حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ورزش باعث تغییر رژیم غذایی آقایان می‌شود

ورزش منظم و رژیم سالم برای حفظ سلامتی بسیار مهم است. در حال حاضر، مطالعه‌ای جدید نشان داد، چگونه سوابق ورزشی بر رژیم غذایی تاثیر گذاشته و پس از مدتی تنظیمات رژیم غذایی مردان را تغییر می‌دهد. در صورتی که فعالیت جسمانی و ورزش حرفه‌ای تاثیری بر علایق رژیم غذایی زنان ندارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

جنا لی و همکارانش از دانشگاه میسوری در کلمبیا، نتایج تحقیقات اخیر خود را در مجله تحقیقات مغزی و رفتاری منتشر کردند.

اثرات ورزش روی رژیم غذایی یکی از موضوعاتی است که توجه محققان را برای مدتی طولانی به خود جلب کرده است. مطالعات قبلی نشان دادند که فعالیت بدنی می‌تواند در انتخاب گزینه‌های غذایی سالم‌تر موثر باشد.

اما لی و تیم او خاطر نشان کردند که تعداد کمی از این مطالعات به بررسی تفاوت تاثیر ورزش بر تغییرات غذایی در مردان و زنان پرداختند.

لی می‌گوید: بیشتر تحقیقات زنان را نادیده گرفته‌اند، هدف ما از این مطالعه، بررسی نحوه‌ی اثر فعالیت‌های جسمانی روی رژیم غذایی در زنان و مردان است.

وی افزود : ما پیشینه غذایی افراد را بررسی می‌کنیم، چرا که احتمال دارد عوامل محیطی مانند فعالیت بدنی در نحوه تغذیه زنان و مردان نقش داشته باشد.

ورزش در مقایسه با سبک زندگی کم تحرک

در این آزمایش تعدادی موش نر و ماده را در دو گروه ترکیبی قرار دادند. یکی از این گروه‌ها دارای گوی چرخشی برای ورزش بوده و گروه دیگر در قفسی عادی نگهداری می‌شدند.

در هفته اول تحقیقات، هر دو گروه از رژیم غذایی استاندارد تغذیه کردند.

در هفته دوم، رژیم استاندارد با سه رژیم غذایی دیگر جایگزین شد: رژیم غذایی با چربی بالا، رژیم غذایی با ساکاروز زیاد و رژیم غذایی با نشاسته ذرت فراوان. اما تمام رژیم‌ها حاوی همان مقدار پروتئین رژیم ثابت بودند.

هر دو گروه به مدت چهار هفته با این رژیم های غذایی تغذیه شدند.

محققان دریافتند، موش‌های نر و ماده‌ای که فاقد چرخ ورزشی بودند، رژیم‌های غذایی با چربی بالا و غذاهای سرشار از ساکارز و نشاسته ذرت را ترجیح می‌دادند.

جالب این بود که در گروه ورزشی، موش‌های نر در رژیم غذایی خود تغییری انجام دادند، در حالی که موش‌های ماده مثل قبل غذا میخوردند.

در حالی که موش‌های ماده که ورزش می‌کردند رژیم غذایی با چربی بالا و قند زیاد را انتخاب کردند اما موش‌های نر همین گروه، میزان مصرف رژیم‌های سرشار از ساکارز و ریشه های ذرت را افزایش دادند.

لی گفت: “انتظار داشتیم تفاوت موش‌های ورزشکار و موش‌های بی‌تحرک را پیدا کنیم، اما تفاوت‌های غذایی در دو جنس نر و ماده ورزشکار ما را شگفت زده کرد”.

تفاوت عملکرد مغز و سیستم گوارشی

محققان با بررسی ارزیابی نمونه‌های مدفوع هر گروه، قبل و بعد از دوره رژیم غذایی 4 هفته ای، تفاوت‌های بین میکروبیوتاسیون روده‌ی موش‌های نر و ماده را در گروه ورزشی یافتند.

این امر نشان می‌دهد باکتری‌های روده در انتخاب و پاسخ‌های غذایی وابسته به جنس، در گروه ورزشی موثر بودند.

علاوه بر این، با تجزیه و تحلیل مغز جوندگان در گروه ورزشی، تفاوت‌هایی در بیان mRNA مربوط به پاسخ پاداش در موش های نر و ماده را کشف کردند.

لی توضیح می‌دهد: احتمالا تولید سطح بالای سیگنال‌های پاداش در مغز موش ماده، باعث می‌شود مغز اجازه‌ی خوردن غذاهای پرکالری را داده و باعث فعالیت ناخودآگاه بیشتر روده‌ها ‌شود. همچنین احساس گرسنگی منجر به انتخاب مواد غذایی پرچرب در زنان می‌شود.

لی افزود: از نظر فیزیولوژیکی بدن مردان نسبت به زنان در برابر گرسنگی مقاومتر است.

محققان بر این باورند که تنظیمات رژیم غذایی مردان و زنان در واکنش به ورزش بسیار متفاوت می‌باشد. تفاوت‌های جنسیتی قابل توجه در پاسخ به فعالیت فیزیکی مشاهده شده از طریق هر دو روش رفتاری و فیزیولوژیکی نشان می‌دهد که اختلاف انگیزشی و یا متابولیسم بالقوه بین مردان و زنان وجود دارد.

نظرات متعددی در مورد پاسخ‌های مردان و زنان به فعالیت‌های بدنی و رفتار تغذیه‌ای وجود دارد. محققان مطالعات و تحقیقات بیشتری درباره این موضوع انجام خواهند داد.

 

به نظر شما ورزش کردن چقدر در تغییر رژیم غذایی تاثیر دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

کاملا درسته .من خودم تجربه کردم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h