حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ماجرای درخشش ایرانیان در سیلیکون ولی

امروزه شاهد یک نقطه عطف برای جامعه فن‌آوری ایران-آمریکایی در دره سیلیکون هستیم.  برای آشنایی بیشتر با این افراد در ادامه با ترنجی همراه باشید…

دارا خسروشاهی به مدت طولانی مدیر سایت ایکس پدیا بود. وی دارای ملیت ایرانی – آمریکایی است. او به‌تازگی و در سن 48 سالگی موفق به کسب جایگاه مدیریت اوبر شده است. نه‌تنها دارا خسروشاهی یکی از افراد موفق در زمینه تکنولوژی در دره سیلیکون ولی است بلکه اکثر افراد خانواده او جز افراد تاثیر گذار در زمینه تکنولوژی و تجارت به شمار می‌روند.

حسن خسروشاهی

حسن خسروشاهی پدر دارا ، تاجری موفق است که کارخانه‌های بزرگی را با نام فامیل خسروشاهی تاسیس کرده است. همچنین امروز صبح در پستی که از سمت واشنگتن منتشر شد دریافتیم که برادر دارا خسروشاهی، کاوه خسروشاهی هم‌اکنون مدیر اجرایی Allen & Co است. امیر خسروشاهی (پسر عموی دارا خسروشاهی) ، یک شرکت هوش مصنوعی به نام Nervana را بنیان‌گذاری کرده است که درآمدی نزدیک به 400 میلیون دلار در سال پیش داشته است. دارا خسروشاهی همچنین با علی و هادی پرتوی فامیل می‌باشد. این دو شخص دو تن از بنیان‌گذاران فناوری هستند.

علی و هادی پرتوی

اگر تمام این‌ اسامی تا به حال برای نشان دادن موفقیت آن‌ها کافی نبوده باید بگوییم که یکی دیگر از اعضای خانواده ایشان، فرزاد خسروشاهی نیز نقشی در ساخت صفحات گسترده‌ای از گوگل داشته است.

پژمان نوزاد

پژمان نوزاد به‌عنوان یک استاد  Networker شناخته می‌شود. خوب است بدانید که نوزاد قبل از سرمایه‌گذار شدن، به‌عنوان یک فرش‌فروش شناخته می‌شود که فرش‌های گران‌قیمتی را به میلیونر‌ها میفروخت. پژمان نوزاد قبل از اینکه به یک سرمایه‌گذار واقعا بزرگ تبدیل شود،حتی نمی‌توانست به‌راحتی به زبان انگلیسی صحبت کند. این موضوع برای هرکسی جالب است که این فرد با کوشش و تلاش بی‌وقفه خود توانسته هم‌اکنون به یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در آمریکا تبدیل شود.

نوزاد می‌گوید که ریاضی و علوم در خون هر ایرانی است. همچنین وی برای موفقیت خود اشاره‌ای به مریم میرزا خانی ، اولین زنی که موفق به کسب مدال فیدلز شد می‌کند (که ایشان متاسفانه به‌تازگی براثر سرطان جان خود را از دست دادند) همچنین نوزاد یکی از بهترین دانشجو‌های دانشگاه شریف ایران بود و این دانشگاه یکی از بهترین مهندس‌های برق جهان را در خود داشته است.


جالب است بدانید که رییس دانشگاهی که نوزاد در آن درس خواند در آن زمان ، فیروز پرتوی، پدر علی و امیر پرتوی بوده است. مریم میرزا خانی نیز مدرک کارشناسی خود را از همین دانشگاه دریافت کرده است. نوزاد بعد از گرفتن مدرک خود، توانست تا با آشنایانی که از خارج از ایران داشت صحبت کند و وارد شرکتی شود. شعار او در مورد شرکت این است: ما همگی مراقب همدیگر هستیم و این شرکت یک خانواده بزرگ است. پژمان نوزاد می‌گوید که ما زندگی خود را تازه از آمریکا شروع کردیم و حتی ملت آمریکا نیز مرا به خاطر ایرانی بودنم مورد قضاوت قرار ندادند. همچنین می‌گوید که همیشه از آن‌ها به خاطر فرصت‌هایی که به من داده‌اند متشکرم.

دارا خسروشاهی

قطعاً خسروشاهی را نیز نباید فراموش کرد. او یکی از بهترین کارکنان شرکت ایکس پدیا بود و توانست با دریافت نمره 39 از 100 تبدیل به یکی از بهترین مدیران اجرایی در ایالت متحده در وب‌سایت GlassDoor شود.

همانند خیلی از دیگر ایرانیانی که می‌خواستند برای رسیدن به خواسته‌های خود از ایران بروند، نوزاد نیز در سال 1980 به همراه خانواده خود از تهران به آلمان مهاجرت کردند. جالب است بدانید که دارا خسروشاهی نیز در سن 9 سالگی به همراه خانواده خود از ایران به دلایلی مهاجرت کردند.
این موضوع نشان می‌دهد که چرا خسروشاهی یا نوزاد و یا خیلی دیگر از ایرانیان به خارج از ایران مهاجرت کنند. دلیل این موضوع واضح است. افراد ارزشی برای کار‌های آن‌ها قائل نیستند و فرصتی برای اثبات خود به آن‌ها نمی‌دهند.

بعد از اینکه ترامپ بیانیه‌ای در خصوص خارج کردن ایرانیان از آمریکا را منتشر کرد، خسروشاهی یادداشتی برای اعضای ایکس پدیا نوشت و گفت: با توجه به مانور‌های اخیر ترامپ ممکن است که اینجا محل خطرناکی برای زندگی ما و دیگر ایرانیان ساکن آمریکا باشد. اما از طرفی دیگر ما ملتی کوچک با عقیده‌های بزرگ هستیم و می‌توانیم در برابر حرف ترامپ ایستادگی کنیم.
پسرعمه دارا خسروشاهی، هادی پرتوی نیز باعقیده دارا موافق است و می‌گوید که آمریکایی‌ها نیز دارند از محصولات ساخت دست ایرانی‌ها استفاده می‌کنند همچنین درصورتی‌که به مطب مراجعه کنید خواهید دید که بیمار‌ها همیشه به‌طور مرتب تحت مراقبت توسط ایرانیان هستند.
زمانی که رئیس‌جمهور سابق آمریکا ، اوباما بیانیه‌ای در خصوص ممنوعیت ورود ایرانیان را امضا کرد. بیش از 30 نفر از مدیران شرکت‌های مختلف نامه‌ای در این خصوص که این قانون تبعیض‌آمیز است برای اوباما ارسال کردند.


در ادامه فهرستی از افراد موفق ایرانی در خارج از ایران را مشاهده خواهید کرد:

  • دارا خسروشاهی: مدیرعامل جدید اوبر و مدیرعامل سابق ایکس پدیا
  • علی پرتوی: بنیان‌گذار LinkExchange و همکار در ساخت Code.org
  • هادی پرتوی: بنیان‌گذار Tellme Networks و همکار در ساخت Code.org
  • شروین پیشه‌ور: بنیان‌گذار Hyperloop و مدیر Sherpa Capital
  • پیر امید یار: مؤسس Ebay
  • آرش فردوسی: بنیان‌گذار و مدیر طرح‌های فنی Dropbox
  • امید کردستانی: رئیس اجرایی توییتر و مدیرکل سابق کسب‌وکار در گوگل
  • باب مینر: بنیان‌گذار Oracle
  • کیوان بیک‌پور: بنیان‌گذار و مدیر طرح‌های فنی Persicope
  • شون راد: مؤسس تیندر
  • علی روغنی: مدیرعامل YCombinator Continuity و مدیرعامل اجرایی Pixar
  • محسن معظمی: مدیرعامل شرکت Columbus Nova Technology
  • حسین اسلامبولچی: مدیر ارشد فناوری و مدیر ارشد فناوری اطلاعات شرکت ای‌تی اند تی
  • فرزاد ناظم: مدیر طرح های فنی یاهو!
  • سالار کمانگر: از کارمندان شرکت گوگل و مدیرعامل سابق یوتیوب است
  • پدرام کیوانی: مدیر مهندسی Uber
  • شایان زاده: مؤسس Zoosk
  • کیوان مهاجر: مؤسس SoundHound

بدون شک لیست افراد موفق ایرانی که در سیلیکون‌ولی حضور دارند بسیار بلند‌تر از لیست بالا می‌باشد. با استفاده از فرصت‌ها و توانایی‌های خود، راه را با روش‌های مختلف هموار سازید و تبدیل به ایرانی موفق بعدی شوید.

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی شیخ زاده

زنده باد

ahmad

هنر و علم نزد ایرانیان است و بس اما…

پارسا گل‌نیا

کشور استعداد ها..

Peiman

امیدوارم بزودی بستر مناسبی فراهم بشه ک افراد با استعداد هرز نرن .ما تو کشورمون کلی استعداد ناشناخته داریم .حیفه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سروش نصرپور
سروش هستم. گرافیست ترنجی و عاشق دنیای اپلیکیشن‌ها و تکنولوژی