حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آموزش ثبت اسکرین شات در دستگاه و سیستم عامل های مختلف

امروز قصد داریم به طور کامل به شما بیاموزیم که چگونه در دستگاه و سیستم‌های مختلف اسکرین‌شات به ثبت برسانید. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

در دنیای امروز دیگر کسی برای ثبت عکس از صفحه‌نمایش دستگاه خود از دوربین استفاده نمی‌کند زیرا در حال حاضر با پدیده‌ای به نام اسکرین‌شات روبه‌رو هستیم که بسیاری از کارهای افراد را آسان کرده‌ است (بین خودمان باشد اما خیلی‌ها را هم به دردسر انداخته!) و از محتوای در حال پخش در دستگاه عکسی تهیه می‌کند و خلاصه خیلی کاربردی است. اما هنوز بسیاری از نحوه‌ی گرفتن آن خبر ندارند و اگر هم دارند درباره‌ی دستگاه‌هایی خاص و محدود است و اکثرا درباره تمام آن‌ها آگاه نیستند بنابراین امروز قصد داریم نحوه ثبت این تصاویر را به شما بیاموزیم. صحبت را با ساده و معمول‌ترین سیستم‌عامل شروع می‌کنیم.

اندروید:

ثبت اسکرین‌شات در اسمارت‌فون های اندرویدی بسیار آسان است و همان طور که احتمالا می‌دانید در بیشتر گوشی‌های اندرویدی برای به انجام رساندن این عمل فقط کافیست کلید پاور و کلید کم کردن صدا را برای چند ثانیه نگه دارید تا تصویری از صفحه‌نمایش گوشی‌تان در مسیر Pictures/Screenshots در حافظه‌داخلی گوشی ذخیره شود.

البته استثنایی برای این روش وجود دارد و آن هم تلفن‌های سامسونگ است.

البته در این تلفن‌ها نیز این روش کاملا متفاوت نیست و شما باید دکمه پاور را این بار برای چند ثانیه همراه با دکمه هوم این گوشی‌ها نگه دارید تا اسکرین‌شاتی به ثبت برسانید. مسیر ذخیره نیز همانند دیگر گوشی‌های اندرویدی در همان Pictures/Screenshots است.

به سراغ دیگر سیستم‌عامل رایج در اسمارت‌فون ها می رویم.

iOS:

در دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل آی او اس (iOS) شما نیاز دارید تا کلیدهای پاور و هوم را برای مدتی کوتاه نگه دارید تا اسکرین‌شات مورد نظر ذخیره شود تا در صورت نیاز به آن دسترسی داشته باشید و البته می‌توانید اسکرین‌شات ها را مانند دیگر تصاویر به اشتراک بگذارید و یا با کابل به کامپیوتر خود انتقال دهید.

خب، از حیطه اسمارت‌فون ها خارج می‌شویم تا به سیستم‌عامل محبوب کامپیوتر‌های شخصی (PC) و لپ‌تاپ ها یعنی ویندوز بپردازیم.

ویندوز 7 و 8:

در نسخه‌های قدیمی‌تر این سیستم‌عامل یعنی 7 و 8 برای ثبت‌ اسکرین‌شات نیاز است تا ابتدا کلید پرینت‌اسکرین که بر روی کیبورد به صورت Print یا PrtScn یا PrtSc نوشته شده‌ است را بفشارید تا عکس در حافظه موقت ویندوز (windows clipboard) ذخیره شود و سپس عکس مورد نظر را در نرم‌افزار هایی مانند Paint (خدا بیامرز!)،فتوشاپ و یا دیگر نرم‌افزار های مربوط جایگذاری کنید و در مرحله بعد اسکرین‌شات را در محل و با فرمت مورد نظر در مسیر دلخواه خود ذخیره کنید.

ویندوز 8.1 و 10:

در نسخه‌های جدید ویندوز یعنی 8.1 و 10 کار بسیار آسان‌تر شده است و مایکروسافت در این نسخه‌ها از ابزارهای جدید و کاربردی بسیاری پرده برداشته است که روش ساده و جدید ثبت‌ اسکرین‌شات را نیز شامل می شوند. البته شما هنوز می‌توانید به همان روش نسخه‌های قدیمی یعنی فشردن پرینت اسکرین و ذخیره آن از طریق دیگر نرم‌افزار ها عمل کنید اما اگر دیگر از تکرار آن روش‌ها خسته شده‌اید و یا ارزش بیشتری برای زمان خود قائل می‌شوید و می‌خواهید سریع‌تر کار خود را انجام دهید می‌توانید از میانبری جدید یعنی فشردن همزمان کلیدهای پرینت‌اسکرین و ویندوز (Win) استفاده کنید. تصاویر ثبت شده را در مسیر c:/Users/Your username/Pictures/Screenshots خواهید یافت.

سرفیس‌ها و دیگر تبلت‌های مایکروسافت:

اگر شما نیز توجه کرده باشید متوجه می‌شوید که متاسفانه در تعداد بسیاری از سرفیس‌های مایکروسافت کلیدی اختصاصی به نام پرینت‌اسکرین وجود ندارد. در این دستگاه‌ها شما باید کلید‌های فاصله‌گذاشتن (Space)، ویندوز و کلید Fn را همزمان فشار دهید تا اسکرین‌شات مورد نظر خود را به ثبت برسانید. البته در برخی از نسخه‌های قدیمی سرفیس و تبلت‌های سرفیس پرو باید از طریق فشردن همزمان کلید ویندوز و کلید کم کردن صدا و در بعضی نسخه‌های جدیدتر این تبلت‌ها که اکثرا با ویندوز 10 همراه هستند از روش موثر در گوشی‌های اندروید یعنی فشار دادن کلیدهای پاور و کم کردن صدا به صورت همزمان استفاده کنید.

مک:

برای گرفتن اسکرین‌شاتی تمام‌صفحه در این دستگاه‌ها، کلیدهای شیفت (SHIFT)، فرمان (command) و “3” باید همزمان فشرده شوند. تصویر مربوطه نیز به صورت خودکار و مستقیم در دسکتاپ (Desktop) ذخیره خواهد شد. برای کپی کردن تصویر در حافظه موقت باید شیفت و فرمان و 3 را به همراه کلید کنترل (control) همزمان فشار دهید تا در صورت نیاز به ایجاد تغییر، ابتدا آن را در نرم‌افزاری جانبی جای‌گذاری کرده و پس از انجام تغییرات آن را ذخیره کنید.

همینطور برای ثبت اسکرین‌شات تنها از بخش خاصی از صفحه‌نمایش می‌توانید کلیدهای شیفت و فرمان را این‌بار همراه با عدد 4 نگه دارید و سپس بخش مورد نظر خود را برای ذخیره انتخاب کنید.

کروم (Chrome OS):

در کروم‌بوک ها نیز کلیدی به نام پرینت‌اسکرین برای دستگاه تعبیه نشده است. بنابراین برای گرفتن اسکرین‌شات در این دستگاه‌ها باید ابتدا کلید کنترل را فشار دهید و پس آن کلید عوض کردن پنجره (Switch Window) را بفشارید. برای راحت‌تر یافتن کلید تعویض پنجره یا همان Switch Window باید به این نکته توجه داشته باشید که در اکثر کروم‌بوک های استاندارد این کلید در بین کلید کم کردن نور صفحه و کلید تمام صفحه (Full Screen) قرار دارد. تصاویر ثبت شده نیز در پوشه دانلود‌ها ذخیره خواهند شد و در آن‌جا به آن‌ها دسترسی خواهید داشت.

این دستگاه‌ها قابلیت خوب دیگری نیز دارند و آن هم نواری است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که با استفاده از آن می‌توانید مستقیما و بلافاصله به محل ذخیره تصویر ثبت شده بروید و یا این که تصویر را در حافظه موقت دستگاه ذخیره کنید تا در صورت نیاز از آن در نرم افزاری جانبی استفاده کنید.

خب، آموزش امروز ما به پایان رسید اما قبل از هر چیزی به نکته ذیل توجه فرمایید:

این آموزش‌ها صرفا راه‌های اصلی و پیشنهاد شده برای ثبت اسکرین‌شات بودند. در هر سیستم‌عامل و یا دستگاه هزاران راه دیگر برای گرفتن اسکرین‌شات (و در مواقعی همراه با شخصی‌سازی بیشتر) با استفاده از نرم‌افزار های جانبی و نرم‌افزار هایی که بعضا برای همین عمل توسعه یافته‌اند و یا با استفاده از راه‌های نرم‌افزاری دیگری که شرکت‌ها در سیستم‌عامل هایی مانند اندروید اضافه می‌کنند وجود دارد.

نظر شما در رابطه با این آموزش چیست؟ آیا برای شما موثر واقع شد و آیا سیستم‌عامل و دستگاهی بود که آن را جا انداخته باشیم؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و نام سیستم‌عامل مورد نظر خود را نیز بیان کنید تا در صورت امکان در آموزش‌های بعدی به آموزش آن بپردازیم.

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mTAAHAAm

در سامسونگ یک روش راحت تر هم هست

Pouya

اره با کف دست از سمت راست گوشی تا سمت چپ بکشیم

Mohammadsoly

در گوشیهای سونی روش راحت تر و بهتری هست با دکمه پاور فقط هم میتونی اسکرین شات بگیری هم ضبط فیلم از صفحه

علی شیخ زاده

هواوی هم این قابلیت رو داره

Peiman

مقاله خیلی کاربردی بود .ممنون
فک کنم با سونی از همه راحتر میشه اسکرین شات گرفت

علی شیخ زاده

یه روش هم هواوی داره هر قسمت از صفحه که میخوای بگیری با بند انگشت دورش خط بکش از همون قسمت اسکرین شات گرفته میشه

ahmad

ممنون مطلب خوبی بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
پارسا گل‌نیا
زندگی یعنی تِک، سریال و فوتبال :)اگه سوالی بود با Parsagolnia@gmail.com در ارتباط باشید.