حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سرانه هر ایرانی از اینترنت تنها ۳۵ کیلوبیت!

نوشته

6 سال قبل | 2 دیدگاه | اخبار

معاون وزیر ارتباطات گفت: سرانه دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت با رشد ۳۵ برابری به ۳۵ کیلوبیت برثانیه طی ۴ سال اخیر رسیده است. به گزارش خبرگزاری مهر، فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی در نشستی با حضور نمایندگان عضو این فراکسیون و مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت، عملکرد این شرکت در دولت یازدهم را مورد بررسی قرار داد که در این نشست محمد جواد آذری جهرمی معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت آخرین وضعیت عملکرد این شرکت را در طول چهار سال دولت یازدهم تشریح کرد.

وی با اشاره به افزایش چند برابری شاخص های توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور و ظرفیت های دسترسی مردم به ابزارهای ارتباطی نسبت به ابتدای دولت یازدهم ، اظهار داشت ؛ سیر رشد تحولات در ۴ سال اخیر ، فرآیندی غیر قابل باور داشت اما با این وجود با جایگاه مطلوب در منطقه و دنیا از حیث فناوری اطلاعات و ارتباطات فاصله داریم .

معاون وزیر ارتباطات ارزش بازار فناوری اطلاعات کشور را حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان برآورد کرد که ۹۲ درصد آن را سایر بخش های اکوسیستم ارتباطاتی تشکیل می دهد و ۸ درصد این بازار متعلق به زیرساخت است و گفت: ارزش بازار ICT باید ظرف ۳ سال آینده به ۹۰ هزار میلیارد برسد.

وی با بیان اینکه طی ۳ سال گذشته مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه گذاری شده است، کاهش نرخ دسترسی به محتوای بومی، کاهش تعرفه پهنای باند ، تضمین کیفیت خدمات و نیز پایش شاخص های کیفی را از جمله ثمرات اقدامات صورت گرفته در این بخش عنوان کرد.

سرانه دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت به ۳۵ کیلوبیت برثانیه رسید

جهرمی ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم  ۴ میلیون مشترک به شبکه پهن باند ثابت از طریق ADSL و ۳۰۰ هزار مشترک به شبکه پهن باند موبایل آن هم تنها در تهران و کرج دسترسی داشتند اما هم اکنون شمار مشترکان پهن باند ثابث ۱۰ میلیون نفر و پهن باند موبایل به ۴۰ میلیون رسیده است در همین حال میزان سرانه دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت در ابتدای دولت یازدهم یک کیلو بیت بر ثانیه بود که هم اکنون این پارامتر به ۳۵ کیلو بیت بر ثانیه رسیده است.

به گفته وی، در ابتدای دولت ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور ۱۱۱۶ گیگابیت بر ثانیه بود که امروز به ۱۲ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده است. همچنین ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل در ابتدای دولت ۸۰ گیگابیت بر ثانیه بود که هم اکنون یکهزار گیگابیت بر ثانیه برآورد می شود . ظرفیت پهنای باند داخلی نیز با بیش از هزار درصد رشد، از ۶۲۵ گیگابیت بر ثانیه به ۷۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت دستیابی به بیش از ۶۳ هزار کیلومتر فیبرنوری و راه اندازی ۷ مرکز داده ملی (NIX) را از جمله اقدامات مؤثر این شرکت برشمرد و گفت: هدف برنامه ششم توسعه ، کسب سهم ترانزیت از بازارهای منطقه و بین الملل و توسعه هسته مرکزی شبکه ملی اطلاعات است که باید ظرفیت ترانزیت پهنای باند کشور به ۶۰ برابر ظرفیت فعلی برسد .

۱۰۰ میلیون سیم کارت در دستان ایرانیها است

معاون وزیر ارتباطات گفت: ۴۰ میلیون گوشی هوشمند و ۱۰۰ میلیون سیم کارت در دستان ایرانی ها است و طبق برآورد اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت این بخش به حدود ۳ برابر می رسد .

به گفته جهرمی، هم اکنون ۲۴ هزار سایت خرید اینترنت در کشور وجود دارد و ایران بزرگترین جمعیت کاربران اینترنت در منطقه را از آن خود کرده است. در همین حال یک درصد از دامنه های اینترنتی در دنیا به پسوند IR تعلق دارد و ۱.۵ درصد محتوای تحت وب را زبان فارسی تشکیل می دهد.

وی گفت: ۱۸ هزار تیم توسعه اپلیکیشن و ۳ هزار شرکت دانش بنیان در این بخش فعال هستند و برآورد شده که هزینه ایجاد یک استارتاپ در این حوزه، یک سوم متوسط ایجاد یک شغل با حداقل ۱۰۰ میلیون تومان هزینه است .

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات تسهیل کننده دسترسی مردم به شبکه و پلتفرم دولت برای دریافت خدمات است اما از آنجایی که سازمانها برای اتصال به شبکه ملی طفره می روند مکانیزم و ساختار نهایی اتصال به شبکه دولت اجرایی نشده است .

در این نشست نمایندگان عضو فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس ، در خصوص مباحثی همچون خصوصی سازی مخابرات و واگذاری سهام این شرکت ، جایگاه زیرساخت در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات ، وضعیت نگهداری از سرورها در داخل کشور ، هزینه هایی که برای شبکه ملی اطلاعات صرف شد و نیز تکامل این شبکه با راه اندازی پروژه دولت الکترونیک به بحث و تبادل نظر پرداختند .

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
MR.CAMPER

خب خسته نباشن واقعا زحمت کشیدن
الان افغانستان و حتی اون عراق سرعت اینترنتش از مملکت ما بیشتره تازه ۳۵ برابرش کردن اینقدر افتضاحه قبل از اون ببین چه گندی بوده
ممنون از مطلب مفیدتون اقای کمانی

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عارف کمانی
Arefkamani@gmail.com