حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

طنزنامه: زندگی در قفسی به نام تعصب

تصمیم گرفتیم امروز یه پست متنوع‌تر خدمت‌تون ارائه بدیم و به نحوی بریم سراغ اصل کاری تمام مشکلات دنیای تک یعنی تعصب و با نگاهی طنزآمیز از این پدیده نو ظهور کمی انتقاد کنیم، هدف‌مون در نهایت اینه که متعصبین گرامی به زشتی رفتارشونی پی ببرن و اصلاح بشن (آره به همین خیال باش)، هرگونه تشابه اسمی کاملا از پیش برنامه‌ریزی شده است و هیچ چیز اتفاقی وجود نداره (دوستان اشاره میکنن چند بار اینو میگی). در ادامه با ترنجی همراه باشید.

قبل از شروع

همه ما خواه و ناخواه یک بار هم که شده با یه دسته از آدما که سر یه شرکت خارجی یا محصولاتش باهم جر و بحث میکنن برخورد داشتیم، اگه فقط به سادگی از کنار این مسائل رد بشین و خودتونو درگیرش نکنید هیچ وقت هم نیازی نمی‌بینید که ازش حرفی بزنید یا بهشون واکنشی نشون بدین.ولی همیشه اینطور نیست و ممکنه حتی یک بار هم واسه خودتون پیش بیاد از این مسائل، مخصوصا اینکه بخاطر نقد کردن یه شرکت با رفتارهای شخصی و خودخواهانه روبرو بشید اون وقته که دیگه نمیشه حرفی نزد، پس امروز تصمیم گرفتیم تا کمی از نقد شرکت‌ها فاصله بگیریم و رفتار طرفداران متعصب رو کمی بررسی کنیم.

 

آغاز یک بحران

یکی بود یکی نبود غیر از خدای مهربون هیشکی نبود، یه کره زمین بود با 7 میلیارد نفر آدم که کنار هم به خوبی و خوشی زندگی میکردن(خاورمیانه رو فاکتور می‌گیریم).

اوضاع داشت طبق روال معمول پیش می‌رفت تا یه اختراعی در دنیای تکنولوژی زندگی خیلی‌ها رو زیر و رو نمود، این اختراع چیزی نبود بجز گوشی هوشمند، بله گوشی هوشمند خیلی زندگی و روند کارها رو سرعت بخشید و سختی‌ها رو تا حد زیادی از دوش ملت برداشت. حتی بیشتر از اون چیزی که فکرشون بکنید.

ملت همینطور که تو کف گوشی هوشمند دوست داشتنی‌شون بودن و سال به سال پیشرفت زیادی تو موبایل‌های هوشمند اتفاق میوفتاد، کاملا بی‌خیال نسبت به کاربردای منفی این گوشی‌های هوشمند پیش می‌رفتن. کم‌کم همینطوری که زمان جلو می‌رفت یه عده از دوستداران این گوشی‌های هوشمند پی بردن که فقط عاشق بودن و دوست داشتن کافی نیست بلکه باید این گوشی هوشمند رو پرستید و این گونه بود که اولین گروه‌های بت پرستی نوین شکل گرفت و یه عده از اونا بدتر، تبدیل شدن پیرو این بت‌پرست‌ها.

بت های جدید Vs بت های قدیمی

بت های جدید Vs بت های قدیمی

روز به روز پیشرفت این گروه باعث شد تا اولین مکتب ترولیسم در ایران شکل بگیره و طرفدارن زیادی رو به خودشون جذب کنند، در ادامه بررسی ریز بینانه‌تری بر مکتب ترولیسم خواهیم داشت.

پیام بازرگانی: اپل و گوگل اولین مرکز تعمیرات تخصصی موبایل را در ایران افتتاح کردند، خدا رو شکر خبر تحریم‌ها شایعه بود ?

پیام بازرگانی: اپل و گوگل اولین مرکز تعمیرات تخصصی موبایل را در ایران افتتاح کردند، خدا رو شکر خبر تحریم‌ها شایعه بود ?

مکتب ترولیسم، بحرانی به وسعت تکنولوژی

مکتب ترولیسم در سال 2013 توسط ترول کبیر زمان، قاتل نویسندگان و نقادان، بازاریاب بازاریابان، عاشق چاپلوسان، یعنی ب.ب.چ(ب.ز) اعظم شکل گرفت. او فردی ترول‌پیشه و ترول‌پرور بود، طولی نکشید که آوازه مکتب فکری او در کل فضای مجازی پیچید، پایتخت فکری این فرقه متعصب کشوری در دورست به نام تلگرام بود، تلگرام پذیرای عاشقان ترول‎‌ورزی و ترول‌گری، با آغوشی باز از تمام افراد، از پیر گرفته تا جوان بود.

این ترول برجسته که بنیان‌گذار این مکتب نیز هست، در سالیان متمادی افکار و باورهای خود را به رشته تحریر درآورد و کتابهای متعددی نوشت که از مهم‌ترین‌های اونا میشه به چگونه یک ترول خوب باشیم، ترول پروری و ترول‌ورزی، دیوان ترولانه، یک ترول در تریلی، ترولیت مدرن و ترولیسم از نگاه جهان اشاره کرد.

این مکتب نوین با تکیه بر اصل خود رایی و منتقد‌کشی پایه‌های فکری خودش رو روز به روز محکم می‌کرد. در تلگرام خصوصا در نواحی مربوط به این مکتب عمرا کسی جرات نداشت انتقادی از شرکت محبوبشون داشته باشه، به صورت انفرادی یا دسته جمعی به تلگرام طرف یورش می‌بردن طوری که خودت محترمانه میرفتی دلیت اکانت میزدی و خب اینم می‌شد برگ زرینی از افتخارات این مکتب.

 

شروع دوران چند مکتبی

از آغاز شکل‌گیری مکتب ترولیسم چندی نگذشته بود که یه عده از آدمایی که استعداد ترول‌ورزی در اونا جوشش و غلیان خاصی داشت دست به ایجاد مکاتب جدیدی بر پایه ترول‌ورزی زدن که این نقطه‌، آغاز رقابت و دشمنی بسیاری بین طرفداران ترول‌پرور شرکت‌ها شد. مهم‌ترین مبحث مورد منازعه هم میزان پرستش و مقبولیت شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه بود، منجمله سونی، سامسونگ، ال‌جی و …. .

از مهم‌ترین نمادهای یک مکتب ترولیسم اینه که حتما باید یه گروه تو تلگرام تاسیس بشه و بر اساس تعداد اعضا، قدرت اون مکتب و فرقه مشخص و نمایان میشه. رقابت فکری و عملی این مکاتب نوین به جایی رسید که تنها میدان نبرد، مشخص کننده طرف پیروز و قدرتمند بود.

 

آیا می‌دانستید؟

آیا می‌دانستید؟

آیا می‌دانستید؟ شرکت محبوب ترول‌ها حتی اگر این تلفن را به عنوان پرچمدار معرفی کند، بازهم سیل خریداران تمامی ندارد؟ پس ترول نباشیم.

 

آغاز نبردهای تلگرامی، تلاشی برای بقاء

این دوران از مهم‌ترین و پر حادثه‌ترین دوران رقابت مکاتب ترول‌گری بود، مکاتب ترول‌گری با تلاش شبانه روزی دست به ایجاد ارتش‌های ترولی زدند و جنگ و نبرد در گروه‌های تلگرامی روز به روز شدت بیشتری به خود می‌گرفت، جنگی ظالمانه، با هزاران دلیت اکانت و ترک اکانت‌های بی‌گناه که اشک از چشم هر انسان منطقی در میاورد، گروه‌های تلگرامی شبانه روز درگیر جنگ و بزن‌بزن بودند و امنیت تلگرام به خطر افتاد(بعضی از این ترولا وقتی کم میاوردن تهدید می‌کردن تلگرامتو هک می‌کنم، نمونش سینا خطر که تلگرام پاول دورف کبیر رو هک کرده بود:)

و در این میان پادشاه تلگرام یعنی پاول دورف کبیر تصمیم به ایجاد محدودیت‌هایی برای تلگرام گرفت(شرح آپدیت جدیدتلگرام که ادمین‌های گروه توانایی محدود کردن کاربران را دارند). این اقدامات، هرچند کمی دیر صورت گرفت اما نهایتا به صلح موقت منجر شد و نبردهای تلگرامی از حالت گروهی به انفرادی (بیا pv حالیت کنم بچه ** ) تغییر یافت.

 

حمله بی‌رحمانه به نویسندگان و نقادان

به دنبال اولین نبردهای تلگرامی، طولی نکشیدکه ترول‌گری به کل فضای سایت‌های ایران رسید، در هر بررسی یا پست مربوط به هر شرکتی، صدها ترول به جان هم افتاده و در کمتر از یک ساعت بخش نظرات سایت پر از کامنتای فوش موش می‌شد، این اقدامات باعث شد روسای سایت‌های تکنولوژی سریعا تشکیل جلسه بدن و تصمیم نهایی بر آن شد که با تمام قدرت تمامی ترول‌ها از صحنه روزگار (بخش کامنت‌های سایت) پاک بشن.

 

وقتی ترنجی یه پست جدید میذاره.... :)

وقتی ترنجی یه پست جدید میذاره…. 🙂

اولین واکنش‌های خودجوش به مکاتب ترول‌گرایانه در نقطه‌ای بسیار دورتر از تلگرام، در سرزمینی به اسم ت.ن و توسط پادشاه آن یعنی م.ا صورت گرفت، فردی کاریزماتیک و ترول‌کش که رویای نابودی ترولیسم را در ذهن خود می‌پروراند، وی جمله معروفی داشت که میگفت: ترول نباشیم، حتی یک ثانیه، حتما می‌دونید که بی ‌اعتنایی بدترین سلاح ساخته شده است و بی اعتنایی به ترول‌ها سبب می‌شد ضایع بشن و کم‌تر حرف مفت بزنن.

اما اوضاع به خوبی پیش نرفت و ترول‌های حرمت‌شکن زدن دک پوز هرچی نویسنده و نقاد بود رو شکستن آوردن پائین، سیر این خشونت حتی به اینستاگرام کشیده شد و نویسنده مظلوم ترنجی(ع.ک) مورد توهین هم قرار گرفت 🙁 .

خونه صدرا و اینا بعد از بررسی یه گوشی هوشمند که اگه اسمشو ببرم خونه ما هم اینطوری میشه :)

خونه صدرا و اینا بعد از بررسی یه گوشی هوشمند که اگه اسمشو ببرم خونه ما هم اینطوری میشه 🙂

این اوضاع قمر در عقرب همچنان ادامه داشت تا اینکه اول مهر فرا رسید، با آغاز فصل مدارس این حملات ترول‌گرانه تا 95 درصد کاهش یافت و موج خوشحالی میان کاربران منطقی سایت به راه افتاد، حالا اونا به راحتی می‌تونستن کامنت بدن و از آزادی بدون ترول لذت ببرن.

ترول ها، غمگین از شروع مدرسه

ترول ها، غمگین از شروع مدرسه، اون اولی هم فک کنم گوشی‌اش رو میاره مدرسه که اینقدر شاد و شنگوله 😐

 

افول مکتب ترولیسم، طلوع مکتب نئو ترولیسم

همونطور که گفتیم، پس از اینکه مدارس شروع شد، حملات ترولانه به سایت به شدت کاهش یافت و آزادی انتقاد و نظردهی به حالت اول خود برگشت، اما عده‌ایی از ترول‌های قدیمی که هنوز زنده و پر نشاط برای حمله به سایت بودن، مکتبی جدید تحت عنوان نئو ترولیسم برپا کردند.

تا مدت‌ها این مکتب اسمی نداشت اما با نگاهی ساده به اعضای این مکتب میشد فهمید قضیه چیه؟ مکتب نئو ترولیسم از لحاظ عملی و فکری تفاوت‌های زیادی با مکتب ترولیسم داشت، مثلا در مکتب ترولیسم افراد بی‌منطق و وحشی کاملا قابل تشخیص از افراد منطقی بودن، در مکتب نئو ترولیسم افراد به شکلی منطقی نظر می‌دادند طوری که ملت میگفتن: “نه بابا اینا که منطقین، ترول کجاست” .

بدین شکل مکتب نئو‌ترولیسم روز به روز قدرت سابق خود در مکتب ترولیسم را به دست آورد و این‌بار با طرح و رنگی کاملا متفاوت نظرات مثبت ملت رو به سمت خودشون جلب می‌کردن. این بار نئو ترولیسمی‌ها (شد یه بیماری مثل روماتیسم): با برچسب زدن‌هایی مانند “ترول خودتی” ، “متعصب” ، “برندپرست” ، “بگو از کی پول گرفتی” ، به نویسندگان و نقادان سایت‌ها با لحنی نرم میتوپیدن 😐 . این مکتب فکری کماکان زنده و پابرجاست و تاکنون روشی برای نابودی اون کشف نشده(خودتونو خسته نکنید، از بین نمیرن).

 

پیام بازرگانی

پیام بازرگانی: آقا ناموسا وقتی میرید با یه گوشی کار می‌کنید اون عکسای صاب مرده رو از توش پاک کنید تا اینطوری سوژه نشید.

 

درجه‌بندی ترولی

شاید فکر کرده باشید، همه ترولا مثل هم هستن، ولی اصلا اینطوری نیست بلکه حتی ترول‌ها هم درجه‌بندی‌های خاص خودشونو دارن و در اینجا سعی می‌کنیم به شکلی خلاصه و مفید درجات مختلف اونارو نشون بدیم.

درجات مختلف ترول‌ ها

درجات مختلف ترول‌ ها

  1. ترول تازه‌کار:

این دسته از ترول‌ها ساده‌ترین نوع ترول‌های ممکن هستند که معمولا بابایی تازه براشون گوشی خریده و از شدت هیجان ترول‌بازی، مدام کف‌خون قاطی می‌کنن. این ترول‌ها بسیار کم‌اطلاع یا بی اطلاع هستند و همیشه در گفتن یک کلمه تخصصی به اشتباه میوفتن مثل: سنپدراگون (اسنپدراگون)، آیخم روسی (آیفون 6s) و…. .

  1. ترول نوب:

این دسته از ترولان نسبت به دسته قبلی اطلاعات بیشتری داشته و در گفتن کلمات تخصصی اشتباه نمی‌کنند، بلکه کلا نمیدونن اون چیزی که حرفشو زدن چیه، مثلا فکر میکنن اسنپ دراگون یه ساندویچه. معمولا در جر و بحث پر انرژی و فنا ناپذیر هستند و از ایموجی و شکلک‌های پوکری زیاد استفاده می‌کنند. بسیار پر ادعا و سینه‌سپر نیز تشریف دارند.

  1. ترول سابقه‌دار:

این دسته از ترول‌ها بخاطر بی توجهی به قوانین گروه یا سایت محدود یا اخراج شدن و دوباره با ساخت اکانت جدید برگشتن به گروه. اطلاعات تکنولوژی این دسته از ترولین در حد شناخت شرکت‌ها و اسم محصولات اوناست. بسیار سر سخت برای اثبات نظرات خود حتی شده با مشت و مال تو تلگرام:(  .

  1. سوپر ترول:

این دسته از ترول‌ها از لحاظ اطلاعات بسیار بالا قرار دارند، معمولا میلی به جر و بحث ندارن ولی اگه پاشون به وسط بحث کشیده بشه دهن یارو رو سرویس میکنن طرف بره، این ترول‌ها یا حرفی نمیزنن یا اینقدر با اون حرفشون لینک صاف میکنن تو حلقت که خودت بگی باشه تو راست میگی.

  1. مستر ترول:

دسته‌ای فوق خفن از ترول‌ها، آشنا به مباحث تک و IT ، معمولا چون زیاد حرف میزنن با لقب DG (دهن گشاد) شناخته‌شده هستن. با ترول اعظم ارتباطی بسیار نزدیک و دوستانه دارن و معمولا تلگرامشون روی Last seen recently قرار داره چون زیاد نووب‌ها میان pv و اعصابشونو خورد میکنن. هدایت حمله به سایت و گروه‌ها بر عهده این دسته از ترول‌هاست.

  1. ترول اعظم

بالاترین درجه شناخته شده از مکاتب ترولیت، وظایف مهم مکاتب منجمله برگزاری جلسات هفتگی، تایید مستر ترول‌ها، ایجاد انگیزه ترول‌ورزی در ترول‌های نوب و تازه‌کار، از وظایف ترول اعظم گروهاست. این دسته از ترول‌ها از طرف شرکت مامور تبلیغ و تعریف و تمجید از محصولات شرکت هستند، معمولا جیره‌خور شرکت بوده و به بقیه لقب جیره‌خور میدن (جهت رد گم کنی).

خب سعی کردیم خیلی خلاصه نیم نگاهی به درجات مختلف ترول‌ها بندازیم تا قبل از گیر افتادن تو دردسر اونارو شاخته باشید، ترول‌ها یه چیزی تو مایه‌های زامبی‌ها تو The Wlking Dead یا ارتش مردگان تو Game of Thrones هستن با این تفاووت که نه ازتون گاز میگیرن و نه تبدیل میشین، فقط اعصاب آدمو خراب میکنن (آرزو می‌کنید کاش گازتون می‌گرفتن).

 

راهکارهای در رفتن از دست یک ترول

تا حالا به این فکر کردین اگه یه ترول شما رو گیر آورد چیکار کنید؟ آیا می‌دونستید ترول ها از تعریف و تمجید شرکت محبوب‌شون خیلی خوش‌شون میاد؟ در اینجا ما بهتون میگیم برای در امون موندن از دست ترول‌ها چیکار کنید.

 

اول ازهمه اینکه به ترول‌ها غذا ندهیم، این جمله کلی حرف توش نهفته است. یعنی بی توجه از کنارشون رد بشین ضایع بشن کافیه.

یا اینکه آخرین بازدید تلگرام‌تون رو به recently تغییر بدید، این کار باعث میشه ترول نفهمه کی آنلاین هستید و کی آفلاین و دیگه pv تون هم نمیاد.

کار دیگه‌ای که میشه انجام داد، تصویر کلاژ شده از گوشی‌های هوشمند ال‌جی، سامسونگ و سونی رو بذارید روی پروفایلتون، این خیلی کار مهمیه و ترول مقابل گیج میشه و نمیفهمه شما نظرتون روی کدوم شرکته.

یا می‌تونید با اکانت فیک نظرات خودتونو توی گروه‌ها تایید کنید، این کار باعث میشه ترول خودش جمع کنه بره و بحثو ادامه نده. از بین تمامی این راه‌حل‌هایی که گفتیم فقط اولی کارسازه، بقیه واسه وقتیه که بحثو شروع کرده باشین.

سخن آخر

قصد مون از این پست فقط نقدی کوتاه به زبان طنز بود، امیدوارم حتی اگه تا الان یه طرفدار متعصب (با عرض احترام) بودید و الان مطلب ما رو می‌خونید از این به بعد وقت خودتون رو صرف مسائل حاشیه‌ای مثل جر و بحث‌های بی فایده راجع به گوشی‌های همراه نکنید، اصلا منظورم این نیست هرکسی بحث کنه یا هرکسی طرفدار باشه پس ترول و متعصبه، به هیچ‌وجه.

اتفاقا بحث‌های مفیدی که باعث بشه اطلاعات رد و بدل بشه و چیزی به دانش‌تون افزوده بشه خیلی هم خوبه و ازش حمایت می‌کنیم. باید الان اینو در نظر داشته باشید که چقدر متعصب بودن روی رفتار و زندگی و شخصیت یه آدم تاثیر میذاره. تعصب بی‌جا فرصت خلاقیت و نوآوری رو از شما می‌گیره، بجای شکوفا کردن استعداد هاتون میشید یه طرفدار پیرو و خریدار محصول.

پس اگر با حرفای من موافق هستید بیاید و از امروز این رفتار کهنه و بی ارزش رو که هیچ ارتباطی با فرهنگ چندین هزار ساله ما نداره رو کنار بگذاریم، با دید باز و بدون جانبداری محصولی رو انتخاب کنیم و شایسته‌سالاری رو به طرفداری ترجیح بدیم.

می‌تونیم حتی علاقه‌مون رو به یک برند یا محصول یک شرکت حفظ کنیم و بدون هیچ اصراری بر بهتر بودن هم اعصاب راحت‌تری داشته باشیم، هم وقت خودمون رو به کارای مفیدتر اختصاص بدیم و هم حداقل به اندازه یک نقطه کوچک، با اصلاح خودمون، جامعه‌ای بهتر و با فرهنگ‌تر بسازیم و تبدیل به الگوهای مثبتی بشیم.

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

این توصیف سوپر ترول عالیییییی بود مردم از خنده.
ولی ترول بودن خوب نیس تعصب بی جا روی یک برند معنی نداره من طرفدار اونیم که برام مناسبه تعصبی هم ندارم

علی شیخ زاده

ای ول عالی بود این پست

f.m

??????،خیلی خوب بود،خسته نباشید

Mohammadsoly

عالی بود.چنتا اسم هم میاوردید خیلی بهتر میشه گرچه ترول ها خودشونم میدونن از چه نوعی هستن. ولی بنظر من ترول ها حامله هم میشن چون وقتی یه ترول خیلی رو مخ میره یه ترول دیگه بدنیا میاد تا جلوش وایسه وجوابشو بده

پارسا گل‌نیا

مطلب قشنگ بود. البته نوظهور به حساب نمیان. خیلی وقته وجود دارن

tahersib

خخخخخ بعضی ها هم پای ثابت کامنت دادن پای هر بحثی هستند بخاطر امتیاز یا هر چی

Peiman

این بهترین و فک کنم مفید ترین طنزنامه ایی بود ک توی ترنجی خوندم .بی نظیر بود.

Mortazavi

بلاخره بحث طنز نامه هم یه مطلب واقعاً مفید و تأثیر گذار گذاشت.
ممنون بابت مطلب کامل و پر مغز تون.
ای کاش این بحث کلا به این سمت بره یعنی طنزی که درس آموز باشه.

Dr.Nazer

این دیگه چه سمی بود؟😂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان