنونم از کسایی که راهنمایی کردند

علی شیخ زاده

حجم بازی و برنامه ایفون خیلی زیاده ?
واسه همینه که تا حالا سمت ایفون نرفتم. من استفادم از حافظه گوشی زیاده و خیلی از otg استفاده میکنم?
الان تو گوشیم علاوه بر حافظه داخلی یه کارت حافظه 32 گیگ دارم مرتبا باهاش سریال دانلود و تماشا میکنم الان نزدیک به 30 گیگ فیلم دارم کلی برنامخ و بازی کلی آهنگ کلی عکس خیلی راحتم با اندروید
الانم فصل 12 سریال سوپرنچرال دانلود میکنم مشکل حافظه هم ندارم

ahmad

قطعا ۶۴

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سید محمد گوهری
Telegram:@Seyedmohammad_gohariinstagram:__mohammad_Gohariمنتظر انتقادات وپیشنهادات شما هستیم