حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

عملکرد پردازنده پرچم‌دار ای‌ام‌دی Ryzen Threadripper 1950x بار دیگر لو رفت

نتایج عملکرد پرچم‌دار ای‌ام‌دی پردازنده‌ای با ۱۶‌هسته و فرکانس کاری ۳.۴ گیگاهرتز، یک‌بار دیگر از طریق چند منبع از دپارتمان تست داخلی ای‌ام‌دی و ایسوز لو رفت. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

نتایج از پایگاه‌های اطلاعاتی Geekbench و SiSoftware کسب شده‌اند. دو پایگاه اطلاعاتی قابلیت ذخیره و لیست کردن انواع پردازنده‌های تست‌شده توسط کاربر و حتی شرکت سازنده سخت افزار دارا هستند. بر اساس نتایج مشابه مشاهده‌شده در ژانویه و یک ماه پس از آن، می‌توان انتظار داشت مقداری بهبودی در عملکرد کلی با داریور‌ها و برنامه‌های فراهم شده جهت پشتیبانی بهتر از سخت‌افزارهای آینده، شاهد باشیم.

عملکرد پردازنده پرچم‌دار ای‌ام‌دی Ryzen Threadripper 1950x قابل مقایسه با پردازنده ۱۰‌هسته‌ای اینتل

پردازنده‌ تست شده با نام Ryzen Threadripper 1950x رؤیت شده است. پردازنده‌ای با ویژگی‌هایی از جمله ۱۶هسته‌ای، ۳۲نخی و کلاک پایه ۳٫۴گیگاهرتز. بر اساس مشخصات لو رفته، پردازنده قابلیت کلاک بوست ۳.۶ گیگاهرتز و با ویژگی XFR Boost قادر به رسیدن به کلاک ۳.۷ تا ۳.۸ گیگاهرتز خواهد بود. این پردازنده دارای ۳۲ مگابایت حافظه کش سطح L3 و ۸ مگابایت حافظه کش سطح L2 خواهد بود.

بر اساس نتایج منتشر شده، Ryzen Threadripper 1950x در بخش عملکرد تک‌هسته توانسته است امتیاز کلی ۴۰۷۴ کسب نماید. امتیازات کسب‌شده در زیربخش‌های محاسبات صحیح، اعشاری و حافظه به ترتیب ۳۹۳۳، ۳۸۶۹ و ۴۲۴۵ است. در بخش عملکرد چند‌هسته‌ای پردازنده قادر به کسب امتیاز ۲۶۷۶۸ بوده است. در زیربخش‌های این قسمت نیز امتیازات کسب‌شده محاسبات صحیح، اعشاری و حافظه به ترتیب ۳۱۵۶۷، ۳۴۷۹۴ و ۵۲۰۶ مشاهده می‌شود. این امتیازات نشان‌دهنده‌ آن است با یک پردازنده بالا رده از سری Ryzen Threadripper مواجه هستیم.

برای درک بهتر قدرت پردازنده Ryzen Threadripper 1950x، به مقایسه قدرت این پردازنده نسبت به پردازنده اینتل Xeon E5-2697A V4 (پردازنده‌ای ۱۶هسته‌ای، ۳۲نخی با کلاک پایه ۲.۶ گیگاهرتزی و بوست تا ۳.۶ گیگاهرتزی) می‌پردازیم. اولین موضوعی که به نظر می‌رسد عدم مقایسه این دو پردازنده است چرا که کلاک پایه پردازنده اینتل کمتر است اما از سوی دیگر کلاک بوست در دو پردازنده برابر با ۳٫۶گیگاهرتز است. لذا این مسئله قابل چشم‌پوشی است. امتیاز کلی پردازنده Xeon E5-2697A V4 در بخش تک‌هسته‌ای، ۳۶۵۱ و در بخش چند‌هسته‌ای، ۳۰۴۵۰ کسب شده است. جهت مشاهده امتیازات کسب شده این پردازنده می‌توانید از لینک https://browser.primatelabs.com/v4/cpu/3048605 استفاده کنید. همان‌طور که متوجه شدید در بخش تک‌هسته‌ای عملکرد پردازنده Ryzen Threadripper 1950x و در بخش چندهسته‌ای عملکرد Xeon E5-2697A V4 بالاتر قرار دارد.

با توجه به عرضه پردازنده‌های بالارده ای‌ام‌دی در ماه‌های آتی، شرکت اینتل به معرفی و فروش سری Core-X  اقدام نمود. هم‌اکنون قادر به مقایسه و تقابل دو پردازنده بالارده از هر دو شرکت هستیم. برای مقایسه پردازنده اینتل Core-i9 7900x پردازنده‌ای ۱۰هسته‌ای که پرچم‌دار فعلی است انتخاب کرده‌ایم. پردازنده Core-i9 7900x به طور متوسط در بخش عملکرد تک‌هسته‌ای امتیاز  ۵۰۰۰ الی ۵۳۰۰ و در بخش چند‌هسته‌ای امتیاز ۳۲۰۰۰ الی ۳۴۰۰۰ کسب نموده است.

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید هم در بخش تک‌هسته‌ای و هم چندهسته‌ای امتیازات پردازنده Core-i9 7900x از پردازنده Ryzen Threadripper 1950x با وجود تعداد ۶هسته (۱۲نخ) بیشتر در مقایسه با اینتل، بیشتر است. به نظر می‌رسد AMD هنوز بهینه‌سازی‌‌های لازم برای رقابت با پردازنده ۱۰‌هسته‌ای اینتل انجام نداده است. انتظار می‌رود مدل‌های جدید پردازنده‌‌های بالارده اینتل با تعداد هسته‌های ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ هسته در ماه‌های آینده روانه بازار شود. اگر شایعه‌ها به وقوع بپیوندد، Ryzen Threadripper اوایل ماه جولای یعنی تیر یا مرداد ماه به نمایش گذاشته خواهد شد. احتمالاً قیمت‌گذاری این سری پردازنده‌ها، در رقابت با پردازنده‌های اینتل با تعداد هسته بیشتر خواهد بود.

حال از پایگاه Geekbench به پایگاه اطلاعاتی SiSoftware مراجعه می‌کنیم. بر اساس نتایج منتشر شده، پردازنده ۱۹۵۰x در بخش Arithmetic workloads و Multimedia workloads به ترتیب مقادیر ۴۳۴٫۳۲ GOPS و ۸۲۱٫۶۴ Mpix/s کسب نموده است. پردازنده Core-i9 7900x در همین بخش‌ها نیز به ترتیب ۳۳۶٫۲۰ GOPS و ۱۲۶۲٫۶۸ Mpix/s کسب کرده است. امتیازات کسب‌شده توسط Ryzen Threadripper 1950x بسیار دلگرم‌کننده است اما به خاطر داشته باشید این پردازنده تا ۳.۹ الی ۴ گیگاهرتز اورکلاک شده است. وضعیت مشابهی نیز در نتایج پردازنده‌های سری ایستگاه‌کاری AMD EPYC 7000 و پردازنده‌های آتی Intel Skylake-SP مواجه هستیم.

جزئیات سری کامل Ryzen Threadripper در تابستان ۲۰۱۷

بر اساس شایع‌های موجود، سری Ryzen Threadripper شامل ۹ پردازنده از جمله، دو پردازنده ۱۰هسته‌ای، سه پردازنده ۱۲‌هسته‌ای، دو پردازنده ۱۴هسته‌ای و دو پردازنده ۱۶هسته‌ای خواهد بود. هیچکدام از موارد ذکر شده تأیید نشده است اما انتظار می‌رود پردازنده‌های ۱۶هسته‌ای بالاتر از ۸۰۰دلار قیمت‌گذاری شوند.

پرچم‌دار سری Ryzen Threadripper، پردازنده ۱۹۵۰X با ۱۶هسته و کلاک پایه ۳۴۰۰مگاهرتز و توان طراحی حرارتی ۱۵۵وات خواهد بود. در جدول زیر می‌توانید مشخصات مدل‌های مختلف این سری را مشاهده نمایید اما مجدداً متذکر شویم هیچکدام هنوز تأیید نشده‌اند.

دیدگاه شما چیست؟ آیا AMD می‌تواند دوباره به اوج بازگردد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سید امین اکبرپور