حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ساختار کامل پردازنده‌های تردریپر آشکار شد؛ همان EPYC است!

نوشته

6 سال قبل | 2 دیدگاه | اخبار، سخت‌افزار، مطالب ترنجی

به تازگی ویدیویی از یک اورکلاکر مشهور با نام مستعار Der8auer منتشر شده است که در آن مجددا به دلید یک پردازنده سری ThreadRipperپرداخته است، طی جامه عمل پوشاندن به این دلید ساختار کامل (پیکربندی هسته‌ای) این پردازنده‌ها آشکار شده است.

 

اگر اخبار سایت ترنجی را دنبال کرده باشید، در گذشته در وب‌سایت ترنجی خوانده‌اید که ساختار یک پردازنده تردریپر از توسط شرکت AMD منتشر شد و ما نیز بلافاصله این خبر را در سایت ترنجی قرار دادیم. طی آن خبر منتشر شده در ترنجی به ساختار پردازنده‌ای در مدل 1900X پرداختیم که دارای ساختاری متشکل از 4 واحد Die است، در این میان نیمی از این واحدهای Die در پردازنده مذکور غیرفعال بودند و پردازنده مذکور از نصف Die های موجود در پردازنده استفاده می‌کرد، در قسمت بعد و موشکافانه‌تر متوجه شده‌ایم که این پردازنده (مدل 1900X) بصورت کامل از Die های فعال خود نیز بهرمند نیست! دیگر بیش از این لازم نیست تا یادآوری داشته باشیم، زمان شرح خبر جالب‌تری فرا رسیده است.

 

 

اورکلاکر مشهور آلمانی Der8auer دیگر نیاز به معرفی ندارد، وی قبل از انتشار خبر پیکربندی پردازنده‌ تردریپر 1900X یک پردازنده از این خانواده را دلید کرد، دیگر از آن زمان شایعاتی و نظرات متعددی از سوی کاربران گفته شد که حال احتمال EPYC بودن پردازنده‌های تردریپر قوت گرفته و حقیقت یافته است. اورکلاکر کنجکاو مذکور به تازگی یک ویدیو مربوط به دلید مجدد یک نمونه پردازنده ThreadRipper و جدا سازی هر چهار واحد Die منتشر (لینک ویدیو) کرده است.

تمامی پردازنده‌های سری ThreadRipper (تردریپر) متشکل از ساختار MCM (Multi-chip module) هستند، در هر 4 واحد Die دو واجد کوچکتر به نام CCX قرار دارد که هر کدام از این واحدها (CCX) بصورت مستقل یک پردازنده مستقل شمرده می‌شود؛ هر واحد CCX دارای 4 هسته پردازشی،8 رشته پردازشی و چند کنترلر که وظایف مختلفی را دبردارند را دارد، در سری پردازنده‌های تردریپر برای تمامی مدل‌ها تنها 2 واحد Die و  مجموعا 4 واحد CCX درنظر گرفته و فعال قرارداده شده است که مجموعا 16 هسته پردازشی فعال را در اختیار می‌گذارند، با این حال 16 هسته پردازشی در خانواده تردریپر متعلق به مدل 1950X است که در حال حاضر پرچمدار ترید ریپر است. شرکت AMD دراصل یک پردازنده MCM را با 32 هسته‌پردازشی با نام تجاری ThreadRipper با رده High end desktop در چندین مدل عرضه کرده است، اما در حال حاضر تنها 16 هسته‌پردازشی در مدل 1950X در دسترس قرار گرفته و فعال است. احتمالات زیادی درباره این پیگربندی هسته‌ای پردازنده‌های تردریپر می‌توان در نظر داشت، مانند اینکه شاید AMD قصد دارد تا در آینده AMD پردازنده‌هایی با واحد Die های تماما فعال 32 هسته‌ای را معرفی عرضه کند؛ نظر شما چیست؟

 

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی شیخ زاده

جناب نعمتی خسته نباشید اگه میشه مطلبی در مورد تفاوت گرافیک gtx 1060 6gb و gtx 1060 3gb از نظر قدرت و بازدهی بنویسید سپاس

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محمد نعمتی
Live, Don't just exist