حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اختتامیه ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران ؛ با تمامی برندگان آشنا شوید

نوشته

7 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار

شب گذشته، آیین اختتامیه ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. در این شب، بهترین بازی‌ ایرانی و همین‌طور برترین عناوین در هر سبک، شناخته شدند. بازی «شتاب در شهر ۲» به عنوان برترین بازی سال ایران انتخاب شد.

بیست و یکم اسفندماه، برج میلاد شهر تهران، میزبان اختتامیه ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران بود. در این مراسم، بهترین‌های هنر صنعت بازی‌سازی ایران معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند. این دوره از جشنواره که از نظر تعداد آثار ارسالی بی سابقه بود، رکورد سال گذشته را شکسته شد. مراسم آئین اختتامیه ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، از ساعت ۱۹ رسما آغاز شد. پس از دقایق ابتدایی، و اجرای زنده موسیقی بازی‌های داخلی و خارجی، متین ایزدی، دبیر ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای سخنرانی خود را آغاز کرد.

دبیر جشنواره: جدی گرفته شدن بازی، اصلی‌ترین عامل پیشرفت صنعت بازی است

متین ایزدی، که برای دومین‌بار به عنوان دبیر جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران انتخاب شده بود، با اشاره‌ به رکوردشکنی تعداد آثار ارسالی به ششمین دوره جشنواره گفت: امسال ۲۰۶ اثر به دبیرخانه این دوره از جشنواره ارسال شد که این تعداد چشم‌گیر، راوی دو مسئله‌ مهم هستند؛ اول آنکه بازی‌سازان، صاحبان اصلی این جشن و جشنواره، به این رخداد بزرگ اعتماد کامل دارند و آن را از آن خود می‌دانند. دیگر آنکه با این حجم تولید فاخر داخلی، ما با یکدیگر، پیام مهمی را مخابره می‌کنیم، و می‌گوییم که بازی جدی است!

ایزدی در ادامه صحبت‌هایش از ملی شدن جشنواره صحبت کرد و گفت: امسال سعی کردیم جشنواره را در سطح ملی برگزار کنیم، که این مهم با کمک نمایندگان محترم مراکز استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شد. همین‌جا از نمایندگان فهیم این جریان ملی و بزرگ تشکر می‌کنیم که دست یاری ما را به گرمی فشردند و صدای جشنواره و صنعت بازی‌مان را به دورترین گوش‌های این سرزمین رساندند.

دبیر ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با تشکر از حامیان جشنواره و رسانه‌ها گفت: امسال به شکل خارق‌العاده‌ای با اتکا به بازوی قدرتمند حامیان رسانه‌ای، صدای بازی و بازی‌سازی ایرانی به گوش همگان رسیده و نتیجه‌ این ارتباط موثر چیزی جز شکوفایی صنعت‌مان نخواهد بود.

متین ایزدی در ادامه روند داوری را تشریح کرد و گفت: امسال هم سعی کردیم در داوری فرآیندی بسیار شفاف و عادلانه داشته باشیم که بازی‌های برنده از تجمیع امتیازات ۱۳ داور متخصص داخلی و ۱۶ داور متخصص بین‌المللی، معرفی شوند. همچون سال گذشته، با توافقی رسمی و دوستانه، نماینده‌ کارگروه بازی‌های رایانه‌ای در نظام صنفی، به‌عنوان ناظر در جلسات داوری حضور پیدا کردند و فرآیند داوری‌مان همچون سال گذشته شفاف و بدون هیچ شائبه‌ای بود.

وی به جایزه ویژه فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: امسال در هیات داوران نگاه ویژه‌ای به «بهترین بازی با محتوای فرهنگی» داشتیم و با تجمیع نظر متخصصان صنعت، بازی‌ای را شایسته‌ این عنوان دانستیم که بهترین کارکرد را در ارتقای فرهنگ عمومی ایران اسلامی‌مان داشته باشد.

دکتر ستاری، معاون علمی فناوری ریاست جمهوری: صنعت بازی‌سازی باید تجاری سازی شود

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با انتقاد از رواج اقتصاد «بچه پولداری» تنها راه نجات اقتصاد ایران را حمایت از فعالان اقتصادی جوان همچون بازی‌سازان توصیف کرد.

آئین اختتامیه ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران امشب ۲۱ اسفندماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون  علمی و فناوری ریاست جمهوری در برج میلاد تهران برگزار شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم گفت: واقعیت این است که باید درباره محیط کسب و کار جدید در کشور صحبت کنیم. پایه این اقتصاد و کسب و کار نیروی انسانی جوان و خلاقی است که شاید اگر ده بار هم زمین بخورد، اما بازهم برمی خیزد و هدفش را دنبال می کند. کشوری که چند هزار سال تاریخ تجارت و کارآفرینی در دنیا دارد در ۱۰۰ سال اخیر به خاطر پول نفت تمام مزایای خود را ازدست داده است.

وی افزود: وقتی به صنایع‌دستی نگاه می‌کنیم می‌بینیم هزاران سال اقوام مختلف در این کشور به خاطر ابراز عشق و علاقه خود صنایع دستی را به ثبت رسانده‌اند اما ما به واسطه پول نفت این میراث را فراموش کرده‌ایم و افتصاد خود را به سمت اقتصاد بچه پولداری برده‌ایم و فکر کرده‌ایم اینگونه باعث پیشرفت کشور می‌شویم اما واقعیت این است که هیچگاه در دنیا اینگونه نبوده و این تفکر و فرهنگ قطعا شکست خورده است.

معاون ریاست جمهوری افزود: تهران و ایران با جمعیت جوانشان ظرفیت بسیار بالایی برای تحول در حوزه اقتصاد و خدمات فرهنگی دارند و واقعیت این است که ما باید برگردیم به سنت‌ها و گذشته‌مان و باید ببینیم گذشتگان‌مان چگونه در حوزه اقتصاد در دنیا فرهنگ و آقایی می‌کردند و روی همین اصول باید اقتصاد تازه خود را بنا کنیم. نفت و گاز سرمایه ما نیست. باید روی بچه‌ها و جوانان سرمایه‌گذاری کنیم.

ستاری ادادمه داد: امروز افتخار می‌کنم به شما جوانانی که اراده کرده‌اید روی پای خود بیایستید و زیر بار خفت و خواری استخدام نرفته‌اید. ما مدیران نفتی زمانی آنقدر ذلیل و خار می‌شویم که فکر می‌کنیم اگر پست‌مان را از ما بگیرند وسط تهران از گشنگی می‌میریم و این آن چیزی است که شما هراسی از آن ندارید.

معاون رئیس جمهور افزود: به دلیل همین فرهنگ است که ما مدیران نفتی چسبیده‌ایم به میزها و پول نفت‌مان! اما باید به این باور برسیم که استخدام به معنای مرگ خودباروی و خلاقیت است. تهران هویتی استثنایی دارد. نیروی عظیم و بازار بزرگی دارد و باید قدر این ظرفیت را بدانیم.

وی افزود: ما در معاونت علمی و فناوری یکی از بزرگ‌ترین اهدافی که داشته‌ایم همین گسترش و تجاری‌سازی حوزه گیم بوده است که همان تجاری ‌سازی حوزه علوم انسانی ما است. هر وقت با خارجی‌ها صحبت می‌کنم می‌گویم نمِی‌دانم عمر تاریخ چقدر است اما قطعا ما از آغاز تاریخ بوده‌ایم و حتی اگر شکست‌ هم خورده‌ایم در فرهنگ‌مان همه چیز را حل کرده‌ایم. با تجاری‌سازی این فرهنگ کارهای بزرگی می‌توان انجام داد. گیم و انیمیشن از حوزه‌هایی است که به این تجاری‌سازی کمک می‌کند و ما آمادگی کامل را برای حمایت از این حوزه‌ها داریم. ما باید با فرهنگ تجاری سازی، صنعت بازی‌سازی را رشد دهیم. رویداد بعدی مربوط به بازی نیز تیر ماه برگزار می‌شود که قطعا به رشد صنعت بازی‌سازی کمک خواهد کرد. ما باید این موضوع را در نظر بگیریم که سرمایه‌های ما نفت و گاز نیستند، بلکه جوانان هستند.

سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: بازی‌های رایانه‌ای ایران در آستانه جهش بزرگ قرار دارد

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ظرفیت‌های موجود در کشور برای تقویت صنایع فرهنگی، صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران را در آستانه جهشی بزرگ توصیف کرد.

آئین اختتامیه ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران امشب ۲۱ اسفندماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون  علمی و فناوری ریاست جمهوری در برج میلاد تهران برگزار شد.

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم در سخنانی با اشاره به ظرفیت بالای نسل جوان در ایران تأکید کرد: ما باید بیش از هر زمان دیگری نسل جوان را به‌عنوان سرمایه‌های بزرگ این سرزمین باور کنیم و بپذیریم آینده این سرزمین متعلق به این نسل است و جوان می‌تواند خلاقیت و نشاط اجتماعی ایجاد کند.

وی در ادامه با تأکید بر رویکرد مطالعات فرهنگی برای پرداختن به بازی‌های رایانه‌ای گفت: معتقدم مسئله اصلی ما در صنعت بازی‌های امروز ایران، مسئله نسبت هویت و تولید بازی‌هاست. امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به احیای هویت اخلاقی، انسانی و معرفتی در کشور داریم.

صالحی امیری افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به معرفی اسطوره‌ها و بازخوانی تحولات تاریخی این مرز و بوم داریم. در دنیای امروز زبان انتقال مفاهیم فرهنگی دستخوش تعییراتی شده و یکی از این ابزارها و زبان‌ها بازی است.

وی افزود: شما جایگاه امروز بازی فوتبال را در دنیا ببینید. بازی دیگر صرفا یک اوقات فراغت نیست بلکه بستری برای تعاملات اقتصادی و سیاسی است و بسیاری از پیام‌ها امروز از طریق بازی به دنیا مخابره می‌شود.

وزیر ارشاد تأکید کرد: وقتی والیبالیست‌های ما در بازی‌های جهانی حضور پیدا می‌کنند نوعی غرور و هویت ملی برای ایرانیان ایجاد می‌کنند و یا وقتی کشتی‌گیران ما در میادین جهانی می‌درخشند، ایرانیان احساس غرور می‌کنند و از این منظر است که بازی امروز یک امر هویتی است.

صالحی امیری ادامه داد: امروز زبان بازی‌های رایانه‌ای زبان انتقال سبک زندگی است. بازی امروز بر الگوی مصرفی جامعه تأثیرگذار است. ما نیازمند افزایش سرانه مصرف فرهنگی در کشور هستیم و این سرانه می‌تواند با فیلم و نمایش و کتاب و بازی تعریف شود. در سبد مصرف فرهنگی با تنوع کالاها مواجهیم و بر مبنای آمار رسمی مدیرعامل بنباد ملی بازی‌ها نسل جوان و نوجوان ما به طور متوسط در روز ۷۰ دقیقه در فضای بازی‌ها حضور دارند. از این منظر  اهمیت کار شما بازی‌سازان مشخص می‌شود که می‌توانید انتقال دهنده فرهنگ کشور به نسل جوان باشید.

وی افزود: ما دارای تمدنی بزرگ در تاریخ هستیم. این سرزمین تبار تاریخی عظیم با سرمایه‌های بزرگ فرهنگی داشته است. امروز می‌توانید هزاران سوژه از این گنجینه برای بازی‌سازی داشته باشید. اما نکته مهم حمایت از این ظرفیت است تا بتواند زمینه‌ساز حرکت‌های بزرگ بعدی باشد.

وزیر ارشاد تأکید کرد: بر این باورم بازی رایانه‌ای در ایران در آغاز یک جهش بزرگ قرار دارد و در آینده می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوب و بزرگی باشد. امروز در دنیا و در حوزه صنعت فرهنگ جهان گردش مالی بزرگی داریم که ایران سهم قابل توجهی از این بازار دارد.

وی با اشاره به برخی اطلاعات آماری درباره وضعیت صنعت گیم در ایران تأکید کرد: مبنای سیاست‌گذاری ما در وزارت ارشاد تقویت تولیدکنندگان ایرانی  و حمایت قانونی و مالی از بازی‌سازان داخلی است. امروز در کشور ۲۳ میلیون نفر درگیر بازی‌ها هستند و از این منظر ۲ هزار متخصص در قالب ۱۰۰ شرکت در کشور فعال هستند. براساس همین ظرفیت است که ما باید نگاه به آینده داشته باشیم و علاوه‌بر بازار داخلی نیم نگاهی به بازار جهانی هم داشته باشیم.

وی افزود: امروز در داخل نیازمند حمایت دستگاه‌های دیگر برای کمک به حوزه بازی‌های رایانه‌ای هستیم و باید این مهم را در چارچوب صنایع فرهنگی کشور تعریف کنیم.

صالحی امیری تأکید کرد: صنعت فرهنگ در کشور نیازمند بازشناسی و بازتعریف مجدد است. می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که در آینده صنعت فرهنگ جایگزین صنعت نفت شود. امروز در حوزه‌های گردشگری، تئاتر، صنایع دستی، نقاشی، بازی و غیره می‌توانیم علاوه‌بر بازار داخلی بازار منطقه‌ای را هم تأمین کنیم. حتی یکی از فضاهای مناسب برای اشتغال و رفع مشکل بیکاری در داخل هم همین صنایع فرهنگی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در تولید بازی‌های رایانه‌ای نباید محتوا فدای فرم و شکل شود. محتوا است که می‌تواند عامل جذابیت و غرور ملی شود. توجه به عناصر سازنده محتوا در بازی‌های رایانه‌ای از این منظر بسیار حائز اهمیت است. بازی نباید خشن و فاقد هر گونه محتوا باشد. یکی از نیازهای اساسی جامعه امروز نشاط ملی است و بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند یکی از منابع برای تقویت نشاط ملی باشد.

صالحی امیری به نسبت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با وزارت ارشاد هم اشاره کرد و گفت: بنیاد ملی بازی‌ها می‌تواند از انبوه ظرفیت‌های موجود در زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد استفاده کند. شما می‌توانید از این ظرفیت برای توسعه این حوزه استفاده کنید.

وی افزود: با تصویب قانون کپی‌رایت در مجلس بسیاری از چالش‌های ما در این حوزه مرتفع خواهد شد. قانونی که در دولت آن را مصوب کرده‌ایم و حالا در انتظار تصویب در مجلس است.

وزیر ارشاد ادامه داد: ما در سال اقتصاد مقاومتی هستیم و باید سراغ اقتصاد درون‌زا برویم. این یک سیاست قطعی است که باید جوان ایرانی مورد حمایت قرار گیرد. نگاه به بیرون به منزله کسب تجربه است و نباید کشور محل جولان بازی‌های خارجی باشد. هدف ما از باز کردن بازارهای بیرونی صرفا انتقال تجربه به بازار داخل است. ما در فضای فرهنگی با آلودگی‌های بسیاری مواجهیم و یکی از کانال‌های انتقال سم ناامیدی به جامعه همین بازی‌های رایانه‌ای خارجی است. حتما این دست بازی‌ها برای کشور مفید نیستند و قطعا باید جلوی ورود این دست بازی‌ها به بازار گرفته شود.

وی تأکید کرد: تقویت بازی‌های رایانه‌ای باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود. به هر میزان که در کشور مصرف فرهنگی افزایش پیدا کند آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد و از این منظر رابطه‌ای معنادار میان تولید بازِی‌های مفید و غرورآفرین با کاهش آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.

وزیر ارشاد در پایان تصریح کرد: وظیفه ما در وزارت ارشاد و بنیاد بازی‌های صرفا تولی‌گری است. سیاست‌گذاری حمایت و نظارت. وظیفه بنیاد بازی‌ها در این سه مفهوم خلاصه می‌شود و باقی امور باید به بخش‌ خصوصی واگذار شود.

«شتاب در شهر ۲» که یکی از عناوین بزرگ امسال به شمار می‌رود، در تجمیع نظر داوران به عنوان بهترین بازی سال انتخاب شد. در ادامه لیست نامزدها و برندگان ششمین جشنواره‌ی بازی‌های رایانه‌ای تهران به شرح زیر اعلام می‌گردد.

بهترین بازی ژانر اکشن

برنده: کیوبنگ – بهکاوان نوآور آرنا

دیگر نامزدها:

  • صاعقه
  • جوخه آتش
  • عملیات شناسایی: رخنه
  • دلاور

بهترین بازی ژانر اکشن – ماجرایی

لوح تقدیر: حماسه پادشاهان

دیگر نامزدها:

نامزد دیگری در این بخش وجود نداشت!

بهترین بازی ژانر استراتژی مدیریتی

برنده: زاراوان – پارسنیپ

دیگر نامزدها:

  • پسر خوانده
  • پرسیتی

بهترین بازی ژانر ماجرایی:

برنده: شیطان در پایتخت – رسانه شکوه کویر

دیگر نامزدها:

  • بال‌های تاریک
  • چهره شیطانی
  • ۴۱۱۴۸

بهترین بازی ژانر سکوبازی

برنده: خاله قزی دونده (آنو گیم استدیو) و روبوهالو (احسان طاهری) به صورت مشترک

خاله قزی

روبو هالو

دیگر نامزدها:

نامزد دیگری در این بخش وجود نداشت!

بهترین بازی ژانر ورزشی

برنده: شتاب در شهر ۲ – آروین تک

دیگر نامزدها:

  • صفر تا صد
  • شدو ریسر
  • دنده دو

بهترین بازی ژانر ساده:

برنده: پرواز روح (تیم بازی‌سازی گیلاس) و انگاره (مهدی بهرامی) به صورت مشترک

انگاره

پرواز روح

دیگر نامزدها:

  • فراگوسفند
  • لایو تی‌وی تایکون
  • بدو دهقان بدو

بهترین دستاورد فنی

برنده: شتاب در شهر ۲ – آروین تک – مدیر فنی: حسین احمدی

لوح تقدیر:

زاراوان (احسان قنادپور) و پرسیتی (منصور جوادی) به صورت مشترک

زاراوان

پرسیتی

دیگر نامزدها:

  • سلحشوران
  • پسر خوانده

بهترین دستاورد هنری دوبعدی:

برنده: جوخه آتش – سعید غنی‌زاده / مینا مانی

 

لوح تقدیر:

بدو دهقان بدو – مونا عبداله شاهی

 

دیگر نامزدها:

  • فرا گوسفند
  • هی تاکسی
  • استیم کارت

بهترین دستاورد هنری سه‌بعدی:

برنده: زاراوان – حامد کمالی

 

لوح تقدیر:

شیطان در پایتخت – داوود دیبا

 

دیگر نامزدها:

  • بردیا
  • کیو بنگ

بهترین دستاورد طراحی بازی:

برنده: انگاره – مهدی بهرامی

 

لوح‌ تقدیر:

نبرد هور (حمید افسری، محمد مهدی شقایقی) و پرواز روح: (حسن متقی گلشن) به صورت مشترک

نبرد هور

پرواز روح

بهترین دستاورد داستان بازی:

برنده: شیطان در پایتخت

لوح تقدیر

۴۱۱۱۴۸ – اپیزود ۴ – مهدی فنائی

بهترین دستاورد صدا سازی افکت صوتی:

برنده: پرسیتی

لوح تقدیر:

جوخه آتش – هیراد کریمی

دیگر نامزدها:

  • کیوبنگ
  • روبو هالو
  • قلعه ملعه

بهترین دستاورد موسیقی بازی:

برنده: شهرزاد – محمدرضا اصغری

لوح تقدیر: شدو ریسر

دیگر نامزدها:

  • پر سیتی
  • چهره شیطانی
  • زاراوان
  • بدو دهقان بدو

دستاورد بهترین صداگذاری و دوبله:

برنده: شیطان در پایتخت

بهترین بازی با محتوای فرهنگی:

برنده: انگاره – مهدی بهرامی

دیگر نامزدها:

  • فرش
  • نبرد هور
  • صاعقه

بهترین بازی سال:

برنده: شتاب در شهر ۲ – آروین تک

دیگر نامزدها:

  • پرسیتی
  • انگاره
  • پسرخوانده
  • پرواز روح
  • زاراوان
اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
badel

حداقل یه عکسی از بازی ها قرار می دادین…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....