حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نمایشگر 5.8 اینچی آیفون X در واقع کوچکتر از صفحه‌نمایش 5.5 اینچی آیفون 8 پلاس است

همان طور که می‌دانید اپل آیفون X را به نمایشگری 5.85 اینچی و آیفون 8 پلاس را به صفحه‌نمایشی 5.5 اینچی مزین کرده است. بنابراین آیفونX دارای نمایشگری بزرگ‌تر است؟ با کمال تعجب باید بگوییم که خیر این طور نیست! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

آنچه امروزه در اندازه‌گیری نمایشگر‌ها در نظر گرفته نمی‌شود نسبت ابعاد صفحه‌نمایش است. آیفون X دارای صفحه‌نمایشی بلند و باریک با نسبت 2.17:1 بوده و علاوه بر آن شاهد برشی در بالای نمایشگر جهت قرارگیری سنسورها و دوربین دوم هستیم و این در حالی است که آیفون 8 پلاس از صفحه‌نمایشی با نسبت 16:9 بهره برده است. وجه تمایز اصلی نیز به همین جا ختم می‌شود، چرا که در محاسبه سطح صفحه‌نمایش این موضوع حیاتی را در نظر نمی‌گیرند.

چگونه ممکن است که نمایشگری 5.8 اینچی کوچکتر از نسخه 5.5 اینچی باشد؟

بیایید جلو برویم و نگاهی به اعداد و ارقام مربوط به این نمایشگرها بیندازیم:

  • 1125 در 2436 پیکسل = 375 در 812 نقطه (3x)
  • 1242 در 2208 پیکسل = 414 در 736 نقطه (3x) 

اپل از نقاط به عنوان شماره‌ی مرجع و مطلق اندازه‌گیری استفاده می‌کند؛ بنابراین ما قصد داریم تا از تعداد نقاط تنها به عنوان شماره مرجع بهره گیریم، چرا که تفاوت در رزولوشن بحث دیگری است و ما می‌خواهیم به بررسی اندازه‌ی آن‌ها بپردازیم.

در مرحله اول قصد داریم تا با استفاده از نقاط، محیط نمایشگر را بدون در نظر گرفتن برش قسمت بالایی محاسبه کنیم (برای درک بهتر اندازه اصلی صفحه‌نمایش آیفون X، آیفون 8 را نیز به این مقایسه افزودیم).

  • تعداد نقاط تقریبی محیط نمایشگر آیفون ایکس: 375 * 812 = 304,500 
  • تعداد نقاط دقیق محیط نمایشگر آیفون 8 پلاس: 414 * 736 = 304,704
  • تعداد نقاط دقیق نمایشگر آیفون 8: 375 * 667 = 250,125

بنابراین با در نظر گرفتن این اعداد، کاملا روشن است که آیفون 8 پلاس نمایشگر بزرگتری را نسبت به آیفون X دارد. اما دقیقا چقدر بزرگتر؟ برای فهمیدن آن، باید محاسبات بیشتری را انجام دهیم. در حال حاضر اندازه دقیق نقاط سطح صفحه‌نمایش آیفون X و همین طور شعاع منحنی‌ها را در اختیار داریم، پس انجام ریاضیات ساده را آغاز می‌کنیم.

اگر منطقه برش مستطیل شکل دارای گوشه‌های تیز بود، می‌توانستیم به راحتی مساحت آن را بدست بیاوریم، اما این مستطیل در دو گوشه خمیدگی دارد و باید آن را محاسبه کنیم (برای مشاهده کامل محاسبات به سایت مرجع مراجعه نمایید).

نتیجه نهایی

در نتیجه پس از انجام محاسبات می‌توان گفت که صفحه‌نمایش آیفون X تنها قادر به پوشاندن 97.38 درصد از نمایشگر آیفون 8 پلاس است. در واقع این به آن معناست که آیفون X با دارا بودن نمایشگری بزرگتر بر روی کاغذ، در واقعیت چیزی حدود 6.2 درصد کوچکتر از صفحه‌نمایش آیفون 8 پلاس است. ناگفته نماند که این دستگاه 18.6 درصد بزرگتر از نمایشگر 4.7 اینچی آیفون 8 می‌باشد.

نظر شما درباره ابعاد نمایشگر آیفون X چیست؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

یعنی نسبت تصویر متفاوت در کنار برش بالای نمایشگر آیفون ایکس باعث شده مساحت نمایشگر آیفون ایکس 5.85 اینچی کمتر از آیفون 8 پلاس بشه. جالبه یه پیشنهاد دارم حدس میزنم در مورد نوت 8 و نوت 7 هم اتفاق بیافته بخاطر نسبت تصویر متفاوت

Peiman

چقدر جالب

علی شیخ زاده

از این موضوع که بگذریم صفحه نمایش مفید (قابل استفاده) ایفون 10 در حد 5.2 اینچ خواهد بود

MOAZEZ

این اتفاقا برای سامسونگ هم میفته. خود s8هم در حالت 16.9میشه 5.1اینچ و s8plusمیشه 5.5اینچ.

ahmad

عمر باتری نوت 8 در جی اس ام ارنا مشخص شد اسنپ دراگون متوسط و اگزینوس عالی
http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_note8-review-1659p4.php

Pouya

اوه ۸۹ ساعت عالیه

ahmad

منم میگم عالیه ولی بعضی دوستان نمرات تکی رو نگاه میکنن مثلا وی ۳۰ وبگردیش کم بود اینجا هم نوت وبگردیش کمه اکثر کارا با وب در ارتباطه و مکالمه و ویدیو زیاد نیس

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
یاشار ایشان آقا