حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

با ۱۲ راه کاربردی برای تقویت سرعت تایپ آشنا شوید؛ ۱۰ انگشت را بکار بگیر

با ۱۲ راه جالبی که ما برای افزایش سرعت تایپ شما ارائه می‌دهیم، ۱۰ انگشتی تایپ کردن را سه‌سوته یاد بگیرید. ترنجی را همراهی کنید.

توجه: مبنای این مطلب مرتبط با کیبورد رایانه است نه کیبوردهای مجازی تلفن‌ها.

۴ راه خیلی ساده

Toranji.ir | league of legend

مورد اول | بازی!

همگی ما با سری بازی‌های شرکت راک‌استار، حداقل یک بار برخورد داشته‌ایم. مخصوصا جی‌تی‌ای سان‌آندرس که محبوب دل‌هاست. جی‌تی‌ای سان‌آندرس بازی بسیار قدیمی‌ای است که با رفتارهای طنز کارل جوهانسون (CJ) و شخصیت‌پردازی قوی دیگران، هنوز در خانه‌های بسیاری از ایرانی‌ها در حال انجام است! شاید ۹۰ درصد افراد اکثر ماموریت‌ها را با چیت کد (کد تقلب) رد کرده باشند برفرض مثال رهایی از دست پلیس‌ها یا پرواز ماشین‌ها برای نقل مکان سریع و…!

یا حتی یکی از خاطره‌انگیزترین کدها، “HESOYAM” بود که جان و ذره و پول را افزایش می‌داد. نزدیک به چندصد بار ما همگی این کد را تایپ کرده‌ایم! و حتی اگر چند سال هم سی‌جی را به‌فراموشی بسپاریم، این کد را هرگز نمی‌توانیم! یا به غیر از ترفند کد زدن می‌توانید بازی‌های استراتژیکی بازی کنید که هم در تصمیمات زندگی شما تاثیر مثبت خواهند گذاشت و هم به‌خاطر چت تیمی سرعت تایپ شما بالا خواهد رفت. می‌توانید محبوب‌ترین بازی استراتژیک یعنی لیگ آو لجندز (League of Legends) را بازی کنید که بسیار معتاد کننده است. حال این بازی‌ها چه ربطی به تایپ دارند؟ مسخره است؟! اتفاقا برعکس. وقتی شما یک گیم را انجام می‌دهید، شکل کیبورد را بدون این‌که به آن نگاه بیندازید تجسم می‌کنید و کارتان را انجام می‌دهید.

فرض کنید در حین بازی سوار بر یک هواپیما هستید و پلیس به آن تیراندازی می‌کند و شما در حال سقوط هستید و تنها یک کد تقلب است که جان شما را نجات می‌دهد! وقتی چند بار در چند موقعیت مختلف به کدها نیاز پیدا کنید، دست شما بدون نگاه‌کردن مستقیم بر روی دکمه‌های مربوطه فرود می‌آید! یا حتی در بازی استراتژیکی که نام بردیم از آن‌جا که اکثرا با افراد و گیمرهای حرفه‌ای روبه‌رو می‌شوید که مدام هم درحال تایپ کردن هستند، و یکی از راه‌های پیروزی چت کردن است، پس مطمئناً بعد از چند هفته دست شما هم تند و تند با کیبورد کار می‌کند و سریع شده‌اید!

این‌گونه شما به‌راحتی با کیبوردتان ارتباط برقرار می‌کنید و محل اکثر دکمه‌ها را بدون نگاه انداختن حفظ کرده‌اید! گیم اولین راه پیشنهادی من به‌شماست که تاثیر بالایی در ارتباط برقرار کردن با کیبورد دارد. مورد دو را ببینیم.

Toranji.ir | Telegram

مورد دوم | تلگرام ویندوز را جایگزین تلگرام تلفن کن

بسیاری از علافان مجازی، شب و روزشان در گروه‌های مختلف به‌سر می‌رود و در چت‌کردن با افراد غریبه یا آشنا به درجه بالای استادی رسیده‌اند! حال اگر شما جز افرادی هستید که روزانه یک تایم مشخص به تفریح در تلگرام و صحبت با دیگران می‌پردازید، قطعاً طی گذر زمان، سطح و سرعت تایپتان بسیار بالا خواهد رفت! حال بیاییم تمامی فعالیت‌هایمان را از صفحه‌نمایش چند اینچی به یک مانیتور بزرگ و یک کیبورد حرفه‌ای انتقال دهیم! تلگرام را بر ویندوز نصب کنیم و از این پس، برای ارتباط برقرار کردن ما فقط یک راه داریم و آن تایپ با کیبورد رایانه است. این‌گونه هم سرعت تایپ بالا می‌رود و هم کارهای تلگرام را انجام خواهیم داد و مشکلی هم پیش نمی‌آید.

نویسندگی در ترنجی | Toranji.ir

مورد سوم | مقاله بنویس

دنیای دیجیتال، به‌قدری زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده است که ما نیز همه‌چیز را دیجیتالی انجام می‌دهیم. دیگر دنیای کاغذ و قلم به‌سر رسیده است و همه‌ی کارها با کمترین هزینه در یک رایانه‌ی آل_این_وان (All in one) انجام می‌گیرد! خیلی از خوانندگان، دوست‌دارند نویسنده‌ی یک سایت شوند یا خودشان وبلاگ داشته باشند. من که خودم سال‌هاست در این زمینه فعالیت دارم، به شما این نصیحت را می‌کنم که اگر قصد راه‌اندازی یک سایت را دارید، اولِ راه، خودتان را تقویت کنید و بعد از تجربیاتتان به تیمتان بیاموزید.

چه‌بسا تقویت از راه نوشتن و مطالعه قوانین نویسندگی باشد! کتاب‌های در این زمینه کم است یا به‌صورت محدود توضیح داده‌اند و شاید شما را گیج کنند. اما وقتی خودتان روی شخصیت درونی خودتان کار کنید و سبک نوشتن خود را بهتر بشناسید، قطعا چند مرحله به جلو افتاده‌اید. یکی از آن مراحل همین تایپ‌کردن است که در طی ارائه مقالات مختلف، مطمئنم تایپ ۱۰ انگشتی یکی از امور عادی زندگی شما خواهد شد.

توجه: اگر سوالی در رابطه با راه‌اندازی سایت یا قوائد نویسندگی وب و یا چیزهایی در این زمینه‌ها دارید، می‌توانید از بنده درخواست کنید تا برای کمک به شما ایمیل بزنم.

Toranji.ir | adobe dreamweaver

مورد چهارم | با نرم‌افزارهایی کار کن که در این راه موثرند

مهم نیست که شما با کیبوردتان چه می‌نویسید، چه کاری انجام می‌دهید، و چرا با کیبورد کار می‌کنید! مهم این است که تصمیم دارید ۱۰ انگشتی بنویسید و بسیار علاقه‌مندید کارهایتان با کیبورد در سریع‌ترین زمان ممکن صورت بگیرند! خب به‌جای خرید بسته‌های آموزشی تایپ که از خود قواعد ساختگی و من‌درآوردی دارند، با نرم‌افزارهایی کار کنید که بخش اعظم آن مرتبط با دستان شماست.

مثلا در برنامه‌ی ادوب دریم‌ویور، که محوریت آن براساس زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی وب است، شما یک تگ را آن‌قدر می‌نویسید که انگشتتان خودکار بر محل مشخص دکمه‌ها بالا و پایین می‌شود! یا برنامه‌ی ورد را باز می‌کنید تا یادداشتی چند خطی بنویسید. من که دوست ندارم برای دو خط یک دقیقه هم وقت بگذارم و عین یک آماتور به دنبال حرف مورد نظرم در کیبورد بگردم! اما این را دوست دارم که هر باری که یادداشتم را می‌نویسم، مثل یک حرفه‌ای عمل کنم و از همان چند ثانیه‌ی وقتم هم که شده نگذرم و یک آدم وقت‌شناس باشم.

حتما از برنامه‌نویسی با برنامه‌های مختلف، برای تقویت سرعت تایپ خود استفاده کنید،  در ادامه، حرفه‌ای‌تر به این موضوع می‌پردازیم.

۸ راهکار حرفه‌ای

طرز نشستن | Toranji.ir

مورد اول | طریقه نشستن، و چند نکته

هر انگشت، ناحیه‌ی خاص خود را در کیبورد دارد. و حرفه‌ای‌ها، اصلا نباید به جایگاه انگشتانشان نگاه کنند! این عمل تنها طی تمرین‌های مختلف، از طریق حافظه‌ی عضلانی ما یا همان ردی که انگشتان در ذهن ما می‌گذارند، براحتی امکان‌پذیر است. و مابین این کارها، طرز نشستن هم بی‌تاثیر نیست پس با هم نکاتی را که هم برای سلامتی مفید است و هم برای تایپ‌کردن، مرور می‌کنیم.

  • اولین کار، صاف نشستن در تمام تایم کار با رایانه است و مهم‌تر از آن، از دست ندادن فرم صاف نشستن و غوز نکردن است.
  • دومین کار، قرار گرفتن آرنج ما، در زاویه راست و مستقیم است (شیب نداشته باشد!).
  • سومین کار، تنظیم ارتفاع صندلی یا مانیتور به‌طوری که سر مستقیم به آن نگاه کند و تنها کمی به زاویه دید و سر خود شیب دهیم.
  • چهارمین کار، حفظ فاصله ۴۵ تا ۷۰ سانتی‌متری، از چشم تا صفحه نمایشگر است.
  • پنجمین کار، این است که فاصله عضلات شانه، بازو، و مچ دست را تا حد ممکن در تعادل قرار دهید و طوری نشود که تمام وزن و سنگینی کار را بر عهده‌ی مچ دستتان بگذارید، در اصل، با استراحت روی آن‌ها، تمام وزن را بروی مچ خود نیندازید.

کیبورد خود را کامل بشناسید | Toranji.ir

مورد دوم | کیبورد خود را کامل بشناسید

برای تایپ صحیح، چهار انگشت را بر دکمه‌های ASDF و با دست راست، چهارتای دیگر را بر JKL; قرار دهید.به‌طوری که کمی منحنی بر دکمه‌ها قرار گرفته باشند. ۸ کلیدی که از آن‌ها نام بردیم، بر روی سطر اصلی کیبورد (ردیف خانه یا Home Row) قرار دارند. دلیل نام‌گذاری ردیف خانه، به‌این خاطر است که شما همیشه از این سطر شروع می‌کنید و در نهایت به این سطر باز می‌گردید. شما به‌طور نرمال و عادی، باید همیشه انگشتان دستتان بر روی کلید‌های JK باشد و دیگر بدون نگاه‌کردن از آن‌ها استفاده می‌کنید. و همانطور که گفتیم، مورد اول در چهار راه ساده‌ای که گفتیم و انجام بازی نام داشت، در شناخت کیبورد بسیار کمک می‌کند! چرا؟ چون چهار کلید WASD کلیدهای پیش‌فرض در تمامی بازی‌ها هستند و با انجام یک بازی ساده هم، براحتی جایگاه دست و دکمه‌ها را یاد می‌گیرید!

نقشه‌ی کیبورد | Toranji.ir

مورد سوم | نقش و طرح کیبورد (ریتم کار)

در تصویر بالایی که هر قسمت و هر ستون، به یک رنگ درآمده، به کمکش به شما نشان می‌دهیم که چطور هر انگشت وظیفه دارد تا تنها با محدوده خاصی کار کند! پس بیاییم مورد به مورد آن را با هم بررسی کنیم:

  • با هر انگشت، نباید هر دکمه‌ای را فشار دهید! با هر انگشت فقط بر دکمه‌هایی بزنید که برای آن رزرو شده.
  • همیشه به موقعیت ردیف خانه، و دکمه‌های ASDF – JKL برگردید.
  • هنگام تایپ کردن، نماد دکمه‌ها را در ذهن خود تصور کنید تا حافظه‌ی شما با کیبورد تقویت یابد.
  • شما باید با فاصله‌ی مساوی و با فشار یکسان بر دکمه‌ها ضربه بزنید! برای مثال هیچ‌گاه نمی‌توان دو کلید J و A را با هم نوشت!
  • همیشه باید کلید شیفت – SHIFT – را با انگشت کوچک خود نگه دارید و با آن دکمه کار کنید.
  • از دو انگشت شصت خود می‌توانید برای کار با کیبورد، استفاده کنید ولی به‌طور خیلی محدود. فقط از آن‌ها و با انگشت شصتی که برای شما راحت‌تر کار را به انجام می‌رساند برای استفاده از کلید اسپیس استفاده کنید.
  • شاید تا قبل از گفتن این چند موضوع، طور دیگری تایپ می‌کردید و اکنون اصلا با روش‌های گفته‌شده‌ی ما راحت نیستید اما حتما توجه کنید که این نکات و روش‌ها، طرز درست و استاندارد استفاده از کیبورد هستند و بعد از چند روز کاملا عادت می‌کنید.
نقشه‌ی کیبورد | Toranji.ir

نقشه‌ی کیبورد | Toranji.ir

تصویر بالا، به شما کمک می‌کند که کدام انگشت مخصوص به کدام قسمت از کیبورد است.

حرکت انگشتان | Toranji.ir

مورد چهارم | حرکت انگشتان

اگر بسیار آماتور هستید، باید تمرین کنید تا بدون نگاه کردن، تایپ را یاد بگیرید. همچنین، باید تا پیدا کردن ردیف خانه، با انگشت خود بدون نگاه انداختن، به‌جستوجوی کلید‌های پیش‌فرض باشید و این بسیار ساده است! کافی‌ست انگشت کناری و کوچک‌ترین انگشت خود را بر شیفت بگذارید، انگشت شصت را بر اسپیس بگذارید، و با تمرین، حرفه‌ای‌ترین تایپ خود را انجام دهید.

همچنین، همیشه باید انگشتان خود را محدود نگه دارید تا هرانگشت، از محدوده‌ی خود خارج نشود و حتما در حالت بیس و استاندارد نشستن با کیبورد کار کنید تا هم استرس در شما کاهش یابد و هم باعث افزایش سرعت و حفظ سلامتی دستان شود (بسیاری از بیماری‌های مربوط به دست و مچ، به‌خاطر نافرم بودن دستان و انگشتان است).

سرعت تایپ | Toranji.ir

مورد پنجم | سرعت تایپ

به کیبورد حمله‌ور نشوید! شما اول راه هستید و هیچ‌کس روز اول قادر به تایپ سریع نبوده! شما اول باید دستان خود را با کیبورد عادت دهید و پس از رعایت نکاتی که گفتیم، می‌توانید افزایش سرعت تایپ را در خود تقویت کنید. برای تایپ‌کردن وقت بگذارید و برای هیچ‌کاری عجله نکنید! این‌گونه از اشتباهات املایی جلوگیری می‌شود! همه‌چیز به‌کندی پیش می‌رود اما همیشگی نیست. هر متنی که می‌نویسید، نیاز به دوبار بازبینی دارد! این کار، شما را از اشکالات و اشتباهاتتان آگاه می‌کند.

Type | Toranji | sick | Toranji.ir

مورد ششم | از خود مراقبت کنید

اگر متنی می‌نویسید که پر از اشکال است، حتما استراحت کنید و با انرژی کامل به کار خود باز گردید! همچنین، برای حفظ سلامتی حتما مورد اول که طرز نشستن و چند نکته است را برای همیشه رعایت کنید. حال خبر خوش این است که شما همه چیز را یاد گرفته‌اید و استاد شده‌اید!

کیبورد استاندارد تایپ، پیشنهادی ترنجی | Toranji.ir

مورد هفتم | از فایل کیبورد حرفه‌ای فارسی استفاده کنید

یک نویسنده حرفه‌ای با تایپ ۱۰ انگشتی، نیاز به کیبورد حرفه‌ای دارد! ترنجی به شما فایل زیر را پیشنهاد می‌کند و اگر قبل از نصب نیاز به دیدن آن دارید، به تصویر توجه داشته باشید.

کیبورد مایکروسافت، مناسب برای تایپ | Toranji.ir

مورد هشتم (آخر) | وبلاگ‌نویسی، تجربه‌ای شیرین از نوشته‌های شما

حتما برای کسب تجربه، یک وبلاگ ایجاد کنید تا در کنار تجربه، هم تایپ‌تان قوی شود هم قدرت نویسندگی شما. برای ایجاد یک وبلاگ هم، با یک سرچ ساده، سایت‌های بسیاری شما را کامل راهنمایی می‌کنند پس نگران چیزی نباشید.

ما راهنمایی از چند کلید برایتان اماده کرده‌ایم:

راهنمای کلیدها | Toranji.ir

از این مطلب راضــــــــی بودید؟

اگر از ۱۲ راهکار ما راضی بودید و چیزی دستگیر شما شد، ما به خود افتخار می‌کنیم و از همراهی شما بسیار خرسند! اگر خلاف این موضوع را می‌بینید، حتما در پایین این مطلب، نظر خود را بنویسید تا ما در اقدامات بعدی، کیفیت کارمان را بالاتر ببریم. توجه شود این مطلب، بیشتر راهنمایی و راهکار برای افزایش سرعت بود نه این‌که اجبار کنیم همه آن را بخوانند و با قوائد ما پیش بروند. منتظر گفته‌ها و نگفته‌هایتان هستیم.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مثل همیشه عالی مهرداد جان 🙂 من فک کنم همه موردا رو داشتم =))

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مهرداد چراغی
کدنویس وب، توسعه‌دهنده اندروید، سرپرست تیم The Future، سرپرست تیم Best Team، سرپرست تیم طنزنامه، نویسنده وب با 3 سال‌ونیم تجربه کار حرفه‌ای، عضویت در تیم‌های مختلف از سال 90، 3 سال‌ونیم کاربر ترنجی، 6 سال کاربر دنیای‌بازی، و از حامیان جناب علی‌اصغر هنرمند. بهترین سال‌های تجربه تکنولوژی، با وب‌سایت نارنجی. ایمیل: mehrchh@yahoo.com آی‌دی تلگرام: Professional_Writer