حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سیناپس مصنوعی با قابلیت یادگیری خودکار

نوشته

6 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، ترنجی

پیشرفت‌ها در حوزه هوش مصنوعی بیشتر بخاطر سعی در تقلید از نحوه کار هوش انسان است. در دنیای اطلاعات و تکنولوژی سیستم هایی مانند هوش مصنوعی شبکه نورونی خوانده می‌شوند. محققان مرکز ملی تحیقات علمی CNRS در Thales دانشگاه بوردو در پاریس ، سیناپس مصنوعی تولید کردند که روی چیپ ست ها قرار می‌گیرد و مموریستور نامیده شده است. این سیناپس راه پرپیچ وخم سیستم هوش مصنوعی را هموار تر می‌کند، به این دلیل که یادگیری آن خودکار است و به وقت و انرژی کمتری برای تعلیم آن احتیاج خواهد بود. با ترنجی همراه باشید! 
مغز انسان حاوی حدود شصت و هشت میلیارد نورون است که هر کدام توانایی ارتباط و تأثیر روی تعداد زیادی نورون دیگر را دارد. مکانیسم مؤثر و کارآمدی نیاز است تا ارتباط بین این تعداد نجومی از نورون‌ها را برقرار کند. این ارتباط با استفاده از سیناپس صورت می‌گیرد هر چه این سیناپس ها بیشتر تحریک شوند ارتباط آنها تقویت شده و فرایند یادگیری بهتر انجام می‌گیرد. طرز کار مموریستور مشابه طرز کار سیناپس ها در مغز است. مموریستور از یک لایه نازک فروالکتریک ساخته شده –  به صورت خود به خودی دوقطبی میشود – و بین دو الکترود قرارگرفته است و می‌تواند با انها هماهنگ شود ! و مانند نورون‌های بیولوژیکی ، با استفاده از پالس های ولتاژ مقاومت انها تنظیم می‌شود. زمانی که ارتباط سیناپس‌ها قوی باشد مقاومت آنها کم خواهد شد و برعکس ! میزان گنجایش یادگیری مموریستور بر اساس میزان مقاومت آن است.

سیستم هوش مصنوعی نسبت به چند سال گذشته پیشرفت های قابل توجهی داشته است. شبکه نورون‌های ساخته شده با الگوریتم یادگیری حالا می‎تواند کارهایی انجام دهد که سیستم قبلی قادر به انجام آنها نبود.  از جمله سامانه‌های آنالیز ریسک، کنترل هواپیما بدون خلبان، آنالیز کیفیت جوشکاری، آنالیز کیفیت کامپیوتر، آزمایش اتاق اورژانس، اکتشاف نفت و گاز، سامانه‌های تشخیص ترمز کامیون، تخمین ریسک وام، شناسایی طیفی، تشخیص دارو، فرایندهای کنترل صنعتی و…

سیستم هوشی می‌تواند آهنگ بسازد، بازی کند و حتی انسان ها را در بازی ها شکست دهد. گری کاسپاروف برای ۱۵ سال تخت قهرمانی جهان را در تصاحب خود داشت. کاسپارف در فوریه ۱۹۹۶ در فیلادلفیای آمریکا مقابل کامپیوتر Deep Blue شرکت IBM قرار گرفت . کامپیوتر حریف او قادر بود ۵۰ میلیارد حرکت مختلف را در سه دقیقه تحلیل و بررسی کند. کاسپاروف در این مسابقه شکست خورد، اما وعده داد که در بازی‌های بعدی «قطعا کامپیوتر را له خواهد کرد». وی در بازی‌های بعدی به وعده خود عمل کرد و موفق شد سه پیروزی و دو تساوی کسب کند، اما یک سال بعد نسخه به روز شده Deep Blue در مجموع شش مسابقه کاسپاروف را شکست داد. حتی بعضی از این سیناپس ها می‌توانند رفتار های منجر به خودکشی را تشخیص دهند یا بین کارهای قانونی وغیر قانونی تمایز قائل شود ! تمام این کار ها را مدیون گنجایش هوش مصنوعی هستیم . تنها محدودیت این سیستم آن است که میزان وقت و تلاشی که صرف تحلیل اطلاعات می‌کند ، زیاد است! با مموریستور این فرایند یادگیری به شدت افزایش می‌یابد و سعی می‌کند که ارتباطی بین اطلاعات و یادگیری های قبلی و جدید خود برقرار کند تا فرایند یادگیری کامل شود . همچنین در مواجه با مشکلات ،منحصرا  تلاش می‌کند که راه بهینه ای برای انجام کار ها کشف کند!

برای تازه کاران ، محققان یک مدل فیزیکی برای کمک به پیش بینی چگونگی عملکرد آن ساخته اند. مجموعه اقدامات آنها در راستای هوش مصنوعی در ژورنال ارتباط طبیعی منتشر شده است. به زودی شاهد سیستم های هوش مصنوعی خواهیم بود که عملکردی به خوبی مغز انسان و یا حتی بهتر از آن خواهند داشت.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سارا کاویانی