حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چلسی منینگ هفته آینده از زندان آزاد می‌شود!

نوشته

6 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، ترنجی

چلسی منینگ هفته آینده از زندان آزاد می‌شود، روز آزادی او ظاهرا ۱۷ می تعیین شده بود. منینگ سرباز آمریکایی است که ماه مه سال ۲۰۱۰ و هنگام خدمت ارتش، در عراق بازداشت شد او متهم شد که هزاران سند طبقه‌بندی شده آمریکا را که به صورت رایانه‌ای در اختیار داشته در زمان اعزامش به عراق در اختیار پایگاه اینترنتی ویکی لیکس قرار داده است.

چلسی منینگ، به همکاری با وبسایت ویکی‌لیکس اعتراف کرده که ۷۵۰۰ هزار سند نظامی و دیپلماتیک را در اختیار گروه افشاگر ویکی‌لیکس قرار داده اما گفته است قصد ضربه‌زدن به امنیت ملی را نداشته است. وی هدف از این کار را برانگیختن بحث عمومی دربارهٔ سیاست خارجی ایالات متحده دانسته است بخاطر تصمیم منینگ، فعالیت های مخوف و بحث بر انگیز نظامی آمریکا در کانون توجه قرار گرفت. اقدام چلسی منینگ، بزرگترین مورد درز اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود. دادستان‌های نظامی آمریکا، منینگ را «یک خائن جویای نام» خوانده‌اند و خواسته بودند برای او حکم ۶۰۰ سال حبس صادر شود تا درس عبرتی برای افشاگران اطلاعاتی در آینده باشد.

منینگ در دادگاه گفت:

من بابت آسیب رساندن به  مردم عذرخواهی می‌کنم. من بابت آسیب رساندن به آمریکا متاسفم. من بابت هر آسیب ناخواسته‌ای که از محل عمل من به کسی رسیده عذرخواهی می‌کنم. سه سال گذشته (در بازداشت) درس‌های خوبی به من آموخت.

بسیاری از هوادارن منینگ معتقدند اگر به خاطر جسارت او در افشای این مدارک نبود، انقلابهای مردمی اخیر در خاورمیانه رخ نمی‌دادند و او را یک قهرمان می‌دانند. در مقابل عده‌ای وی را فردی خائن می‌دانند که اطلاعات سری کشورش را افشا کرد.

چلسی منینگ ۹می ۲۰۱۷ :

آزادی فقط یک خواب بود، و تصورکردنش سخت! ولی من الان آزادم! شما منو زنده نگه داشتید! ۳>

 

منینگ همچنین بدلیل چندین تلاش ناموفق خودکشی و اعتصاب غذا برای اعتراض به شرایط اش در زندان فورت لیونورت مورد توجه قرار گرفت. در سال ۲۰۱۳ حکم او ۳۵ سال حبس بود، اما حکم او توسط اوباما، در ۱۷ ژانویه و اواخر فعالیتش به عنوان رییس جمهور آمریکا  بخشیده شد. حبس او به تنهایی بحث برانگیز بود،اما مردم هر کدام نظر خود را در مورد این افشا گری ها داشتند.

نظر شما چیست؟

 

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سارا کاویانی