حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اسنپدراگون ۸۳۵ یا اسنپدراگون ۸۲۱ ؟! نگاه سینا

هیکل بزرگتر، خوراکی بیشتر! زور بیشتر، امنیت بیشتر! قد بلندتر، جذابیت بیشتر! چیپست قوی تر، برنده بودن در کل کل بیشتر؟! آه این مورد آخر که اصلی دغدغه برخی کاربران است! البته نه اینکه لزوما بخواهند در کل کل های قدرت موبایل های هوشمند خود پیروز باشند، بلکه برخی به خود و هوس سیری ناپذیر انتخاب بهترین در خود، نیز می خواهند ثابت کنند بهترین را به ازای بهترین قیمت در دست دارند. تقریبا می توان گفت پس از سال ۲۰۱۴ و درخشش اسنپدراگون ۸۰۰ و اسنپدارگون ۸۰۱ در بازار موبایل تا سال ۲۰۱۶ و ارایه گزینه قابل تامل اسنپدراگون ۸۲۰ و اسنپدراگون ۸۲۱ شاهد ارایه پرچمدارهایی با چیپست یکسان نبوده ایم. سال ۲۰۱۵ سالی بود که اکثرا یا از چیپست ضعیف تر یا چیپست اختصاصی خود برای دوری از گرمای اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده کردند. امسال نیز به دلیل دیرتر در دسترس قرار گرفتن چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ احتمالا شاهد وضعیتی مشابه باشیم. اصلی ترین سوالی که شاید برای خیلی از کاربری ظاهر شود این است که آیا باید تمرکز خود را روی خرید پرچمداری با چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ قرار دهیم یا خیر؟ امشب در ترنجی می خواهیم به این سوال از نگاه من پاسخ بدهیم، با ما همراه باشید.

من چیپست قوی تر را می خواهم!

Snapdragon-835-AnTuTu-Benchmark

اولین موردی که خیلی از کاربران به آن اهمیت می دهند و به دنبال آن هستند، قدرت بیشتر است. این یک امر طبیعی به شمار می رود و یکی از حیاتی ترین پرسش ها در مقایسه است. مشخصا پاسخ اسنپدراگون ۸۳۵ است. این چیپست جدیدتر است، معماری آن ۱۰ نانومتری بوده و البته هسته های پردازنده آن نیز کلاک بیشتری دارند. آنطور که آمار کوالکام به ما می گوید، اسنپدراگون ۸۳۵ تا ۲۷٪ قوی تر از اسنپدراگون ۸۲۱ است. کارایی در بخش گرافیکی نیز به شکل مشخصی بیشتر از نسل پیش است. اما همیشه یک سوال کلی وجود دارد، آیا می توان از این قدرت به صورت کامل استفاده کرد؟ آیا با توجه به نیاز پردازشی اکثر برنامه و بازی های ساخته شده تا کنون، آیا بین قدرت بی نهایت و بی نهایت به علاوه هزار تفاوتی است؟!

حقیقت اینجاست که اسنپدراگون ۸۲۱ نیز هنوز یکی از قوی ترین چیپست های موجود در بازار است که قدرت پردازشی بسیار مناسبی را به شما ارایه می دهد. بدون شک اسنپدراگون ۸۳۵ از آن قوی تر است اما این موضوع در کاربری روزمره شما چقدر خود را نشان می دهد؟ در کاربری اکثر کارابران شاید تعداد زیادی تاثیر قابل لمس را نتوان دید.

من چیپست کم مصرف تر را می خواهم!

Snapdragon_835-Battery_Life_Scenarios

باتری! به صورت مشخص تر عمر باتری! این یکی از دغدغه های بزرگ اکثر کاربران است. همیشه قرار است بهتر شود اما تا قرار است اوضاع کمی آرام بگیرد دوباره فناوری های پرمصرف تر و با کیفیت تر از راه می رسند. به همین منظور همواره استفاده از چیپست کم مصرف تر بین مصرف انرژی و حجم انرژی ذخیره شده یک تعادل خوب ایجاد می کند. کوالکام با همکاری سامسونگ، چیپست اسنپدارگون ۸۳۵ را با معماری ۱۰ نانومتری تولید کرده است. این به معنی مصرف انرژی کمتر تا ۴۰٪ است. این در حالی است که به لطف شارژ سریع نسل ۴ کوالکام (Quick charge) تا ۲۰٪ نیز سریع تر باتری را شارژ می کند.

هر چه چیپست شما کم مصرف تر باشد، کیفیت ارایه محتوای بالاتری را با مصرف انرژی برابر نسل قبلی می تواند ارایه کند. در ارایه محتوا با کیفیت یکسان نیز مصرف انرژی کمتر است. بدین صورت تولیدکننده قادر خواهد بود روی چشم اندازهای حاصل از این زیرساخت بیشتر تمرکز کند. آنطور که کوالکام می گوید، اسنپدراگون ۸۳۵ نسبت به اسنپدارگون ۸۲۱ در پایان روز ۲.۵ ساعت عمر باتری بیشتری را به شما خواهد داد.

من چیپست جدیدتر را می خواهم!

اسنپدراگون ۸۳۵

“جدیدتر” بودن خود یک عامل تحریک کننده برای خرید است. این یک دلیل منطقی و یک دلیل احساسی دارد. دلیل احساسی آن این است که همیشه به روزرترین را داشته باشید. دلیل منطقی آن را می توان در این دید که هرچقدر چیپست شما جدیدتر باشد، امکانات به روزتری دارد، تا آینده طولانی تری قابل اتکا است، پشتیبانی از آن بیشتر خواهد بود و در نتیجه همه اینها شما می توانید تا مدت بیشتری عملکرد رده بالا را از دستگاه خود انتظار داشته باشید.

اسنپدراگون ۸۳۵ از نظر ارتباطی چیپست بسیار پیشرفته، سریع و کم مصرفی است. در بخش وای فای شما شاهد وای فای MiMO 4X4 هستید، بلوتوث نسخه ۵ در این چیپست پشتیبانی می شود و البته از نظر مخابراتی نیز یک قدم مانده به ۵G و روی مرز اینترنت گیگابیتی ایستاده است! این ها همه مواردی است که در خرید یک کاربر می تواند تاثیر بگذارد.

در بخش پشتیبانی از دوربین دوتایی شاهد پشتیبانی از زوم اپتیکال، فوکوس بهتر و فناوری Clear sight کوالکام هستیم. در بخش واقعیت مجازی یا همان VR پیشرفت های بسیار خوبی پیش بینی شده است. در بخش امینیت و پایش حرکات چشم نیز شاهد دست آورد های خوبی هستیم که اگر تولیدکننده از آن ها استفاده کند، دستگاه با ارزشی می تواند تولید کند.

چیپست اسنپدراگون ۸۲۰ یا ۸۲۱ متعلق به یک سال پیش هستند و دستگاه های موفقی نیز با آن ها ارایه شده است. دستگاه هایی همچنان هر کدام عملکرد خیلی خوبی خواهند داشت اما مسئله این است که این عملکرد تا کی ادامه خواهد داشت؟ این چیپست های برای یک سال پیش هستند که فاصله زیادی در دنیای فناوری است، فاصله ای که این سال ها خیلی از شرکت ها در آن دو پرچمدار تولید می کنند!

من چیپست مقرون به صرفه را می خواهم!

مقرون به صرفه همیشهبه معنی قیمت پایین تر نیست، به این معنی است که در برابر بهای پرداختی، بهترین عملکرد را بگیرید. فعلا دو پرچمدار جدید برای سال ۲۰۱۷ با چیپست های پرچمدار اسنپدراگون کوالکام معرفی شده اند. الجی جی ۶ و اکسپریا ایکس زد پریمیوم. مسلما اگر الجی جی ۶ به سبب چیپست قدیمی تر و رده پایین تر خود در رده قیمتی پایین تری قرار بگیرد، می توان برای آن یک امتیاز مثبت لحاظ کرد. بدین صورت کاربرانی که پیشرفت جزئی در موارد بالا را خیلی با اهمیت نمی دانند، می توانند به سوی خرید این پرچمدار سوق پیدا کنند اما اگر رده قیمتی به گونه ای باشد که حتی قیمتی برابر را برای هر دو دستگاه بپردازیم، دلیل خیلی منطقی برای عدم انتخاب با چیپست جدیدتر وجود ندارد.

البته که چیپست یک دستگاه تنها یک عامل تعیین کننده در خرید هر کاربر است. نمایشگر، طراحی، دوربین، رابط کاربری و قابلیت های نوین هر کدام خود بخش های تعیین کننده ای هستند، اما همه آن ها به صورت مستقیم به انتخاب چیپست مرتبط می شوند!

اجازه بدهید پیش از به پایان بردن این مقاله، نگاهی داشته باشیم گذرا به مقایسه امکانات کلی روی کاغذ اسنپدراگون ۸۳۵ و اسنپدراگون ۸۲۱:

snap 835 VS snap 821

نظر شما چیست؟ شما برای خرید یک پرچمدار در سال ۲۰۱۷ چقدر به مدل چیپست دستگاه توجه می کنید؟ آیا حاضر به خرید یک پرچمدار با چیپست پرچمدار سال گذشته هستید؟ دلایل شما برای تصمیم خود چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mohamad

فقط خدا کنه برا مصرف انرژیش کاری کرده باشن که مصرفش درست وحسابی کم باشه چون اسنپ پارسال درمقابل اگزینوس مصرفش خیلی بالاتر بودو قطعا درحال حاضربهترین کار انتظاربرای معرفیه اس ۸ با پردازنده های جدیدتر هستش یا خریدگوشی های با پردازنده جدید به نظر من

لطفا یه بررسیه کامل بین اسنپ ۸۳۵ و اگزینوس جدید هم بزارید ببینیم توی بررسی های کلی وتخصصی کلا کدوم بهتره مثلا ازنظر وای فا بلوتوث دوربین مصرف قدرت وکلا همه چیز تا ببینیم تفاوتشون چیه و کدوم قابلیت های بیشتر وبهتری داره

اما اگرمثل پارسال مصرف اگزینوس خیلی بهتراز اسنپ باشه واقعا خرید پرچمدار سامسونگ با اگزینوس به نظرم بهتره
حالاتوی گوشی های دیگه که با یه پردازنده عرضه میشن مشکلی نیست اما مسئله سامسونگ فرق میکنه هرچند که اس ۸ با اسنپ فقط مخصوص چین وامریکا هستش واصلا به ایران ما نمیاد

MOAZEZ

همیشه جدیدتر بودن و قدرت بیشتر مدنظر اکثر کاربران هست. از طرفی واقعا مصرف s835خیلی کمه. انتخاب من در ارزای پول بیشتر s835هست هرچند s821تا چندسال آینده جواب میده راحت.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)