حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ترنج‌نما: بررسی مسائل گیمینگ در ایران با چاشنی اندکی طنز!

در این مطلب بنده قصد دارم که درباره‌ی مسائلی که در رابطه با گیمینگ و دیسک‌های گیم در داخل ایران وجود دارد صحبت کنم. با ما همراه باشید و نظرتان را در این‌باره با ما در میان بگذارید.

ترنج‌نما همان راهنمای ترنجی است. با لحن خودمونی و البته جدی و خیلی زیبا به مسائلی می‌پردازیم که باید به آن‌ها پرداخته شود!

همانطور که می‌دانید ایران غول بزرگی در زمینه‌ زیرپا گذاشتن قانون کپی رایت می‌باشد! به طوریکه قفل استفاده از دیسک کپی در 90 درصد از کنسول‌های ساخته شده توسط کمپانی‌های بزرگ در ایران شکسته شده است و شما می‌توانید دیسک‌های بازی هایی که کپی شده‌اند را با مبالغی ناچیز خریداری و استفاده کنید اما به لطف خدا و یاری عوامل مختلف هنوز موفق به شکست دادن PlayStation 4 و X Box 1 نشده‌اند.

یکی از عواملی که در این موضوع نقش دارد حجم زیاد دیسک‌ها و بازی‌های این کنسول‌هاست که اگر بخواهند از آن‌ها کپی برداری کنند به 20 تا 30 سی دی معمولی و یا تعداد زیادی دی‌وی‌دی نیاز دارند!( البته از آن‌جایی که اینجا ایران است و گره‌ای که با دست باز نمی‌شود را با دندان باز می‌کنند و برای دور زدن سونی و مایکروسافت راه حلی دیگر کشف کرده‌اند که در آینده توضیح خواهیم داد.)

 

البته این موضوع موجب بازار گرمی بسیار زیادی برای دوستان مغازه دار در میدان امام‌خمینی (توپ‌خونه خودمون) شده است! به طوریکه به گفته‌ی خودشان 80 درصد از سود مغازه‌شان را ازین راه بدست می‌آورد. چه راهی؟ تعویض بازی!

در ایران به دلیل مسائل مختلف دیسک بازی‌ها (مخصوصا بازی‌هایی که جدید منتشر می‌شوند) قیمت بالایی دارند و معمولا از 50 تا 250 هزار تومن فقط هزینه‌ی خرید یک دیسک می‌باشد. طبیعیست که یک شخصی که علاقه به گیم دارد نمیتواند حتی از پس هزینه‌ی خرید دیسک بربیاید چه رسد به هزینه‌های دیگر! همانطور که گفتم اینجا ایرانه یعنی کشوری که بازی بخر، ببر، بازی کن، بیار!

درسته! شما می‌توانید به همراه کنسول خود دو دیسک خریداری کنید و با کمک آن دو تمام بازی‌های دیگر را بازی کنید؛ به این صورت که وقتی دیسکی را خریداری کردید بسته به نوع و سال ساخت بازی قیمتی دارد که شما می‌توانید پس از خسته شدن از آن به مغازه رفته، آن را تحویل دهید و به جای آن بازی هم قیمتی دیگر تحویل بگیرید. البته می‌توانید مبلغی روی مبلغ دیسک بازی خود گذاشته و دیسک بازی دیگری که دلخواهتان است تهیه کنید.(که به لطف عزیزان فروشنده بیشتر مواقع همین امر پیش می‌آید و شما مجبور خواهید شد که پول بیشتری صرف کنید و به قول معروف روی بازی که خریدید ضرر می‌دهید).

 

خب به مسئله‌ی تعویض دیسک رسیدگی کردیم حال نوبت به مسئله‌ی خرید دیسک می‌رسد. اینجا حتی اگه پولدارم باشی و بخوای دیسکاتو خریداری کنی بازم با کلی بدبختی همراهی! مسئله‌ی پلمپ و باز!

وقتی به یک مغازه فروش بازی میرید و میخواید که بازی بخرید فروشنده از شما می‌پرسد که بازی پلمپ میخواهید یا باز؟

که بازی‌های پلمپ بازی‌هاییست که بدون استفاده باقی ماندن و نو هستند که قیمت بالاتری دارند و بازی‌های باز نیز بازی‌هایی هستند که شخصی آن‌ها را خریداری و بازی کرده و پس از بازی کردن آن را فروخته یا با بازی دیگر همانند بخش قبل تعویض کرده که خب قیمت کمتری نسبت به پلمپ دارند.

در اینجا نیز فکر دوستان برای سود بیشتر به کار افتاده و بازی‌های استفاده شده را با پلاستیک و سشوار نو می‌کنند! پلمپی آسان، سودی بیشتر!

نگران نباشید در اینجا به شما نحوه‌ی تشخیص پلمپ واقعی از تقلبی را آموزش می‌دهیم؛ به عکس‌های زیر توجه فرمایید:

 

همانطور که مشاهده می‌کنید دیسک بالایی پلمپی است که دوستان زحمت آن را کشیده اند و دیسک پایینی دارای پلمپ اصلی می‌باشد. توجه شما را به عکس‌های بیشتر در این زمینه جلب می‌نماییم:

بله! ازین راه می‌توانید پلمپ واقعی را از تقلبی تشخیص دهید و ازین پس بیشتر مواظب این باشید که کلاه سرتان نرود!

 

راه دوم تهیه بازی؛ شما می‌توانید با پرداخت هزینه یک یا دو بازی پلمپ صاحب ده بازی شوید. با این تفاوت که این بازی‌ها برروی هارد کنسول شما قرار خواهند گرفت. به این صورت که شما کنسولتان را به یکی از فروشنده‌ها رسانده و از او درخواست کپی بازی برروی هاردتان می‌کنید سپس فروشنده لیستی از بازی‌هایی که به صورت موجود دارد را در اختیار شما قرار می‌دهد شما ده عدد یا بیشتر را انتخاب کرده و هزینه‌ای حدود 250 تا 350 هزار تومان پرداخت می‌کنید و کنسول خود را به مدت 24 ساعت به دست عزیزان سپرده و سپس صاحب چندین بازی برروی هارد می‌شوید. البته در اینجا نیز پای سود بیشتر به میان می‌آید و اگر خدایی نکرده شیطان آن فروشنده را گول بزند که بیشتر اوقات هم می‌زند؛ در آن بیست و چهار ساعت کنسول شما را به آرامی باز کرده و برخی از قطعات آن را با قطعات دست دوم و یا رده پایین تعویض می‌نماید پس در واقع شما که قصد سود در خرید بازی را داشتید سوز بیشتری دریافت می‌کنید!

 

 

راه سوم تهیه بازی؛ این همون قضیه دور زدن کمپانیه تو خرید دیسک و … که با این راه شما با پرداخت مبلغ خیلی ناچیزی از حدود 5 تا 70 هزار تومان صاحب یک تا چندین بازی مختلف شوید. و این راهی نیست جز خرید اکانت!

این راه مختص به کنسول پلی استیشن 4 می‌باشد. در این کنسول شما وقتی که میخواهید بازی کردن را برای بار اول شروع کنید باید اکانتی برای خود بسازید و اگر بخواهید به صورت آنلاین بازی کنید و یا به صورت آنلاین بازی خریداری کنید باید اکانت PSN بسازید. در این راه تهیه‌ی بازی، شما از طریق کانال‌های متعدد در تلگرام و یا راه‌های دیگر اقدام به خرید اکانت شخص بیچاره‌ای می‌کنید که آن را هک کرده‌اند و ایمیل و رمز آن شخص را بدست آورده اند.

متوجه مسئله نشدید؟ بیشتر توضیح می‌دهم.

وقتی که شما از طریق PSN خود به صورت آنلاین بازی را خریداری می‌کنید این بازی در تاریخچه اکانت شما حفظ خواهد شد به منظور اینکه اگر روزی این بازی از روی هارد شما پاک شد بتوانید بدون پرداخت دوباره‌ی هزینه، آن را دانلود کنید. و عزیزان هموطن نیز ازین قابلیت به نحو احسنت استفاده کرده‌اند به این روش که؛ شما یک اکانت خریداری می‌کنید سپس صاحب اصلی اکانت را دی‌اکتیو کرده و خود وارد اکانت او می‌شوید. سپس بازی‌ها و یا والپیپر‌های و چیزهای دیگری که آن شخص خریداری کرده است را به لیست دانلود خود اضافه میکنید، سپس از اکانت آن شخص خارج شده و به اکانت خودتان وارد می‌شوید و فایل‌های اضافه شده به لیست دانلودتان را بر روی اکانت خودتان دانلود و نصب می‌کنید. البته نگران حجم دانلود نیز نباشد که برای آن هم فکر شده است به این صورت که حجم بازی‌ها به صورت گیگابایتی به فروش می‌رسد و هزینه‌ی بسیار پایینی (از گیگابایتی 100 تومان تا 500 تومان) بر می‌دارد.

بله! به همین راحتی و ارزانی شما صاحب چندین بازی بر روی هارد خود شدید. البته خرید اکانت و استفاده از آن مراحل متعددی دارد که در پستی جداگانه توضیحات و آموزش تکمیلی آن را خدمتتان ارائه خواهم کرد.

در نظر داشته باشید به خاطر اینکه این بازی‌ها به نام اکانت شخص دیگری ثبت شده‌اند اگر شما قصد بازی کردن به صورت آنلاین را داشته‌باشید نیازمند این هستید که ریسکی را بپذیرید، زیراکه اگر سرور سونی به صورت اتفاقی متوجه این امر شود این احتمال می‌رود که دستگاه شما Ban شود و برای مدتی قادر به استفاده از کنسول خود نباشید. البته این فقط احتمال چند درصدی است که وجود دارد و خیلی از دوستان هستند که با خیال راحت به صورت آنلاین نیز بازی می‌کنند.

 

البته در نظر داشته باشید که اگر شما بخواهید به صورت آنلاین بازی بکنید باید سرویس ماهانه PlayStation Plus تهیه کنید تا به شما اجازه‌ی بازی به صورت آنلاین داده شود. پلی استیشن پلاس به صورت یک ماهه، سه ماهه و دوازده ماهه به فروش می‌رسد که قیمت چندان پایینی نیز ندارد و باز هم خرج شما بالا می‌رود. اما!

درسته! نگرانی به دل خود راه ندهید که اینجا ایران است و نابغه‌ترین افراد جهان را دارد!

شما خیلی راحت می‌توانید از همان راه خرید اکانت، پلی‌استیشن پلاس نیز تهیه کنید، حتی پلاس‌های یک ساله‌ای که دوباره تمدید نیز می‌شوند! به چه قیمتی؟ 5 تا 10 هزار تومان! و با خیال راحت به بازی به صورت آنلاین بپردازید.

 

روش‌های مختلف تهیه بازی را برای شما بازگو کردم حال به زمان عرضه بازی در ایران می‌رسیم.

عرضه بازی جدید در ایران حدودا یک هفته تا ده روز قبل از عرضه‌ی جهانی بازی اتفاق می‌افتد. تکرار می‌کنم یک هفته الی ده روز قبل از عرضه‌ی جهانی! بله! درست شنیدید. باز هم می‌گویم وطنم پاره‌ی تنم ای زادگاه و میهنم ایـــران! و جالب تر از آن این است که قبل از عرضه‌ی جهانی جوانان غیور ما حتی به صورت آنلاین نیز بازی را انجام می‌دهند و در این‌جاست که سرور‌های آنلاین بازی سر به بیابان می‌گذارند!

 

بازی‌های کنسول‌ها نیز حجم‌های مختلفی دارند که از حدود ده و پانزده گیگ شروع شده و تا پنجاه و خورده‌ای ادامه دارد البته برای بازی‌های بزرگی مثل GTA V یا شبیه آن هر چند وقت یک بار آپدیتی به حجم چندین گیگ منتشر میشود که بدون آپدیت کردن از ادامه‌ی بازی به صورت آنلاین منع می‌شوید.

 

انواع کنسول‌های روز دنیای کنونی هم که حتما خودتون میشناسید:

PlayStation 4

سخت افزار این کنسول عبارت است از:

پردازنده اصلی: CPU : x86-64 AMD “Jaguar”, هشت هسته‌ای

GPU : 1.84 TFLOPS, AMD Radeon™ based graphics engine

مموری: GDDR5 8GB

حافظه داخلی: 500GB,1TB

ابعاد: 265 * 39 * 288 میلی‌متر

وزن: 2.1 کیلوگرم

ورودی/ خروجی: Super-Speed USB (USB 3.1 Gen1) port × 2 و AUX port × 1

 

PlayStation Slim

این کنسول تنها در ابعاد با پلی استیشن عادی تفاوت دارد.

 

PlayStation Pro

این کنسول با کنسول اصلی دارای تفاوت‌هایی می‌باشد. از جمله:

پردازنده: GPU: 4.20 TFLOPS, AMD Radeon™ based graphics engine

ابعاد: 295×55×327 mm

وزن: 3.3 کیلوگرم

خروجی AV: HDMI™ out port (supports 4K/HDR) ,DIGITAL OUT (OPTICAL) port

 

PS VR

همانطور که اکثر شما می‌دانید کمپانی سونی برای کنسول خود یعنی پی‌اس 4 یک عینک واقعیت مجازی نیز منتشر کرد تا هیجان بازی های خود را به حداکثر برساند. می‌توان گفت که هیجان انگیز ترین بازی که می‌توان با این عینک نیز انجام داد Resident Evil 7: Biohazard می‌باشد که این بازی تلفیقی از ترس و هیجان و آدرنالین را در شما ایجاد می‌کند. در کل این عینک واقعیت مجازی با اینکه اولین در نسل خود بود اما توانست جای خوبی در دل طرفداران پیدا کند و مورد استقبال قرار گیرد. البته دوربین این کنسول هم که نیاز به معرفی ندارد و همه آن را می‌شناسند و اکثرا حداقل یک بار در خفا با آن Just Dance بازی کرده‌اند.

 

X Box One

میرسیم به کنسول کمپانی بزرگ؛ مایکروسافت، که البته بر خلاف مدل قبلیش یعنی X Box 360 نتوانست آنطور که باید و شاید در دل مردم جا پیدا کند و در بیانی دیگر شکست را در مقابل سونی قبول کرد اما خبرها ازین قرار است که نسل بعدی این کنسول یعنی X Box One X که در آینده رونمایی خواهد شد کنسولی قوی و با سخت افزار‌های پر قدرت به بازار راه خواهد یافت. باشد که درخشش دوباره‌ی این کمپانی در زمینه‌ی گیمینگ را ببینیم!

Nintendo Switch

نینتندو سویچ که جدیدترین محصول کمپانی نینتندو می‌باشد. این کنسول تلفیقی از یک کنسول دستی و یک صفحه نمایش است که با قیمت 300 دلار وارد بازار شد. نپرسید تو ایران چنده! نینتندو سویچ یک کنسول جالب و همراه که میتونید هر جایی از آن استفاده کنید ساخته شده واسه کساییه که به گیمینگ اعتیاد دارند( خوراک سر کلاس دانشگاس).

 

خب انواع کنسولم که بهتون معرفی کردیم می‌رسیم به بحث دوستان PC Gamer

همانطور که می‌دانید بسیاری از کسانی که به گیم علاقه دارند از طریق پی‌سی به اینکار مشغولند چرا که به عقیده‌ی خودشان سخت‌افزار کامپیوتر بسیار راحت قابلیت ارتقا دارد و می‌توان بهترین استفاده را از آن کرد. البته حتی اگر بر روی پی‌سی نیز قصد بازی حرفه‌ای و آنلاین را دارید باید بازی‌های اورجینال تهیه کنید تا به شما اجازه‌ی بازی به صورت آنلاین داده شود.

 

به طور خلاصه هر کسی علاقه و نظر خاصی دارد، برخی طرفدار سونی، برخی مایکروسافت و برخی نیز پی‌سی باز هستند و با ماوس و کی‌برد راحت ترند، هستند افراد دیگری که با Dualshock سونی راحت‌ترند و اشخاص دیگری که با کنترلر ایکس‌باکس بهتر بازی می‌کنند. البته افرادی که به کنسول پی‌اس 4 علاقه دارند اما به دلیل اینکه به دسته‌ی ایکس باکس عادت دارند از خرید آن امتناع می‌کنند نگران نباشند، چراکه می‌توانند از Nacon Pro Controller استفاده کنند که شباهت زیادی به کنترلر ایکس باکس دارد.

 

در آینده با پست‌های بیشتری در رابطه با گیمینگ در خدمتتان خواهیم بود.

 

دیدگاه شما درباره‌ی این پست و لحن طنز آمیز و مسائلی که دربارش صحبت کردیم چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amirhossein

با سلام
ببخشید اگه اکانت ps plus بخریم بازم امکان بن شدن کنسول هست؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علیرضا خدادادی
مدرس و مترجم زبان انگلیسی، نویسنده، منتقد فیلم و گیم