حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تفاوت دو فناوری QLED در سامسونگ و OLED ال‌جی؛ فناوری قدیمی با اسمی جدید

نوشته

7 سال قبل | 7 دیدگاه | اخبار، ال‌جی، سامسونگ

علامت‌های اختصاری در دنیای تلویزیون‌ها بسیار معمول هستند و به‌تازگی سامسونگ اصطلاح جدیدی به اسم QLED به این لیست اضافه کرده است. ولی این علامت به چه معنی است و چه تفاوتی با OLED دارد؟

اشتباه گرفتن این دو علامت بسیار محتمل است و اگر کمی با دیده شک بنگرید شاید فکر کنید سامسونگ به خاطر همین این اسم را انتخاب کرده است. به‌هرحال بهتر است بدانید که این دو فناوری کاملاً با یکدیگر متفاوت‌اند. به حدی که یکی از آن‌ها کلاً فناوری متفاوتی باکیفیتی خارق‌العاده به دنیای تلویزیون‌ها آورده و دیگری نسخه به‌روز شده یک فناوری قدیمی است و آن‌چنان حرف جدیدی برای زدن ندارد.

تفاوت اصلی این دو تلویزیون در نحوه نوردهی و نشان دادن تصویر است. OLED به معنی دیود ارگانیک باقابلیت خود نوردهی هر پیکسل است. این فناوری باعث می‌شود هر پیکسل به‌تنهایی روشن و خاموش شود. قابلیت مستقل بودن هر پیکسل باعث شده که وقتی جریان الکتریکی از پیکسلی عبور نمی‌کند، پیکسل کاملاً سیاه بوده و درمجموع سیاهی عمیق و بی‌نقصی را به نمایش می‌گذارد. امری که تلویزیون‌ OLED مثل مدل‌های پیشرفته شرکت ال‌جی شهرت خود را مدیون آن است. در اصل مشکی این تلویزیون‌ها از مدل‌های پلاسما هم بهتر است و به خاطر اینکه هر پیکسل در لحظه خاموش می‌شود دیگر اثر بعد از روشنایی و نمایش نور کم در آن به وجود نمی‌آید.

در مقابل QLED تنها یک اصطلاح تاکتیکی بازاریابی است و در اصل در این تلویزیون‌ها از همان فناوری LCD با نور پس‌زمینه LED استفاده می‌شود. این نور یا از کناره‌ها و یا از پس‌زمینه تابیده. نور تابیده‌شده از LED از پنل اصلی عبور کرده و تصویر را به نمایش درمی‌آورد. به خاطر همین امر میزان سیاهی تصویر بسیار با تصویر OLED فاصله داشته و اصلاً قابل‌مقایسه با آن نیست. البته این پنل‌ها از فناوری‌های مختلف استفاده می‌کنند تا میزان سیاهی تصویر را افزایش دهند و در مواردی موفق هم شده‌اند. ولی معمولاً این فناوری‌ها باعث عملکرد ضعیف‌تر در بخش‌های دیگر می‌شوند.

یکی از این فناوری‌ها به اسم کاهش نور منطقه‌ای شناخته می‌شود. در این فناوری صفحه‌نمایش به چند قسمت مختلف تقسیم‌شده و با توجه به تصویر، نور مناطقی که تیره هستند خاموش شده و میزان سیاهی تصویر بیشتری نشان می‌دهند. یکی از مشکلاتی که این فناوری دارد نشان دادن هاله نور دور تصاویر روشن در تصویر است. این امر به خاطر تداخل نوردهی دو منطقه کنار هم اتفاق می‌افتد. چاره این کار بیشتر کردن تعداد مناطق نوردهی است و حتی LCD هایی با ۶۰۰ نقطه کاهش نور هم وجود دارند. ولی در مقایسه با فناوری OLED و ۸ میلیون پیکسل که هرکدام مثل نقاط کاهش نور عمل می‌کنند، عددی حساب نمی‌شود. تلویزیون OLED ال‌جی نه‌تنها سیاهی بی‌نقص‌تری نشان می‌دهد بلکه دقت تفکیک نور بسیار بالاتری دارد.

ولی اگر سامسونگ از همان پنل LCD با نور پس‌زمینه LED استفاده می‌کند، چرا اسم جدیدی روی آن گذاشته است؟ حرف Q در عبارت QLED به خاطر قابلیت quantum dot است. بااینکه پوشش نانو ای که روی LED قرار می‌گیرد، فناوری جدیدی نیست، ولی سامسونگ حس می‌کند قابلیت‌های تلویزیون LED LCD را گسترش داده و می‌تواند با OLED رقابت کند. آخرین نسخه از این فناوری نه‌تنها طیف رنگ وسیع‌تری را به نمایش می‌گذارد بلکه نور بیشتر و بهره‌وری بالاتری نسبت به مدل‌های قبلی دارد.

به‌هرحال فناوری OLED جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری تلویزیون‌های امروزی محسوب شده و پنل‌های با اسم مشابه مثل QLED تنها همان LCD های قدیمی با ظاهری نو و فناوری‌های نه‌چندان موفق هستند. ال‌جی به‌عنوان پیشروترین شرکت این صنعت به طرز چشمگیری این فناوری مبتکرانه را توسعه داده و هرساله آن را بهتر و باکیفیت‌تر از قبل می‌کند. به‌گونه‌ای که امسال شاهد نمایش تلویزیون‌های OLED به باریکی کاغذدیواری توسط این شرکت بودیم که روی دیوار نصب‌شده و به خاطر کیفیت بالای تصویر توهم تماشا کردن یک پنجره را منتقل می‌کند.

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Yas

سلام صداجان
دوتا سوال داشتم
١ پس در کل شما به شخصه تلویزیونهاى اولد الجى رو بهتر از ال اى دى ها حالا با هر فناورى که باشند ، میدونید درسته ؟؟
٢ آیا اولدها همونقدر ک تو عمق رنگ سیاه موفق تر از ال اى دى ها هستن ، به اندازه ى ال اى دى ها هم روشنایى دارن ؟؟
ممنون

MOAZEZ

با اجازه جوابتو من میدم.
۱-نمیشه گفت مطلق oledبهتره ولی از لحاظ کنتراست و عمق رنگ مشکی از اکثر ledها بهتره.
۲-اولد تو روشنایی متاسفانه خیلی ضعیفه و تا ۸۰۰نیت نهایت میرسه ولی ledهای فوق حرفه ای مثل z9dتا ۱۹۰۰نیت میرسه. ناگفته نمونه که ledهای خیلی پیشرفته مثل z9dبراحتی oledهارو شکست داده در مجموع وحتی در عمق رنگ مشکی هم کم نمیاره. پایین مقایسه گذاشتم

MOAZEZ

اولین بررسی از تلویزیون های QLEDرو سایت RTINGS انجام داده که نا امید کننده بوده و نمرش حتی از میانرده پارسال سونی X930Dهم کمتره و قابل قیاس با X940Dو Z9Dاصلا نیست. حالا X930E و X940Eبماند. نکته جالب اینه که حتی از دالبی ویژن هم پشتیبانی نمیکنن. زاویه دید و تثبیت کننده تصویرش هم تعطیل. حالا اگه بخوایم به بهترین. تلویزیون LEDدنیا نگاه کنیم که Z9Dهست میبینیم در ۸۰%بررسی ها OLEDرو براحتی شکست داده. در کل LEDبا فناوریهای پیشرفته مثل خاموش کردن نقطه ای بکلایت که سونی اسمشو گذاشته مستردرایو خیلی موفق عمل کرده و مثل سامسونگ در نواحی سفید نشت نور نداره چون از بکلایت لیزری استفاده کرده سونی و در نواحی تیره کامل خاموش میشه و در نواحی روشن که اطرافش مشکی هست مثل OLEDعمل میکنه برای همین پارسال در خیلی از سایتها و مقایسه Z9Dبراحتی OLEDهارو شکست داد. این مقایسه کنار هم خیلی میتونه کمک کنه. http://forum.p30world.com/showthread.php?t=724528

Andisheh

کاملا با این مقاله مخالفم. من خودم امسال در نمایشگاه CES در لاس وگاس حضور داشتم و چندین بار بین غرفه سامسونگ و ال جی تردد کردم و کیفیت تلویزیونهای جدید دو کمپانی رو با هم مقایسه کردم. رنگ مشکی تلویزیونهای QLED سامسونگ کاملا خالص بود و من تفاوتی بین کیفیت آنها با تلویزیونهای OLED ال جی ندیدم. ضمن اینکه روشنایی تلویزیونهای سامسونگ بالاتر است و در محیطهای روشن بهتر دیده میشود و قیمت مناسبتری هم دارند. همچنین WebOS در تلویزیونهای ال جی از نطر من زیاد چنگی به دل نمیزند. در کل من اگر بخواهم تلویزیون جدیدی بخرم، تلویزیونهایQLED سامسونگ رو ترجیح میدهم.

MOAZEZ

باید بررسی تخصصی صورت بگیره دوست عزیز. با چشم فقط در صورتی میشه کیفیت برترو حس کرد که کنار هم باشن دو تلویزیون و دو تصویر مشابه نشون بدن.
این بررسی رو مطالعه کن
http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q7f
در ضمن سامسونگ در ledهنوز بهترین نیست و تازه مدل Q9این شرکت نزدیک شده به پرچمدار پارسال سونی Z9D. حالا حساب کن X940Eکه پرچمدار امساله LEDهای سونی هست چیه. اینم یه مقایسه بین میانرده پارسال سونی X930Dبا KS9800پرچمدار گرون قیمت سامسونگ. http://www.digitaltrends.com/home-theater/samsung-ks9800-vs-sony-x930d-comparison-video/

blade

آقا من تو یوتیوب چندین کلیپ از مقایسه تلویزیونهای سونی ، سامسونگ و ال جی دیدم که در اکثر اونها کیفیت رنگ تلویزیونهای LED سونی و سامسونگ از OLED ال جی بهتر بودن و رنگهای گرمتری رو به نمایش می گذاشتن . من تو چندین سایت داخلی و جارجی دیدم که اکثرا از تلویزیونهای الجی و سامسونگ تعریف می کنن ولی وقتی تو یوتیوب میرم و کلیپهای مختلف رو می بینم اکثرا از تلویزیونهای سونی تعریف می کنن در مقایسه side by side در اکثر کلیپها تلویزیونهای سونی برتری دارن. به نظر بنده بخاطر یه مقدار عمق رنگ مشکی بالاتر هزینه گزافی را باید برای OLED های ال جی متحمل بشه در صورتی که با کیفیت بهتر از لحاظ نمایش رنگها حالا با یه خورده عمق رنگ مشکی کمتر میتونه LEDهای سونی و یا سامسونگ را بخره . به نظر بنده اونچه که خیلی بیشتر در یک تلویزیون مورد اهمیت هستش کیفیت تصویر در رنگهای مختلف هست نه فقط عمق رنگ مشکی ( هرچند عمق رنگ مشکی ها تا حدودی اهمیت داره )

MOAZEZ

احسنت بشما که اهل تحقیق کردن و پیدا کردن واقعیت هستید.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....