حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا تاکنون نام چای اولانگ را شنیده‌اید؟ می‌دانید چه منفعت‌هایی دارد؟

از سال 2000 تاکنون چای به عنوان یک نوشیدنی در کشور چین رکوردی باورنکردنی ثبت کرده است. در بعضی از کشورها حتی بیش از آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوشیدنی پرطرفدار دارای چهار نوع چای سیاه، سبز، سفید و اولانگ می‌باشد. چای اولانگ تنها 2 درصد از چای مصرفی جهان را تشکیل می‌دهد. هرچند که چندان محبوب نیست اما دارای فوائد زیادی می‌باشد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

چای اولانگ چیست؟

برای خیلی ها جای سوال است که اولانگ چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، اولانگ یک چایی تیره رنگ چینی است، بیشتر در کشورهای چین و تایوان نوشیده می‌شود. این چای از تخمیر برگ‌های خشک شده گیاه اولانگ به دست می‌آید و برای تهیه‌ی آن باید برگ‌های خشک شده‌ی گیاه را در آب جوشیده شده، در دمایی تقریبا نصف دمای چای سیاه روی حرارت ملایم قرار داد تا چایی دم ببرد.

در کشورهای آسیایی، نوشیدن چای جایگاه پررنگی در اجتماعات و جلسات و محافل غیررسمی دارد، در اغلب ملاقات‌های دوستانه و تجاری، چای یک نوشیدنی مناسب و رسمی برای پذیرایی محسوب می‌شود.

اگرچه هر چهار نوع چای از یک گیاه به دست می‌آید اما در نوع برداشت و تهیه و خشک کردن بخش‌های مختلف گیاه با یکدیگر متفاوتند. مقدار کافئین چای اولانگ و  چای سبز تقریبا برابر و چیزی حدود 10 تا 60 میلی‌گرم در هر یک فنجان متوسط است. این چای یک نوشیدنی بدون کالری بوده و چربی، کربوهیدارت و پروتئین ندارد.

فواید چای اولانگ

نوشیدن چای اولانگ مزایای زیادی برای سلامتی افراد دارد همین امر باعث برتری این چای به سایر چای‌ها می‌شود.

1)بیماری قلب

تحقیقی درباره ارتباط کلسترول بالا و میزان گوشت قرمز مصرفی در طول روز و نوشیدن چای اولانگ در چین انجام شد. محققان اعلام کردند، افراد با کلسترول بالا در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. حال اگر این افراد 10 اونس چای اولانگ در هفته مصرف کنند، احتمال ایجاد کلسترول بالا یا کلسترول بد در آن ها کمتر شده، تری گلیسرید و LDL خونشان نرمال می‌شود.

در مطالعه دیگری، مقدار قهوه، چای سبز، چای سیاه و چای اولانگ در تعدادی از مردان و زنان ژاپنی که در شرف ابتلا به بیماری قلبی بودند، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد افرادی که مصرف چایی اولانگ بیشتری دارند کمتر در معرض خطر هستند.

2)کاهش وزن

محققان دو گروه از موش ها را مشخص کردند، رژیم غذایی این دو گروه شامل غذاهای پرچرب با کالری بالا و قند زیاد بود. یکی از این دو گروه عصاره چای اولانگ را در رژیم خود داشتند. نتایج نشان داد آن دسته از موش‌هایی که از چای اولانگ تغذیه کرده اند اضافه وزن کمتری نسبت به گروه دیگر دارند!.

چای سبز و چای سیاه نیز باعث چربی سوزی و کاهش وزن می گردد اما تاثیر چای اولانگ در کاهش وزن نظر همه محققان را به خود جلب کرده است.

3)سرطان

محققان در تایوان ارتباط بین نوشیدن چای اولانگ و سرطان را مورد بررسی قرار دادند. در طی این تحقیقات مشخص شد مصرف یک فنجان متوسط چای اولانگ در روز، 4 درصد خطر ابتلا به سرطان را در افراد کاهش می‌دهد. با این حال، با توجه به اخبار موسسه ملی سرطان، در حال‌حاضر شواهد کافی برای اثبات رابطه‌ی نوشیدن چای و کاهش خطر ابتلا به سرطان، وجود ندارد.

4)دیابت

برخی مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن سه فنجان چای در روز، با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.

در طی بررسی اختصاصی درباره‌ی چای اولانگ مشخص شد، مردان سالم تقریبا 6 فنجان چای در روز می‌نوشند. این چای حاوی آنتی اکسیدان های تکمیلی به شکل پلی فنل‌ها و کاتچین‌ها است. هر چهار نوع چای به مدت 5 روز مصرف شد، پس از بررسی‌ها مشخص شد نوشیدن چای اولانگ قند خون و میزان انسولین را کاهش نمی‌بخشد. جالب آن بود که در آخر آزمایش مردانی که دو یا چند فنجان چای اولانگ در روز نوشیدند بیشتر از سایر افراد مستعد دیابت بودند!!!

5)بهداشت دهان و دندان

فلوراید عنصری است که اغلب به آب‌آشامیدنی (به میزان کم)، خمیر دندان و دهان‌شویه اضافه شده و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

به طور طبیعی برگ چای دارای فلوراید است، بنابراین نوشیدن چای اولانگ برای بهداشت دندان مفید می‌باشد. فلوراید بیش از حد مضر بوده، اما نوشیدن حدود یک لیتر چای اولانگ در روز برای بسیاری از افراد سالم هیچ مشکلی ندارد.

سایر مزایا

هرچند موارد زیر به طور رسمی بیان نشده‌اند اما بسیاری از دانشمندان معتقدند، نوشیدن چای اولانگ در موارد زیر نیز مفید می‌باشد:

عملکرد باکتری‌های سالم روده را بهبود می‌بخشد.

خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می‌دهد.

سدی در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید است.

تقویت کننده استخوان‌ها می‌باشد.

 

 

آیا تاکنون نام چنین چای را شنیده بودید؟ به نظر شما ارزش مصرف این چای نسبت به سایر چای‌ها چقدر می‌باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

مقاله مفیدی بود
ممنون

Milad-silent

باو یه چیزی بگید به درد ریزش مو بخوره کچل شدیم!

Peiman

آقا بهنام به نظرم اگر میخواهید فعالیتتون رو بیشتر کنید، بهتره مطالب مربوط به ماشین رو پوشش بدید هم منطقی تره هم طرفدارای بیشتری داره.

Peiman

داداش اینجا سایت تکنولوژی تا پزشکی ?

ahmad

ریزش مو داری ؟راه حلش که اکثرا جواب میده قرص اهن زینک هست

Milad-silent

برا من تا حالا جواب نداده??

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h