حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

یوگا، عملکرد مغز را بهبود می بخشد

طبق تحقیقات جدید در  کانادا، انجام تمرین هاتا یوگا یا تمرکز ذهن به مدت 25 دقیقه به طور قابل توجهی عملکرد مغز و سطح انرژی را بهبود می‌بخشد. پروفسور کیمبرلی لوو و کمک استاد دانشکده پیتر هال، از دانشکده بهداشت عمومی و سیستم‌های بهداشتی دانشگاه واترلو در آنتاریو کانادا، تحقیقات خود را در مجله Mindfulness منتشر کردند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

یوگا و مدیتیشن، که به عنوان بخشی از آداب شرقی و ورزش‌های قدیمی مشرق زمین شناخته شده‌اند، امروزه در کشورهای غربی جایگاه خاصی پیدا کرده‌اند. برای مثال امروزه حدود 36.7 میلیون نفر در ایالات متحده یوگا تمرین می‌کنند، این آمار نسبت به سال 2012، 20 درصد افزایش یافته است.

 

هاتا یوگا و سلامتی ذهنی

یوگا دارای سبک‌های متنوعی می‌باشد، یکی از پرطرفدارترین و رایج‌ترین تمرین‌های یوگا، هاتا یوگا بوده که ترکیبی از حرکات مدیتیشن و تنفس و در نهایت ایجاد آرامش است. مدیتیشن سلامت ذهنی روشی است که بدون توجه به ارزیابی و بخش قضاوت مغز، بر فعالیت آن تمرکز دارد. یوگا شامل جنبه‌های مختلف ذهنی می‌شود که هریک به طور اختصاصی قابل بحث و تمرین هستند.

پروفسور هال توضیح می‌دهد: “هاتا یوگا و مدیتیشن ذهنی هر دو بر قدرت پردازش مغز و تعداد محدودی از فعالیت‌های بدن مانند تنفس و سیستم عصبی تمرکز داشته و پردازش اطلاعات غیرضروری را کاهش می‌دهند.

وی افزود آنها به دنبال کشف این موضوع هستند که آیا این دو روش (هاتا یوگا و مدیتیشن) می‌توانند “تاثیر مثبت انتقال انرژی”  برای ایجاد تمرکز بیشتر افراد در انجام کارهای روزمره داشته باشند یا نه؟!

عملکرد اجرایی

در مطالعه‌ی انجام شده تاثیر هاتا یوگا و عملکرد اجرایی مغز بر کیفیت مطالعه بررسی شد.

در این مقاله، محققان عملکرد اجرایی را “مجموعه ای از فرآیندهای شناختی مرتبه بالا” می‌دانند که کنترل رفتار، احساسات و تفکر مستقل از محرک‌ها را امکان پذیر می‌کند. این فعالیت‌ها توسط قشر پیشانی مغز با سایر بخش‌های بدن هماهنگ می‌شود.

تعدادی از محققان عملکرد اجرایی را به عنوان فرایند دیگری مانند تصمیم‌گیری، حل مسئله و کنترل می‌دانند چرا که قسمت پیشانی مغز ارتباط نزدیکی با این فعالیت‌ها دارد.

در ادامه تحقیقات، محققان 31 فرد سالم که یوگا هاتا تمرین می‌کردند، برگزیدند. این افراد حدودا 28 ساله بوده و به طور متوسط ​​سه جلسه یوگا هاتا (یک جلسه مدیتیشن ذهنی)، مدیتیشن ذهن آگاهی (بدون یوگا) و مطالعه آهسته (تمرین تمرکز) در هفته کار می‌کردند. دانشمندان از یک طرح آزمایشی با عنوان “درون موضوعی” استفاده کردند که در این طرح شرکت‌کنندگان نمی‌توانستند وظایف خود را با برنامه‌ی ارائه شده انجام دهند.

بهبود عملکرد اجرایی، خلق و خوی، انرژی

محققان 5 دقیقه قبل از شروع کلاس و 10 دقیقه پس از اتمام آن، آزمون استانداردی تحت عنوان ” آزمون استروپ ” را برگزار می‌کردند. این آزمون همچنین کنترل مهارتی را اندازه‌گیری می‌کند.

تیم تحقیقاتی متوجه شد که نمرات عملکرد اجرایی شرکت‌کنندگان پس از کلاس هاتا یوگا و جلسات مراقبه‌ی ذهن در مقایسه با نمرات جلسات مطالعه، به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. جالب آن است که این پیشرفت در آزمون‌های بعد برگزاری کلاس مشاهده می‌شد. همچنین این نمرات حاکی از بهبود شرایط خلقی و روحی افراد بود.

این آزمایش شامل سطوح اندازه‌گیری انرژی پس از تمرین یوگا هاتا و سایر فعالیت‌های مدیتیشن می‌شد. نتایج نشان داد که یوگا هاتا و مدیتیشن ذهنی در مقایسه با مطالعه‌ی با تمرکز، مزایا قابل توجه بیشتری دارد.

دکتر لو بیان کرد: “هزاران نظریه درباره‌ی اینکه چرا تمرینات جسمانی مانند یوگا سطح انرژی و عملکرد اجرایی را بهبود می‌بخشد، وجود دارد. تمرینات یوگا باعث انتشار اندورفین‌ها، افزایش جریان خون به مغز و کاهش تمرکز بر افکار کم اهمیت می‌شود، همین امر باعث بهتر شدن عملکرد و فعالیت مغز می‌شود.”

مطالعات بیشتری درباره یوگا هاتا و آگاهی ذهن و تاثیرات آن بر فعالیت مغز در حال انجام است.

اگر چه جنبه‌های ذهنی برای بهبود عملکرد مغز به مراتب مهم‌تر از شرایط فیزیکی هستند، اما با تمرین یوگا هاتا باعث انعطاف پذیری بیشتر و افزایش قدرت بدنی می‌شود. این مزایا می‌تواند یوگا هاتا را به کاربردی‌ترین روش برای دستیابی به آرامش و تمرکز در کنار بهبود فعالیت مغز، تبدیل کند.

 

تاکنون برای افزایش تمرکز ذهن خود به روش‌های یوگا فکر کرده‌اید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mortazavi

درود بر شما جناب خدابخشی.
این پست های مفید بزودی ترنجی رو به اوج میبره.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h