حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

خرید سخت‌افزار برای ماینینگ دیگر صرفه اقتصادی ندارد!

نوشته

6 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، اطلاعیه‌ها، حتما بخوانید

در اواخر ماه‌ می (اوایل ماه‌ خرداد) ماینینگ شدت گرفت و در سرتاسر دنیا عده‌ای شروع به خرید انواع سخت افزار و بستن رایانه‌های مخصوص ماینیگ کردند. اما این نشانه خوبی نیست، همه ما تاحدودی با روال کاری ارز های دیجیتالی آشنا هستیم و می‌دانیم هر چقدر قدرت پردازشی بالاتر برود به طبع سختی بدست اوردن بیتکوین هم افزایش می‌یابد. در ادامه با ما همراه باشید تا تحلیل کامل‌تری را ارائه دهیم و بگوییم که چرا دیگر ماینینگ صرفه اقتصادی ندارد!

یک انفجار در صنعت ماینینگ ارز های دیجیتالی آغاز شد و هر روز در حال گسترده تر شدن هست و این انفجار آنقدر پر قدرت آغاژ شد که به اتمام کارت گرافیک های بازار از هر دو تولید کننده بزرگ ای‌ام‌دی (AMD) و انویدیا (Nvidia) منجر شد و وضعیتی مشابه در حال حاضر برای منابع تغذیه (Power supply)  ۱۰۰۰ وات و بالاتر در حال وقوع هست.

در واقع ماینینگ در نیمه دوم ماه می (اوایل ماه‌ خرداد) تا هفته اول ماه‌ ژوئن (کمی بعد از اواسط خرداد) به نحوی غیرقابل کنترل شدت گرفت و در همین زمان بود که اتریوم به شدت سوددهی بالایی پیدا کرد و همینطور طرفداران بسیار زیادی و تقریبا در اواسط ماه ژوئن (اواخر خرداد) احساس می‌شد که ماینر های اتریوم همه جا هستند!

کمبود کارت‌های گرافیک که روی هر دو برند ای‌ام‌دی و انویدیا و همچنین تاثیر شدیدی روی فروشنده های فروشگاه ای‌بی (ebay)، خرده‌فروش‌ها و عمده فروش‌ها و حتی دست دوم فروش‌ها داشت. کارت گراقیک‌های قدیمی‌تر ای‌ام‌دی رشد قیمت ۲ تا ۳ برابری در فروشگاه های دست دوم فروشی داشتند و حتی یک کارت گرافیک R9 295X2 تا ۱۰۰۰ دلار هم به فروش رسید! بعد از مدتی مردم به کارت های R9 390 و R9290 و کارت های سری پولاریس یعنی سری RX 470 , RX480 , RX570 , RX580 روی آوردند و تمام مدل های ۴ گیگابایتی و ۸ گیگابایتی به فروش رسید و بعد از اندک زمانی نوبت به کارت های GTX 1060 انویدیا رسید. این موج فقط دامن‌گیر کارت های گرافیک نبود و با وارد شدن کارت های سری GTX 1070 به ریگ ماینر ها قیمت این سری کارت نیز افزایش داشت و همین طور موجودی آن‌ها به شدت کاهش یافت.

پس از بحرانی که برای کارت گرافیک‌ها اتفاق افتاد کم کم خبر های ناخوشایندی در مورد دیگر قطعات نیز به گوش رسید و اولین آنها موجودی پاور های قدرتمند و با توان‌های ۱۰۰۰ وات و بالاتر بود و همچنین کالاهای دیگری نیز مانند رایزرهای کارت گرافیک و پایه نگهدارنده آهنی کارت‌های گرافیک و غیره به دلیل بحران به وجود آمده به شدت نایاب شدند.

لطفا دیگر برای ماینینگ سخت افزار نخرید!

حالا که دیگر از کارت های ای‌ام‌دی خبری نیست و موجودی کارت های میان‌رده انویدیا نیز به اتمام رسیده، سختی شبکه بیت کوین و اتریوم به شدت افزایش پیدا کرده است. شش هفته پیش با ماینینگ اتریوم می‌توانستید پول خوبی بدست بیاورید اما در حال حاضر سختی شبکه روز به روز در حال افزایش است و هزاران ماینر جدید در حال پیوستن به جمع ماینرها هستند که باعث بالاتر رفتن سختی شبکه و به طبع کاهش درآمد و افزایش هزینه‌ها خواهد شد.

قیمت کارت‌های گرافیک اصلا مناسب نیست و در این میان کسی جز شرکت های بزرگ تولید کننده سخت افزار سودی نخواهد برد. این روند به یک بحران بزرگ خواهد انجامید. این بحران کارت گرافیک غیرقابل پیش‌بینی بود و در این مقیاس هرگز اتفاق نیفتاده بود. بنظر می‌رسد که انویدیا و ای‌ام‌دی توان تولید این حجم از کارت گرافیک را نداشته باشند و حتی اگر بتوانند، این درخواست برای کارت های سری ۴۰۰ و ۵۰۰ ای‌ام‌دی و سری GTX 10 انویدیا به‌زودی کاهش پیدا می‌کند؛ به دلیل اینکه دیگر این کارت‌ها نمی‌توانند سوددهی داشته باشند، بنابراین محبوبیت خود را در میان ماینرها از دست خواهند داد.

در گذشته اتفاق مشابهی برای بیتکوین و دستگاه‌های ASIC رخ داد اما به گستردگی اتفاقی که در این مدت برای کارت‌های گرافیک افتاد نبود و به هیچ وجه قابل مقابسه بحران کارت گرافیک امروزه نیست. این موج از ماینینگ از نظر ما مثل اتفاقی هست که برای پوکمون‌گو (Pokemon GO) برای مدتی این بازی همه جا دیده می‌شد و هر کسی در هر رنج سنی در حال بازی کردن این بازی جذاب بود اما ناگهان دیگر اثری از پوکمون نبود و دیگر در صفحات شبکه های اجتماعی دیده نشد. در مورد ماینیگ هم به همین صورت هست یک ماه‌ و نیم تا دو ماه پیش یک کارت گرافیک RX 580 به تنهایی توانایی استخراج ۵-۶ دلار در روز را داشت و بر پایه ۵ دلار در روز یک کارت گرافیک RX 580 در ماه مبلغی حدود ۱۵۰-۱۸۰ دلار استخراج می‌کرد و اگر بگوییم که شما ۶ عدد کارت گرافیک با مبلقی حدود ۳۵۰ دلار به ازای هر کارت می‌خریدید در ماه مجموعا حدود ۹۰۰ دلار درامد داشتید که در مدت کوتاهی هزینه اولیه ماینینگ شما را به شما باز می‌گرداند. همین موضوع باعث شد که افراد زیادی با بودجه های مختلف از ۱۰۰۰ دلار گرفته تا ۱۰۰ها هزار دلار وارد این بازی شوند و در روسیه و چین ماینرهایی با جدیت تمام میلیون‌ها دلار سرمایه گذاری برای سیستم های ماینینگ خود کردند تا بتوانند در خانه کسب درامد کنند.

قطعا در آینده ای نچندان دور با تعداد زیادی از کارت های سری RX580 , RX570 ,RX470 RX480 , GTX1070 , GTX1060 دست دوم رو به رو خواهیم شد و قطعا به نفع مصرف کنندگان خواهد بود. قطعاً تعداد زیادی از ماینر ها دست از کار خواهند کشید و به این کار ادامه نخواهند داد و ترجیح م‌یدهند کارت گرافیک‌های خود را بفروشند تا سیستم‌هایی گرانتر بخرند و به ماینینگ ادامه دهند!

نظر شما چیست؟ بنظر شما ماینینگ هنوز صرفه افتصادی دارد؟ پیش بینی شما در مورد آینده ماینیگ چیست؟ آیا ماینرها راهی برای بازگشت به سوددهی گذشته پیدا خواهند کرد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
فرید فرازی
متولد سال 76 هستم در اصفهان زندگی میکنم و دانشجوی رشته برق هستم علاقه مند به سخت افزار و بازی های کامپیوتری