حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

خودتان را برای یک آیفون رویایی آماده کنید؛ کدام نقشه اپل عملی خواهد شد؟ نگاه صدرا

نوشته

6 سال قبل | 7 دیدگاه | اپل، ترنجی، نگاه ترنجی

چشم زیادی از افراد عاشق تکنولوژی به رونمایی اپل در شهریور ماه است. این شرکت تصمیم دارد تا مثلا به عنوان ۱۰ سالگی آیفون تغییرات بسیار زیادی را اعمال کند. این که چند مدل بخواهد رونمایی شود و هر کدام چه مشخصات و قیمتی دارد، اصلا برای ما مهم نیست. در این جا قصد داریم تنها به یک مورد اشاره اساسی داشته باشیم. آیا دکمه هوم در آیفون حذف خواهد شد. در ادامه همراه باشید تا بررسی بر روی این موضوع داشته باشیم.

نقشه دوم

یک نکته برای ما ثابت شده است. اپل قصد دارد آیفون بعدی را به صورت یک دستگاه با نسبت تصویر به مراتب بیشتر رونمایی کند. به زبان دیگر اپل میخواد که دستگاهی رونمایی کند که در جلوی آن بخش عمده‌ای مربوط به صفحه نمایش یک دست باشد. فرض کنید در اصل شما یک صفحه نمایش در دست داشته باشید تا یک گوشی با صفحه‌نمایش و حاشیه اطراف آن اما در اینجا چند عامل وجود دارد.

این که حاشیه صفحه نمایش به صفر برسد کاملا ثابت شده است و فناوری صفحه‌نمایش به ما اجازه کامل می‌دهد. با توجه به این که اپل تصمیم دارد برای اسن نسل همکاری خود را با الجی بیشتر کند در نتیجه شاهد بدنیا آمدن iOS بعدی بر روی یک صفحه‌نمایش OLED هستیم تا به مراتب رنگ مشکی بهتر و تصاویر روشن‌تری را به ما نشان دهد. پس مشکلی از صفحه نمایش اصلی دستگاه نیست.

در بالای دستگاه هم قضیه برطرف شده است. با یک فاصله اندک و یا در آودرن مربی از صفحه‌نمایش در فسمت بالا، هم سنسور‌ها جای خواهد گرفت و هم اسپیکر بالای دستگاه مشخص می‌شود. مشکل اصلی و ایرادی که به نظر می‌رسد جواب بسیار واضحی برای آن وجود نداشته باشد، سنسور اثرانگشت دستگاه خواهد بود که مطلب ما را مجبور کرد به صورت دو قسمتی در مورد ان صحبت کنیم.

نقشه دوم اپل را اول با هم مرور کنیم. نقشه دوم آیفون ۸ را تبدیل به دستگاهی میکند که به عنوان دوران تحول اپل نام بگیرد. فکر می‌کنید این دوران بسیار جالب خواهد بود؟ خیر کاملا برعکس بلکه این دوران تبدیل به محیطی برای تست و آزمایش اپل تا رسیدن به تکامل فناوری است. منظور ما از این دوران این است که اپل برای خرید فرصت تا رسیدن به درجه‌ای که بتواند سنسور اثرانگشت را به صورت کامل ادغام کند، دستگاهی را معرفی می‌کند که صفحه‌نمایش ان به صورت کامل یک دست بوده و سنسور اثرانگشت همانند بسیار زیادی از اندرویدی‌های فعلی به پشت دستگاه منتقل شود.

این یعنی یک شکست!

قبول کنید یا نه این کار ممکن است اجرایی شود و دستگاه ما صرفا دستگاهی باشد که اپل فقط برای خرید فرصت آن را تولید کرده است. در نسل بعدی ان یعنی ۸ اس به سراغ ادغام خواهد رفت. این کار از نظر من شکست است چرا که کاربران اپل پس از رونمایی از آیفون ۷ منتظر رونمایی از یک آیفون کامل در عین حال بسیار متفاوت هستند. چرا این را می‌گوییم؟ تصویر زیر را ببینید:

از این نوع تصویر بسیار زیاد است که نشان می‌دهد :

۱. دوربین دستگاه به صورت عمودی درامده و همانند سری پلاس در آیفون ۷ افقی نیست!

۲. در جلوی دستگاه شاهد همان تئوری افزایش و حذف قسمت بالا هستیم.

۳. در پشت دستگاه تقریبا در جایی که انگشت اشاره قرار خواهد گرفت، به صورت کاملا عادی سنسور اثرانگشت قرار دارد.

این طرح به صورت کلی می‌تواند جذاب باشد اما واقعا هنر اپل را نشان نخواهد داد. ما عادت داریم اپل کاری کند که فناوری مورد استفاده در بهترین حالت ممکن قرار داشته باشد نه این که برای خرید فرصت تنها یک دستگاهی تولید شود. این آیفون زمانی هنر اپل را نشان می‌دهد که بتواند سنسور اثرانگشت را با صفحه نمایش جلوی دستگاه ادغام کند.

نقشه اول

مسلما هدف اولیه اپل هم رونمایی از دستگاه فوق نیست بلکه دستگاهی را در ذهن خودش پرورش داده است که از همه نظر کامل باشد. اشاره کردیم که کاری با مشخصات سخت افزاری نداریم بلکه هدف طراحی آن است. پس شما آیفونی را در نظر بگیرید که سنسور اثرانگشت با صفحه جلوی آن ادغام شده است و با دستگاهی کاملا یک دست رو به رو خواهیم بود. اجازه دهید تصاویر زیر را با هم ببینیم:

نه تصویر شمای فنی اولی معلوم است درست منتشر شده و نه این تصاویر معلوم است صحت داشته باشد یا خیر و اصلا نمی دانیم کدام یک از این دو زود تر منشر شده است و کدام یک نقشه حذف شده اپل است. ساده تر بگوییم، معلوم نیست نقشه اول و هدف اصلی اپل محقق شده یا به سراغ نقشه دوم رفته است. تنها یک حس شخصی می‌گوید که با توجه به این تصاویر، پس شرکت‌های تولید کننده لوازم جانبی به سراغ توسعه رفته اند. در پشت دستگاه محلی برای سنسور اثرانگشت نیست! این یعنی ادغام با صفحه نمایش و محل دوربین دقیقا بر اساس تصاویر منتشر شده از قبل است و این باز هم یعنی تثبیت این مورد.

نظر شما چیست؟ کدام یک از نقشه‌های اپلی عملی خواهد شد؟

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Pouya

خخ یادمه نوت که اومد گفتن اپل هیچ اعتقادی به نوت نداره و میگفت که اصلا ازش استقبال نمیشه چون صفحش بزرگه و بد دست هیچ کس گوشی ای با این ابعاد نمیخره تا موفقیت نوت رو دید سریع خودش پلاس ساخت حالا تا سامسونگ بی حاشیه کرد گوشیشو اینم میخواد بی حاشیه کنه تازه تا برتریه سوپر امولد رو دید از سامسونگ خواست که صفحه گوشیای ایندشو بسازه (گرچه بچه ها میدونید که اصلا اینجوری نیست مگه نمیدونستین سوپرامولد اصلا به درد نمیخوره این معززه که از همه بیشتر میدونه حتی از اپل که خودش قبول کرد سوپر امولد بهتر از ای پی اس ال سی دیع و داره گوشیلشو سوپر امولد میسازه ایشون بهتر میدونن و اپل داره اشتباه میکنه??) احتمالا اصلا همچین معامله ای هم پیش نیومده این خبریه که سایتای جیره خوار دارن از سامسونگ رشوه میگیرن و مینویسن بعد یادمه این وسط اپلیا کشتن خودشونو انقد به سامسونگ گفتن کپی کار چون جای سوراخ هدفون رو .. از سامسونگ کپی کرده

Quality

چه ربطی داره؟!!
قبل از اینکه اصلا شایعات و عکس های S8 پخش بشه همه میگفتن آیفون آینده بدون حاشیه خواهد بود!! قبل از اینکه حتی شایعات گلکسی S8 منتشر بشه!
می میکس شیاعومی هم میگفتن mi mix رو به این خاطر زده که بنظر از اپل جلوتر باشه چون قبل از معرفی mi mix شایعات آیفون بدون حاشیه پخش شده بود!!
که البته بنظرم کاملا صحیح نیست این استدلال

فقط چیزی که هست اینه که S8 هم واقعا کار خاصی واسه این حاشیه ها که انقدر میگید نکرده! نسبت صفحه نمایش رو فقط تغییر داده! اینکار از ۱۰ سال پیش هم میشده شرکت ها انجام بدن ولی خب معایبی داره مثل بهینه نبودن برنامه ها و فیلم ها و همچین دراز شدن گوشی
شرکت ها نوآوری ندارن رفتن سراغ تغییر نسبت صفحه نمایش، حذف جک ۳.۵ میلیمتری و…!!
ولی حاشیه کم شیاعومی mi mix هم تغییر نسبت تاثیر داشته درش (این گوشی نسبت ۱۷:۹ داره) ولی اصل کاهش طول گوشی بوده چیزی که سامسونگ اتفاقا افزایش داده!!
در ضمن چطور هست که نسبت صفحه به بدنه ۸۳ درصد میشه بی حاشیه؟! میشه یکم توضیح بدید؟! اگر منظور بی حاشیه در چپ و راست هست که چند تا گوشی بدون حاشیه دیگه در کناره ها هست که البته S7و note 7 هم تقریبا بی حاشیه بدون در کناره ها!

S8 بدون حاشیه نیست اصلا ولی کم حاشیه به حساب میاد!
اگر نسبت صفحه به بدنه بالای ۹۰ باشه میشه گفت بدون حاشیه ولی ۸۳ درصد نه!

Big S

ببخشید داداش همه از کجا میدونستن؟به حرف نیست به عمله.همه حرف زیاد میزنن زمان ایفون ۴ میگفتن پروژکتور داره و کیبورد میاد رو هوا و اینچیزا ک تو خوابم نزدن اینو.یعنی اگه اینجور چیزیو برند دیگه ای بزنه ایفون جلوتره چون قبلا دربارش شایعه شده.الانم سامسونگ زودتر از اون زده.شیائومی جای دوربین جلو رو خراب کرده و در ضمن سنسور های سامسونگ در بالای گوشی بهترین جاست. و صفحه نمایشای کم حاشیشو اپل داره از سامسونگ میگیره!!پس این از سامسونگ شروع میشه.بعدشم داداش به طول اضافه کنه بهتره تا به عرض اضافه کنه و بد دست بشه شبیه اجر چون به هر حال برای بزرگ کردن گوشی باید به طول یا عرض اضافه کرد که طول بهتره!!حاشیه کاملا منتسبه و کم کم بهترم میشه زمانی که بتونن ثر انگشت رو ادغام کنن.از بالا ک نمیتونن بزنن چون جای سنسور ها و دوربینه.از پایین فقط میتونن بزنن با ادغام اثر انگشت با صفحه ک اونم ایشالا به زودی.شما اس ۸ رو استفاده کنین از خوش دستیش کیف میکنین.
و نواروی به این راحتیا نیست چون با این رقابت سنگین هرکدوم اگه بتونن قطعا از نواوری های زیادی استفاده میکنن برای فروش بیشتر و شکست رقیب.البته اگه ایفون با صفحه ادغام کرده باشه میشه ی نواوریه عالی.ک من بازم نسبت به علاقه زیادم به سری نوت،نوت ۸ رو میخرم اگه ادغام نشده بود تو نوت ۹ صد در صدیه.

REZA

نگاه خوبی بود اقا صدارا!
راستی دوستتون سیناجان فکر کنم پست پرسش و پاسخ اس۸ رو کلا فراموش کردن،سلام مارو بهش برسونید!

Big S

دقیقا

Peiman

خیلی منتظر این گوشیم
صد در صد میخرمش

مهرداد چراغی

ممنون از آقا ‌صد‌ر‌ا‌ بابت این مطلب جالب. خوشبختانه امروزه دیگه هر کسی در دنیای تلفن به قدر کافی استاد شده که زیر هر پستی یه برند رو زیر سوال ببره و یه نظر تخصصی بده :)))
حقیقت ماجرا اینه که تا چند سال پیش همین تلفن‌ها در همین ایران خودمون تنها کاربردشون چراغ قوه و ارتباط بود! یه تماس و مسیج! الان انقدر ارتباطات راه آسونی به خودش گرفته که همه الان بیشتر تجملاتی فکر می‌کنن. خب قطعاً باید دید کاربرد تلفن برای خرید چی هست؟ چه نیازی تلفن فعلی شما از پسش بر نمیاد و چه نیازی تلفن جدید براتون رفع می‌کنه؟
امروزه مد شده همه میگن مردم چشم و گوششون باز شده، درست ولی تقریبا خیلی از خریدارها نه کامل با برند آشنا هستن و نه کامل درباره وسیله‌ای که می‌خرن اطلاع دارن! خیلی‌ها هم طبق گفته‌ها و نصیحت‌های دیگران که خودشون رو یه «گیکـــ» می‌دونن گوش میدن و در نهایت با یه پشیمونی از تصمیم…
نقشه سومی هم هست! که در جهت رفع مشکل نقشه دوم خواهد بود. سامسونگ نتونست اثر انگشت رو به زیر صفحه‌نمایش ببره یکی به‌خاطر وقت یکی به‌خاطر تولید بالا ولی این مشکل برای خریدار پیش نمیاد چرا که الگو، پین و رمز، سنسور عنبیه چشم، و در نهایت شناسایی چهره به‌راحتی امنیت رو برای کاربر تضمین کردن! تا همین ۲۰۲۰ خیلی از تلفن‌ها قطعاً به همین فن‌آوری‌ها دست پیدا می‌کنن و دیگه امنیت جز مسائل ویژه‌ای برای منِ کاربر به‌حساب نمیاد و تنها چیزی که از تلفنم انتظار دارم، رفع نیازهای جدید با توجه به زمان مربوط به خودش هست.
خوشبختانه شیائومی و سامسونگ و ال‌جی، خیلی از نظر طراحی جلو افتادن (نه این‌که بقیه عقب هستند ولی نسل بعدی از طراحی، ادامه راه همین سیاست حاشیه هست) و اثر انگشت هم در نوت۸ و آیفون ۸ به احتمال ۸۰ درصد با صفحه‌نمایش ادغام می‌شه و اگه به اون ۲۰ درصد دل ببندیم قطعا نقشه سوم به‌روی کار میاد!
مشکلی که صفحه بی‌حاشیه داره یکی پایین اومدن سطح مقاومت هست و بعدی نسبت صفحه! من با اس۸ به خوبی کار کردم و نسبت صفحه چیزی نبود که من رو اذیت کنه کار با یک دست دشوار تره ولی نه به‌اون قدری که از دستگاه زده بشی.
این کمبود محتوا یا این حرف‌ها، خوشبختانه با تنظیم فول اسکرین نرم‌افزاری برطرف شده… و همچنین لذت دیدن نمایشگر دو برابر از قبل. مهم‌ترین ویژگی این کار، تنظیم فول اسکرین در یوتیوب هست، میزان خیلی کمی از اون مدیا کراپ می‌خوره ولی دقیقا قسمت‌هایی هست که نگاه ما به اون‌ها خیلی کم می‌اُفته. من هیچ مشکلی با نسبت صفحه جدید ندارم و قطعا تلفن‌های بعدی با همین نسبت خواهند بود و تبدیل به یک استاندارد می‌شه… اپل هم سیاست خوبی در پیش گرفته هرچند از سال ۲۰۱۳ و حتی قبل‌تر شایعاتی بر نانو و بی‌حاشیه شدن صفحه‌نمایش تلفن‌ها بوده اما دیگه ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ سال ظهور طراحی‌های نوین هست.
امیدوارم اپل به‌خوبی از پس نقشه ۱ بر بیاد. منتظر یه تلفن استثنایی از اپل D:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....