حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مروری بر تاریخچه سریال Game of Thrones؛ از فرش به عرش!

نوشته

6 سال قبل | بدون دیدگاه | حتما بخوانید، سرگرمی، مطالب ترنجی

به مناسبت آغاز فصل هفتم پرمخاطب‌ترین سریال جهان یعنی Game of Thrones مروری بر روند صعودی این فیلم خواهیم داشت. در ادامه ترنجی را همراهی کنید.

اخیرا به دلیل انتشار فصل هفتم سریال “بازی تاج و تخت”، دوباره نام این شاهکار هنری‌ سر زبان‌ها افتاده است. در این مقاله ما بر تاریخچه این سریال محبوب نگاهی می‌اندازیم، از هر فصل منتشرشده سخن می‌گوییم و نقد و بررسی کوتاهی از هرفصل و مخصوصا فصل آخر سریال خواهیم داشت.

در سال ۱۹۹۰، کمپانی برادران وارنر یا همان .Warner Bros، یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های تلویزیونی یعنی اچ‌بی‌او (Home Box Office) را خرید و به منتقدان و کارشناسان این فرصت را داد که خود را در آستانه تحولی عظیم در صنعت سریال‌های تلویزیونی ببینند و به مخاطبان نوید آن را داد که پول خود را صرف پاپ‌کورن خریدن، نشستن به پای تلویزیون و انتظار برای لحظات تکرارناشدنی بکنند. در آن روزها که مردم در بی‌کیفیتی سریال‌ها، وقت خود را درحال تلف شدن می‌دیدند، GoT پا به میدان گذاشت تا یک سری قوانین تکراری را تغییر دهد.

نکته: در ادامه مقاله ممکن است با اسامی ناآشنا از کاراکترهای مجموعه برخورد کنید.

این مجموعه در سبک خیال‌پردازی حماسی قرار می‌گیرد و بر پایه رمانی به نام “ترانه یخ و آتش (A Song of Ice and Fire)” به قلم جرج آر. آر. مارتین (George Raymond Richard Martin) نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس آمریکایی سبک‌های فانتزی، علمی-تخیلی و وحشتناک به رشته تحریر درآمده و روایتگر داستان درگیری چندین خاندان مختلف برای تصاحب تاج و تخت پادشاهی و حکومت بر هفت اقلیم است.

فصل اول: مقدمه‌ای برای داستانی طولانی

همانطور که احتمالا می‌دانید داستان مجموعه در سرزمین خیالی وستروس و اسوس جریان دارد و پایان تابستانی ده ساله و مقدمه‌ای از زمستانی سخت را به تصویر میکشد. وقتی که اولین قسمت از فصل اول منتشر شد، منتقدان و کارشناسان بسیار از ادامه این مجموعه استقبال کردند و با استقبال افراد خبره و کارشناس، مردم هم جذب این سریال قریب با استانداردهای آن روزها شدند. نکته مهمی که این سریال را موفق کرد، خط‌های داستانی زیاد است. خط داستانی اول همان داستان کلیشه‌ای نبرد خاندان‌ها بر سر تاج و تخت هفت اقلیم است که روند مهمی را در داستان فیلم شکل داده است. خط داستانی دوم اما، جذابیتی را دارد که توانایی آن را دارد شما را سال‌ها و سال‌ها پای تلویزیون نگاه‌دارد. این داستان، تهدیدهای موجودات عجیب و غریب برای حمله از سمت شمال را شامل می‌شود. خط داستانی سوم هم درمورد تلاش فرزندان شاه برای بازپس گیری تخت است.

فصل دوم: تضمین روند صعودی مجموعه

این فصل از مهم‌ترین فصل‌های سریال است که روند صعودی را قطعی می‌کند. شروع داستان این فصل از این قرار است: بعد از کسب سه پیروزی، راب استارک به لنیسترها در ازای اعلام استقلال شمال، پیشنهاد صلح می‌دهد و تئون گریجوی را برای کسب حمایت گریجوی‌ها به پیش پدرش می‌فرستد و همچنین مادرش، کتلین استارک را به پیش رنلی باراتیون. سرسی لنیستر پیشنهاد راب را قبول نمی‌کند. تیریون جانوس اسلینت را به دیوار تبعید می‌کند و بران را به عنوان فرمانده نگهبانان تعیین می‌کند. این فصل در کشورهای کرواسی، ایسلند و ایرلند شمالی فیلمبرداری شده است.

فصل سوم: داستان غوغا می‌کند!

تمرکز فصل سوم بیشتر بر روی لنیسترها در سرزمین پادشاهی است. پس از شکست دادن استنیس باراتیون در نبرد بلک‌واتر ،آن‌ها جایگاه خود را در تخت آهنین محکم و استوار نگه داشته‌اند. آن‌ها توسط هم‌پیمان جدید خود یعنی خاندان تایرل، که قدرتمند و با تدبیر هستند، در معرض خطر قرار گرفتند. تیریون لنیستر با ازدست دادن مقام مشاور پادشاهی‌اش، احساس می‌کند که پدرش ارزشی برای خدمتی که او برای خانواده به عنوان مشاور انجام داده قائل نیست. در همین حال، جیمی لنیستر تلاش خود را برای بازگشت به خانه ادامه می‌دهد و به اسارت خود با همسفرش ، برین از تارث عادت می‌کند. از این فصل به بعد روند داستانی به طوری شکل می‌گیرد که شما حتما باید چند فصل‌های قبلی را دیده باشید.

فصل چهارم: چهارمین فصل موفقیت‌آمیز!

پخش این فصل از مجموعه در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۱۴ آغاز شد و در تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۱۴ پایان یافت. فصل چهارم اقتباسی از  نیمه دوم کتاب طوفان شمشیرها به همراه بخش‌هایی از کتاب‌های ضیافتی برای کلاغ‌ها و رقصی با اژدهایان اثر جرج آر. آر. مارتین بود. در ۲ آوریل ۲۰۱۳، اچ‌بی‌او اعلام کرد که این سریال را برای فصل چهارم که دارای ۱۰ قسمت است، تمدید کرده‌است. فیلمبرداری این فصل در ۸ ژوئیه ۲۰۱۳ در ایرلند شمالی آغاز شد. این بخشی از فیلمبرداری این فصل دوباره در ایسلند و دوبروونیک انجام شد. فیلمبرداری ۱۳۶ روز طول کشید و در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳ به پایان رسید. داستان این فصل از این قرار است که مهمانان ویژه برای شرکت در عروسی جافری باراتیون و مارجری تایرل به سرزمین پادشاهی می‌رسند، از جمله اوبرین مارتل که به دنبال گرفتن انتقام خواهرش است. جافری در عروسی توسط مادربزرگ مارجری مسموم می‌شود و می‌میرد. ولی سرسی برادرش تیریون را مسئول مرگ جافری می‌داند. تیریون سعی می‌کند از این اتهامات رهایی پیدا کند ولی هم خواهرش و هم پدرش به دنبال اعدام او هستند و تمام دوستانش او را ترک می‌کنند.

فصل پنجم: مجموعه زیر دستان کارگردانان گمنام

این فصل در ۱۲ آوریل ۲۰۱۵ شروع به پخش کرد. داستان این فصل برگرفته از ضیافتی برای کلاغ‌ها و رقصی با اژدهایان رمان‌های چهارم و پنجم سری ترانه یخ و آتش نوشتهٔ جرج آر. آر. مارتین می‌باشد؛ گرچه در آن عناصری از طوفان شمشیرها قسمت سوم و بادهای زمستانی قسمت ششم نیز وجود دارد. جرج آر. آر. مارتین که در هر یک از فصل‌های قبلی یک قسمت را می‌نوشت، برای فصل پنجم فیلم‌نامه‌ای ننوشته است. زیرا قصد داشت تا کتاب بادهای زمستان را به پایان برساند. کارگردانان این فصل مایکل اسلوویس (قسمت ۱ و ۲)، مارک میلود (قسمت ۳ و ۴)، جرمی پودسوا (قسمت ۵ و ۶)، میگل ساپوکنیک (قسمت ۷ و ۸) و دیوید ناتر (قسمت ۹ و ۱۰) هستند که به غیر از دیوید ناتر، هیچ‌کدام تجربهٔ کارگردانی بازی تاج و تخت را نداشتند. فیلمبرداری فصل پنجم در ژوئیه ۲۰۱۴ در بلفاست آغاز شد و در دسامبر ۲۰۱۴ به پایان رسید. برخی صحنه‌هایی که در دورن اتفاق می‌افتند در اکتبر ۲۰۱۴ در اسپانیا فیلمبرداری شد. وایس و بنیاف اعلام کردند که فصل ۵ شامل فلش‌بک نیز هست، چیزی که تا این فصل از آن دوری کرده بودند و در آن‌ها از شهر کوردوبا به جای ولانتیس استفاده شده است. صحنهٔ «قدم شرم» سرسی که در کتاب رقصی با اژدهایان آمده است، در اوایل اکتبر ۲۰۱۴ در دوبروونیک، کرواسی فیلمبرداری شد.

فصل ششم: فصلی که همه‌چیز داشت

در این فصل نیز کارگردانان گمنام به کار خود ادامه دادند. این فصل هم به صورت عمده اقتباسی از رمان‌های ترانه یخ و آتش نوشتهٔ جرج آر. آر. مارتین می‌باشد. فیلمبرداری فصل ششم از ژوئیه ۲۰۱۵ در بلفاست در ایرلند شمالی، پنیسکولا و خرنا در اسپانیا آغاز شد. لوکشین‌های دیگر فصل ششم قلعه زفرا درگوادالاخارا، پارک طبیعی باردنز ریلز در نابارا، آلکازبا در آلمریا و قلعهٔ سانتا فلورنتینا در بارسلون است. در اوت ۲۰۱۵ اعلام شد که برای اولین بار از فصل اول تا کنون، هیچ صحنه‌ای در کرواسی فیلمبرداری نخواهد شد. از ابتدای فصل دوم، از شهر دوبروونویکبه عنوان لوکیشین فیلمبرداری بارانداز پادشاه استفاده می‌شد.

فصل هفتم: Winter is here

وقتی که اولین قسمت از این فصل موردانتظار پخش شد، شبکه‌های اجتماعی زلزله‌ای را به خود دیدند. واکنش منتقدان جهانی به اولین قسمت فوق‌العاده بوده به‌طوری که بسیاری از کارگردانان مطرح این قسمت را تحسین کرده‌اند. قسمت اول همان چیزی است که مخاطبان درخواست کرده بودند و این پیشرفت بسیار زیاد، توجه به بازخورد مخاطبان را به واقعیت تبدیل کرده است. با دیدن این قسمت صبر برای مخاطبان به مورد سختی مبدل گشته.

نکته‌ای جالب: آهنگساز این مجموعه رامین جوادی، موسیقی‌دان آلمانی-ایرانی، است که سابقه کار بر روی موسیقی یکی دیگر از مجموعه‌های محبوب دنیای تلویزیون یعنی “فرار از زندان” را دارد. برای دیدن بیوگرافی این آهنگساز در ویکیپدیا، این لینک را مشاهده کنید.

نظر شما در مورد “بازی تاج و تخت” چیست؟ آیا با اخبار و مقالات بیشتر درمورد این مجموعه در ترنجی موافق هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مهرشاد مرادزاده
گیمری عاشق نوشتن...