حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گلکسی نوت 8 در مقابل آیفون 7 پلاس؛ نبرد سنگین وزن ها


در فاصله کمتر از یک هفته‌ای باقی‌‌مانده تا معرفی سری جدید اسمارت‌فون های ارتقا یافته امسال اپل به مقایسه آیفون 7 پلاس با رقیبی تازه‌نفس و قدرتمند به نام گلکسی نوت 8 خواهیم پرداخت تا ببینیم این اسمارت‌فون یک‌ ساله هنوز هم قادر به ماندن در رقابت با رقبای قدر هست یا خیر. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

تا همین چند هفته پیش اگر اسمارت‌فونی بزرگ، قدرتمند و البته گران‌قیمت می‌خواستید در نهایت حتما به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی و نهایی‌تان، به گزینه‌ای جذاب به نام آیفون 7 پلاس می‌رسیدید. اما الآن شرایط فرق کرده است و رقیبی سرسخت به نام گلکسی نوت 8 پا به عرصه گذاشته است تا کار را برای دیگر رقبا دشوار کند.
سال گذشته گلکسی نوت 7 با انفجارهایش شرایط وخیمی را برای سامسونگ رقم زد و سامسونگ مجبور به جمع‌آوری تمام نوت 7 ها از بازار و مردم شد که ضرر‌های مالی فراوانی را نیز برای این شرکت به ارمغان آورد. پس از آن ما انتظار اسمارت‌فونی به مراتب بهتر و ایمن‌تر از نوت 7 را به عنوان پرچمدار جدید این سری در سال 2017 می‌کشیدیم که همین گونه هم شد و نوت 8 با ویژگی‌های عالی فراوانی معرفی شد.
اپل نیز به زودی 3 اسمار‌ت‌فون جدید خود با نام‌های احتمالی (البته تا الآن حداقل 10 نام مختلف برای آن‌ها مطرح شده!) آیفون 7 اس، آیفون 7 اس پلاس و آیفون 8 را معرفی خواهد کرد و عقلانی است در صورت نیاز برای خرید تا بعد از معرفی آن‌ها منتظر بمانید اما اگر همین الآن و در اسرع وقت نیاز به خرید یک اسمارت‌فون قدرتمند دارید باید آیفون 7 پلاس را به عنوان نماینده اپل در کنار سامسونگ گلکسی نوت 8 در نظر داشته باشید.
اما این سوال مطرح می‌شود که از بین این 2 باید کدام را انتخاب کنیم؟ در ادامه این 2 فبلت را در بخش‌های مختلف با هم مقایسه خواهیم کرد تا به نتیجه‌ای نهایی درباره آن‌ها برسیم.

طراحی: قابل تأمل

حدود سه سال قبل ما طراحی ظریف و چشم‌نواز آیفون 6 و آیفون 6 پلاس را بررسی و آن را ستایش کردیم اما تکرار پایه‌های اصلی همان طراحی برای سومین بار مارا هیجان‌ زده نمی‌کند. و آن حاشیه‌های بزرگ به هیچ‌وجه با استانداردهای سال 2017 سازگاری ندارند.
آیفون 7 پلاس اسمارت‌فونی عالی است و مطمئنا زشت نیست اما در حال حاضر تلفن‌هایی با طراحی چشم‌نواز و به روزتر مانند گلکسی نوت 8 هم پیدا می‌شوند. نوت هشتی که وقتی به آن‌ نگاه می‌کنیم صفحه‌نمایشی بی‌نهایت را می‌بینیم که نزدیک به 85 درصد از جلوی بدنه گوشی را در برگرفته است و ما را حیرت‌زده می‌کند. البته انحنای گوشه‌های آن نسبت به گلکسی اس 8 و گلگسی اس 8 پلاس کمتر شده و بیشتر به این موبایل حالتی مربعی داده است که گرچه با توجه به اندازه و نسبت صفحه‌نمایش باعث افت در ارگونومی نسبت به اس 8 و اس 8 پلاس می‌شود اما ظاهر به مراتب زیباتری را به این اسمارت‌فون (منظور جلوی گوشی است)بخشیده است.

طراحی نوت 8 بر خلاف آیفون 7 پلاس به طرز شگفت‌انگیزی زیباست. البته 7 پلاس نیز حداقل‌های طراحی یک پرچمدار را دارد اما مطمئنا در برابر شاهکار جدید سامسونگ حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

برنده این بخش: گلکسی نوت 8

صفحه نمایش: بی نهایت و ماورای آن

برد ساده‌ای دیگر برای سامسونگ این بار در صفحه‌نمایش؟ بله! صفحه‌نمایش 5.5 اینچی تخت همراه پنل lcd با فناوری اختصاصی رتینا و البته رزولوشن فول‌اچ‌دی آیفون 7 پلاس واقعا خوب است. این صفحه‌نمایش کنتراست و روشنایی بالا و شفافیت (sharpness) عالی دارد و مطمئنا یک پله از صفحه‌نمایش اچ‌دی آیفون 7 بالاتر است.

اما اینجا نوت 8 در کلاس دیگری است. صفحه‌نمایشی QHD  همراه با رده بالاتری از روشنایی و وضوح و شفافیت که هیچگاه در آیفون 7 پلاس به آن نخواهید رسید. همچنین پنل آمولد در این دستگاه به معنی داشتن مشکی عمیق‌تر و کنتراستی بی‌نهایت است. همینطور این گوشی به طور کامل از فناوری Mobile HDR نیز پشتیبانی می‌کند.

اس 8 و اس 8 پلاس لقب موبایل‌هایی با بهترین صفحه‌نمایش را در اختیار داشتند. صفحه‌نمایش نوت 8 تفاوت زیادی با اس 8 و اس 8 پلاس ندارد و با اختلاف کمی از آن‌ها بالاتر قرار می‌گیرد و همچنین به لطف نسبت صفحه 18.5:9 در این گوشی فضای بیشتری برای وبگردی و تماشای فیلم خواهید داشت که با گذشت زمان و افزایش پشتیبانی از این نسبت‌ها اوضاع بهتر هم خواهد شد.

در طرف دیگر آیفون 7 پلاس از تکنولوژی تاچ سه‌بعدی (3D Touch) بهره می‌برد و به مقدار مختلف فشار حساس است که با این تکنولوژی شما توانا به استفاده بهینه‌تر از قابلیت و ویژگی‌های موبایل خود در بازی‌ها و نرم افزار‌ها خواهید بود.

برنده این بخش: گلکسی نوت 8

دوربین: 2 در برابر 2

پیش از این، گلکسی اس8 نیز یکی از بهترین دوربین‌ها را در بین رقبا در بازار در اختیار داشت. البته فقط دارای یک دوربین در پشت خود بود. اما در طرف مقابل آیفون 7 پلاس دارای دوربینی 2 گانه 8 و 12 مگاپیکسلی با قابلیت بلور و بوکه کردن تصاویر پرتره است که با توجه به مقایسه و رای‌گیری‌ های سایت منبع گلکسی اس 8 عملکرد بهتری را نسبت به 7 پلاس به نمایش می‌گذارد و عکس‌های بهتری را ثبت می‌کند. حال نوت 8 با حفظ ویژگی‌های اس 8 و با اضافه کردن دوربینی دیگر با دیافراگم 2.4 (که عملی کاملا شبیه عمل اپل برای دوربین دوم 7 پلاس است) آمده است تا رقبا را به چالش بکشد. همچنین این گوشی دارای قابلیت زوم اپتیکال 2X است و مانند آیفون 7 پلاس تصاویر بوکه به ثبت می‌رساند و از اس 8 و قاعدتا 7 پلاس تصاویر بهتری را می‌گیرد.

نکته: در مورد این قسمت نمی‌توان به طور قطعی نظر داد و باید مقایسه‌های تخصصی‌تر روی هر دو اسمارت‌فون به خصوص گلکسی نوت 8 انجام بگیرد تا نقاط ضعف و قوت هر دستگاه مشخص شود. اما با توجه به این که طبق بررسی‌ها اس 8 از 7 پلاس یک پله بالاتر است و نوت 8 هم نسبت به اس 8 پیشرفت داشته است علی‌الحساب در این بخش هم کهکشانی جدید سامسونگ را برنده اعلام می کنیم.

برنده این بخش: گلکسی نوت 8

عملکرد: فوق العاده‌ ها

با توجه به قیمت و مشخصات این 2 دستگاه تعجبی ندارد که هنگام صحبت درباره عملکرد از بالاترین سطح در رده خود صحبت کنیم زیرا هر دو در این بخش به معنای واقعی کلمه هیولا به حساب می‌آیند! آیفون 7 پلاس دارای پردازنده اختصاصی A10 اپل است که وقتی با سه گیگابایت حافظه رم همراه می‌شود هیچ بازی و یا نرم‌افزاری وجود ندارد که این تلفن قادر به اجرای آن در بالاترین کیفیت ممکن نباشد. قابل به ذکر است که با توجه به سیستم‌عامل سبک iOS نمی‌توان به اپل برای استفاده از 3 گیگابایت رم خرده گرفت زیرا دستگاه در بهترین حالت از عملکرد خود قرار دارد.

در طرف دیگر گلکسی نوت 8 همراه با پردازنده اسنپ‌دراگون 835 تنها برای بازارهایی خاص و پردازنده ساخت خود سامسونگ یعنی اگزینوس 8895 برای دیگر بازارهای جهان عرضه شده است و حافظه رمی دو برابر 7 پلاس یعنی یعنی 6 گیگابایتی دارد که با توجه به سنگین‌تر بودن سیستم‌عامل اندروید نسبت به iOS استفاده از این مقدار کاملا عقلانی به نظر می‌رسد و همانند 7 پلاس این اسمارت‌فون نیز هر اپلیکیشنی را با بالاترین کیفیت ممکن اجرا می‌کند.

بنابراین هیچ‌یک از این دو دستگاه چیزی در این بخش کم ندارند و شما را نا امید نخواهند کرد و خواهید توانست برنامه و بازی‌های مورد علاقه خود را بدون ذره‌ای استرس و همراه با بهترین عملکرد اجرا کنید.

برنده این بخش: هر دو دستگاه

باتری و دیگر اقلام: کم کاری اپل

برخلاف دیگر بخش‌ها که نوت ۸ با اختلاف کمی پیروز شد، در این بخش با اختلاف فاحشی ۷ پلاس را پشت سر می‌گذارد و پیش‌تازی می‌کند.

آیفون7 پلاس همراه با یک باتری 2900 میلی‌آمپری عرضه می‌شود که با استفاده معمولی می‌تواند شما را تا یک‌ روز همراهی کند. گلکسی نوت 8 یک باتری 3300 میلی‌آمپری دارد که مقداری نسبت به نوت 7 کاهش داشته است و مطمئنا دلیل آن جلوگیری از تکرار قضایای آتش سوزی نوت 7 است که البته سامسونگ ار آن موفق هم بیرون آمده. شما می‌توانید بررسی کامل روند تولید باتری‌های ایمن نوت 8 را درچرا باتری گلکسی نوت 8 آتش نمی گیرد؟ بخوانید.

اما صحبت درباره شارژدهی آن‌ها به این سادگی نیست. زیرا درست است که باتری نوت 8 چیزی برابر با 400 میلی‌آمپر بیشتر حجم دارد اما نوت 8 دارای صفحه‌نمایشی بزرگ و روشن‌تر نیز هست. بنابراین هرگونه اختلافی مطمئنا زیاد نخواهد بود که با توجه به تست‌های سایت منبع اسمارت‌فون اپل به مقدار کمی عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارد.

البته صحبت درباره آپدیت‌دهی و پشتیبانی نرم‌افزاری را فراموش نکنیم زیرا پشتیبانی و آپدیت‌رسانی اپل به اسمارت‌فون هایش به قدری خوب است که فعلا هیچ گوشی اندرویدی توانایی نزدیک شدن به آن را هم ندارد.

نوت 8 دارای فناوری شارژ سریع و شارژ بی‌سیم نیز هست که 7 پلاس فاقد هر دو آن هاست. البته شارژ بی‌سیم فعلا در دنیا کاربرد زیادی ندارد اما تاثیر فناوری شارژ سریع به اندازه‌ای است که زمان شارژ شدن نوت 8 حدودا نصف 7 پلاس است! که آن را نیز می‌‌توانید به صورت دقیق‌تر در مطلب “عمر باتری گلکسی نوت 8 از نگاه فون‌آرنا” مشاهده کنید.

علاوه بر این گلکسی نوت 8 توانایی پذیرش SD Card را نیز داراست تا اگر به فضایی بیشتر از 64 گیگابایت پیش‌فرض خود گوشی نیازمند بودید از درگاه آن استفاده کنید. اما آیفون 7 پلاس فاقد این قابلیت نیز هست و شما باید تا آخر با یکی از سه حافظه 32 گیگابایتی، 128 گیگابایتی و یا 256 گیگابایتی که در همان موقع خرید انتخاب کردید (و به همان نسبت هزینه بیشتری کردید) سر کنید. البته از یاد نبرید که نوت 8 نیز قیمت پایینی ندارد و از اکثر نسخه‌های 7 پلاس گران‌تر هم هست!

همینطور با نوت 8 قادر به استفاده از سامسوگ دکس نیز خواهید بود که در نوبه خود تجربه جالبی خواهد بود.

اشاره به قلم s pen را فراموش کردیم؟ اس پن ویژگی خاص گلکسی نوت 8 و به طور کلی سری نوت سامسونگ است که این بار قابلیت‌های جدیدی مانند قابلیت ترجمه کلمات و جملات نیز به آن اضافه شده است تا تجربه‌ای عالی برای شما از استفاده از آن رقم بزند و البته که آیفون 7 پلاس چیزی شبیه و یا حتی نزدیک به آن را هم ندارد.

به عنوان نکته آخر باید گفت که نوت 8 دارای یک عدد جک 3.5 میلیمتری صدا نیز هست. بوم!..

برنده این بخش: گلکسی نوت 8

نتیجه گیری نهایی: پیروزی بزرگ سامسونگ؟

در حال حاضر زمان مناسبی برای خرید یک آیفون 7 پلاس نیست. زیرا گوشی با یک‌سال سن و افت قیمت کم، آن هم با وجود رقبایی قدرتمند و تازه نفس مانند Note 8 و V30 ارزش خرید بالایی ندارد. البته باید توجه داشت که این مقایسه صرفا برای کسانی بود که قصد انتخاب از بین این دو اسمارت‌فون را دارند و شکست آیفون 7 پلاس در برابر گلکسی نوت 8 اتفاق عجیبی نیست زیرا رقیب اصلی سوگلی جدید سامسونگ آیفون 8 ای خواهد بود که به زودی با امکاناتی فراوان و قدرتی بیشتر از همیشه معرفی خواهد شد تا برای مدتی بازار را به دست بگیرد. بنابراین همیشه زمان معرفی این دو دستگاه را نیز مد نظر داشته باشید.

به عنوان کلام آخر: طبق تست‌ها و مقایسه‌های انجام شده نوت 8 ارزش پولی که برای آن هزینه می کنید (که واقعا هم زیاد است) را تقریبا در تمام جهات داراست. اما اگر تصمیم خود را برای خرید یک اسمارت‌فون از اپل گرفته اید، پیشنهاد ما به شما صبر کردن برای تنها چند هفته است بلکه بتوانید نسخه‌ای را خریداری کنید که اپل به مناسبت سالگرد 10 سالگی آیفون‌هایش حسابی به آن رسیده تا وسیله‌ای خلق کند که تا مدت ها قدرت را در دست داشته باشد و از یادها نرود.

برنده نهایی: سامسونگ گلکسی نوت 8

نظر شما در رابطه با این مقایسه چیست؟ آیا شما نیز نوت 8 را برنده‌ی این مقایسه می‌دانید یا خیر؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
11 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی شیخ زاده

خب مسلما از هر نظر نوت 8 بهتره چون ایفون 7 پلاس واسه یک سال قبله و قانونا نوت 8 رو باید با آیفون 8 مقایسه کرد ک هفته آینده معرفی میشه

Pouya

سلام این تیکه رو بخون
(اپل نیز به زودی 3 اسمار‌ت‌فون جدید خود با نام‌های احتمالی البته تا الآن حداقل 10 نام مختلف برای آن‌ها مطرح شده! آیفون 7 اس، آیفون 7 اس پلاس و آیفون 8 را معرفی خواهد کرد و عقلانی است در صورت نیاز برای خرید تا بعد از معرفی آن‌ها منتظر بمانید اما اگر همین الآن و در اسرع وقت نیاز به خرید یک اسمارت‌فون قدرتمند دارید باید آیفون 7 پلاس را به عنوان نماینده اپل در کنار سامسونگ گلکسی نوت 8 در نظر داشته باشید.)
این مقاله واسه کسانیه که الان میخوان بخرن

ahmad

دقیقا حرفت درسته ولی دقت کنید اگه هدف خرید باشه حق با شماس اما اگه هدف مقایسه بهترینهای دو شرکت باشه غیر منصفانه هست بعد معرفی آیفون ۸ مقایسش با نوت ۸ کاملا منطقیه

BENI.chalton

این که دیگه مقایسه نمیخواست کاملا مشخص بود که نوت 8 برنده هست،نوت هشت بهترین گوشی سال 2017 شناخته شده پس طبیعی هست برنده باشه،اینم بگم ترنجی یه جاهایی خیلی میخواستی اپل رو ببری بالا تا زیاد شکستش به چشم نیاد ولی کاملا مشخص بود نوت با اختلاف زیاد برنده بشه.

Peiman

هنوز نه پیکسل ها معرفی شدن نه آیفون نه میت، زوده برای نتیجه گرفتن

Pouya

سلام خدمت تیم ترنجی لطفا اصلاح کنید تو بخش طراحی توجه توچه نوشته شده?

Yas

سلام
بنظرم قدرتمندترين اسمارتفون امسال (٢٠١٧) آيفون٨ باشه نه نوت٨
چون ب مناسبت ١٠سالگى اپل داره رو اين مدل خاص سنگ تموم ميزاره
فقط اگ ظرفيت باترى و با شارژ سريع رو اضافه كنه بهش ديگه تمومه

Mortazavi

یه مقایسه عالی به دور از تعصب ولی در مورد دوربین بنظرم اس8 کیفیت بهتری از نوت8 داره و تو مقایسه ها عکس های شارپ تر و با رنگهای بهتری میگیره که به نظر من بخاطر وجود سنسور قوی سونی تو اس8 است و سنسور ایزوسل نوت8 با وجود لنز دوم و امکانات بیشتر ولی کیفیت کمتری نسبت به سنسور سونی موجود تو اس8 داره.

ahmad

منم عکسارو دیدم حس کردم اس۸ بهتره الان اس ۸ من عالی عکس میگیره با مقایسه هویی که از نوت ۸ و اس۸ دیدم حس میکنم اس۸ دوربین بهتری داره

mTAAHAAm

نوت۸ به طور طبیعی برتری داره.
فاکتور قیمت هم باید در نظر گرفته بشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
پارسا گل‌نیا
زندگی یعنی تِک، سریال و فوتبال :)اگه سوالی بود با Parsagolnia@gmail.com در ارتباط باشید.