حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

همه آن چه که می‌توان از گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ سامسونگ انتظار داشت

نوشته

7 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، اسمارت‌فون، حتما بخوانید، سامسونگ

درست است که ماه گذشته میلادی شرکت سامسونگ گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ را در همایش جهانی موبایل سال ۲۰۱۷ در شهر بارسلونای اسپانیا معرفی نکرد اما زمان رونمایی از این گوشی پرچمدار را معلوم و آن را تایید کرد. اکنون فقط یکی ـ دو هفته با رویداد معروفی و راه‌اندازی این گوشی فاصله داریم و زمان خوبی درج مطلبی است که برایمان از همه انتظاراتی بگوید که از این گوشی گلکسی اس ۸ می‌رود. این مطلب به خوانند کمک می‌کند تا نمایی کلی و اطلاعاتی جامع از تازه‌ترین گوشی هوشمند پرچمدار سامسونگ به دست آورد.

طراحی

طراحی گوشی گلکسی اس ۸ به طور قطع تنها موردی است که سامسونگ می‌تواند به واسطه آن شگفتی و غافلگیری بیافریند. این گوشی اگر چه در دو مدل گلکسی اس ۸ با صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی و گلکسی اس ۸ با صفحه نمایش ۶٫۲ اینچی عرضه می‌شود اما طراحی آنها مشابه به یکدیگر است و هر دو نمونه مجهز به صفحه نمایش دو سو خمیده از نوع Infinity Display با کیفیت وضوح Quad HD خواهد بود. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که شرکت سامسونگ در بخش طراحی جهش درخور توجهی کرده است و به این مورد دست کم می‌توان از همه تصاویر و فیلم‌هایی که تاکنون از گوشی گلکسی اس ۸  لو رفته و منتشر شده‌اند ایمان آورد و باورش کرد.

همچنین دکمه فیزیکی هوم در گوشی گلکسی اس ۸ با هدف ایجاد صفحه نمایشی بزرگ‌تر و با حداقل حاشیه حذف می‌شود. نبود دکمه فیزیکی هوم به این معنی است که حسگر اثر انگشت به قسمت پشت گوشی منتقل می‌شود و در کنار دوربین اصلی قرار می‌گیرد که ممکن است اندکی طول بکشد تا کاربر گوشی سامسونگ به این وضعیت عادت کند. گوشی گلکسی اس ۸ با این همه دارای دکمه چهارمی هم خواهد بود که از قرار به منظور فعال‌سازی هوش مصنوعی خاص خود سامسونگ با نام «بیگزبی» (Bixby) کارگذاری می‌شود. در این زمینه نکته گفتنی آن است که سامسونگ خیال دارد تا در کنار معرفی گوشی گلکسی اس ۸ برنامه‌ای هم برای معرفی دستیار مجازی «بیگزبی» تدارک ببیند.

سخت‌افزار

پر پیدا است که نمی‌توان از مجموع انتظاراتی که از گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ می‌رود سخن گفت ولی به بهبود‌های سخت‌افزاری که قرار است در این گوشی اعمال شود اشاره‌ای نکرد. آن چه تا این لحظه بر ما معلوم شده این است که این گوشی پرچمدار با موتور پردازشگر اسنپ دراگون ۸۳۵ ساخت شرکت کوالکام عرضه می‌شود که در ساخت آن سامسونگ نیز دست داشته و از فرآیند ۱۰ نانومتری بهره برده و دست کم برای بازارهای ایالات متحده آمریکا و چین در نظر گرفته شده است.

اما در بیشتر نسخه‌های گوشی گلکسی اس ۸ از موتور پردازنده ۶۴ بیتی ۸ هسته‌ای ساخت سامسونگ با نام Exynos 9 از مجموعه Exynos 8895 استفاده شده است که با پردازشگر گرافیکی از نوع Mali-G71 MP20 و مودم مدل ۵CA LTE همراه است. همچنین رم چهار و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی برای این دستگاه مد نظر است اما تا جایی که پاره‌ای از شایعات اظهار کرده‌اند در نسخه ویژه‌ای که برای عرضه در کشور چین ساخته می‌شود از رم هشت گیگابایتی استفاده می‌شود.

گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ همچنین بنا است تا به درگاه microSD و USB Type-C باشد و از طرف دیگر گواهی IP68 (که نشان از مقاومت گوشی در برابر آب و گرد و غبار است)، حسگر عنبیه چشم، شارژ بی‌‌سیم و پشتیبانی از اینترنت ۴G LTE را داشته باشد. استفاده از بلوتوث نسخه ۵٫۰ نیز موردی است که برای نخستین بار در این گوشی هوشمند اتفاق می‌افتد و روی هم رفته می‌توان انتظار داشت که گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ از لحاظ سخت‌افزاری و مشخصات فنی برخوردار از بهترین‌ها و تازه‌ترین‌ها باشد.

دوربین

دوربین هر گوشی یکی از قسمت‌هایی است که کاربر به محض به دست گرفتن دستگاه و اگر قصد خریدش را داشته باشد به سراغ آن می‌رود به خصوص اگر این گوشی از نوع پرچمدار و ساخت شرکت سامسونگ باشد. از این رو است که سامسونگ بدون شک برای ایجاد بهبود در دوربین گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ کم نگذاشته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ برخوردار از دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با فلش LED و فوکوس خودکار دو پیکسل است. دوربین قسمت جلو نیز هشت مگاپیکسلی است. به نظر می‌رسد که سامسونگ در استفاده از سیستم دوربین دوگانه تمایلی نداشته است اما تا گوشی به دستمان نرسیده نمی‌توان در این باره حکم قطعی صادر کرد و زمانی می‌توان درباره دوربین این گوشی اظهار نظر کرد که گوشی را در دست گرفته و با آن عکاسی کرده باشیم.

نرم‌افزار

در این زمینه می‌توان چشم بسته شرط‌بندی کرد که گوشی گلکسی اس ۸ وقتی به دست کاربران می‌رسد مجهز به اندروید ۷٫۰ نوقا باشد. پوسته اندروید سامسونگ که اکنون «تجربه سامسونگ» (Samsung Experience) نام دارد به عنوان پوسته غالب نرم‌افزار مطرح است و از حالا مشخص است که چه شکل و شمایلی دارد. علاوه بر آن، حس خوب گوشی گلکسی اس ۷ که به به روزرسانی نوقا ارتقا یافته باشد به آدم دست می‌دهد ولی ممکن است که در پاره‌ای مواقع گیر و گورهایی پیش آید که چاره‌ای به جز انتظار کشیدن و برطرف شدن نداریم.

بیگزبی

گوشی پرچمدار در راه سامسونگ قرار است که به هوش مصنوعی مجزا و مخصوص به خود که حکم دستیار دیجیتالی با نام بگیزبی را دارد مجهز باشد. گفته می‌شود که بگیزبی برای شروع از هشت زبان پشتیبانی می‌کند و کارآمدتر از دستیارهایی مانند سیری (متعلق به اپل) و کورتانا (متعلق به مایکروسافت) است. با بیگزبی می‌توان کارهایی مانند پرداخت‌ها و اجرای اپلیکیشن‌های گوشی را نیز انجام داد. برای مثال، اگر شما در اپلیکیشن گالری گوشی باشید و بخواهید تصاویر با موضوع سگ را تماشا کنید، کافی است از بیگزبی بخواهید تا تصاویری که سگ درونشان هست را به نشان بدهد.

در حالی که پیش از این اعلام شده بود که بیگزبی مبتنی بر فن‌آوری Viv Labs (یعنی همان فن‌آوری که به کمک آن سیری اپل خلق شد) هست، گزارش جدیدی ادعا می‌کند که این هوش مصنوعی بر اساس پلتفرم S Voice خاص سامسونگ است و در ساخت و خلق آن از فن‌آوری Viv Labs استفاده نشده است. ما فقط امیدواریم که بیگزبی کارش را خوب انجام دهد و مثل S Voice نباشد که بهترین دستیار صوتی از آب درنیامد.

قابلیت‌های دیگر

همه انتظار دارند که گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ دستگاه مستعد و کارآمدی شود و به همین دلیل باید مملو از ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعدد باشد. گزارش‌هایی در این خصوص می‌گویند که این گوشی مجهز به قابلیت تشخیص چهره می‌شود که باید به این مورد ویژگی حسگر عنبیه چشم را هم اضافه کرد. همچنین قرار است تا در این گوشی شاهد به کارگیری تجربه و سیستم صوتی AKG باشیم و از آن جا که در تبلت Galaxy Tab S3 سیستم صوتی را AKG وابسته به شرکت هارمن اجرا کرده است، این امکان هست که در گوشی گلکسی اس ۸ نیز چنین روالی عملی شود.

شرکت سامسونگ در حال حاضر تایید کرده است که به همراه گوشی گلکسی اس ۸ هدفون‌های AKG را نیز عرضه می‌کند ولی چون فاقد دکمه فیزیکی است، گوشی گلکسی اس ۸ باید مجهز به دکمه خازنی باشد که در این صورت ممکن است قابل شخصی‌سازی و سازگار با اپلیکیشن‌های پیش فرض دستگاه باشد.

همچنین این احتمال وجود دارد که بتوان از گوشی گلکسی اس ۸ در هنگام اتصال به یک صفحه نمایش به عنوان کامپیوتر استفاده کرد چون در این زمینه سامسونگ سرگرم کار بر روی قابلیتی موسوم به «تجربه دسکتاپ» (Desktop eXperience) بوده است که در این صورت به یک وسیله جداگانه نیاز می‌شود که سامسونگ اسم آن را DeX Station گذاشته است تا گوشی گلکسی اس ۸ به مانیتور یا مانیتورهای دیگر متصل شود که برای این که دیگر نیازی به درگاه ارتباطی از نوع USB Type-C نخواهد بود. این قابلیت چیزی شبیه به قابلیت «کانتینیوم» (Continuum) در ویندوز ۱۰ موبایل می‌شود.

باتری

در خصوص گنجایش باتری گوشی پرچمدار سامسونگ گزارش‌های متناقض بسیاری منتشر شده است اما تازه‌ترین گزارش‌ها که می‌توان حرف آن‌ها را باور کرد می‌گویند که گوشی‌های گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس به ترتیب دارای باتری‌های ۳۰۰۰ و ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی خواهند بود. اگر این حدس و فرضیه درست باشد اندکی نگرانی پیش می‌آید چون این احتمال می‌رود که این میزان باتری کفاف این دو مدل گوشی را ندهند.

از آن جا که گوشی گلکسی اس ۸ نخستین گوشی هوشمند پرچمدار پس از گلکسی نوت ۷ است، طبیعی است نگرانی‌هایی درباره امنیت باتری آن نیز ایجاد می‌شود و در حالی که بنا است تا باتری‌ها از محل شرکت Samsung SDI تامین و تهیه شوند، سامسونگ نیز به این باور رسیده که لازم است تا در این خصوص روی کمک بخش باتری شرکت ال جی و کارخانه موراتای ژاپن به عنوان سازنده باتری حساب کند. سامسونگ از سوی دیگر برای این که به کاربران و مشتریان خود اطمینان خاطر بدهد که فاجعه گلکسی نوت ۷ تکرار نخواهد شد به این فکر افتاده تا بخشی از باتری‌های مورد نیاز خود را از جاهای دیگر تهیه کند.

قیمت و زمان انتشار گوشی گلکسی اس ۸

در این خصوص همین قدر می‌دانیم که سامسونگ خیال دارد تا دو گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس را ۲۹ مارس ۲۰۱۷ (۱۰ فروردین ۱۳۹۶) به طور رسمی رونمایی کند ولی آیا کسی امکان خرید این گوشی‌ها را دارد؟ گزارش‌ها در این مورد می‌گویند که پیش فروش این گوشی‌ها در ۱۰ آوریل ۲۰۱۷ (۲۲ فروردین ۱۳۹۶) انجام می‌شود و انتشار جهانی آن ۲۱ آوریل ۲۰۱۷ (۲ اردیبهشت ۱۳۹۶) صورت می‌پذیرد. با این همه، همین سه روز پیش بود که گزارشی جدید ادعا کرد که زمان انتشار گوشی گلکسی اس ۸ به ۲۸ آوریل ۲۰۱۷ (۹ اردیبهشت ۱۳۹۶) موکول شده است. بنابراین معلوم و مشخص نیست کدام یک از این تاریخ‌ها درست باشد.

قیمت گران گوشی گلکسی اس ۸ هم از طرف دیگر باعث بروز حرف و حدیث‌هایی شده است چون گفته شده که گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس به ترتیب با قیمت‌های ۷۹۹ و ۸۹۹ یورو عرضه می‌شوند. بله! این قیمت‌ها خیلی بالا هستند و به احتمال زیاد استفاده از صفحه نمایش‌های از هر سو خمیده (لبه به لبه!؟) دلیل عمده و اصلی گرانی این گوشی به شمار می‌آید.

با این که هنوز یکی ـ دو هفته به برپایی رسمی آیین رونمایی گوشی گلکسی اس ۸ زمان باقی است اما شور و شوق و هیجان رؤیت این گوشی به اوج خود رسیده است. حالا که شما می‌دانید گوشی گلکسی اس ۸ با چه ویژگی و قابلیت‌هایی از راه می‌رسد برای ما بنویسید که بیشتر مشتاق به دیدن و کار کردن با کدام بخش از این گوشی هستید؟ آیا به نظر شما گوشی گلکسی اس ۸ آن قدر خوب از آب در خواهد آمد تا بتواند با دیگر گوشی‌های پرچمدار موجود در بازار رقابت کند؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
badel

الان دیگه همه با قیمت گران گوشی های پرچمدار کنار اومدن،چند میلیون هزینه کردن واسه خرید یه موبایل عادی شده..
هر چقدر پول بدی،همانقدر آش می خوری.
امکانات بیشتر =هزینه بیشتر

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار