حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هشدار استیون هاوکینگ به چینی ها درباره خطرات بالقوه هوش مصنوعی

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، ترنجی

هشدار استیون هاوکینگ به چینی ها درباره خطرات بالقوه هوش مصنوعی

یکی از وسواس های فکری فیزیکدانانی چون استیون هاوکینگ و کارآفرینی چون ایلان ماسک  این است که– دو فرد  پیشگام که مرزهای علم و تکنولوژی را جابه جا کردند – هوش مصنوعی  که در ماشین ها بوجود خواهد آمد اگر که به صورت خطرناک استفاده شود می‎‌تواند نسل انسان ها را نابودکند.

هاوکینگ در کنفرانس جهانی اینترنت موبایل : من معتقدم که هیچ تفاوت واقعی بین حل مساله ای که توسط مغز بیولوژیکی ما انجام می‌گیرد و مساله ای که در کامپیوتر حل می‌شود وجود ندارد.

انسان ها که با تکامل بیولوژیکی آرامی محدود شده اند؛ نمی‌توانند با هوش مصنوعی رقابت کنند و هوش مصنوعی  جایگزین آنها خواهد شد.

این اولین باری نیست که هاوکینگ درباره هوش مصنوعی اخطارمی‌دهد، او در پیام قبلی خود هشدار داد که هوش مصنوعی می‌تواند بهترین و یا بدترین دستاورد بشر باشد. و احتمالا با قدرت گیری تکنولوژی هوش مصنوعی ، انسان و نسل بشر به انتهای راه خود نزدیک خواهند شد. بشر با آینده مبهمی مواجه است چرا که فناوری، فکر کردن برای خود را می آموزد و با محیطش سازگار می شود. در حقیقت امروز IBM تراشه های هوشمندی ساخته است که می توانند راه را برای شبکه های حسی که ظرفیت مغز را در درک، عمل و تفکر تقلید می کنند، هموار سازد.

همچنین ماسک در توییتی هشدار داده است که “امیدوارم ما تنها بوت لودرهای ابرهوشمندی دیجیتال نباشیم. متاسفانه این احتمال رو به رشد است”

در این کنفرانس تنها پیشگویی های شوم مطرح نشد. هاوکینگ و ماسک همچنین قوانین. Asilomar را امضا کردند که قراردادی است ۲۳ بندی برای اطمینان از اینکه در آینده از هوش مصنوعی استفاده نا مناسب و خطرناک نخواهد شد. این قوانین با یک چارچوب تعیین شده  توسط انیستیتو زندگی آینده ادغام شده است. انیستیتو زندگی آینده در مارس ۲۰۱۴ توسط دانشمند Mit، مکس تگمارک و یکی از موسسان اسکایپ  جان تالین و محقق گوگل دیپ مایند ویکتوریا کراکونا تاسیس شد. هاوکینگ و ماسک هر دو در هیات مشاوران این انیستیتو حضور دارند.

اظهار عقیده آشنای هاوکینگ در چین به وضوح مشاهده می‌شود. چین در دو یا سه سال گذشته تبدیل به قدرتی انکار نشدنی در زمینه هوش مصنوعی شده‌است؛ خصوصا در زمینه یادگیری ماشین ها، که یادگیری عمیق را شامل می‌شود. طبق گزارش آتلانتیک، محققان چینی در این زمینه بسیار حساس عمل می‌کنند؛ در همایش سالیانه بزرگترین صنایع هوش مصنوعی، انجمن توسعه هوش مصنوعی، زمانی که متوجه شدند که همایش مصادف با سال جدید چینی است به دلیل اهمیت زیاد حضور چین، تاریخ همایش را به سرعت تغییر دادند. ظاهرا تعداد مقاله های ثبت شده از دانشگاه های چین با مقاله های آمریکایی برابر است.

 

به همین دلیل نباید تعجب کنید که صنعت کمپانی های بزرگ چینی  به سمت افزایش وابستگی به هوش مصنوعی در حال حرکت هستند. هر کدام از  شرکت های چینی مثل Baidu(ورژن چینی گوگل) Didi(ورژن چینی اوبر) Tencent(سازنده بازی ها و اپلیکیشن  پیام رسان بزرگ ویچت) آزمایشگاه هوش مصنوعی مربوط به خودشان را دارند. شرکت Baidu1300 پرسنل مربوط به بخش هوش مصنوعی دارد و برای رونمایی اتوموبیل های بدون راننده خود تا سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی کرده‌است.پس اگر که فیلم پیشگام بعدی هوش مصنوعی به جای سلیکون ولی) از چین آمد زیاد سوپرایز نشوید!

از این رو مبحث ” یکتایی ” بیانگر زمانی است؛ که هوش ماشین ها از هوش انسان های خالقشان پیشی می‌گیرد. این موضوع اولین بار توسط ریاضی دان بریتانیایی در سال ۱۹۶۰ مطرح شد. ایروینگ جان گوود (Irving John Good) ریاضیدان بریتانیایی، سال ۱۹۶۵ مقاله‌ای را به رشته تحریر در آوردو در آن پیش بینی کرد که ربات‌ها آخرین اختراع انسان ها خواهند بود.

از آنجا که طراحی ماشین‌ها یکی از بخش‌های فعالیت‌های عقلانی است، بنابراین یک ماشین فوق پیشرفته می‌تواند ماشین‌های خیلی بهتری را طراحی کند. به این ترتیب مسلما یک انفجار هوشی اتفاق خواهد افتاد که هوش بشر در رقابت با آن با فاصله‌ای بسیار زیاد، عقب‌تر از ماشین‌ها باقی خواهد ماند.

هنوز همه خریدار ایده وحشتناک استیون هاوکینگ نیستند. Luciano Floridi ،پروفسور فلسفه و اخلاق اطلاعات در انیستیتو اینترنت آکسفورد و همکار محقق اش در دپارتمان علوم کامپیوتر ،این ایده اخر الزمانی را در آخرین مقاله خود، “اخلاق هوش مصنوعی”،  موضوعی مختومه اعلام کرد.

احتمال خطر جدی برای پیدایش هوش های ماورایی در حال حاضر وجود ندارد، اما این موضوع که ممکن است از تکنولوژی دیجیتال سو استفاده کنیم و به درصد بزرگی از انسان‌ها و کره زمین خسارت وارد کنیم به طوری که زندگی نوع بشر و کره زمین را تحت تاثیر قرار گیرد بشدت همگان را تحت تاثیر قرار داده‌است.

هاوکینگ به تنهایی معتقد است که هوش مصنوعی فواید بالقوه زیادی دارد و می‌تواند وسیله ای برای حل مشکلات دیرینه و ظاهرا غیر قابل حلی مانند فقر و بیماری باشد. اما افرادی مانند ماسک کمی محافظه کارانه تر صحبت می‌کند و حتی زمانی هوش مصنوعی را با بمب هسته ای مقایسه کرد؛ معتقد است که هوش مصنوعی به بررسی های جدی تری نیاز دارد.

هاوکینگ اضافه کرد: “ما وقت زیادی را برای یادگیری تاریخ صرف می کنیم ” و زمانی دیگر گفت : اگر واقع گرایانه به آن نگاه کنیم تاریخ مسخره و احمقانه ای را پشت سر گذاشته ایم. تاریخی سراسر از اشتباهات افراد مختلف که زندگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داده‌است. بهتر است به جای مطالعه تاریخ گذشتگان به مطالعه آینده هوش مصنوعی بپردازیم.

 

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
REZA

راست میگه،ممکنه خوبترین و یا بهترین دشمن ما بشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سارا کاویانی