حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مروری بر مشخصات فاش شده از گلکسی نوت ۸؛ فبلتی با ماهیت بهره‌وری

سری نوت کهکشانی‌های سامسونگ در تمامی نسل‌ها بر روی بهره‌وری و ویژگی‌های متمایز متمرکز بوده‌ است. هرچند این سخن درباره نسل ششم این سری یعنی نوت ۷ صدق نمیکند، چرا که این دستگاه به دلیل طراحی معیوب باتری با مشکلات زیادی از قبیل انفجارهای ناگهانی مواجه شد که در نهایت کمپانی سامسونگ را مجبور به توقف تولید این گوشی هوشمند کرد. پس از رسوایی‌هایی که این گوشی هوشمند برای سلسله نوت سامسونگ رقم زد، شایعاتی مبنی بر پایان عمر این سری منتشر شد. به طوری که پس از عرضه گوشی گلکسی اس ۸ با خود می‌گفتیم چه سلسله جدیدی قرار است جای خالی سری نوت را پر کند. با این وجود طولی نکشید که گزارشات جدیدی مبنی بر عرضه جانشین نوت ۷ با نام نوت ۸ منتشر شد. حال سوال اصلی این است که آیا سامسونگ می‌تواند با نوت ۸ آبروی از دست رفته سری نوت را بازگرداند یا خیر؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید.

طبق سنت گذشته هرچه به زمان عرضه این گوشی هوشمند نزدیک می‌شویم اطلاعات بیشتری از آن فاش می‌شود. به لطف Evan Blass افشا کننده مشهور توییتری، تقریبا تمامی ویژگی‌ها و مشخصات این دستگاه به بیرون درز کرده و حتی تا حدودی با ظاهر نهایی آن نیز آشنا هستیم.

نوت ۸ در برابر نوت ۷: چه چیزی تغییر کرده است

قبل از آن که به مشخصات و ویژگی‌های نوت ۸ بپردازیم بهتر است بدانیم که چه پیشرفتی نسبت به نسل گذشته‌اش یعنی گلکسی نوت ۷ داشته است. قطعا اولین چیزی که از این پرچمدار انتظار می‌رود این است که دیگر منفجر نشود! با عرضه نسخه اصلاح شده نوت ۷ با نام نوت فن ادیشن می‌توان فهمید که سامسونگ به اشتباه خود در این دستگاه پی برده و بعید به نظر می‌‎رسد که کمپانی عظیمی همچون سامسونگ یک اشتباه را دوباره مرتکب شود. با این حال نمی‌توان پیش از معرفی و عرضه رسمی دستگاه در این باره به طور قطع نظر داد.

از این موضوع که بگذریم با توجه به مشخصات فاش شده از نوت ۸، آنچه در مقایسه با نوت ۷ مشهود بوده بزرگتر شدن این دستگاه است اما اشتباه نکنید چرا که این دستگاه کمی بزرگتر و در عوض به طور قابل توجهی بلندتر و کمی هم ضخیم تر شده است. با این وجود این دستگاه در برابر آیفون ۷ پلاس به صورت قابل تشخیصی بزرگتر و البته ضخیم‌ تر خواهد بود.

نوت ۸ پس از گذشت ۱۲ ماه از عرضه نوت ۷ معرفی می‌شود، بنابراین استفاده این دستگاه از پردازنده جدیدتر دور از انتظار نیست. احتمالا این پرچمدار طبق سنت گذشته، در ایالات متحده با قدرتمندترین پردازنده ساخت شرکت کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ و در دیگر نقاط جهان با پردازنده Exynos 8895 به بازار عرضه شود. با توجه به مشترک بودن سخت‌افزار نوت ۸ با گلکسی اس ۸ پلاس انتظار می‌رود نسل جدید سری محبوب نوت عملکردی در حدود ۳۳ درصد سریعتر را نسبت به نوت ۷ از خود به نمایش بگذارد که به اندازه کافی قابل توجه است. همچنین نکته قابل ذکر این است که نوت ۸ برخلاف نوت ۷ که از ۴ گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد، به ۶ گیگابایت حافظه رم مجهز خواهد شد که با توجه به ماهیت بره‌وری در سری نوت کهکشانی‌های این کمپانی، پیشرفتی رضایت بخش خواهد بود.

گذشته از این موضوع، به لطف اطلاعات فاش شده از این دستگاه می‌توان به ویژگی‌های زیادی اشاره کرد که تاکنون در هیچ یک از گوشی‌های پرچمدار سامسونگ مورد استفاده قرار نگرفته است. از جمله این نوآوری‌ها می‌توان به دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی آن اشاره کرد که احتمالا عملکردی مشابه آیفون ۷ پلاس خواهد داشت، به طوری که یک سنسور به لنز تله برای زوم دو برابر بدون افت کیفیت مجهز خواهد شد. با این حال هنوز نمی‌دانیم که حالت پرتره آیفون نیز به این گوشی راه پیدا خواهد کرد یا خیر که با توجه به شناختی که از شرکت سامسونگ داریم، عقب ماندن از رقیب دیرینه خود بعید بوده و حضور این ویژگی را دور از انتظار نمی‌بینیم.

نوت ۸ در برابر اس ۸ پلاس: فبلتی در ماهیت بهره‌وری یا نسخه بزرگتر پرچمدار اصلی

همان‌طور که می‌دانید نسخه بزرگتر پرچمدار اصلی سامسونگ با پسوند پلاس برای این آمده تا خلصه میان دو نسل نوت را پر کند، هرچند این موضوع برای اس ۸ پلاس کمی متفاوت بوده، به طوری که این گوشی هوشمند وظیفه‌ای فراتر از این داشته و علاوه بر آن باید جای خالی نوت ۷ را نیز پر می‌کرد. بنابراین اس ۸ پلاس نسبت به نسل‌های گذشته‌اش سنت شکنی کرده و بیش از پیش به سری نوت نزدیک شده است. با این وجود نوت ۸ از ابعادی بزرگتر و نمایشگری عظیم تر بهره خواهد برد که باعث می‌شود از نظر ارگونومی شباهت کمتری با اس ۸ پلاس داشته باشد.

هنگامی که به مشخصات این دو دستگاه رجوع می‌کنیم، بیش از گذشته به شباهت این دو دستگاه پی می‌بریم چرا که حداقل بر روی کاغذ اکثر مشخصات فنی این دو گوشی هوشمند بالارده مانند یکدیگر است! سخت‌افزار، نسبت و رزولوشن صفحه‌نمایش، حافظه داخلی و بسیاری از ویژگی‌های دیگر نظیر مقاومت در برابر آب و گرد و غبار با گواهی IP68 کاملا مشابه با اس ۸ پلاس بوده و تفاوتی را میان این دو شاهد نیستیم. هرچند که صفحه‌نمایش نوت ۸ اندکی بزگتر شده و حالا به ۶٫۳ اینچ رسیده، اما ظرفیت باتری آن از ۳۵۰۰ میلی‌آمپر در اس ۸ پلاس به ۳۳۰۰ میلی‌آمپر کاهش پیدا کرده است که ناامید کننده است. با این حال این کاهش ظرفیت بهتر از آن است که گوشی مقابل صورتتان منفجر شود.

ممکن است گلکسی نوت ۸ به اندازه کافی با اس ۸ پلاس تفاوت نداشته باشد.

نکته عجیب این است که طبق گزارشات منتشر شده، نوت ۸ قیمتی در حدود ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار خواهد داشت که با توجه به قیمت ۷۰۰ دلاری اس ۸ پلاس، این گوشی هوشمند می‌تواند حتی پس از عرضه نوت ۸ گزینه مناسب‌ تری برای خریداران خواهان صفحه‌نمایش بزرگ باشد چرا که تنها ویژگی منحصر به فرد نوت ۸ که در حال حاضر به آن آگاهیم، دوربین دوگانه و قلم S Pen است. با اینکه آیفون ۷ و ۷ پلاس نیز در اکثر مشخصات مشابه یکدیگرند اما تفاوت قیمت آن دو را می‌توان به هزینه اضافی جهت تولید نمایشگری بزرگتر با رزولوشن بالاتر دانست که با توجه به تفاوت ناچیز ۰٫۱ اینچی صفحه‌نمایش نوت ۸ و اس ۸ پلاس، افزایش قیمت نوت ۸ همچنان غیر معقول است.

با این شرایط چه بخواهیم و چه نخواهیم نوت ۸ با نمایشگری بزرگتر (ناچیز) و قیمتی بالاتر عرضه خواهد شد. هرچند ممکن است سامسونگ ویژگی‌های دیگری را نیز برای این دستگاه در نظر گرفته باشد تا در هنگام معرفی ما را متعجب و قیمت بالای آن را توجیه کند. طبق اعلام رسمی سامسونگ، گل سرسبد سری نوت در ۲۳ اوت مترادف با یکم شهریور ماه معرفی خواهد شد.

به نظر شما، آیا نوت ۸ می‌تواند با این مشخصات و ویژگی‌ها آبروی از دست رفته سری نوت را بازگرداند؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Jb

سلام ممنون بابت مقاله بسیار خوب بود
سوالی دارمون ازتون بسیار خوشحال میشم بهم جواب بدین گوشی نوت ۸ قرار نبود زوم ۳ برابری اپتیکال داشته باشه یا رزولوشن ۴k پلاس پس چی شد؟ یعنی همه اینا الکی بود؟ چون واقعا قصد خریدشو داشتم

عارف کمانی

سلام
در خصوص رزولوشن ۴ کی که تقریبا متنفیه
اما در مورد زوم اوپتیکال هنوز چیزی مشخص نیست

Big S

عشق است نوت?
قالب سایت رو موبایل خیلی خوشگل شده?✌

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
یاشار ایشان آقا