حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه مبلمان اتاق نشیمن را انتخاب کنیم؟

می توان گفت اتاق نشیمن بخش مهم خانه است، چراکه اعضای خانواده و بیشتر مهمانهایتان آنجا را برای دور هم جمع شدن انتخاب می کنند. قبل از خرید مبلمان ممکن است بدانید که دقیقا چه می خواهید اما به محض ورود به فروشگاه بین آن همه سبک، شکل، رنگ و جنس گیج می شوید و می بینید که این انتخاب به همان اندازه که مفرح است می تواند یک کابوس هم باشد چرا که انتخاب وسایلی که علاوه بر ایجاد آرامش، عمر مصرف خوبی داشته باشند و در اثر استفاده روزمره از ساییدگی و پارگی در امان باشند و همچنین منعکس کننده سلیقه شخصیمان باشند و یک فضای داخلی منسجم را ایجاد کنند مشکل است. کلید استفاده بهینه ازین فضا این است تا حدودی به نکات کاربردی و زیباشناختی آگاه باشیم.

طرح نقشه

اندازه گیری

اگر نشیمن بزرگی دارید باید تصمیم بگیرید که می خواهید چه مساحتی از آن را به مبلمانتان اختصاص دهید. مبل می خواهید یا تعدادی صندلی؟ یک مبل راحتی ساده می خواهید یا فکر می کنید ترکیب آن با یک مبل ال شکل بهتر است؟ست های میز پذیرایی می خواهید؟ اگر می خواهید مبلمانتان مرکز توجه نشیمن باشد پس مبلمان گرد انتخاب کنید و از خرید تعداد زیاد صندلی اجتناب کنید. در مقابل اگر نشیمن کوچکی دارید اسبابتان هم باید کوچکتر و مختصرتر باشد. پس عرض و طول اتاق را اندازه بگیرید و البته اندازه گیری تمام گوشه ها و فرورفتگی های اتاق را فراموش نکنید.

طرح نقشه چیدمان سالن

روی یک کاغذ شطرنجی یا معمولی مشخص کنید که می خواهید چقدر از فضا را به اسباب اختصاص دهید و چند حالت مختلف چیدمان را طرح بزنید. شما باید حداقل ۱ متر بین وسایلی که می خواهید در نشیمن قرار دهید فضای خالی در نظر بگیرید و اگر فکر می کنید با کمبود جا مواجه می شوید ناچارید اثاثتان را کمی فشرده تر بچینید تا بتوانید براحتی بینشان رفت آمد کنید.

درهای ورودی

ابعاد درهای ورودی را اندازه بگیرید چراکه قطعا نمی خواهید مبلمانی بخرید که نتوانید آن را وارد خانه کنید.

مشخص کردن چیدمان در کف اتاق نشیمن

بعد از اندازه گیری و مشخص کردن بخش هایی که می خواهید چیدمان انجام دهید، برای دریافت بصری بهتر آن بخش ها را با نوار روی زمین مشخص کنید.

فکر کردن در مورد کارایی اتاق

اگر نشیمنتان به عنوان یک پاتوق خانوادگی است پس شما به مبلمانی مقاوم و محکم و ضدلک نیاز دارید بخصوص اگر عضوی خردسال در خانه باشد. اما اگر نشیمنتان برای سرگرمی ها و پذیرایی های گهگاه مهمان هاست آنگاه می توانید قطعاتی شکننده تر با پارچه های ظریف تر نیز انتخاب کنید.

توجه به معماری طبیعی اتاق

برخی اتاق ها از مواد و طراحی ای استفاده شده که به شما کمک می کند تا جنس وسایل مورد نیازتان را راحت تر انتخاب کنید تا بهترین نما را به اتاقتان ببخشد. به طور مثال اگر یک شومینه روستایی در نشیمنتان بکار رفته است، دکوراسیون کلبه ای مناسب تر از یک مبلمان مدرن است در حالیکه مبلمان مدرن می تواند بهترین گزینه برای نشیمن یک آپارتمان با چشم انداز شهر باشد.

چیدمان قطعات

شروع با اصلی ها

اغلب نشیمن ها شامل کاناپه، مبل راحتی، میز عسلی و پذیرایی هستند. این اسباب اصلی را قبل از خریدن اجزای اضافی مثل عثمانی ها و میزهای پذیرایی تهیه کنید.

خرید اثاثیه کارا

به دنبال اسبابی از چوبهای با دوام و فنرهای استیل باشید. جنس های باکیفیت ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند اما در عوض عمر بیشتر و کارایی بهتری دارند.

خرید پارچه های با کیفیت و ضدلک

زیبایی مهم است اما به هنگام انتخاب مبل، در نظر گرفتن کاربرد آن اساسی تر است. بسیاری از ما مخمل خواب دار و جیر سفید را میپسندیم چراکه پر زرق و برق و زیباست اما اگر در خانه حیوانات خانگی یا کودک داشته باشید، انتخاب خطرناکی است.

پارچه های چرم مخصوصا در رنگ های تیره علاوه بر اینکه همیشه مد هستند براحتی تمیز می شوند.

گزینه دیگر پارچه های سانبرلا هستند که برای فضای باز مطلوب بوده و ضد لک، ضد آب و مقاوم در برابر رنگ پریدگی در اثر نور خورشید هستند. بسیاری از شرکت ها این نیمکت ها و مبل ها را آنقدر ساده، زیبا و کلاسیک طراحی کرده اند که برای دکور داخلی خانه هم مناسب هستند.

خرید کوسن های پر شده با فوم

فوم ها راحت و با دوامند. کوسن هایی که بصورت ضعیفتری پر شده باشند معمولا میشکنند و یا حالت خود را سریعتر از دست می دهند.

تست مقاومت قاب مبلمان

یکی از پایه های مبل را حدود ۱۵ سانتی متر از  سطح زمین بلند کنید. اگر پایه مجاور آن به خوبی بلند نشد فریم آن قطعه منعطف و سست است.

هماهنگی مناسب اجزا

هر کدام از اسباب نشیمن باید با سایر اجزا هماهنگ باشد در غیر اینصورت فضایتان دچار هرج و مرج می شود. بفرض اگر شما برای طراحی داخلیتان تم مدرن یا سنتی در نظر گرفتید وسایلی که انتخاب می کنید باید متناسب با آن تم باشد تا مجموعه ای بی نقص و آرامش بخش حاصل شود. 

آگاهی از تم

روش های مختلفی برای تقسیم بندی تم طراحی داخلی وجود دارد اما در یک اصل کلی این سبک ها شامل طراحی مدرن، معاصر، سنتی، خودمانی و دنیای قدیم است.

  • وسایل مدرن و معاصر براق هستند و دارای خط های روشن و رنگ های سفید، بژ و سایر رنگ های خنثی اند همچنین در آن از جنس های فلزی، شیشه ای و لاک های مشکی براق بیشتر از چوب های سنتی استفاده می شود.
  • مبلمان سنتی ظریف و کمی رسمی تر است و شامل جزئیاتی مثل انحناهای دسته ها و پایه ها است و رنج رنگ های آن از سفید عاجی تا قرمز و سایر رنگ هاست.
  • مبلمان خودمانی، دوستانه و گرم است و بسیاری از بخش های آن شطرنجی و یا دارای نقش و طر ح های ظریف و کوچک است.
  • سبک دیگری از مبلمان، کلاسیک و قدیمی است که ترکیبی از طراحی های فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی می باشد. وسایل آنتیک و رنگ های خاکی برای این سبک بسیار مناسبند.

انتخاب مناسبترین شکل مبل برای نشیمنتان

مبل های ال شکل برای فضاهای باز و جداکردن نشیمن از غذاخوری مناسب است.

مبلمان گرد برای متمرکز کردن افراد در یک محیط کوچکتر و صمیمی تر و همینطور تماشای تلویزیون مناسب است .

اگر می خواهید تعداد میز و صندلی هایتان بیشتر باشد می توانید از نیمکت ها و مبل های تاشو استفاده کنید که هم فضای کمتری اشغال می کنند و هم چند منظوره هستند.

اگر تعداد اعضای خانواده تان کم است یا از نشیمن فقط برای پذیرایی هایی های گاه به گاه استفاده می کنید یک مبل دو نفره می تواند پاسخگوی نیازتان باشد در حالیکه فضای زیادی را هم اشغال نمی کند.

استفاده از وسایل اضافی دیگر در صورت داشتن فضای کافی

اگر نشیمن بزرگی دارید می توانید قفسه، میزهای اضافه و عثمانی های تخت نیز به دکوراسیون خود اضافه کنید.

 

 

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
قاضی