حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی بازی Tekken 7؛ کودتای ژاپنی

نوشته

6 سال قبل | 5 دیدگاه | حتما بخوانید، نقد بازی

چندی پیش بود که در نقد و بررسی Injustice 2، گفتیم که بازی های فایتینگ هم می توانند داستان های غنی و خوبی داشته باشند؛ اکنون تکن ۷ هم این نکته را به ما یادآوری می کند. با ترنجی در نقد و بررسی بازی Tekken 7 همراه باشید.

توجه: این نقد و بررسی بر اساس تجربیات نسخه کامپیوترهای شخصی بازی نوشته شده است.

اگر کنسول های پلی استیشن ۱ و ۲ را داشته اید، مطمئنا بازی های تکن را تجربه کرده اید. آن زمان تکن، نوعی تبلیغ برای سونی و پلی استیشن بود. رقیب اصلی و دیرینه آن، مرتال کامبت است و این دو پا به پای هم آمده اند. البته سازنده و خالق مرتال کامبت، مجموعه های موفق دیگری نظیر Injustice را نیز منتشر کرده و قشر وسیع تری را نسبت به تیم سازنده تکن پوشش می دهد. اما سوال اصلی این است که، آیا تکن ۷ همان شاهکاری است که قولش را داده بودند؟

داستان بازی، به یاد ماندنی است

داستان بازی از موسیقی منو شروع می شود، با مبارزات در کودکی و بزرگسالی ادامه می یابد و با مرگ یکی از مبارزها تمام می شود. داستان بازی حول نفرت یک پدر و پسر است و به خوبی دلیل این همه سال تنفر کازویا میشیما را از پدرش به نمایش می گذارد. بخش داستانی بازی حقایقی را برای شما آشکار می کند که شاید در تمام این سال ها ما را آزار می دادند. داستان این بازی از زبان خبرنگاری از شبکه ای تلویزیونی دنبال می شود. بازی Tekken 7 شامل یک داستان اصلی و چند داستان فرعی است که در داستان اصلی، اتفاقات در سه شاخه مختلف روایت می‌شوند و در نهایت در یک راستا قرار گرفته و به خوبی جمع‌بندی می‌شوند. از یک سو کازویا که قصد دارد هیهاچی را نابود کرده و انتقام دوران کودکی و مادر خود را بگیرد. از طرف دیگر آکوما وارد میدان می‌شود. شخصی که در گذشته به کازومی قول داده است تا هیهاچی را از بین ببرد. حال به هنگامی که این شخصیت‌ها در حال انتقام‌گیری هستند، تیم تکن فورس قصد دارد جین کازاما را پیدا کرده و به میشیما زایباتسو برگرداند.

از داستان اصلی که بگذریم، به بخش فرعی می رسیم که شامل ۲۲ مبارزه از ۲۲ شخصیت است. شاید بیش ترین کم کاری باندای نامکو، سازنده بازی، را بتوان در این قسمت مشاهده کرد. هر چقدر که کات سین ها در داستان اصلی واضح بودند به آسانی همه را متوجه اتفاقات می کردند، این بخش سعی دارد فقط با چند خط متن و یک مبارزه در لوکیشنی خاص، خیلی سرسری کار خودش را به اتمام برساند. در کل بخش داستانی بازی Tekken 7 می‌تواند شما را پنج الی شش ساعت سرگرم کند و جدای از فهمیدن اتفاقات بازی، با شخصیت‌های دنیای Tekken 7 نیز تا حدی آشنا خواهید شد.

گیم پلی در یک کلمه، خوب است

مهم ترین بخش یک بازی مبارزه ای، گیم پلی آن است. هر چقدر که داستان بازی خوب باشد باز هم در آخر به گیم پلی می رسد و مبارزات داستان را می بندند. باندای نامکو، برای این بخش سنگ تمام گذاشته و هر چه در آستین داشته را رو کرده است. نکته ای که در مورد بازی های اخیر در حال شیوع است، این است که همه و همه سعی بر آپدیت شدن دارند و به سوی مدرنیزه شدن پیش می روند؛ اما تکن ۷ به خوبی تعادلش را روی طنابی لرزان حفظ کرده است. تکن ۷ همان مبارزات کلاسیک را مزین به بوی رد شده مدرنیزه و به روز بودن حفظ کرده است! اما این کلاسیک بودن در بعضی موارد بیش از حد خود می شود و کمی ضعف نشان می دهد و کمی هم روی گرافیک بازی تاثیر می گذارد. کامبو های قدیمی و انیمیشن های خاص با المان های جدید مخلوط شده اند و تجربه خوبی را به گیمر ارائه می دهند و نکته مهم این است که فروش بازی را باید مدیون همین میکس دانست چرا اکنون افراد به دنبال بازی هایی هستند که تجربه خاصی را ارائه دهند. برد در مبارزات به تصمیماتی لحظه ای بستگی دارد، برای مثال Rage art ها وقتی که نوار سلامتی در وضعیت بحرانی قرار بگیرد فعال می شوند با ضربه ای می توانید نوار سلامتی حریفتان را نیز بحرانی کنید. ویژگی اسلوموشن هم که از نسخه ششم به بازی آمده و حساسیت مبارزه بالا می برد. همچنین می توانید از شرایط محیطی موجود نیز در مبارزه استفاده کنید.

 ظاهر کاراکتر ها هم با ضربات تغییر می کند

در تکن ۷، ۳۶ شخصیت وجود دارد که هر کدام به راحتی شما را برای مدتی سرگرم می کند. همچنین قبل از هر مسابقه قادر خواهید بود چپ یا راست تصویر بودن خود را انتخاب کنید و این امر برخلاف تصور شما خیلی مهم است، چرا که هر شخصیت در سمتی مشخص کامبوها و ضربات خاصی دارد و با انتخاب درست، راحت تر بازی را می برید. شخصیت های جدیدی هم به بازی اضافه شده اند که از مهم ترین آن ها می توان به آکوما اشاره کرد که شخصیت بازی استریت فایتر بوده و خیلی ها با حضور او در تکن مخالف بوده اند، اما کامبو ها و ریج ها برای این کاراکتر به خوبی طراحی شده اند و کاراکتر به خوبی با بازی همخوانی دارد.

از مبارزات داستانی که بگذریم به بخش های آفلاین و آنلاین می رسیم که هر کدام نکات مثبت و منفی مختص به خودشان را دارند. در بخش تک نفره آنلاین، شما با هوش مصنوعی می جنگید. زمانی که وارد بخش آرکید شدم، انتظار داشتم مبارزات متعددی را برای هر شخصیت ببینم ولی برای هر شخصیت تنها پنج مبارزه تعبیه شده است که در این میان هیهاچی و کازومی در تمامی مبارزات حضور دارند (بعضی وقت‌ها هم آکوما را مشاهده خواهید کرد). پس از گذشت مدتی بخش آرکید خیلی خسته کننده می شود و شما را از بازی زده می کند؛ پس بالاجبار به سراغ بخش Treasure Battle می روید و با اختلاف سطحی بسیار زیاد مواجه می شوید. اگر بخش آرکید را طبقه منفی ۳ در نظر بگیریم، Treasure Battle در طبقه ۱۰ قراردارد. در این قسمت شما با مبارز مورد علاقه‌ خود به مبارزه کردن با سایر شخصیت‌های بازی خواهید پرداخت و در ادامه یک سری مسابقات ویژه با هیهاچی، جین، آکوما و کازویا خواهید داشت (البته بعضی وقت‌ها با کازومی نیز خواهید جنگید).

در این بخش مبارزات از بخش آرکید بیشتر هستند و تنوع بهتری دارند. همچنین این بخش دارای چلنج ها و چالش های خاصی است و هوش مصنوعی هم بهتر عمل می کند. لذت بازی در بخش دونفره آفلاین آن است که به خوبی طراحی شده و به راحتی می توانید مبارزه کنید، کل کل کنید و از تک تک لحظه های بازی لذت ببرید.

بخش آنلاین شما را خیلی اذیت می کند

یکی دیگر از پایه های بازی های فایتینگ، بخش آنلاین است که معمولا با مشکلاتی همراه است (مخصوصا برای ایرانیان به دلیل سرعت اینترنت). بخش آنلاین بازی از سه حالت مختلف تشکیل شده است. اولین حالت Player Match که با سایر بازیکنان مسابقه خواهید داد یا می‌توانید خود یک لابی ساخته تا بازیکنان به شما متصل شوند و به بازی کردن بپردازید. در دو بخش Player Match و Ranked به سختی حریف پیدا می شود اگر هم با هزار التماس پیدا شود آن قدر اختلاف پینگ وجود دارد که در بازی با انواع لگ های ناشناخته(!) آشنا می شوید یا اصلا وارد مبارزه نمی شود دلتان می خواهد کنترلر را به دیوار بکوبید (اصلا توصیه نمی شود). حال فقط بخش تورنومنت می‌ماند که به راحتی می‌توانید با سایرین به بازی کردن بپردازید (البته اگر مشکلات پینگ را فاکتور بگیریم). البته بعضی وقت‌ها هم در طول تورنومنت امکان دارد میزبان ببازد و از بازی خارج شود. سپس شما هم از تورنومنت بیرون خواهید رفت و همه‌ی تلاش شما نقش بر آب خواهد شد و متاسفانه، مجازات خاصی برای متخلفان در نظر گرفته نشده است.

 شخصی سازی در تکن ۷ در اوج خود به نظر می رسد

در تکن ۷ مورد های زیادی برای شخصی سازی وجود دارد. قسمت شخصی سازی بازی به دو بخش شخصی سازی پروفایل‌تان در بازی و شخصی سازی شخصیت‌ها تقسیم بندی می‌شود. در بخش شخصی سازی شخصیت‌ها از شخصی سازی مو، لباس و آیتم‌های ویژه هر شخصیت گرفته تا استفاده از آیتم‌های خنده‌دار و متنوع را شاهد هستیم که همگی سبب می‌شوند شکل و شمایلی کاملا جدید به شخصیت خود بدهید.

اگر برای اولین بار است که به سراغ تکن می آیید، اصلا جای نگرانی وجود ندارد چون شما می توانید با پول درون بازی مجموعه های تکن های قدیم را خریداری کنید از عکس ها و فیلم های درون آن لذت ببرید. در قسمت موسیقی تکن ۷ فوق العاده کار کرده و همانطور که پیش تر اشاره کردیم از همان موسیقی منو، حالتان عوض می شود و حسی خشمگین با ته مایه دوستی بهتان دست می دهد. صداگذاری ها هم به جا هستند و گویندگان نیز به خوبی انتخاب شده اند.

گرافیک تکن، حتی عرق روی پیشانی کاراکتر را نشان می دهد

در ساخت این بازی از موتور آنریل انجین ۴ استفاده شده تا همان تعادل (که ذکر شده بود) حفظ شود. همیشه گرافیک سری تکن، خاص و کمی شبیه انیمه های ژاپنی بوده و در این نسخه به اوج خودش رسیده. در لحظات تاثیر گذار همان مقدار کم انیمه تاثیر خودش را می گذارد. مبارزات سریع هستند و جزییات فراوانی را در خود جای داده اند. محیط بازی هم تنوع خوبی دارد و در اوقات طولانی شدن مبارزات زیر پایتان خراب می شود، در بعضی محیط ها دو بخش داریم و وقتی محیط خراب می شد وارد بخش دوم می شوید. اما موردی که در بخش گرافیک کمی آزار دهنده است، افت فریم‌هایی هستند که قبل از شروع مسابقات (پروسه معرفی شخصیت‌ها به یکدیگر قبل از شروع بازی) به چشم می‌خورند. البته خوش‌بختانه خود مسابقات افت فریم ندارند. مورد دیگری که در این نسخه شدیدا جالب کار شده است، میان پرده‌های پایانی هر شخصیت در بخش فرعی داستان است که بعضی از آن‌ها از طنز خوبی برخوردار بوده و خستگی این بخش را از تن شما خارج می‌کند.

نظر شما در مورد تکن ۷ چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
siavash-t

سلام. ببخشید، ولی مگه این بازی تازه ارائه شده؟! چون من تو این حدود ۲-۳ ماه خیلی تورنمت تکن ۷ تو یوتوب دیدم!

siavash-t

البته. من هم توقع بررسی زودتر رو نداشتم. فقط برام سوال بود که چطوری سایتهای ایرانی تازه به بررسی این بازی پرداختند و اشاره شده که بازی جدیدا ارائه شده، ولی تو یوتوب کلی کلیپ تورنمنت تکن ۷ هست! فقط کنجکاو بودم دلیلش رو بدونم. آقای مرادزاده ممکنه به دوستان و همکارانتون بگید که یکی دو مدل کتابخوان رو بررسی کنند؟ مدل کیندل عادی و کیندل پیپروایت. می خواهم بدونم بالاخره این کتابخوان ها مزایاشون بیشتره یا معایب یا اینکه بالاخره با پی دی اف فارسی (چه عادی و چه اسکن شده) مشکل دارند یا خیر یا اینکه مدل عادی بهتره (که نور پس زمینه نداره) یا پیپروایت که این امکان رو داره. در آخر اینکه واقعا حدود ۴-۶ هفته باتریشون دوام میاره یا نه (اینکه اگه هر روز ساعت بیشتری مطالعه بشه چطور؟ مثلا یه نفر حداقل ر‌وزی ۳ ساعت مطالعه کنه چطور)؟ ممنون میشم این رو یه پیگیری کنید.

siavash-t

ممنون.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مهرشاد مرادزاده
گیمری عاشق نوشتن...