حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اطلاعات کاملی درباره پیکربندی پردازنده رایزن تردریپر 1900X منتشر شد؛ نیمی فعال و نیمی غیر فعال!

نوشته

6 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سخت‌افزار، مطالب ترنجی

اخیرا اطلاعات بیشتر و کامل‌تری در مورد پیکربندی هسته‌ای یک پردازنده از خانواده ThreadRipper موسوم به TR 1900X منتشر شده است که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

شرکت AMD از قدیم الایام تا به حال برای بسیاری از افراد در زمینه تولید پردازنده‌های مرکزی نامی آشنا است؛ شاید در گذشته آنچنان سهم بازار AMD در این زمینه مطلوب نبوده، اما در حال حاضر معماری Ryzen همه چیز را برای AMD تغییر داده است. آخرین نسل پردازنده‌های مرکزی رده HEDT از سوی AMD نسل ThreadRipper نام دارد، نسل فعلی از ابتدای انتشار اخباری در مورد پیکربندی این پردازنده‌ها نظر بسیاری از کاربران را توانست به خود جلب کند که چندین شایعات نیز در مورد آنها انتشار یافته بود و در هر صورت جو گرم و جذابی را برای این نسل ساخته بود؛ یکی از این شایعات بسیار داغ در مورد پیکر بندی پردازنده‌های ThreadRipper است، این شایعات از دلید (جدا سازی سطح IHS) یک پردازنده ThreadRipper توسط اورکلاکر مشهور Der8auer شروع شد. وی طی انجام این کار متوجه حضور 4 قطعه سیلیکونی شد که در گذشته خبر آن در وب‌سایت ترنجی منتشر شده بود، نظر بسیاری کاربران در سرتاسر جهان نیز درباره این قضیه جالب بود! اما هر آنچه که بود و گفته شده است اهمیتی ندارد، حال وقت شرح کامل این است تا بدانیم دقیقا هر قطعه سیلیکونی موجود در این پردازنده‌ها چه سهمی از تشکیل این پردازنده‌ها دارند.

اطلاعات منتشر شده صحیح درباره این پردازنده‌ها در مورد یک نمونه پردازنده Ryzen Threadripper 1900X می‌باشد؛ لازم به ذکر است این مدل با برچسب قیمت 549 دلار عرضه شده است و حال اطلاعات موشکافانه‌تری در مورد آن در دسترس قرار گرفته است. اگر سطح IHS این پردازنده هم باز نشود باز ساختار Multi-Chip Module یا به اختصار MCM مانند آن را به دلیل بزرگی می‌توان حدس زد؛ چنین ساختاری را به شرح ساده می‌توان گفت که این پردازنده در اصل از چند پردازنده کوچک‌تر تشکیل شده است، هر کدام از قطعه‌های سیلیکونی مشاهده شده در پست مربوط به اولین دلید آن، CCX نام دارند؛ اگر هنوز در اطراف خود افرادی را می‌بینید که بر این باورند که دو قطعه سیلیکونی موجود در این پردازنده‌ها برای همه مدل‌ها کاملا غیر فعال هستند کافی است تا تصویر شاخص این پست را به این دسته از دوستان نشان دهید زیرا در این یک مدل شرایط چنین است :- ) اگر قرار باشد دقیق‌تر توضیح دهیم بهتر است از اول کار شروع کنیم.

در تصویر پست گذشته مشاهده کردید که چهار قطعه سیلیکونی در زیر لایه IHS قرار گرفته است، هر کدام از این قطعه ها Die نام دارند که در ساختار ThreadRipper چهار Die قرار گرفته است. هر کدام از این Die ها بصورت کلی به دو واحد CCX و دیگر کنترلرها منتهی می‌شود، هر واحد CCX دارای 4 هسته پردازشی و 8 رشته پردازشی منتهی می‌شود و در کنار آن از 8 مگابایت حافظه کش L3 یا سطح سوم تشکیل شده است، در مجموع اگر روی کاغذ همه مشخصات را کنار هم بگذاریم مشخصاتی از پردازنده‌ای 8 هسته ای و 16 رشته پردازشی را خواهیم داشت. در پردازنده TR1900X مشاهده کردیم که دو واحد Die بصورت کامل غیر فعال هستند و دو واحد دیگر هر کدام فقط یک واحد CCX فعال را در خود دارند؛ با این حال اگر بخواهیم شرایط فعلی را با یک نظر ساده بکار بگیریم تا مشخصات پردازنده پرچم دار TR1950X را بیابیم، شاید در این مدل قدرتمند فقط دو Die با چهار CCX (2 واحد به ازای هر کدام ) فعال خواهیم داشت و دو قسمت Die شماره 1 و 3 غیر فعال است. در هر صورت بهتر زیاد به این نوع نظرات بسنده نکنیم، هر چه که در زیر پوست ThreadRipper باشد این پردازنده‎ها با شرایط فعلی نشان داده‌اند پردازنده‌هایی در رده HEDT با قیمت به کارایی بالایی هستند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محمد نعمتی
Live, Don't just exist