حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چیپست های مدیاتک هلیو پی 30 (Helio P30) و هلیو پی 23 (Heilo P23) رسما معرفی شدند

سری پی چیپست های مدیاتک در رده پردازشی پایین تا میان رده قرار می گیرند. این شرکت تایوانی به تازگی دو چیپست جدید در سری پی (P Series) معرفی نموده که تا چارک پایانی سال جاری به بازار عرضه خواهند شد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا با چیپست های مدیاتک هلیو پی 30 (Helio P30) و هلیو پی 23 (Helio P23) آشنا شویم.

مدیاتک هلیو پی 23

مدیاتک با تغییر راهبرد و بهبود سیستم نام گذاری خود در جهت دسته بندی واضح تر برای کاربران، چسپیت های در دسته های X و P را عرضه نموده است. سری Helio P بیشتر در دستگاه های میان رده، میان رده اقتصادی و پایین رده دیده می شوند. این چیپست ها عموما مشخصات سخت افزاری روی کاغذ مناسبی دارند اما در عملکرد خیلی چشم گیر عمل نمی کنند. این بار مدیاتک می خواهد چند به روزرسانی مفید را در بخش های شبکه، تصویربرداری و پردازش گرافیکی اعمال کند و به نظر ما این تغییرات می تواند اهمیت ویژه ای داشته باشند.

هلیو پی 23 (Helio P23)

ابتدا با هلیو پی 23 (Helio P23) آغاز می کنیم. چیپستی که در رده پایین تری نسبت به مدل دیگر قرار دارد. پردازش مرکزی این چیپست توسط 8 هسته از نوع Cortex-A53 تامین خواهد شد، لازم به ذکر است که ایت 8 هسته به صورت 2 شاخه 4 هسته ای در نظر گرفته شده است. این تصمیم برای پردازش مرکزی خیلی مناسب به نظر نمی رسد، حتی برای دستگاه های میان رده اما این تصمیم مدیاتک بوده است. با این اوضاع می توان گفت دو چیپست جدید از نظر پردازش مرکزی خیلی شبیه به چیپست های P20 و P25 هستند. در حقیقت با ارایه چیپست های جدید P23 و P30 مدیاتک در اندیشه ارایه بهبودهای دیگری بوده است.

در دو چیپست جدید کلاک چهار هسته Cortex-A53 روی 2.3 گیگاهرتز و چهار هسته دیگر که همچنان از نوع Cortex-A53 هستند روی 1.65 گیگاهرتز تنظیم شده است. این یعنی کمی تغییر در فرکانس هسته ها نسبت به ۲ چیپست ذکر شده قبلی.

در بخش پردازش گرافیکی شاهد استفاده از پردازنده قوی تر Mali-G71 هستیم که نسبت به Mali-T880 استفاده شده در دو چیپست قبلی، بازده بهتری خواهد داشت. در هلیو پی 23 دو هسته از این پردازنده در کلاک 770 مگاهرتز تعبیه شده است.

پیشرفت دیگر را می توان در پشتیبانی از 2 دوربین تا رزلوشن 13 مگاپیکسل برای هر کدام و یا یک دوربین 24 مگاپیکسلی دید. این نشان می دهد که آینده موبایل هایی با دو دوربین از سوی تمام تولیدکننده های چیپست های موبایلی قبول شده است.

برای اولین به صورت واقعی هر دو سیم کارت شما می تواند روی شبکه 4G فعال باشد.

اما اصلی ترین نکته پیشرفت را می توان در بخش شبکه دید، جایی که برای اولین به صورت واقعی هر دو سیم کارت شما می تواند روی شبکه 4G فعال باشد. موبایل های دو سیم کارت قبلا به این صورت ساخته می شدند که برای قرار دادن سیم کارت روی شبکه 4G باید سیم کارت را به صورت فیزیکی در اسلات ها جا به جا می کردید. پس از آن قادر شدیم تا بدون نیاز به این کار و از طریق انجام تغییرات در بخش تنظیمات، مشخص کنیم کدام سیم کارت روی شبکه 4G باشد. حال با این چیپست های جدید شما می توانید هر دو سیم کارت خود را روی شبکه 4G داشته باشید، به صورت دقیقتر اینکه یکی از سیم کارت ها روی شبکه 4G+ و دیگر روی 4G!

البته بد نیست بدانید هر دو سیم کارت توانایی استفاده از فناوری VoLTE را برای مکالمه صوتی HD را دارند. به علاوه با پشتیبانی این دستگاه از LTE Cat 7 سرعت آپلود تا 150 مگابیت و سرعت دانلود تا 300 مگابیت خواهد رسید.

چیپست هلیو پی 23 با معماری 16 نانومتری ساخته شده است که نوید عمر باتری بالا، دمای پایین و مصرف انرژی بهینه را می دهد.

هلیو پی 30 (Helio p30)

چیپست هلیو پی 30 از خیلی جهات شبیه به هلیو پی 23 عمل می کند. در بخش پردازش مرکزی شاهد مشخصات یکسان هستیم. در بخش پردازش گرافیکی مقداری کلاک پردازنده Mali-G71 بالاتر و به 950 مگاهرتز رسیده است و در بخش عکس برداری می توانید تا دو دوربین 16 مگاپیکسلی و یک دوربین 25 مگاپیکسلی داشته باشید.

تفاوت ها اینجا تمام تمی شود و باید گفت چیپست هلیو پی 30 قادر به ضبط ویدیو 4K با انکود HEVC را داشته باشد. این یعنی شما می توانید به صورت H.265 فیلم برداری کنید که به صورت خلاصه به معنی حجم کمتر برای فیلم با کیفیت یکسان است. تفاوت آخر بین هلیو پی 30 و هلیو 23 را می توان در قرار دادن فناوری تصویر برداری Imagiq 2.0 مدیاتک در این چیپست دانست. با این فناوری دستگاه شما می تواند به صورت آنی اکسپوژر را تنظیم کند، نویز را کاهش دهد و البته از لرزشگیر نرم افزاری EIS نیز پشتیبانی کند.

با این دید ما می دانیم که هلیو پی 30 می تواند روی دستگاه های میان رده لوکس و هلیو پی 23 روی دستگاه های میان رده اقتصادی قرار بگیرد که با توجه به توانایی های مخابراتی منحصر به فرد خود، در بازارهای در حال توصعه استقبال خوبی از آن ها خواهد شد.

نظر شما درباره دو چیپست جدید مدیاتک چیست؟ آیا موبایلی با چیپست مدیاتک می خرید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

اصلا چیپست های مدیا تک و قبول ندارم و روی هر گوشی ک ببینم از خریدش منصرف میشم. متاسفانه سونی یکی از مشتری های مدیا تک و روی بعضی از گوشی هاش استفاده میکنه

ahmad

مدیاتک دیگه از رده خارج شده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)