حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رژیم‌های لاکتیک پروتئین برای کاهش وزن و عوارض جانبی آن

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، پزشکی و سلامت، تناسب اندام

رژیم‌های پروتئینی با کاهش اشتها و به حداقل رساندن کل کالری مصرفی باعث کاهش وزن می‌شوند. هرچند در کوتاه‌مدت تاثیر چشم‌گیری دارند اما جایگزینی آن‌ها در تغذیه به عنوان وعده‌های غذایی کار عاقلانه‌ای نیست. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

پروتئین به رشد و شکل‌گیری عضلات و ماهیچه‌ها کمک می‌کند و فعالیت این ماده در بدن تا حدی گسترده است که می‌توان گفت تقریبا در همه‌ی عملکردهای سلول نقش دارد. نیاز افراد به پروتئین براساس وزن، سن و فعالیت روزانه متفاوت است اما اکثر افراد حداقل به 50 گرم پروتئین در روز نیاز دارند که به راحتی با مصرف لوبیا، عدس، آجیل، گوشت، تخم‌مرغ و محصولات لبنی تامین می‌شود.

 

  • رژیم‌های لاکتیک پروتئین، نسبت به موادغذایی، پروتئین بیشتری دارند که همین امر باعث کاهش وزن و رشد عضلات می‌شود.
  • بیشتر رژیم‌های پروتئینی، استفاده از پروتئین‌های مکمل را جایگزینی برای وعده‌های غذایی می‌دانند.
  • حداقل باید یک وعده در روز مصرف شوند.
  • اگر به عنوان تنها منبع غذایی مورد استفاده قرار گیرند، برای سلامتی خطرناک است.
  • در صورت داشتن رژیم پروتئینی باید مقدار پروتئین مصرفی در موادغذایی و مکمل‌ها بررسی شوند.

رژیم‌های پروتئینی چگونه عمل می‌کنند؟

رژیم‌های پروتئینی چیزی بیش از پروتئین ساده هستند. معمولا حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در میوه‌ها، سبزیجات و سایر موادمغذی می‌باشند. مصرف مکمل‌های پروتئینی باعث ایجاد سیری در فرد می‌شود. بنابراین افرادی که پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دارند یا از قرص و پودرهای پروتئینی استفاده می‌کنند، اشتها کمتری داشته و کمترغذا می‌خورند.

 

نقش پروتئین در بدن چیست؟

پروتئین بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن مانند رشد و ترمیم اندام‌ها را برعهده دارد. مهم‌ترین تاثیر آن بر استخوان، ماهیچه‌ها و پوست است. همچنین در تولید و سنتز آنزیم‌ها و هورمون‌ها نقش مهمی دارد.

خطرات و عوارض جانبی رژیم‌های پروتئینی

مصرف مکمل‌های پروتئینی به جای وعده‌های غذایی، اشتباهی بزرگ است که همه‌ی پزشکان آن را رد می‌کنند چرا که بدن نمی‌تواند همه مواد موردنیاز خود را از یک منبع غذایی تامین کند. گاهی بدن تا حدی دچار کمبود ویتامین و سایر موادمغذی می‌شود که اختلالاتی در متابولیسم و سوخت و سازش ایجاد شده و باعث کاهش وزن شدیدی می‌شود.

بعضی از این مکمل‌ها، برای ایجاد طعم بهتر از مواد طعم دهنده قندی استفاده می‌کنند که باعث افزایش قند خون افراد می‌شود. علاوه‌بر این، هضم و متابولیسم این قندهای افزودنی برای بدن دشوار بوده و به ناچار مجبور به فعالیت بیشتر شده و در نتیجه کبد و کلیه آسیب‌های جدی می‌بینند. بعضی از افراد هم دچار تهوع، استفراغ و نفخ می‌شوند.

بررسی آزمایش‌های تعدادی از افراد که از این مکمل‌ها استفاده کرده‌اند، نشان می‌دهد بدن برخی از آن‌ها دارای سطح بالایی از آلاینده‌های غیربهداشتی خوراکی هستند.

با توجه به شرایط و آسیب‌های رژیم‌های سخت پروتئینی، متخصصان تغذیه و پزشکان مصرف غذاهای غنی از پروتئین مانند شیر، گوشت بدون چربی و تخم مرغ را به جای پروتئین‌ها مکمل توصیه می‌کنند و برای کاهش وزن باید مواد غذایی کم ارزش با کالری بالا را حذف کرده و به جای آن از تخم مرغ، گوشت بدون چربی، عدس، انواه میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنند، همچنین نباید ورزش مداوم را از یاد ببرند!

 

شما به عنوان یک ورزشکار، چقدر این موارد را رعایت می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mTAAHAAm

ممنون از مقاله کامل و کاربردی تون. بهترین کار افزایش میزان استفاده از سبزیجاته( هرچند سبزیجات ناسالم هم پیدا می شه )

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h