حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

استخرهای هیدرولیکی، راهکاری برای فضاهای محدود

نوشته

6 سال قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی، معماری و ساختمان، هنر

امروزه با توجه به رشد شهرها و محدودیت‌های موجود در زمین‌های شهری جهت ساخت و ساز انواع فضاهای مورد نیاز انسان‌، معماران و طراحان به دنبال آنند که از کمترین فضا بیشترین استفاده را برای ایجاد فضاهایی با انعطاف‌پذیری بالا در فراهم نمودن آسایش و آرامش افراد داشته باشند. در نتیجه ایده ای را تحت عنوان «خلق فضاهای انعطاف‌پذیر» مطرح کردند، و این انعطاف‌پذیری را در قالب قابلیت ساختمان و فضا برای تغییر فیزیکی و تطابق با توجه به تغییر شرایط تعریف شده، بیان می‌کنند.

در این راستا می‌توان استخرهای هیدرولیکی را یکی از نمونه‌های انعطاف‌پذیری فضاهای ساخته شده در نظر گرفت. این استخرها با استفاده از سیستم هیدرولیک و مجهز به پنل‌های قابل تنظیم برای ظاهر شدن و ناپدید شدن طراحی گشته و زمانی که از آن استفاده‌ای نمی‌شود می‌توان آن را پوشاند، این قابلیت به طراح و مالک این امکان را می‌دهد که فضای خود را به فضایی چند منظوره تبدیل نماید.

به عنوان مثال: ساختمانی را متصور شوید که براساس خواسته‌ی مالک هم نیاز به یک سالن گردهمایی و جلسات دارد و هم نیاز به استخر، ولی به دلیل محدودیت‌ در ابعاد زمین باید یکی از آنها را انتخاب نماید. در اینجاست که طراح با در نظر گرفتن فضایی با ابعاد مناسب و جوابگوی نیازها، هر دو خواسته‌ی مالک را در یک فضا جای می‌دهد به صورتی که در مواقع لزوم آن را استخر و در مواقع دیگر با زدن دکمه‌ای سطح را پوشانده و برای سالن گردهمایی آماده می‌کند.

با توجه به تصاویر ارائه شده مشخص است که طراحی این استخرها تنها در فضاهای سر پوشیده و بسته صورت نمی‌گیرد بلکه در فضاهای آزاد و رو باز مانند حیاط‌ها،باغ‌های شخصی و دیگر اماکن جهت استفاده بهینه از فضا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و از ورود شاخه و برگ گیاهان، زباله‌های احتمالی و خطر پرت شدن افراد در مواقع عدم استفاده از استخر جلوگیری می‌کند.

همچنین از دیگر مزایای استخرهای هیدرولیکی قابلیت تنظیم ارتفاع آنها برای کاربران خاص نظیر کودکان،افراد مسن،معلولین و شناگران ماهر است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا آرامیان