حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

روغن نعنا و تاثیرات آن بر رشد مو

سال‌هاست که نعنا به عنوان یکی از مواد غذایی بسیار مفید در رژیم غذایی افراد قرار گرفته است. کارشناسان معتقدند که در یونان باستان، مصری‌ها و رومیان هزاران سال پیش، از نعنا استفاده می‌کردند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

روغن نعنا که در زبان لاتین Mentha piperita نامیده می‌شود، امروزه به عنوان طعم دهنده در غذاها، عطر و یا مرطوب‌کننده در لوازم آرایشی و رفع مشکلات سلامتی از جمله ناراحتی‌های گوارشی و سردرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاثیرات نعنا، ​​به شکل روغن، در لوازم آرایشی و غذا، تا حدی مثبت بوده که نظر دانشمندان را به خود جلب کرده است. بعضی معتقدند که حتی ممکن است باعث رشد و تقویت مو شود.

آنچه که باید درباره‌ی روغن نعنا بدانیم

  • بوی دلپذیر روغن نعنا و ایجاد احساس خنکی در پوست، دلیل اصلی کاربرد آن در بسیاری از لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی است.
  • چند قطره روغن نعنا اثر بسیار قویتری نسبت به نوشیدن یک چای گیاهی و دمنوش‌هایی از برگها یا خوردن کپسول حاوی برگ یا عصاره‌های گیاهی دارد.
  • تحقیقات علمی در مورد تاثیر روغن نعنا بر رشد مو در مراحل ابتدایی می‌باشد.
  • روغن نعنا با تحریک پوست سر می‌تواند باعث رشد و تقویت مو شود.

 

روغن نعنا چیست؟

تفاوت واضحی میان روغن نعنا و سایر فرآورده‌های موجود آن در فروشگاه‌ها مانند شربت‌ها، طعم‌دهنده‌ها و یا روغن‌های حمام و بدن وجود دارد. روغن‌ها عصاره گیاهی هستند که بو و طعم گیاه را حفظ می‌کنند. حجم روغن به گیاه بسیار کم است به طوری که ممکن است از 200 پوند گیاه فقط 1 پوند روغن به دست آید. بنابراین باید توجه داشت که روغن‌های گیاهی بسیار غلیظ بوده و مصرف نادرست آن‌ها منجر به واکنش‌های خطرناک و حتی مسمومیت می‌شود.

 

روغن نعنا و رشد مو

روغن نعنا در شامپوها، پاک کننده‌ها، لوازم آرایش و لوسیون‌ها استفاده می‌شود. اما، مزایای این روغن فراتر از لوازم آرایشی است.

اگرچه تحقیقات محدودی درباره تاثیرات روغن نعنا بر رشد مو انجام شده اما شواهد موجود این امر را تایید می‌کنند. تاثیرات روغن نعنا بر رشد مو بهتر از منوکسیدیل – دارویی برای رشد مو – است که توسط اداره دارو و غذای ایالات متحده(FAD) تایید شده است.

منول، جزء اصلی روغن نعنا بوده و باعث افزایش جریان خون در منطقه مورد استفاده، می‌شود.

پژوهشی در Microvascular نشان داد که محلول 4 درصدی منول با افرایش جریان خون، وضعیت رگ‌ها را بهبود می‌بخشد. هرچند که این امر به طور مستقیم با رشد مو در ارتباط نیست اما نظریه‌هایی درباره‌ی گردش بهتر خون در پوست و رشد موهای سر وجود دارد.

آیا شامپو روغن نعنا موثر است؟

بسیاری از شامپوها و محصولات مو برای خنک کنندگی و رایحه‌ی خوب حاوی مقدار کمی روغن نعنا هستند. اغلب محصولات پوستی، مانند تونرها و تمیزکننده‌ها، شامل مونولول نیز می‌باشند. این مواد در محصولات مو و زیبایی باعث افزایش احساس خنکی و پاکیزگی شده و عطر و بوی خوشایندی را ایجاد می‌کنند.

اما اگر غلظت روغن بر روی شامپو نوشته نشده باشد نمی‌توان با قطعیت گفت که برای رشد موها به اندازه کافی قوی است یا نه.

برای افزایش اثر روغن نعنا بر رشد مو می‌توانید این روغن را مستقیما روی شامپوی خود ریخته و موهای خود را با آن شستشو دهید. اما به دلیل غلظت بالای این روغن، استفاده بیش از حد از آن خطرناک بوده و ممکن است باعث مسمومیت شود. بنابراین، براساس یک قاعده کلی، یک یا دو قطره روغن نعنا به شامپو اضافه کرده و آن‌ها را خوب باهم مخلوط کنید، سپس موها را با آن بشورید. شفاف بودن زیاد شامپو یا سوزش و خنکی غیرطبیعی به معنی زیاد بودن روغن است. اگر چنین احساسی کردید سریع موها را بشورید و دفعه‌ی بعد روغن کمتری به آن اضافه کنید. اگر سوزش ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید.

 

آیا استفاده از روغن نعنا عوارض جانبی دارد؟

روغن نعناع از نظر بهداشتی توسط FDA تایید شده و در رده‌ی مواد بهداشتی طبقه‌بندی شده است. مطالعات منتشر شده در مجله بین‌المللی سم شناسی، روغن نعنا را کم خطرترین روغن معرفی کردند، در صورتی که سایر روغن‌ها مسمومیت شدید داده و مصرف آن‌ها به مقدار زیاد بسیار خطرناک است.

آیا روغن نعنا داروی جدیدی برای رشد و ریزش مو است؟

میلیون‌ها مرد و زن در سراسر جهان دچار ریزش مو هستند که تاثیراتی منفی بر سلامت روحی و اجتماعی فرد دارد.

مقاله منتشر شده در مجله روانشناسی بهداشتی بیان کرد که ریزش مو می‌تواند باعث احساسات دراماتیک و ویرانگر شده که منجر به بروز مشکلات روحی، کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس می‌شود. بنابراین با توجه به عوارض جانبی کم و مزایای بهداشتی زیاد روغن نعنا، ارزش امتحان کردن برای درمان ریزش مو و رشد و تقویت آن را دارد.

اما اگر ریزش مو ناگهانی و بدون علت مشخص باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کرده و از درمان‌های سرخود خودداری کند.

 

چقدر با مشکل ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی شیخ زاده

به نظرم بی تاثیره ?

mTAAHAAm

ممنون.لطفا از این دست مطالب زیاد بذارید

عارف کمانی

سلام
حتما

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h