حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه اکسپریا ایکس زد 1 با گلکسی نوت 8

چه چیزی هیجان انگیزتر از مقایسه دو پرچمداری که تازه به بازار معرفی شده ند و شاید خیلی ها بین خرید آن ها شک داشته باشند؟ اکسپریا ایکس زد 1 (Xperia XZ1) پرچمدار نیمه دوم سونی و گلکسی نوت 8 پرچمدار نیمه دوم سامسونگ هستند که قرار است در این مطلب رو در روی هم قرار بگیرند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به مقایسه ویدیویی گلکسی نوت 8 و اکسپریا ایکس زد 1.

در یک جمله کوتاه می توان گفت این دو دستگاه از دو دنیای متفاوت رو در روی هم قرار خواهند گرفت. دو محصول حاصل دو تفکر کاملا متفاوت که قرار است در یک بازار با هم رقابت کنند. کدام تفکر برنده میدان خواهد بود؟ تفکر ژاپنی سونی یا تفکر کره ای سامسونگ؟

گلکسی نوت 8 با نمایشگر بزرگ بدون حاشیه و دوربین دوتایی، اکسپریا ایکس زد 1 با اندروید 8 و قابلیت اسکن 3 بعدی! پس از عرضه به بازار باید دید کدام یک را کاربران بیشتر می پسندند اما در حال حاضر ما می خواهیم یک بررسی مختصر بین این دو دستگاه را ببینیم. ابتدا اجازه بدهید ویدیو مقایسه اکسپریا ایکس زد با گلکسی نوت 8 را ببینیم:

[aparat id=”0TQoA”]

ابتدا دو دستگاه را دست می گیریم و متوجه تفاوت در اندازه فیزیکی آن ها می شویم. گلکسی نوت 8 با نمایشگر 6.3 اینچ و اکسپریا ایکس زد 1 با نمایشگر 5.2 اینچی، تفاوت 1.1 اینچی در اندازه نمایشگر باید در اندازه فیزیکی خیلی بیشتر از این ها نمود کند اما به دلیل حاشیه های ناچیز نمایشگر سوپرامولد QHD گلکسی نوت 8 این دستگاه آنقدر کوچکتر از حد یک نمایشگر 6.3 اینچی ظاهر می شود که تفاوت زیادی با اکسپریا ایکس زد 1 با نمایشگر 5.2 اینچی FHD ندارد.

این حاشیه ها آنقدرها هم بی دلیل نیست و سونی هنوز بلندگوهای استریو دوتایی خود در لبه جلویی دستگاه را حفظ کرده است. حداقل می توان خوش بین بود که این همه حاشیه مثل آیفون ها بیهوده و بی دلیل نیست! البته به عقیده شخص بررسی کننده این حاشیه زیاد می تواند برای اشخاصی که خیلی بازی می کنند فضای استراحت بهتری باشد!

حسگر اثرانگشت مهم است!

حسگر اثرانگشت اما مورد دیگری است که برتری مشخصا با اکسپریا ایکس زد 1 است، جایی که سامسونگ حسگر اثرانگشت خود را روی نقطه کرنر (!) و حتی آنور تر قرار داده است، سونی جایی بسیار ارگونومی و روی لبه سمت راست دستگاه زیر دکمه قفل را انتخاب کرده است. البته گلکسی نوت 8 اسکنر عینبیه چشم دارد که اگر از آن استفاده کنید، حسگر اثرانگشت از یاد برده می شود.

درباره نمایشگر می توان گفت که تفاوت بسیار است، چه در اندازه و چه در رزولشن که البته بالاتر ذکر کردیم. هر دو نمایشگر توانایی پخش محتوای HDR را دارند.

درباره طراحی همچنین می توان گفت طراحی آلومینیومی اکسپریا ایکس زد 1 اثرانگشت کمتری نسبت به گلکسی نوت 8 جذب می کند که این نکته خوبی است. شایان ذکر است که خیلی ها نسبت به دستگاه شیشه ای حس خوبی از بابت مقاومت هم ندارند!

اندروید 8

سیستم عامل به روز اکسپریا ایکس زد 1 یعنی اندروید 8 یک نکته مثبت دیگر نسبت به گلکسی نوت 8 به شمار می رود. گلکسی نوت 8 اما در مقابل رابط کاربری بسیار غنی تر و پرکاربردتری دارد.

گلکسی نوت 8 یک برتری ویژه به نام قلم دارد. S Pen به شما امکاناتی می دهد که هیچ دستگاه دیگری به شما نخواهد داد. با دیجیتایزر حساس به 4096 سطح فشار این دستگاه تبدیل به یک بستر بسیار حرفه ای برای طراحان می شود. طبق گفته راوی با توجه به اینکه شما می توانید فایل ها خود را به صورت PSD ذخیره کرده و در فوتوشاپ به صورت لایه به لایه آن را ویرایش کنید!

S Pen

از نظر مشخصات باید گفت اکسپریا ایکس زد 1 چیپست اسنپدراگون 835 را به همراه 4 گیگابایت حافظه رم دارد اما گلکسی نوت 8 چیپست اگزینوس 8895 به همراه 6 گیگابایت حافظه رم. چیپست ها می توانند عملکرد نزدیک به هم داشته باشند اما حافظه رم بیشتر برای گلکسی نوت 8 می تواند یک نکته برتری باشد.

عکاسی تله

دوربین ها بخشی است که تفاوت مشخص بین این دو دستگاه وجود دارد. سامسونگ با دو دوربین و اکسپریا ایکس زد 1 با یک دوربین برای تصویر برداری اصلی ارایه شده اند. سامسونگ امکان عکاسی تله و دو برابر زوم بدون افت کیفیت را با لنزهایی دارای لرزشگیر اپتیکال ارایه می کند اما در مقابل سونی یک دوربین بدون لرزشگیر اپتیکال را به شما خواهد داد. دوربین سونی 19 مگاپیکسلی است و این یعنی اندازه تصویر بزرگ تر که البته لزوما به معنی کیفیت تصویر بهتر نیست. همچنین سونی قابلیت ویژه و منحصر به فرد اسکن 3 بعدی را ارایه می کند که گلکسی نوت 8 آن را ندارد.

در نهایت برای باتری باید گفت هر دو دستگاه نسبت به اندازه خود ناامید کننده هستند. گلکسی نوت 8 باتری 3300 و اکسپریا ایکس زد 1 با باتری 2700 میلی آمپری ارایه می شود.

نظر شما درباره اکسپریا ایکس زد 1 یا گلکسی نوت 8 چیست؟ کدام یک از این دو انتخاب شما است؟ چرا؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

این مقایسه اصلا درست نیس ولی در کل به جز طراحی بنظرم در بقیه بخش ها سونی میتونه رقابت کنه

ahmad

راستی یه چیز باور نکردنی بگم بهتون تست باتری نوت 8 تو چند کانال مهم یوتیوب اومده و نوت 8 تونسته اس8 پلاس رو شکست بده واقعا جای تبریک داره این سامسونگ هر چند انتظار باتری خیلی بهتر رو داشتم ولی همینکه به اندازه اس8 پلاس نگه میداره قابل قبوله

Pouya

اره واقعا من قبلا هم گفتم همونطور که شایعات اس ۸ منتشر شد و همه طرافدارای گوشیه خوشدست گفتن کای این چه اندازه بزرگی شد و موقع معرفیش دیدیم که چه شاهکاری کرد تو طراحی و ارگونومیش همونطورم احتمالش بود که با باتری با حجم کمتر عمر باتریش از اس ۸ پلاس بالاتر بشه

Sadeghh

مقایسه که خیلی کاربردی نبود و صرفا یه مقایسه کلی بود
قابلیت فیلم برداری فوق اهسته xz1 هم بد نبود اشاره میشد هرچند که چیز جدیدی نیست ولی در مقام مقایسه بین دوربین این دو گوشی باید گفته بشه به نظرم
یه چیز دیگه هم که به نظر من درست نیست اینه که حسگر عنبیه به هیچ وجه جای حسگر اثر انگشت رو نمیتونه بگیره، اصلا راحتی و سرعت اون رو نداره

mTAAHAAm

این دو گوشی دو کلاس متفاوت هستند و مقایسه شون منطقی نیست

Peiman

تنها برتری xz1 بدنه یکپارچه فلزی هست، سامسونگ و اپل به خاطر شارژ وایرلس شیشه میزنن.البته سوپر اسلوموشن هم هست اما نرم‌افزار افزارش کامل نیست و… 3d creator هم به نظر من اصلا قابلیت کاربردی نیست. اما نوت صفحه بهتر، رابط کاربری زیباتر و کارآمد تر و قلم عالی و دوربین دوگانه با لرزشگیر اپتیکال و از همه مهمتر طراحی خیلی زیبا تر و…
در کل نوت ۸ میپسندم.

Faraz

خدایی از نظر طراحی خیلی عقبه سونی ..هر دو گوشی های عالی هستند…نظر من نوت هشت هست قطعا

Shahryar

سامسونگ شده مثل ماشینای کره ای،از لحاظ چهره چیزی کم ندارن،ولی وقتی سوارشون میشی و میرونی احساس میکنی ی چیزی کم دارن،حالا جالب کاربرای خود سامسونگ خودشون با ایج بودن نمایشگر ی سری مشکلات دارن!
ولی ای کاش سونی برا بستن دهن ی عده هم شده،ی کم طراحیشو عوض میکرد،اونوقت بنظرم بهترین گوشی اندروید میشد که کمتر کسی میتونست ازش مشکل بگیره،البته من به شخصه این طراحی لوکسو بیشتر میپسندم،
مبارک خریداراش

Mortazavi

بنظر من رغیب نوت8 Xz premium هست که تقریباً هم اندازه هستند و این مقایسه درست نیست البته نوت8 بخاطر قلم حرفه‌ای ش تو کلاس خاص خودش هست و هنوز رغیب نداره.
چقدر از فیلم لذت بردم، چقدر بی طرفانه صحبت کرد جالبه فرنگی ها حتی تو مقایسه کردن هم بهترند و مثل ما مقایسه شون بوی تعصب نمیده.

Mortazavi

البته اینم بگم دوربین 19 مگاپیکسلی Xz1 یه برتری بزرگ هست و به معنای عکسهای بزرگتر با جزئیات بیشتر هست و خیلی جاها کاربرد داره.
تو مقایسه حرفه ای دوربین ها وقتی دو دوربین با کیفیت عکس تقریباً برابر هستند همیشه دوربین با رزولوشن بیشتر امتیاز بسیار بیشتری می گیره و برنده هست.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)