حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اطلاعات بیشتری درباره پردازنده‌های ThreadRipper بصورت رسمی از AMD منتشر شد

نوشته

6 سال قبل | 2 دیدگاه | اخبار، سخت‌افزار، مطالب ترنجی

روز گذشته شرکت AMD جزییات بیشتری درباره پردازنده‌های ThreadRipper، سری پردازنده‌های دسکتاپ کلاس High End خود بصورت رسمی منتشر کرده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

 

بنا به اطلاعات موجود درباره معماری Ryzen، این معماری یک نیروی مستقل برای AMD جهت بازگشت به بازارجهانی فروش پردازنده‌های رده دسکتاپ است که مقیاسه و انعطاف پذیر پس از گذشت مدت‌ها برای AMD در برابر Intel است؛ که برگرفته از تلاش های بیش از ۴ ساله شرکت AMD برای طراحی و تولید قطعات سیلیکونی است تا محصول پر سر و صدای امروزی مبتنی بر طراحی MCM برای به میدان آمدن حاضر شود.

معماری Ryzen درحال حاضر آماده برای قدرت بخشیدن به سیستم های دسکتاپ در سری Ryzen 3, 5 و ۷ است و در آینده از طریق سری های Epyc احتمالا طیف گسترده تری از استفاده معماری های بکار رفته در پردازنده های شرکت AMD را شاهد خواهیم بود اگر روند پیشرفتی پی در پی برای AMD در نظر بگیریم، اما آینده به این شکل هم مشخص نیست زیرا ما از نقشه‌های شرکت Intel برای آینده و پس گرفتن سهم از دست رفته خود طی این چند مدت آگاه نیستیم و اشاره و نظر دادن درباره آن نیز از حوصله این مطلب خارج است؛ آنچه برای آینده می‌تواند قدرت بیشتری به AMD بدهد Epyc است که باید منتظر معرفی آن با معماری Ryzen Pro در خلل Q3 2017 بود.

حال پردازنده های ThreadRipper از سوی AMD رسما معرفی شد؛ این پردازنده ها بر مادربردهای سوکت TR4 و پلت فرم X399 همراه خواهند بود که تا مدتی مجموعه پردازنده های کلاس High End رده دسکتاپ شرکت AMD را تشکیل خواهند داد. پردازنده های ThreadRipper به هدف تامین نیاز محققان، توسعه دهندگان، رندرینگ و البته گیمرها راهی بازار خواهند شد؛ به تازگی نیز مشاهده شده است شرکت های عرضه کننده کامپیوتر های دسکتاپ آماده مانند Alienwaer, origin pc , iBuypower ,Cyberpower سری مخصوصی از سیستم های مبتنی بر پردازنده های ThreadRipper را آماده کرده و به نمایش گذاشته اند.

آنچه اطلاعات موجود در منابع و تصاویر مربوط به عرضه و معرفی این پردازنده‌ها به ما می‌دهند، حضور سه مدل پردازنده در خانواده ThreadRipper بوده که متشکل از سه مدل هستند: پردازنده TR 1900X با ۸ هسته پردازشی، ۱۶ رشته پردازشی، فرکانس پایه و افزایشی به ترتیب ۳٫۸ و ۴ گیگاهرتز (GHz) با قیمت ۵۴۹دلار و ۲۰ مگابایت حافظه کش (L2+L3) همره است؛ پردازنده بعدی مدل TR 1920X با ۱۲ هسته پردازشی، ۲۴ رشته پردازشی، فرکانس پایه و افزایشی به ترتیب ۳٫۵ و ۴٫۰ گیگاهرتز را با قیمت ۷۹۹ دلار و ۳۸ مگابایت حافظه کش (L2+L3)، و در نهایت پردازنده پرچمدار ThreadRipper با ۱۶ هسته پردازشی، ۳۲ رشته پردازشی، فرکانس پایه و افزایشی به ترتیب ۳٫۴ و ۴٫۰ گیگاهرتز را با قیمت ۹۹۹ دلار و ۴۰ مگابایت حافظه کش (L2+L3) به همره دارد. در کنار قیمت به کارایی ظاهرا برتر پردازنده های ThreadRipper به نسبت رقیب خود، از دو ویژگی بخصوصی مانند کنترلر حافظه ۴ کاناله و پشتیبانی از خطوط ارتباطی بالایی را دارند که لازم بود در این قسمت مجددا یاد آوری شود.

یکی از نکاتی که AMD درباره پردازنده‌های  ThreadRipper اشاره داشته است، حضور یک معماری مقیاس پذیر است و در کنار آن به جفت شدن هر قطعه سیلیکونی با یکدیگر توسط یک راهکار اتصال داده پرسرعت موسوم به (Infinity Fabric) که وظیفه کنترل بر سرعت نیز بر عهده همین رابط  است درکل منتهی به ارایه کارایی بهتر در پردازنده‌های ThreadRipper خواهند شد؛ در کنار این ویژگی مربوط به ساختار MCM پردازنده‌های ThreadRipper می‌توان به حضور قابلیت XFR برای تمامی مدل های نام برده است، که این قابلیت می‌تواند دو گزینه در مورد این پردازنده‌ها را شرح دهد، اول به حضور تراشه‌ها مرغوب و دوم امکان اورکلاک خودکار در شرایط ممکن را فراهم می‌سازد که حضور تراشه‌های مرغوب در اینجا به عمل می‌آیند که در این اورکلاک امکان دستیابی به فرکانس بیشتر با به اعمال آمدن ولتاژ کاری کمتر را ممکن می‌سازند. در کنار این این ویژگی ها و امکانات دسیابی به حداکثر قدرت اگر بخواهیم دو رقیب در پلت فرم های X299 از سوی اینتل و X399 از سوی را از نظر قیمت مقایسه ای کوتاه کنیم، قیمت های ارائه شده توسط AMD کمتر از Intel خواهد بود که سبب ایجاد قیمت به کارایی بیشتر خواهد بود.

بی شک دستیابی به کارایی بیشتر از سوی پردازنده‌های AMD ThreadRipper تنها نیازمند به تعداد هسته‌های پردازشی بیشتر از قبل را ندارد، همانطور که موارد زیادی در این عمل دست دارند بهینه بودن نرم‌افزاری گزینه ای است که AMD بر آن بصورت خاصی اشاره داشته است که شامل مهندسی مجدد از سوی AMD و پشتیبانی و بهینه شدن بیشتر نرم‌اقزار ها قبل از عرضه پردازنده‌های ThreadRipper های AMD است که در تاریخ پردازنده‌های رده دسکتاپ AMD به این شدت اشاره و اعمال نشده است؛ این موضوع می‌تواند حاکی از کاهش هر چه کمتر از افت کارایی در مصارف مختلف است که همانند این مشکلی کمی با پردازنده‌های Ryzen سوکت AM4 دیده شده است و حال باید منتظر بود تا دید پس از عرضه این محصولات در پس از حرف در عمل چگونه خواهند بود.

به گفته AMD با معماری جدید جدید بالاترین میزان کارایی و بخصوص IPC را در در تاریخ AMD ارائه می دهد که بیانگر آن است AMD اینبار بر روی نهایت کارایی به هر روش ممکنی تمرکز کرده است. این تمرکز تنها بر کارایی نیست بلکه دلیل بزرگ تر آن رقابت با Intel است؛ طبق گفته شرکت AMD دو پردازنده هم قیمت ۹۹۹ دلاری TR 1950X از سوی AMD و Core i9 – 7900X از سوی اینتل در رقابت خرید، پردازنده TR 1950X می‌تواند تا ۵۵% درصد پیشنهادات بیشتری را برای خود جلب کند که علت اصلی آن را تعداد هسته‌های پردازشی بیشتر از سوی پردازنده خود می‌داند. و برای یک محدوده قیمتی پایین تر اگر بخواهیم دو پردازنده TR 1920X و Core i9-7900X را مقایسه کنیم با پردازنده TR 1920X می‌توان بطور تقریبی ۱۱% درصد کارایی بیشتری را دریافت کنید که به لطف حضور تعداد هسته‌های بیشتر است.

برای کاربرانی که در با حداقل بودجه ممکن برای این رده از پردازنده‌های AMD کارایی و راهی روشن و ممکن برای بروزرسانی سخت افزاری سیستم خود‌ می‌خواهند، پردازنده TR 1900X توانایی سرمایه گذاری ۵۴۹ دلاری را دارد تا تجربه کار با سیستمی مبتنی بر یک پردازنده ۸ هسته‌ و ۱۶ شاخه پردازشی و آینده‌ای برای بروزرسانی داشته باشند.

با این وجود به این موضوع حال موفق بودن پردازنده‌های ThreadRipper نیازمند یک اکوسیستم گسترده است. شاید همه به یاد داشته باشند که پردازنده‌های Ryzen در سوکت AM4 دچار مشکلاتی نظیر نصب برخی از کولر ها و یا تنوع کم در بخش مادربردها و حتی کمبود موجودی آنها را همراه خود داشت. AMD بهتر از هر کسی متوجه این موضوع بوده و آن را مانند یک درس برای خود محسوب کرده است و حال شاهد حضور و معرفی طیف گسترده تری از مادربردهای مبتنی بر پلت فرم X399 هستیم. در کنار آن مشکلاتی از نصب و پشتیبانی کولر های نوع Air و Liquid Cooler مانند گذشته برای ThreadRipper نخواهد بود. پیش فروش پردازنده‌های AMD ThreadRipper شروع شده است؛ دو پردازنده TR 1920X و TR 1950X در تاریخ ۱۰ آگوست و مدل TR 1900X در اواخر ماه آگوست عرضه خواهد شد. در ادامه تصاویری مربوط به بسته بندی پردازنده‌های ThreadRipper را مشاهده کنید:

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AramMk

???
دیگه AMD بخاطر معماری رایزن واقعا داره پیشرفت میکنه ولی تو رایزن های فعلی که زیاد جالب نبود اما به نظرم تو ترد ریپر حتما موفق میشه بازار رو از دست اینتل بگیره .
ولی باید بیخیال تولید کارت گرافیک بشه ?
تو سی پی یو خیلی موفق تر میتونه باشه

مرسی از اقای نعمتی بابت توضیحات زیبا و کاملشون ?

aminbhst

به نظر میاد ترد ریپر میتونه شانسی واسه AMD باشه که بازار رو از اینتل بگیره و به نظر میاد پتانسیل اینو داره باید صبر کرد و دید در مقایسه ها و بقیه موارد چجوری عمل میکنه
با تشکر از اقای محمد نعمتی بابت توضیحات زیبا و مفیدشون♥♥♥

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محمد نعمتی
Live, Don't just exist