حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی نوکیا ۵ (Nokia 5) ؛ پسر خوانده

با یک نقد و بررسی دیگر خدمت شما هستیم. این بار اما بررسی رنگ و بوی دیگر دارد و یک مهمان قدیمی در تحریریه پیش ماست. همان نوکیای لجبازی که سال‌ها از اندروید دوری می‌کرد حالا پیش ماست تا آن را در قامت یک موبایل میان رده اندرویدی بسنجیم. نوکیا ۵ را به نوعی می‌توان پسر خوانده نامید. به نوعی نام نوکیا را یدک می‌کشد اما در بسیاری از جهات شاید این تلفن به اصول نوکیا پایبند نباشد. پسری که هم نشان از پدر دارد و هم ندارد! با ما همراه باشید…

چرا باید همیشه پرچمدار خرید؟ واقعا هنوز فلسفه این موضوع را درک نکرده‌ام و احتمالا تا آخر عمر هم درک نخواهم کرد. قدرت پردازشی میان رده‌ها به حدی رسیده است که بتوان روی آن‌ها برای گرافیکی‌ترین بازی‌ها هم حساب باز کرد. دوربین میان رده‌ها هم در حدی هستند که بتوانند یک عکس تمیز و خوب را به مالک خود تحویل دهند.

پس چه لزومی وجود دارد؟ شاید اندکی طراحی بهتر ، روشنایی بیشتر صفحه نمایش و مواردی همانند این شما را مجاب به خرید یک تلفن ۲ تا ۳ میلیون کند اما این مورد را در نظر داشته باشید که همه افراد واقعا به یک تلفن گران قیمت احتیاج ندارند و یک اسمارت فون نسبتا ارزان هم می‌تواند آن‌ها را راضی کند.

یکی از بهترین تلفن‌های میان رده‌ای که در چند ماه اخیر بررسی کرده‌ام همین نوکیا ۵ است. این تلفن زیبا به اندازه‌ای من را به وجد آورد که دوست نداشتم آن را رها کنم! نوکیا ۳ ، نوکیا ۵ و نوکیا ۶ تلفن‌های نسل اول نوکیا هستند که با همکاری HMD Global ساخته شده‌اند. مهم آن است که ما با یک ساخته‌ی نوکیا طرف هستیم و نوکیا در ساخت این تلفن نقش اول را بازی کرده است پس بهتر است نام HMD را فعلا بیخیال شویم و به بقیه موارد بپردازیم.

در ابتدا طبق رسم همیشگی ترنجی مشخصات فنی دستگاه را با هم مرور می‌کنیم:

  • صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی با تراکم ۲۸۲ پیکسل بر اینچ –  رزولوشن HD از نوع IPS LCD
  • پردازشگر اسنپدراگون ۴۳۰ Octa-core 1.4 GHz Cortex-A53
  • ۲ گیگابایت حافظه رم
  • ابعاد: ۱۴۹٫۷x72.5×8 میلیمتر (۵٫۸۹x2.85×0.31 اینچ)
  • وزن: ۱۶۰ گرم
  • پشتیبانی از شبکه ۴G با باند‌های  ۱(۲۱۰۰), ۳(۱۸۰۰), ۵(۸۵۰), ۷(۲۶۰۰), ۸(۹۰۰), ۲۰(۸۰۰), ۲۸(۷۰۰), ۳۸(۲۶۰۰), ۴۰(۲۳۰۰)
  • پوشش گوریلا گلس (احتمالا گوریلا گلس ۳)
  • ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • پشتیبانی از کارت حافظه جانبی تا ۲۵۶ گیگابایت
  • دو سیم کارت همزمان فعال (برخلاف نوکیا ۶ اسلات سیم کارت و رم جدا است)
  • پشتیبانی از OTG
  • بلوتوث نسخه ۴٫۱
  • دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسل با فوکوس خودکار – F 2.0 – فلش دوگانه زرد و سفید
  • دوربین سلفی ۸ مگاپیکسل F 2.0
  • سنسور اثر انگشت – ژیرسکوپ – شتاب سنج – قطب نما – حسگر مجاورتی
  • اندروید ۷٫۱٫۱ بدون کوچکترین دستکاری (اندروید خالص)
  • رنگ‌ها: آبی, نقره‌ای, مشکی مات, مسی

طراحی، لوازم جانبی و بسته بندی

در جعبه نوکیا ۵ چه چیزهایی قرار دارد؟

در جعبه‌ای که فروشگاه مای نوکیا در اختیار ما قرار داد متاسفانه شارژر و سیم رابط USB وجود نداشت! در جعبه‌های نوکیا ۵ شما می‌‎توانید یک شارژر ، یک سیم رابط Micro USB و یک هندزفری WH-108 پیدا کنید (همان همیشگی! همان هندزفری طلسم شده‌ای که از سال ۲۰۱۲ در اکثر تلفن‌های نوکیا از صغیر تا کبیر حضور دارد و با سر قابلمه‌ای خود حسابی گوشتان را اذیت خواهد کرد)

دو نوع دفترچه راهنما Get Started و Product and safety info به سه زبان انگلیسی ، عربی و فرانسوی یافت می‌شود. سوزن سیم کارت نیز در این جعبه قرار داده شده است. جعبه این تلفن مانند تلفن‌های دیگر است و شما چیزی به جز موارد مرسوم پیدا نخواهید کرد.

طراحی کلی دستگاه

طراحی این دستگاه ما را غافلگیر کرده است. استفاده از آلومینیوم یکپارچه سری ۶۰۰۰ (در واقع آلیاژ آلومینیوم ۶۰۰۰ از ترکیب چند فلز است که اصلی ترین آن‌ها آلومینیوم است) حس بسیار خوبی به شما می‌دهد. حس یکپارچگی ، کیفیت و یک محصول با ارزش را در هنگام دست گرفتن این محصول یکجا خواهید یافت. دوربین این تلفن کمی برآمده است و ممکن است شما را اذیت کند.

در لبه بالایی دستگاه جک ۳٫۵ میلیمتری هدفون قرار دارد و در لبه پایینی یک میکروفون ، بلندگو با دو حفره پخش و درگاه Micro USB دیده می‌شود. در لبه سمت چپ از بالا درگاه سیم کارت و در پایین درگاه کارت حافظه قرار دارد. لبه راستی نیز به ترتیب دکمه ولوم و دکمه پاور دیده می‌شود.

در لابه بالایی و پایینی دو خط سفید از جنس پلاستیک دیده می‌شود که مربوط به خطوط آنتن هستند. در پنل جلویی سه دکمه بازگشت ، مالتی تسکینگ و هوم دیده می‌شود. دکمه هوم به صورت فشاری نیست و بعد از فشار دادن آن (نه به صورت مکانیکی بلکه همانند آیفون ۷ به صورت نرم افزاری به نوعی) لرزش خفیفی را احساس خواهید کرد.

دکمه هوم با سنسور اثر انگشت ادغام شده است. در بالای نمایشگر نیز سنسور مجاورت و دوربین و بلندگو مکالمه دیده می‌شود. پنل پشتی به غیر از دوربین و آرم نوکیا ، میزبان میکروفون دوم نیز می‌باشد.

در هنگامی که این تلفن را به دست می‌گیرید ، احتمالا کمی کار کردن با یک دست برای شما مشکل باشد. سر خوردن این تلفن با توجه به جنس آلومینیومی آن بسیار محتمل است و یک بار در هنگام بررسی نزدیک بود که شاهد یک دراپ تست نامتقربه باشیم! استفاده از شیشه ۲٫۵ بعدی جلوه زیبایی به این تلفن بخشیده است.

نمایشگر

نمایشگر این تلفن از نوع IPS LCD است و با ابعاد ۵٫۲ اینچی نه می‌توان آن را در دسته فبلت‌ها قرار داد و نه تلفن‌های هوشمند! البته از این موضوع نگذریم که نوت ۱ را با نمایشگر ۵٫۳ اینچی فبلت می‌نامیدند اما حالا کمی مرزهای تعریف فبلت جابجا شده است. نمایشگر این تلفن از دقت خوبی برخوردار است و رنگ سفید را بسیار خوب نشان می‌دهد.

رنگ مشکی نیز از نظر واقعی بودن نمره قبولی را دریافت می‌کند اما با مشکلی خالص و امولدی فاصله دارد. روشنایی نمایشگر این تلفن ۶۳۰ نیت است اما در واقعیت متاسفانه نتوانست ما را راضی کند. در زیر نور آفتاب توانستیم همان تجربه خوبی که با لومیا ۸۳۰ و تکنولوژی کلیر بلک داشتیم را تجربه کنیم اما در محیط سایه نور نمایشگر نوکیا ۵ رضایت بخش نیست و می‌توانست بهتر باشد.

زاویه دید این دستگاه عالی است و قدرت لمسی آن بسیار بیشتر از حد انتظار است. اگر به لک گرفتن و کثیف شدن نمایشگر تلفن‌تان حساس هستید به شما توصیه می‌کنیم که حتما از یک محافظ برچسبی شیشه‌ای یا پلاستیکی استفاده کنید.

در کل با یک نمایشگر متوسط مواجه هستیم و نباید انتظار یک چیز فوق العاده را داشته باشیم. در هنگام کار با این تلفن از شیشه ۲٫۵ بعدی و طراحی آن در کنار نمایشگر آن لذت خواهید برد اما حتما این جمله را خواهید گفت که ای کاش نمایشگر کمی بهتر بود!

رابط کاربری و سیستم عامل

اندروید خالص و بس! لذت کار کردن با اندروید خالص را در هیچ دستگاهی نخواهید یافت. مخصوصا اگر آن دستگاه اندروید نوقا ۷٫۱٫۱ داشته باشد. تجربه رابط کاربری این دستگاه بسیار مطلوب است و در هنگام کار کردن با این تلفن هیچگونه نقص و با کمبودی را احساس نکردیم. همه چیز در جای خود قرار دارد و این عالی است. در هنگام روشن کردن تلفن و کار کردن با آن بلافاصله پیغام دریافت آپدیت را خواهید دید. توصیه می‌کنیم که این بروزرسانی ۲۳۰ مگابایتی را دانلود کنید و بعد از آن از تلفن خود استفاده نمایید.

بعد از دریافت آپدیت تعداد کمی لگ که در قسمت دوربین و بخش تماس نوکیا ۵ دیده می‌شد برطرف شد و دیگر از نظر نرم افزاری نمی‌توان ایرادی به این گوشی گرفت.

 

 

قابلیت دو پنجره‌ای نیز همانند دیگر تلفن‌هایی که با اندروید ۷٫۱٫۱ به بازار عرضه شده‌اند ، در نوکیا ۵ دیده می‌شود.

نرم افزارهای پیشفرض همان نرم افزار‌های گوگل هستند و می‌توان گفت به غیر از یکی دو مورد ، نوکیا هیچ تغییری در سیستم عامل خالص اندروید نداده است. در هنگام روشن کردن گوشی همان نوای زیبای آهنگ نوکیا را خواهید شنید! من از شنیدن این آهنگ اشک شوق ریختم و بعد از ساعت‌ها توانستم به زندگی عادی خود برگردم. برای این یک مورد از نوکیا ممنونیم که آهنگ معروف خود را به نوکیاهای جدید آورده است. این آهنگ در ویندوزفون‌ها وجود نداشت!

در ادامه تصاویری از رابط کاربری نوکیا ۵ را مشاهده می‌کنید:

دوربین

دوربین اصلی این دستگاه یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با گشودگی f 2.0 می‌باشد که در فضای باز و نور آفتاب عملکرد بسیار خوب و مطلوبی دارد اما در هنگام شب بهتر است دور استفاده از دوربین این گوشی را خط بکشید. عکس‌هایی پر از نویز ، نامفهوم و بی کیفیت ویژگی‌های عکس‌های گرفته شده توسط نوکیا در شب است. دوربین سلفی این دستگاه نیز زاویه دید خوبی دارد و برای گرفتن سلفی کاملا مناسب است.

نرم افزار دوربین دارای ویژگی‌های کمی می‌باشد و به غیر از قابلیت تنظیم HDR و تایمر و واترمارک کردن عکس ، تنظیم کردن دوربین برای حالت ابری ، آفتابی ، تنظیم EV ، ماکرو و اینفینتی ، چیز دیگری در آن یافت نمی‌شود. مثلا خبری از ایزو نیست. با استفاده از تنظیمات و تنظیم کردن آن ، می‌توانید از دکمه‌های ولوم به عنوان دکمه شاتر نیز استفاده کنید.

در ادامه چند نمونه عکس که با نوکیا ۵ گرفته شده است را می‌بینیم:

نمونه گرفته شده با گزینه HDR

نمونه گرفته شده با گزینه SDR

نمونه گرفته شده با تنظیمات اتوماتیک

نمونه عکس گرفته شده با دوربین سلفی

سخت افزار، باتری و صدا

شاید با دیدن اسم اسنپدراگون ۴۳۰ کمی وحشت کرده باشید و بگویید که قدرت سخت افزاری این دستگاه مناسب نیست. اشتباه نکنید! اسنپدراگون ۴۳۰ در حد و اندازه سری ۸۰۰ نیست اما قدرت آن همانند اسنپدراگون ۶XX نسل قبلی مانند ۶۱۷ می‌باشد پس در این مورد به نظر ما جای نگرانی وجود ندارد. تمامی بازی‌هایی که ما با این دستگاه تست کردیم به راحتی اجرا شدند و تنها شاید در بازی‌های گرافیکی کمی با مشکل لود شدن مواجه بودیم. قطعا نمی‌توان انتظار همان Game Play را داشت که از الجی جی ۶ یا سامسونگ اس ۸ و ایکس زد پرمیوم داریم اما می‌توان روی آن حساب کرد. اگر این گوشی برای وبگردی ، استفاده تلگرام و اینستاگرام خریداری می‌کنید ما به شما اطمینان می‌دهیم که در هنگام استفاده از این نرم افزارها با کوچکترین مشکل و وقفه‌ای روبرو نخواهید شد. سخت افزار نوکیا ۵ کاملا جوابگوی استفاده روزانه می‌باشد.

و اما باتری این گوشی. باتری نوکیا ۵ یک باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری است که برای استفاده در یک روز پرفشار کاری مناسب است. من چند روز از این تلفن به عنوان تلفن شخصی خودم استفاده کردم و در مقایسه با تلفن قبلی خود در بخش باتری ضعف‌هایی را مشاهده کردم اما اگر بخواهید با آن به تلگرام بروید ، کمی در اینستاگرام چرخ بزنید و برای مثال یک ساعت در روز با تلفن حرف بزنید و از اینترنت ۴G استفاده کنید در انتهای شب حتما آن را باید به شارژ بزنید . در مقایسه با دیگر تلفن‌ها این تلفن عمر باتری مناسبی دارد اما هنوز در این بحث با شرکت‌هایی همانند شیائومی ، نوکیا فاصله دارد.

سنسور اثر انگشت این تلفن بسیار بسیار عالی است و از عملکرد سریع ، بی نقص و فوق العاده آن می‌توان ساعت‌ها حرف زد. باز کردن گوشی در کسری از ثانیه ارمغان دیگر نوکیا می‌باشد که می‌تواند شما را به وجد آورد. البته لازم است این موضوع را متذکر شویم که تنها در صورتی این سنسور خوب کار می‌کند که آن را درست تنظیم کرده باشید و انگشت خود را به خوبی به آن شناسانده باشید.

بلندگو این تلفن صدای بلندی دارد و ما را به یاد بلندگوی آیفون ۶ انداخت. بیس و کیفیت صدا نیز در حد مطلوبی است و برای یک تلفن ۷۰۰ – ۸۰۰ هزار تومانی ، این میزان از حجم صدا خارق العاده است. اگر بخواهیم از حجم صدای هدفون بگوییم باید این نکته را خدمتان عرض کنیم که هرچه نوکیا در بخش بلندگو سنگ تمام گذاشته است ، در بخش هدفون و بلندگو مکالمه کم کاری کرده است. حجم صدایی که از هدفون ما دریافت کردیم در حد موبایل‌های پایین رده بود و ما را ناامید کرد. بلندگو مکالمه نیز بلندی خوبی ندارد و اگر شما بخواهید در یک جای شلوغ همانند مترو با کسی صحبت کنید ، احتمالا از کارتان منصرف خواهید شد! (جدای از بحث آنتن دهی)

داغ شدن سریع گوشی در هنگام فعالیت‌های سنگین و در زیر نور آفتاب موردی بود که ما را در بررسی کمی نگران کرد. بدنه آلومینیومی این دستگاه خیلی سریع داغ می‌شود و برای مثال اگر بخواهید در ساعت ۲ بعد از ظهر وسط خیابان‌های تهران از یک سوژه چندین بار عکس بگیرید ، دستتان خواهد سوخت و مدتی بعد ، دوربین به علت داغی بیش از حد ارور خواهد داد.از هندزفری قدیمی و زمخت WH 108 هم بهتر است چیزی نگوییم. این هندزفری در حد نوکیا و تلفنی همانند نوکیا ۵ نیست. حتما از یک هندزفری با کیفیت استفاده کنید تا با توجه به حجم کم صدای هدفون ، لااقل از موسیقی در این تلفن لذت ببرید!

جمع بندی و رقبا

به نظر ما این تلفن با توجه به قیمت خود ، ارزش خرید بالایی دارد. شما از یک برند معتبر مانند نوکیا خرید می‌کنید و احتمالا همین خیال شما را تاحدودی راحت کند. من برند پرست نیستم اما وقتی که نام نوکیا را می‌بینم ناخداگاه به آن اعتماد می‌کنم. کیفیت بالای ساخت این تلفن ، بدنه تمام فلزی ، دوربین سلفی و اصلی خوب ، باتری مناسب ، نمایشگری قابل قبول و اندروید ۷٫۱٫۱ با پردازنده اسنپدراگون ۴۳۰ یک پکیج خوب را در خود جمع کرده است.

اگر می‌خواهید پول کمی خرج کنید و یک موبایل مناسب با نقص‌های کم داشته باشید، نوکیا ۵ می‌تواند گزینه‌ی ایده‌آلی باشد. در هنگام استفاده از این تلفن لگ و یا کندی را مشاهده نخواهید کرد و در این مورد با توجه به نصب بودن نسخه ۷٫۱٫۱ اندروید روی دستگاه ، آن هم بدون کوچکترین دستکاری ، می‌توان انتظارات را تا حدی از این دستگاه بالا برد. ما دستگاه را با نرم افزارهای بسیاری تست کردیم و به نظر ما عملکرد آن هیچ مکث قابل توجهی نداشت. باید به نوکیا بابت بهینه سازی‌های نرم افزاری دست مریزاد گفت.

برای این دستگاه رقبای زیادی وجود دارد. سونی دو دستگاه بسیار خوب و خوش قیمت در محدوده ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان دارد که می‌توانند با نوکیا ۵ رقابت کنند. اکسپریا XA و L1 در لیست حریفان نوکیا ۵ قرار می‌گیرند. شیائومی در این رده قیمتی بسیار بسیار بهتر عمل کرده است و شیائومی ردمی ۴X به نظر ما یک سر و گردن از نوکیا ۵ بهتر است. سامسونگ J5 2017 نیز در صف مقابل نوکیا ۵ قرار می‌گیرد. دیگر چینی حریف نوکیا ۵ هوآوی P9 Lite نام دارد که آن هم پکیج مناسبی از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری است. اچ‌تی‌سی دیزایر ۸۲۶ را در بازه قیمتی ۷۰۰ تومان می‌توان یافت که متاسفانه در مقابل دیگر دوستان خود حرفی برای گفتن ندارد. الجی Stylus 2 هم شانه به شانه دیگران پیش می‌رود اما آن چابکی نوکیا ۵ را نمی‌توان در آن یافت.

امکانات خوب این دستگاه و طراحی همانند موبایل‌های ساخته شرکت‌های چینی باعث شد که ما نوکیا ۵ را پسر خوانده بنامیم. این موبایل دیگر در کارخانجات نوکیا ساخته نشده و در عوض از HMD Global سر در آورده است. کیفیت آن از پدر به ارث برده شده است اما بعضی از موارد آن ، هیچ شباهتی به نوکیا فلاند ندارد. در کل نوکیا ۵ را پسری بسیار خوب یافتیم!

فردا ساعت ۱۰ صبح منتظر پست پرسش و پاسخ نوکیا ۵ باشید

عکاس: محمدمهدی دانش پژوه

این تلفن از طرف وبسایت مای نوکیا (Mynokia.ir) در اختیار ترنجی قرار گرفته است. شما با مراجعه به آدرس اینترنتی زیر این دستگاه را خریداری نمایید. مای نوکیا تا ۷ روز تلفن را بدون هیچ قید و شرطی تعویض می‌کند و تا ۶ ماه تلفن شما را گارانتی خواهد کرد.

ورود به فروشگاه مای نوکیا

نظر شما در این رابطه چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

هنوز بررسی رو نخوندم فقط خواستم بگم خیلی خوشحالم که سایت داره به روزای خوبش میرسه ❤❤❤❤

MR.CAMPER

بررسی بسیار عالی بود اقای کمانی عزیز واقعا لذت بردم مدتها بود که از نوکیا گوشی بررسی نشده بود ممنون از بررسی خوبتون

carpetad

بررسی خوبی بود، سپاس‌گذارم
همانطور که می‌دایند، انتقاد باعث پیشرفت میشه، من از سایت شما انتظار دارم، در بخش اخبار، متون با ویراستاری بهتری ارائه شود.
و همچنین متن بررسی نوکیا ۵ متاسفانه بسیار عامیانه بود، انتظار بیشتری داشتم و بسیار خوشحالم که این وبسایت دوباره داره جون میگیره.
موفق و پیروز باشید.

Mortazavi

انتظار دوربین و صفحه بهتری داشتم.
البته عکساش عالی بود ولی اینکه تو شب کلا داغونه از نوکیا بعید بود.
کاش بجای اسنپ430 مثل سونی از هلیو p20 استفاده میکرد هم 16 نانومتری بود و خیلی کم مصرف، هم خیلی قوی تر بود هم قیمتم بود. ولی متأسفانه بخاطر گذشته بد مدیاتک و اسم خوب اسنپ برای با کیفیت جلوه دادن از اسنپدراگون استفاده کرده درحالی که سری هلیو مدیاتک برای میانرده ها و بالارده ها شاهکاره.

mohammad70

با سلام
سلام ترنجی چه خوشحال شدم یاد سایت نارنجی افتادم دیدمت الهی موفق باشی !
من رنگ نقره ای این گوشی رو دارم واقعا عالیه بهتون حس یه گوشی میان رده رو نمیده بیشتر حس بالا رده ها رو داره این حرف رو میزنم چون اطرافیان بیشتر ایفون دارن اول تعجب کردن نوکیاست چون همه شون میگفتن نوکیا نابود شده بعد اون محو عملکرد اثر انگشت شدن بدون تاخیر من فقط اشاره میکردم باز میشد اون هم با صفحه خاموش تا حدی بود خیال کردن اثر انگشت الکی هست امتحان کردن دیدن گوشی واقعا رو انگشت خودم ست شده بعد واقعا صدای گوشی عالیه من عادت ندارم با صدای بلند ،بلندگو آهنگ گوش بدم کمی از وسط بیش تر بود همه محو این گوشی شدن دوربینش خوبه ولی عالی نیست باید بلد باشی عکس بگیری باهاش چند روز پیش با دوستم رفتیم یه فروشگاه دستش خورد زیر دستم گوشی از ارتفاع حدود 1/5 متر خورد زمین روی سرامیک اول با گوشه ها بعد با صفحه نمایش من که گوشی رو صفحه بود به دوستم گفتم گوشی شکسته باشه باید یکی برام بخری چون محافظ تو شهرمون پیدا نکردم براش بعد با کلی استرس از زمین برداشتم دیدم چیزیش نشده دوستم گرفت داشت دنبال یه زدگی می گشت تنها بدی که برا من مهم نیست نداشتن چراغ نوتیف هست من آیدی تلگرام میزارم سوال داشتین در خدمتم ببخشید طولانی شدmmhassani

محمد صالح موسی پور

سلام دوست عزیز!
خیلی خوشحالیم از اینکه یادآوری از نارنجی هستیم براتون 🙂
بله همونطور که اشاره کردید نوکیا واقعا توی زمینه گوشی های اندرویدی جدیدیش خیلی خوب ظاهر شده و امیدواریم بتونه همینطور پر قدرت ادامه بده اما باید قبول کرد در مواردی بقیه کمپانی ها برتری دارند و نمیشه با قطعیت گفت نوکیا تونسته گوشی رقیبی برای اون ها تولید کنه!
موفق باشید

king erfan

عال بود من همین فردا میرم بخرمش

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عارف کمانی
Arefkamani@gmail.com