حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GP62 7RD Leopard ؛ تلاشی برای خوب بودن

در ترنجی بررسی‌های متنوعی در خصوص موبایل‌ها و گجت‌های مختلف داشتیم اما در خصوص لپ‌تاپ کمتر نوشته‌ایم. شما عزیزان نیز از ما درخواست کرده‌اید که به بحث سخت افزار ، کامپیوتر و لپ‌تاپ بیشتر بپردازیم و حالا به این خواسته جامه‌ی عمل پوشانده‌ایم. امروز با بررسی لپ‌تاپ زیبا MSI GP62 7RD Leopard در خدمت شما هستیم.

لپ‌تاپ‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند. از لپ‌تاپ‌های به ظاهرا قابل حمل گرفته که وزنی شاید تا 2 کیلوگرم هم دارند و صرفا خوراک بازی هستند تا لپ‌تاپ‌هایی که اولترا بوک نامیده می‌شوند و فاقد درایور نوری و سایر مواری که در ی لپ‌تاپ گیمینگ شاهد آن‌ها هستیم ، می‌باشند. امروز در ترنجی میزبان لپتاپی هستیم که به نسبت قیمت خود ، امکانات بسیار خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

به صورت مختصر لپ‌تاپ MSI به این چند دسته تقسیم می‌شوند:

GT سری پرچمدار لپ‌تاپ‌های MSI

GS سری بالارده ، خوش استایل ولی اندکی گرون!

GE سری میان رده اما کاربردی با قیمت مناسب

GP سری پایین رده ، ارزان قیمت و مناسب دانشجویان و دانش آموزان

لپ‌تاپ‌های MSI انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به سری GT و سری GP اشاره کرد. هر کدام از این سری‌ها ، به چند شاخه مختلف تقسیم می‌شوند که در این بررسی ، متاسفانه فرصت آن نیست که به توضیحات تکمیلی بپردازیم. در سری GP مدلی تحت عنوان  GP62 دیده می‌شود که چند سالی است که پای ثابت سری GP است و امسال MSI با عرضه 7RD LeoPard که به اختصار لئوپارد (LeoPard) نیز شناخته می‌شود ، فصل جدیدی را با سری GP آغاز کرده است.

مشخصات کلی لپ‌تاپ MSI GP62 7RD Leopard عبارت است از:

  • 27 × 260 × 383 میلی‌متر ابعاد این دستگاه است
  • وزن: 2.4 کیلوگرم
  • پردازنده: اینتل Core i7 7700HQ
  • فرکانس پردازش پردازنده این دستگاه 2.8 گیگاهرتز است که اورکلاک تا فرکانسی بیش از مقدار را داراست
  • محدوده پردازش: 2.80GHz up to 3.80GHz
  • 5 مگابایت حافظه کش
  • 8 گیگابایت رم از نوع DDR4
  • 1 ترابایت حافظه داخلی 7200RPM از نوع HHD
  • پردازنده گرافیکی: ساخت انویدیا – GeForce GTX 1050 DDR5 – 3  – چهار گیگابایت حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی
  • اندازه نمایشگر: 15.6 اینچ از نوع IPS level panel – رزولوشن Full HD – دارای فناوری Wide-view
  • دارای درایور نوری DVD-RW
  • وبکم HD
  • چهار اسپیکر داخلی 2 وات
  • تاچ پد: پشتیبانی کامل از چند لمس همزمان
  • فاقد مودم Dial Up
  • دارای کارت خوان
  • mini-DisplayPort
  • کارت شبکه وایرلس 802.11ac
  • دارای بلوتوث نسخه 4.2
  • پورت Ethernet ( گیگابیتی Killer )
  • دارای پورت HDMI
  • 2 پورت USB 3.0
  • 1 پورت USB 2.0
  • 1 پورت USB Type C 3.1
  • باتری 6 سلولی – لیتیوم-یون با ظرفیت 41 وات‌ساعت
  • نهایت عمر باتری در استفاده مداوم: 5 ساعت
  • کیبورد فارسی

طراحی، لوازم جانبی و بسته بندی

در جعبه MSI GP62 7RD Leopard شما یک شارژر و یک سیم اتصال به برق پیدا می‌کنید. در کف جعبه نیز پس از اندکی جستجو ، چند دفترچه یادداشت یافت می‌شود. لپ‌تاپ به صورت آکبند از طرف MSI به دست ما رسید و ما این لذت را توانستیم تجربه کنیم که یک لپ‌تاپ را به صورت کامل راه اندازی کنیم. پس از بازگشایی جعبه ، لپ‌تاپ را در میان انبوهی از کائوچو یافتیم که روی آن یک پارچه سفید نازک کشیده شده بود.

 

برای اولین بار پس از بلند کردن لپ‌تاپ متوجه شدیم که با یک نوت بوک سنگین وزن طرف هستیم. وزن 2.4 کیلوگرم اندکی برای یک لپ‌تاپ زیاد است اما اگر مشخصات این دستگاه را خوانده باشید ، احتمالا متوجه شده‌اید ما با یک لپ‌تاپ گیمینگ (یا حداقل شبیه به گیمینگ!) طرف هستیم. رنگ این لپتاپ دقیقا مارا به یاد لپتاپ‌های گیمینگ می‌اندازد و حتی از دور نیز کاملا مشخص است که با یک لپتاپ گیمینگ سر کار دارید. رنگ قرمز و مشکی به غیر از زیبایی، کلاس و شیکی خاصی را به لپتاپ‌های گیمینگ می‌بخشد که حس خوبی را نیز به کاربر القا می‌کند.

بیشتر پورت‌های این دستگاه در لبه سمت چپ قرار دارند و در لبه سمت راستی تنها پورت شارژ، درگاه کارت حافظه و پورت یو‌اس‌بی 2.0 دیده می‌شود. البته باید اشاره کنیم که دی‌وی‌دی رام نیز در این لپتاپ حضور دارد و  در لبه سمت راستی قرار گرفته است.

بدنه بیرونی دستگاه تماما سیاه بوده که در پشت آن آرم MSI دیده می‌شود. بدنه بیرونی که مشکی رنگ است ، مات بوده و تقریبا هیچ اثر انگشتی روی آن باقی نمی‌ماند.  اگر بخواهیم به داخل دستگاه برسیم ، پس از باز کردن لپ‌تاپ متوجه یک کیبورد بسیار زیبا می‌شوید که امکان شخصی سازی آن وجود دارد (براساس رنگ بندی RGB) در اطراف تاچ پد اما متاسفانه اثر انگشت شما به راحتی باقی می‌ماند و کلا شما اگر مثل ما کمی حساس باشید ، احتمال هر چند دقیقه یکبار باید بدنه را دستمال بکشید.

جالب است بدانید که کیبرد این لپتاپ ساخت شرکت استیل سریز است که این شرکت در زمینه ساخت کیبرد و وسایل گیمینگ بسیار مشهور است. به طور کلی تایپ کردن با این کیبرد بسیار راحت و لذت بخش است و اصلا خستگی در تایپ طولانی مدت با این دستگاه را تجربه نخواهید کرد.

نمایشگر

صفحه نمایش این لپتاپ قدرتمند را یک نمایشگر 15.6 اینچی با رزولوشن 1920×1080 تشکیل داده است. همچنین باید بگوییم که پنل استفاده شده در این صفحه نمایش یک پنل IPS می‌باشد. همانطور که می‌دانید پنل ای‌پی‌ای تا 70 درصد رنگ‌هارو زنده تر نشون میده و همچنین حدود 40 درصد شفاف‌تر از مابقی پنل‌ها عمل می‌کنه. البته این پنل یک بدی که دارد این است که تاخیر 4 میلی ثانیه‌ای به بالا دارد. گرچه این تاثیر خیلی زیاد نیست اما در زمینه گیمینگ هنوز‌هم پنل‌های TN پیشتاز هستند. البته اینکار ام‌اس‌ای را نمی‌توان یک پسرفت دانست به دلیل اینکه با این لپتاپ تنها برای بازی ساخته نشده و توانایی زیادی را دارد بنابراین باید از کیفیت صفحه نمایش خوبی نیز برخوردار باشد.

نمایشگر رنگ‌های واضح و پویایی دارد و به شخصه از دیدن تصاویر در آن لذت بردم. مخصوصا در هنگام دیدن ویدیو این نمایشگر من را خیلی راضی کرد اما نور کم این نمایشگر ، ناامیدکننده است.

البته این رضایت را می‌توان تنها در محیط‌هایی با نور کم و یا متوسط انتظار داشت. در نور مستقیم خورشید و فضای باز عملکرد صفحه نمایش این لپتاپ اصلا قابل قبول نیست و حتی ضعیف‌تر از برخی از رقیب‌های خود می‌باشد.

 سیستم عامل و قابلیت‌های نرم افزاری

این ویندوز به صورت پیش‌فرض با سیستم عامل ویندوز 10 پرو به بازار عرضه شده است که در هنگام جعبه گشایی دستگاه ، متوجه شدیم که ام اس آی بر روی این دستگاه ویندوز 10 نسبتا قدیمی رد استون 1 را نصب کرده است. پس از آپدیت ، متوجه شدیم که دستگاه بسیار بهتر از قبل کار می‌کند و در کل از عملکرد دستگاه در بخش نرم افزاری راضی هستیم. امکان تنظیمات مختلف در هنگام بازی نیز فراهم شده است. دستکاری پردازشگر نیز با استفاده از نرم افزارهای نصب شده بر روی لپ‌تاپ نیز امکان پذیر است.

با استفاده از Dragon Center می‌توانید به صورت کامل کامپیوتر خود را شخصی سازی کنید. این مرکز کنترل بسیار کامل است و امکان شخصی سازی ریز ترین جزییات همانند رنگ نور کیبورد ، نور صفحه نمایش در ساعات مختلف روز ، دقت رنگ‌ها و موارد دیگر نیز وجود دارد. هم‌چنین Cooler Boost 4 Technology نیز لذت استفاده از این لپ‌تاپ را دوچندان کرده است.

با استفاده از X Boost function هم می‌توانید بر روی SSD و هارد HDD کنترل کاملی داشته باشید و با تکنولوژی خاص نرم افزاری MSI ، هیچ‌گاه با کندی در این لپ‌تاپ احتمالا روبرو نخواهیم بود.

یکی از برنامه‌های کاربری شرکت ام‌اس‌ای برنامه ” MSI AfterBurner ” است که می‌تواند کمک بسیار زیادی برای ثبت لحظه‌ای اطلاعات و مشخصات پردازنده و مابقی اطلاعات سخت افزاری لپتاپ را در هنگام اجرای بازی از آن استفاده کرد. همچنین با استفاده از این برنامه می‌توانید خیلی راحت به تست بازی‌های خود نیز بپردازید.

سخت افزار، باتری و صدا

پردازنده این لپتاپ را یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های لپتاپی موجود در بازار یعنی Intel Core I7 7700HQ تشکیل داده است. در کنار این پردازنده قدرتمند 16 گیگابایت رم و کارت گرافیک GTX 1050 قرار گرفته است.

جالب است بدانید که لپتاپ‌های گیمینگی که تا همین چندسال پیش اکثرا از پردازنده‌های سری 9 استفاده می‌کردند به زودی زود جای خود را به نسل 10 خواهند داد. جی‌‌تی‌ایکس 1050 یکی از کارت گرافیک‌های میان‌رده ساخت کمپانی انویدیا است که با 4 گیگابایت حافظه رم می‌تواند تضمین روانی اجرای بازی‌هارا تا سقف مدیوم و برخی اوقات High نیز برای شما برآورده کند.

16 گیگابایت رم دیگر برای مشخصات یک سیستم گیمینگ مقدار عادی به نظر می‌رسد. شما با همچین مقدار رمی می‌توانید بدون نگرانی تا چندین سال با لپتاپ خود کار‌های سنگین را همزمان انجام دهید. از طرفی پردازنده استفاده شده در این لپتاپ نیز یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های بازار است.

طبق تست‌های انجام شده بازی Prey در این لپتاپ در رزولوشن آلترا عددی مابین 50 تا 60 فریم را بدست آورد. به ترتیب نیز برای رزولوشن High شاهد حضور 70 فریم نیز بودیم.

در زمانی که حالت V-Sync خاموش بود نیز تا از این دستگاه برای اجرای بازی Prey عددی نزدیک به 90 فریم را دریافت کردیم.

بازی‌های دیگری مثل رزیدنت اویل 7 نیز در این لپتاپ به خوبی اجرا می‌شوند اما تا زمانی که شما رزولوشن بازی را بر روی High تنظیم کرده باشید. متاسفانه در تست‌های ما این لپتاپ در هنگام اجرای بازی رزیدنت اویل 7 با کیفیت آلترا حدود 19 فریم را به ثبت رساند که رقم واقعا کمی می‌باشد.

تایتان فال 2 بر روی این لپتاپ به راحتی اجرا شدند و حتی با وجود کیفیت آلترا این لپتاپ توانست 45 تا 50 فریم را برای این بازی به ثبت برساند. لازم به ذکر است که بگوییم تمامی این کیفیت‌ها بر روی کیفیت فول اچ‌دی تنظیم شده بودند.

ویچر سه شاید یک بازی قدیمی باشد اما هنوز هم یکی از خاطره انگیزترین بازی‌هایی است که هر گیمری با آن خاطره زیادی دارد.

ما تمامی تنظیمات گرافیکی این بازی را بر روی حداکثر در رزولوشن فول اچ‌دی قرار دادیم و توانستیم 40 تا 50 فریم را از این بازی دریافت نماییم که رقم متوسطی به نظر می‌رسد اما برای یک لپتاپ گیمینگ آن هم با پردازنده 1050 این رقم یک رقم خوب می‌باشد. البته باید بگوییم که در برخی از مواقع نیز شاهد افت فریم بسیار در حد 19 فریم نیز بودیم.

به صورت کلی اگر بخواهیم در چند کلمه برای شما قدرت گرافیکی و پردازنده این لپتاپ را توصیف کنیم ، باید به یک عملکرد بسیار خوب اشاره کنیم!

اسپیکر:

اسپیکر این لپتاپ حجم صدای متوسط اما با کیفیتی داشت و در هنگام گوش دادن به موسیقی با اسپیکر این گوشی متوجه بیس قابل توجه آن شدم. درکل اگر بخواهیم درمورد اسپیکر این دستگاه نظر بدهیم باید بگوییم شمارا راضی نگه می‌دارد اما اگر زیاد به شنیدن موسیقی با کیفیت بالا علاقه‌مند هستید این لپتاپ را به شما پیشنهاد نمی‌کنم. گرچه افرادی که نیاز به یک صدای با کیفیت داشته باشند از اسپیکر برای گوش دادن به موسیقی استفاده نمی‌کنند.

خروجی صدای جک 3.5 میلیمتری بسیار عالی و باکیفیت است. در این مورد MSI از هیچ بهبودی دریغ نکرده است.

اس‌اس‌دی و هارد:

حافظه‌های ذخیره سازی این لپتاپ دو نوع می‌باشد. یکی از حافظه‌ها اس‌اس‌دی است که حجمی 128 گیگابایتی دارد و دیگری هاردی 1 ترابایتی است. اگر نظر شخصی بنده را بخواهید باید بگویم که 1 ترابایت برای یک لپتاپ گیمینگ بسیار کم می‌باشد. امروزه بازی‌ها اکثرا حجم‌های بسیار زیاد 50 تا 100 گیگابایتی دارند و اگر شما نیز عین من اهل نگه داری فایل‌های نصبی آنها نیز باشید واقعا 1 ترابایت شما را اذیت خواهد کرد. گرچه با وجود پورت یو‌اس‌بی 3.0 این دستگاه شما می‌توانید به راحتی فایل‌های خود را با سرعت به حافظه جانبی قابل حمل منتقل کنید. اگر MSI از یک هارد HDD دو ترابایت استفاده می‌کرد ، شاهد وضعیت بهتری می‌بودیم.

باتری:

در مشخصات کارخانه‌ای این دستگاه درج شده است که به مدت 5 ساعت و به طور مداوم می‌توانید با لپ‌تاپ کار کنید. طبق تستی که ما با این لپ‌تاپ در هنگام وبگردی داشتیم نتایج زیر به دست آمد.

نور 25 درصد ، تنها 30 درصد از رم اشغال است ، وبگردی و اندکی تماشای فیلم: 4 ساعت و 30 دقیقه

نور 75 درصد ، تنها 30 درصد از رم اشغال است ، اندکی تماشای موسیقی ، 30 دقیقه پخش موسیقی با اسپیکرهای لئوپارد و وبگردی: 3 ساعت و 40 دقیقه

نور 100 درصد ، وبگردی با مرورگر گوگل کروم و تماشای 1 ساعت فیلم: 2 ساعت و 50 دقیقه

متاسفانه به هیچ وجه و با هیچ ترفندی نتوانستیم به زمان 5 ساعت برسیم. شاید با نور صفر درصد و تنها روشن گذاشتن دستگاه بتوان به این عدد دست یافت!

 

جمع بندی و رقبا

شاید این لپتاپ یک لپتاپ واقعا عالی و با کیفیت باشد اما همیشه رقبای خاص خود را خواهد داشت.

اول از همه باید با ASUS ROG GL553VD شروع کنیم. شاید این لپتاپ از نظر مشخصات سخت‌افزاری کمی مشابه این لپتاپ باشد اما قابل توجه است که بدانید حدود 256 گیگابایت حافظه اس‌اس‌دی دارد که دو برابر حافظه اس‌اس‌دی لپتاپ مورد برسی ما می‌باشد.

به شخصه 128 گیگابایت حافظه اس‌اس‌دی بیشتر را به 128 گیگابایت ترجیح می‌دهم و از آنجایی که اختلاف قیمتی زیادی بین این دو لپتاپ نیست مسلما  ASUS ROG GL553VD یک انتخاب خوب می‌تواند باشد.

به غیر از ایسوس، لنوو نیز حرف‌های زیادی در این میان مخصوصا در مورد قیمت دارد.

Lenovo Legion Y520 – C  و نسخه D و E این لپتاپ همگی در بازه قیمتی زیر 5000 میلیون تومان قرار دارند اما همگی از مشخصات سخت‌افزاری نزدیک به لپتاپ مورد برسی ما برخوردار هستند. نسخه E که به صورت کلی از نظر مشخصات شبیه به MSI GP62 7RD Leopard است اما قیمتی واقعا پایین‌تر دارد. نسخه C نیز همانند ایسوس از حافظه اس‌اس‌دی با ظرفیت 256 گیگابایتی برخوردار است.

سری Aspire VX5-591G ایسر نیز در این میان با بازه قیمتی بسیار کمتر از MSI GP62 7RD Leopard می‌توانند انتخاب خوبی برای خرید باشند.

و در آخر باید به این موضوع اشاره کنیم که شاید این لپتاپ از نظر قیمتی مقداری از رقبای خود بالاتر باشد اما از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است. این لپتاپ در همه زمینه‌ها می‌تواند انتظارات شمارا برآورده کند. گرچه در بخش گیم به دلیل استفاده از پردازنده گرافیکی میان‌رده، نتوان تمامی بازی‌هارا بر روی نهایت کیفیت بازی کرد اما هیچ چیزی از لذت بازی در هنگام بازی بر روی رزولوشن High کم نخواهد شد. با توجه به پنل IPS این لپتاپ رنگ‌هارا خیلی زنده و شفاف به شما نشان می‌دهد و از نظر تماشای محتوا نیز نباید نگرانی خاصی داشته باشید.

پردازنده این دستگاه نیز آخرین نسل از پردازنده‌های موجود لپتاپی ساخت کمپانی اینتل می‌باشد که سرعت فوق‌العاده بالایی دارد.

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

اصلا از محصولاتی ک برای گیمینگ طراحی میشن خوشم نمیاد. طراحی خوبی ندارن. به سلیقه من نمیخوره

علی شیخ زاده

داداش لپتاپ گیمینگ همونطور ک اسمش روشه در مرتبه اول هدفش خروجی عالی بازیه زیبایی ظاهری در اولویت اول نیست

ahmad

هنوز نخوندم ولی عارف جان اون عکست تو بررسی عالیه خوشتیپ ما

BehnamRajabi

خسته نباشید بابت بررسی خوبتون
فقط به نظر من اشتباهی در مقایسه سری های لپ تاپ msi بود اونم اینکه سری ها طبق وب سایت خود msi به ترتیب قدرت سخت افزاری در اجرای بازها به صورت اول
GT دوم GS سوم GE چهارم GP و GL هست
با تشکر از مطالب خوبتون

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عارف کمانی
Arefkamani@gmail.com