حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیفون 2017: نتایج عکس‌برداری دگزو (DxO) با دوربین‌های دوگانه و جلوه‌های عمیق

تست عکاسی یکی از معتبرترین معیارهای مقایسه‌ی دوربین گوشی‌های هوشمند می‌باشد. تستی که در سال 2012 انجام شد، برای بررسی قابلیت‌های موجود در گوشی‌های تلفن معمول و ساده طراحی نشده بود. بنابراین DxO تصمیم گرفت که تست‌های خود را به روز کرده و قابلیت‌هایی مانند دوربین‌های دوگانه و جلوه‌های عمیق را به تست‌ها بیفزاید. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

تست جدید و بروزشده‌ی DxO Mark تمرکز خودرا بر سه قابلیت؛ زوم، bokeh و میزان عملکرد در نورکم قرار دارد و تست زوم آن مربوط به دوربین‌های دوگانه‌ی گوشی‌های جدید می‌باشد و یکی از گوشی‌های اپل که بررسی شده است آیفون7 پلاس می‌باشد.

یک گوشی تلفن همراه با ویژگی تله فوتو (Telephoto) قطعا در تست زوم بهتر از گوشی‌هایی که با زوم دیجیتال فعالیت می کنند، ظاهر می‌شود. درحالی که، تست bokeh به دنبال این است که چگونه می تواند پس زمینه‌ی یک عکس را به خوبی مات (Blur) بکند و جلوه های بصری را خنثی نماید، جلوه‌های عمیق نیز در این دسته قرار می گیرند و در اصل به عنوان یک مزیت و برتری برای گوشی‌هایی با دوربین دوگانه به‌حساب می‌آید.

DxO در مورد آیفون 7 پلاس، تست میزان عملکرد در نورکم را انجام داد و درنتیجه‌ی این تست مشخص شد که قدرت دوربین آیفون 7 پلاس نسبت به آیفون 7 بسیار بالاتر است. آزمایش‌هایی که در این تست انجام می‌شود، عکاسی در نوری کم‌تر از نور شمع می‎باشد. (هم فیلمبرداری و هم عکاسی)

دیوید کاردین در این مورد می ‌نویسد: ” کاربران انتظار دارند که گوشی‌های هوشمند آن‌ها در نور بسیار کم بتواند تصاویر و فیلم‌های با کیفیت بگیرد، بنابراین تصمیم گرفتیم که در تست خود از نوری کم (اساسا نور شمع) استفاده کنیم تا میزان عملکرد و قدرت دوربین گوشی‌ها را بسنجیم.

” این تست‌ها میزان اختلاف در عملکرد گوشی‌های هوشمند را نشان ‌می‌دهد، درغیر این‌ صورت گوشی‌های جدید شباهت‌های فراوانی دارند.”

علاوه‌ براین سه عامل، عواملی نظیر تیرگی تصویر، سرعت تصویربرداری، آزمایش بهتر HDR، محدوده‌ی دینامیکی و تست‌های بصری عمیق (شامل قدرت زوم و تطبیق با نور محیط) نیز در نظر گرفته می‌شود.

DxO در این میان اعلام کرد که این تست بروزشده، علاوه بر سنجش بهتر گوشی‌ها، میزان کاراریی برترین گوشی را مشخص می کند.

آزمایش‌های انجام شده به روی آیفون 8 پلاس، گوگل پیکسل و HTC U11 نشان داد که آیفون 7 پلاس دارای قدرت زوم و bokeh خوبی می‌باشد، گوگل پیکسل دارای قدرت فوکوس اتوماتیک و نوردهی خوبی می‌باشد و همچنین HTC U11 در قسمت رنگ و نشان دادن جزئیات تصویر بسیار قوی عمل می‌کند.

در گذشته دگزو میزان عملکرد آیفون 7 را بررسی کرده و از 100 رتبه‌ی 86 را به آن اختصاص داده بود، ولی با روش تست جدیدی که طراحی کرده است این‌بار آیفون 7 و 7 پلاس را باهم مقایسه کرده و به ترتیب از 100 رتبه‌های 85 و 88 را به خود اختصاص داده‌اند.

دلیل این تفاوت در رتبه‌بندی جدید، به دلیل تست‌های bokeh و زوم می باشد که به تازگی افزوده شده‌اند و چون آیفون 8 پلاس جدید نیز دارای دوربین دوگانه می‌باشد، در هر دو تست نیز شرکت داده می‌شود.

دگزو در مورد رتبه‌بندی‌های جدید بسیار دقیق عمل کرده و در این رتبه‌بندی‌ها HTC U11 در یک درجه بالاتر از گوگل پیکسل قرار گرفته است.

اکنون نظر شما در مورد تست‌های جدید DxO mark چیست؟ آیا این تست‌ها معیار خوبی برای سنجش عملکرد یک گوشی در عکس‌برداری و قابلیت‌های دیگر می‌باشند؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

مگه آیفون 8 رو در اختیار داره که آزمایش کرده سایت dxo کلا دگرگون شده اپل سومه فعلا خخخ

REZA

موقع مع،فی اچ تی سی ده و یو ۱۱
امتیاز دوربین همزمان با معرفی گوشی اومدن،خوب یعنی گوشی و از قبل دادن به دگزو چیز عجیبی نیست

Peiman

چقدر خوب .مخصوصا زوم

علی شیخ زاده

امتیاز که نداده

omidrunner

امتیاز ۸۸ مربوط به ایفون ۷ پلاس بعد از تغییر روش تست های دگزو
ایفون ۸ رو فکر نکنم هنوز بررسی کرده باشه

Mortazavi

اینو قبول ندارم.
امتیاز بالاتر بخاطر دوربین دوم و حالت بوکه??
امتیاز باید برای کیفیت دوربین باشه مثل جزئیات، شارپنس، دقت رنگ، فیلمبرداری، لرزشگیر، زوم، مقدار ایزو، اندازه لنز، عملکرد در نور کم، قدرت فلش، اندازه و قدرت سنسور، سرعت، دقت و تکنولوژی فوکوس و…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h